Perussuomalaiset

  • 5 406 809
  • 43 540

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Moniko tiesi ennen tätä tapausta että on luvallista viedä eduskuntaan ase? Itse en ainakaan tiennyt.
Olisi ihan mielenkiintoista tietää moniko edustaja tätä oikeutta nykyään käyttää.

Löytyyköhän muita työpaikkoja joihin on ok viedä ase?
Pitääpä esittää maanantaina työnantajalle ihan teoreettinen kysymys, saisinko ottaa aseen töihin säilytykseen.
Teoreettinen jo siksikin etten asetta omista.
 
No siihen älämölöönhän ei edes tarvittu mitään tuollaista. Riitti kun joku meni keksimään päästään että Marin & Co. käytti huumeita.

Persujen sekoiluja ei kenenkään tarvitse keksiä.
Marinin osalta kohuun taisi vaikuttaa aika paljon myös tuo seura missä oli. Ja siitä ehkä noussut joidenkin ajatuksiin myös erinäköiset ”nautintoaineet” ja niiden mahdollinen käyttö.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Marinin osalta kohuun taisi vaikuttaa aika paljon myös tuo seura missä oli. Ja siitä ehkä noussut joidenkin ajatuksiin myös erinäköiset ”nautintoaineet” ja niiden mahdollinen käyttö.
Onhan se silti aika surkuhupaisaa, että Purra puhuu ihan aiheellisesta kritiikistä Juusoa kohtaan koulukiusaamisena, mutta itse olivat haukkana Marinin kimpussa ihan kaikkeen työhön liittymättömästäkin ilman mitään todisteita.

Toki oli todella naiivia Marinilta kuvitella ettei ne videot vuotaisi.
 
Minusta on kyllä täysin uskottavaa että tässä polarisaation ja ilkkumisen ilmapiirissä on Purraa uhattu. Sitä vaan mietin että mikähän puolue on tällä systemaattisella vastakkainasettelulla pitkälle luonut suosionsa? Vaan pitäisiköhän about kaikkien nyt vähän hillitä niitä kierroksia...
Luonnollisestikin persut sekä Marinin SDP on tässä kärkipaikalla (persut toki ykkösenä). Mutta olisi suotavaa olisi kyllä kaikkien rauhoittua.


Jotenkinhan tuo tuntuu kaiken järjen vastaiselta. Sitäkin olen joskus ihmetellyt, että niinkin tärkeään paikkaan kuin eduskunta, voi henkilökuntakin kansanedustajat mukaan lukien kävellä sisään ilman mitään tarkastuksia. Ei siellä toistaiseksi ole mitään tapahtunut, mutta kaikkihan on maailmassa mahdollista ja sitten ihmetellään, mikäli se pahin skenaario toteutuisi. Ennakointi on aina parempi kuin asioiden korjaaminen vahingon jo tapahduttua.

Turvallisuushenkilöstö sitten tietenkin erikseen, heillä on varmasti selkeät ohjeistukset omaan toimintaansa sekä toimintatapoihinsa.
Tämä on kyllä käsittämätöntä. Ottaen vielä huomioon, että eduskuntaan voidaan ihan mikä tahansa sekopää valita niin luulisi olevan päivän selvää turvatarkastusten välttämättömyys. Tuskin kukaan haluaa, että meillä joku latvalaho alkaa yhtäkkiä esimerkiksi istuntosalissa ammuskelemaan.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Yksi hyvä puoli tässä on se, että Antikaisen Sannan ja varmasti muidenkin persujen twitter-lässytys Marinin bileistä vaimennee ikuisesti. Bileistä jeesustelu taitaa olla Antikaisellekin liian hapokasta sen jälkeen, kun itse on ollut keskellä viikkoa puoluetoverinsa kanssa semmoissa bileissä, jotka päättyvät puoluetoverin tekemään aseella uhkailuun ja ammuskeluun.

Noin muutenkin kyseessä (Antikainen) on yksi raskaimman oloisista kansanedustajista koska kuuluu niihin lukuisiin persuihin, joiden presenssi julkisuudessa perustuu pelkästään muille vittuilemiseen, eripuran lietsomiseen ja täysin nollatason kykyyn käydä minkäänlaista rakentavaa keskustelua. Pieni itsereflektio - johon tämä case varmasti pakottaa - voi tehdä siis Antikaiselle ja muille vastaavan kategorian persuille ihan hyvää.

