Yksi hyvä puoli tässä on se, että Antikaisen Sannan ja varmasti muidenkin persujen twitter-lässytys Marinin bileistä vaimennee ikuisesti. Bileistä jeesustelu taitaa olla Antikaisellekin liian hapokasta sen jälkeen, kun itse on ollut keskellä viikkoa puoluetoverinsa kanssa semmoissa bileissä, jotka päättyvät puoluetoverin tekemään aseella uhkailuun ja ammuskeluun.
Noin muutenkin kyseessä (Antikainen) on yksi raskaimman oloisista kansanedustajista koska kuuluu niihin lukuisiin persuihin, joiden presenssi julkisuudessa perustuu pelkästään muille vittuilemiseen, eripuran lietsomiseen ja täysin nollatason kykyyn käydä minkäänlaista rakentavaa keskustelua. Pieni itsereflektio - johon tämä case varmasti pakottaa - voi tehdä siis Antikaiselle ja muille vastaavan kategorian persuille ihan hyvää.
Hänhän ei itse ole ilmeisesti syyllistynyt mihinkään rikokseen, joten vilpittömästi toivon kuitenkin kaikkea hyvää. Kokemus voi olla traumaattinenkin. Opiksi kuitenkin vastaisuudelle Antikaiselle ja monille muillekin kärkipään persuille: Suomessa meidän vahvuutemme ja menestyksemme kulmakivi on aina ollut kyky keskustella rakentavasti eri mieltä olevien kanssa sekä etsiä yhdessä ratkaisuja. Jatkuva toisille vittuilu vain hajottaa pohjaa tältä hienolta demokratian perinteeltämme.
Miksi sitten itse vittuilen persujen kärkipoliitikoille? Siksi, koska persujen keskustelutaktiikka on vittuilemalla tehty hyökkäys. Jos keskustelukumppani tulee puoleen väliin vastaan, persu tekee uuden vittuiluhyökkäyksen. Kun toisen taktiikka on tuo, rakentava keskustelu on mahdotonta. En voi muuta, kuin halveksia tuommoista toimintaa, jota pidän jopa raukkamaisena ja pelkurimaisena.
Ongelmaa on pahentanut se, että puolueen puheenjohtaja toimii itse juuri näin. Myös suurin osa muista puolueen näkyvimmistä toimijoista on juuri tätä samaa kategoriaa. Vittuilu ja eripuran lietsominen palkitaan persuissa, rakentava keskustelutapa vie puolueessa sivuraiteille.