Hänhän ei itse ole ilmeisesti syyllistynyt mihinkään rikokseen, joten vilpittömästi toivon kuitenkin kaikkea hyvää. Kokemus voi olla traumaattinenkin. Opiksi kuitenkin vastaisuudelle Antikaiselle ja monille muillekin kärkipään persuille: Suomessa meidän vahvuutemme ja menestyksemme kulmakivi on aina ollut kyky keskustella rakentavasti eri mieltä olevien kanssa sekä etsiä yhdessä ratkaisuja. Jatkuva toisille vittuilu vain hajottaa pohjaa tältä hienolta demokratian perinteeltämme.

Miksi sitten itse vittuilen persujen kärkipoliitikoille? Siksi, koska persujen keskustelutaktiikka on vittuilemalla tehty hyökkäys. Jos keskustelukumppani tulee puoleen väliin vastaan, persu tekee uuden vittuiluhyökkäyksen. Kun toisen taktiikka on tuo, rakentava keskustelu on mahdotonta. En voi muuta, kuin halveksia tuommoista toimintaa, jota pidän jopa raukkamaisena ja pelkurimaisena.

Ongelmaa on pahentanut se, että puolueen puheenjohtaja toimii itse juuri näin. Myös suurin osa muista puolueen näkyvimmistä toimijoista on juuri tätä samaa kategoriaa. Vittuilu ja eripuran lietsominen palkitaan persuissa, rakentava keskustelutapa vie puolueessa sivuraiteille.

Tämä koskee siis persujen kärkeä. Minun ystäväpiirissä on persuja äänestäneistä tai sitä harkitsevia. Heitä tämä ei koske. Heidän kanssaan voin aina käydä kunnioittavaa keskustelua politiikastakin ja usein löydämme paljon yhteisiä mielipiteitä meitä eniten erottavista poliittisista teemoistakin. Lopulta päädymme useinkin siihen johtopäätökseen, että jopa näissä asioissa meillä on enemmän yhdistäviä ajatuksia kuin erottavia. Näin ajattelen olevan lopulta myös täällä Jatkoajassa suurimman osan kanssa. Olen havainnut, että persuja äänestäviä ystäviäni yhdistää joku huoli tulevaisuudesta, joka on minunkin mielestäni ainakin useimmiten oikeutettu ja ymmärrettävä, vaikka en sitä ehkä jakaisikaan ainakaan samassa määrin. Silti, yhdistävää löytyy käytännössä aina enemmän kuin erottavaa ja siksi uskon edelleen kunnioittavaan keskusteluun, jota täällä mielestäni pääosin myös käydään.

Mitä en näissä persujen äänestäjissä kuitenkaan lainkaan ymmärrä on ainoastaan se, että miksi he itse haluavat palkita öykkäröivän ja vittuilevan keskustelutavan, vaikka itse pystyvät tuhat kertaa parempaan? Onko se vain se näkyvyys, minkä tuo tahallaan polarisointi tuo?

Juuri tästä syystä en suhtaudu persuihin, kuin normaaliin poliittiseen puolueeseen. Lupaan, että asia muuttuu, jos puolue muuttuu keskustelutavaltaan. Kun nykyhallitus aloitti toimintansa, toivoin tätä kovasti ja jopa uskoin siihen. Ajattelin (naiivisti) heidän muuttuvan vastuuasemassa ja kirjoitin siitä tännekin.

Ja vitut. Se osoittautui saman tien toiveajatteluksi.

Minua ei yllätä sitten pätkääkään, että tämäkin käsittämätön tapaus sattui persuille. Heidän lanseeraamansa ja vaalimansa poliittinen kulttuuri on johtanut siihen, että korkeisiin päättäviin asemiin päätyy tämmöisiä Vornasen kaltaisia persereikiä sekä täysin vastuuttomia demagogeja ja vittuilijoita. Muutama vastuullinen tapaus PS:n eduskuntaryhmässä edelleen on, mutta he ovat takarivissä. Kunnallisella tasolla tämä vielä korostuu: persujen valtuustoryhmissä on usein paljonkin kunnollisia, toisia kunnioittavia ihmisiä, mutta eturiviin nousevat aina juuri ne muut.

Ehkä tämmöinen vakava tapaus herättää hieman ajatuksia myös puolueen johdossa. Todennäköisesti ei, sillä "kyseessähän on vain yksittäistapaus."
 
Viimeksi muokattu:

rpeez

Jäsen
Mielestäni ladatulla asella osoittelulla ja maahan ampumisella on aina vaarana, että sattuu jollekin jotain. Minun kaksi senttiä.

Niin, erityisesti jonkun tunarin käsissä. Poliisit nyt koulutetaan käsittääkseni hyvin ampuma-aseiden käyttöön, ja kyseinen jamppa on vielä metsästysharrastaja.

Edelleen odotan tietoa miksi on ammuttu. Koska persu ei riitä selitykseksi.
 
Onhan se silti aika surkuhupaisaa, että Purra puhuu ihan aiheellisesta kritiikistä Juusoa kohtaan koulukiusaamisena, mutta itse olivat haukkana Marinin kimpussa ihan kaikkeen työhön liittymättömästäkin ilman mitään todisteita.

Toki oli todella naiivia Marinilta kuvitella ettei ne videot vuotaisi.
Eikö tuo nyt ole ihan perus poliitikkojen toimintaa. Takki kääntyy sitä mukaa mikä on itselle parasta.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Niin, erityisesti jonkun tunarin käsissä. Poliisit nyt koulutetaan käsittääkseni hyvin ampuma-aseiden käyttöön, ja kyseinen jamppa on vielä metsästysharrastaja.

Edelleen odotan tietoa miksi on ammuttu. Koska persu ei riitä selitykseksi.

Miksi se pyssy oli alunperin mukana baarissa ja mahdollisesti eduskunnassa?
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Niin, erityisesti jonkun tunarin käsissä. Poliisit nyt koulutetaan käsittääkseni hyvin ampuma-aseiden käyttöön, ja kyseinen jamppa on vielä metsästysharrastaja.

Edelleen odotan tietoa miksi on ammuttu. Koska persu ei riitä selitykseksi.
Selvinpäin oleva poliisi ja metsästysharrastaja teon sattuessa? Ja ylijään, tuskin kukaan ballistiikan asiantuntijakaan voi täysin varmaksi sanoa, että mihin se luoti siitä asfaltista kimpoaa sata kertaa sadasta. Silti virka-ase mukana vapaa-ajalla ravintolassa, niin kyllä se hieman ihmetyttää. Noh, eipä minullakaan yhtään sen enempää ole tietoa tapahtuneesta, että ehkä mun kaksi senttiä oli tässä.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ihmettelen miksi eduskuntataloon yleensä saa viedä aseita. Tuleeko joku hirvi tai sorsametsältä suoraan istuntoon, epäilen.
Ei välttämättä, mutta saattaa lähteä sieltä suoraan ampumaradalle tai vaikka metsästämään. Tosiaan siellä on jostain syystä edustajia kaivettu tuolta kyliltä ja pitäjistä. Eivät asu siis siellä isolla kirkolla.

Ehkä tämäkin on sellainen vanhan ajan jäänne, mutta mielestäni on ihan ok tarjota eduskuntatalon puolesta aseille säilytyspaikka.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Niin, erityisesti jonkun tunarin käsissä. Poliisit nyt koulutetaan käsittääkseni hyvin ampuma-aseiden käyttöön, ja kyseinen jamppa on vielä metsästysharrastaja.

Edelleen odotan tietoa miksi on ammuttu. Koska persu ei riitä selitykseksi.
Odotatko tosiaan että sille ampumiselle löytyy joku hyvä syy? Sellaista syytä ei ole olemassakaan mikä oikeuttaa siviilin ammuskelemaan keskellä kaupunkia baari-illan päätteeksi.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Selvinpäin oleva poliisi ja metsästysharrastaja teon sattuessa? Ja ylijään, tuskin kukaan ballistiikan asiantuntijakaan voi täysin varmaksi sanoa, että mihin se luoti siitä asfaltista kimpoaa sata kertaa sadasta. Silti virka-ase mukana vapaa-ajalla ravintolassa, niin kyllä se hieman ihmetyttää. Noh, eipä minullakaan yhtään sen enempää ole tietoa tapahtuneesta, että ehkä mun kaksi senttiä oli tässä.
Noissa poliisiaseissahan(Glock) ei ole mitään varmistusta edes, vaan kun latingissa, niin liipasimesta lähtee heti. En nyt epäile, etteikö Vormanen pistooliaan hallitsisi, mutta muita ei osoitella kyllä, ja ei tainnut ihan selvin päin olla myöskään. Täysin vastuutonta toimintaa kyllä, ja kansanedustajalta varsinkin.
 

Tuamas

Jäsen
Noissa poliisiaseissahan(Glock) ei ole mitään varmistusta edes, vaan kun latingissa, niin liipasimesta lähtee heti. En nyt epäile, etteikö Vormanen pistooliaan hallitsisi, mutta muita ei osoitella kyllä, ja ei tainnut ihan selvin päin olla myöskään. Täysin vastuutonta toimintaa kyllä, ja kansanedustajalta varsinkin.

Olettaisin notta kyseessä ei ole Yön Timon virka-ase, vaan harrastusvehje.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Täytyy nyt vähän laittaa jäitä hattuun ja tämän kaiken keskellä muistaa, ettei kyseessä nyt kuitenkaan ollut mikään oikeasti vakava rikos kuten bilettäminen tai festareilla ajanvietto nahkatakissa. Pelkkä ammuskelu baarin ulkopuolella, ei sen enempää. Laitetaan asioita perspektiiviin.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi se pyssy oli alunperin mukana baarissa ja mahdollisesti eduskunnassa?
Se selvinnee tutkinnassa mutta veikkaisin, että joku ”kävin ampumaradalla ja jäi siitä mukaan” tyylinen selitys sieltä tulee. Luulisi kyllä poliisin tietävän, että miten sitä asetta saa mukana kantaa. Toki enemmänhän se usein kiinnostuksesta kuin tiedosta on ylipäänsä kiinni.

Edit. Ja siis varmaan mestarin oma selitys on tuo. Onko se sitten totta vai ei on toinen asia.
 
Viimeksi muokattu:

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Selvinpäin oleva poliisi ja metsästysharrastaja teon sattuessa? Ja ylijään, tuskin kukaan ballistiikan asiantuntijakaan voi täysin varmaksi sanoa, että mihin se luoti siitä asfaltista kimpoaa sata kertaa sadasta. Silti virka-ase mukana vapaa-ajalla ravintolassa, niin kyllä se hieman ihmetyttää. Noh, eipä minullakaan yhtään sen enempää ole tietoa tapahtuneesta, että ehkä mun kaksi senttiä oli tässä.
Tuskin on virka-ase. Ei Vornasella pitäisi edes olla sellaista tällä hetkellä.
Pienikaliiberinen ase viittaa mielestäni johonkin 22. pistooliin joka on varmaan metsästyksen takia.

Tässä se taas nähdään että viina on viisasten juoma ja poliisitkin(myös ex) ovat vain ihmisiä, muistaakseni jossain vaiheessa näillä ja kapiaisilla oli valtaväestöä enemmän kaikenlaisia sekoiluja kun ottavat keittoa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä näin. Persut eivät siis aio puuttua viranomaisen toimintaan tällä kertaa eikä vaatia potkuja poliisille.
Ihmeellistä olkiukkojen rakentelua täällä. Olen 100% varma ettei Persujen suunnalta (puoluejohto, ministerit ym., yksittäiset hörhöt sitten eri juttu) kukaan aio:
- puuttua poliisin toimintaan tai kyseenalaistaa sitä
- puolustella ampumista
 
Ei välttämättä, mutta saattaa lähteä sieltä suoraan ampumaradalle tai vaikka metsästämään. Tosiaan siellä on jostain syystä edustajia kaivettu tuolta kyliltä ja pitäjistä. Eivät asu siis siellä isolla kirkolla.

Ehkä tämäkin on sellainen vanhan ajan jäänne, mutta mielestäni on ihan ok tarjota eduskuntatalon puolesta aseille säilytyspaikka.
Sellaisen säilytyksen voisi tarjota, että aseen voi kauden alussa sinne jättää ja kauden lopussa ottaa mukaan. Suomessa on aika paljon reissutyötä tekeviä ja toisella paikkakunnalla töissä olevia, eivätkä hekään aseita kuskaa työpaikalla mukaan. Jos haluaa niitä siellä työpaikkakunnalla säilyttää niin hankkii jonkun muun paikan sille. Ei tästä maasta varmaan juuri muita työpaikkoja löydy johon voi oman aseen ottaa mukaan.

Odotatko tosiaan että sille ampumiselle löytyy joku hyvä syy? Sellaista syytä ei ole olemassakaan mikä oikeuttaa siviilin ammuskelemaan keskellä kaupunkia baari-illan päätteeksi.
Itsensä tai jonkun muun hengen puolustaminen kyllä hyväksyttävä syy voi olla. Siinäkin tilanteessa saattaa kyllä sakot saada tuosta ampuma-aseen mukana pitämisestä mutta itse ampumisesta ei tulisi mitään. Toki ei taida tässä tilanteessa siitä olla kyse.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Noissa poliisiaseissahan(Glock) ei ole mitään varmistusta edes, vaan kun latingissa, niin liipasimesta lähtee heti. En nyt epäile, etteikö Vormanen pistooliaan hallitsisi, mutta muita ei osoitella kyllä, ja ei tainnut ihan selvin päin olla myöskään. Täysin vastuutonta toimintaa kyllä, ja kansanedustajalta varsinkin.

Poliisi kertoi jo aiemmin että kyse on luvallisesta aseesta. Kyse ei silloin ole virka-aseesta, jota Vormasella ei ole. Ja virassaan oleva poliisi ei kanna virka-asetta tehtävien ulkopuolella vapaa-aikanaan. Omia luvallisia aseita osa kantaa.

Noin muuten otin tapaukseen kantaa jo eilen: tällainen henkilö ei sovellu kansanedustajaksi eikä poliisiksi, jos silloin alkutiedot pitävät paikkansa. Edelleen näyttävät ainakin osin pitävän, vaikka tarkkaa tietoa ei jostain syystä saada tapahtumista vieläkään.
 
Yksi hyvä puoli tässä on se, että Antikaisen Sannan ja varmasti muidenkin persujen twitter-lässytys Marinin bileistä vaimennee ikuisesti. Bileistä jeesustelu taitaa olla Antikaisellekin liian hapokasta sen jälkeen, kun itse on ollut keskellä viikkoa puoluetoverinsa kanssa semmoissa bileissä, jotka päättyvät puoluetoverin tekemään aseella uhkailuun ja ammuskeluun.

Noin muutenkin kyseessä (Antikainen) on yksi raskaimman oloisista kansanedustajista koska kuuluu niihin lukuisiin persuihin, joiden presenssi julkisuudessa perustuu pelkästään muille vittuilemiseen, eripuran lietsomiseen ja täysin nollatason kykyyn käydä minkäänlaista rakentavaa keskustelua. Pieni itsereflektio - johon tämä case varmasti pakottaa - voi tehdä siis Antikaiselle ja muille vastaavan kategorian persuille ihan hyvää.

Hänhän ei itse ole ilmeisesti syyllistynyt mihinkään rikokseen, joten vilpittömästi toivon kuitenkin kaikkea hyvää. Kokemus voi olla traumaattinenkin. Opiksi kuitenkin vastaisuudelle Antikaiselle ja monille muillekin kärkipään persuille: Suomessa meidän vahvuutemme ja menestyksemme kulmakivi on aina ollut kyky keskustella rakentavasti eri mieltä olevien kanssa sekä etsiä yhdessä ratkaisuja. Jatkuva toisille vittuilu vain hajottaa pohjaa tältä hienolta demokratian perinteeltämme.

Miksi sitten itse vittuilen persujen kärkipoliitikoille? Siksi, koska persujen keskustelutaktiikka on vittuilemalla tehty hyökkäys. Jos keskustelukumppani tulee puoleen väliin vastaan, persu tekee uuden vittuiluhyökkäyksen. Kun toisen taktiikka on tuo, rakentava keskustelu on mahdotonta. En voi muuta, kuin halveksia tuommoista toimintaa, jota pidän jopa raukkamaisena ja pelkurimaisena.

Ongelmaa on pahentanut se, että puolueen puheenjohtaja toimii itse juuri näin. Myös suurin osa muista puolueen näkyvimmistä toimijoista on juuri tätä samaa kategoriaa. Vittuilu ja eripuran lietsominen palkitaan persuissa, rakentava keskustelutapa vie puolueessa sivuraiteille.
Sinänsä kyllä samaa mieltä tästä (toki Marinin biletystä oli kyllä ihan aihettakin kritisoida), mutta valitettavasti persut eivät enää ole ainoita joka toimii näin. Esimerkiksi nimenomaan Sanna Marin hyödynsi tätä samanlaista toimintatapaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös