Jos tarkastellaan viisiä edellisiä eduskuntavaaleja, on hallituspuolueiden yhteen laskettu kannatus pudonnut aina edellisvaaleihin verrattuna minimissään neljä prosenttiyksikköä. Ja itse asiassa porvarihallitusten kohdalla tuo pudotus on ollut isompi, kun 2011 porvarihallitus otti yli 10 prosenttiyksiköllä turpaan ja 2019 yli 8 prosenttiyksiköllä putosi kannatus.Sinänsä on kuitenkin sangen rationaalista odottaa populistisen puolueen kärsivän hallitusvastuusta - tämä oli minun tärkein syyni niin hartaasti toivoa PS:ää hallitukseen. He tarjoavat jatkuvasti helppoja, yksinkertaisia ja tunteisiin vetoavia ratkaisuja: nyt on sitten loistava tilaisuus osoittaa, miten se käytännössä onnistuu. Minusta on merkittävää, että jo lähes samantien on heidän kannatuksestaan sulanut pari prosenttia, saamme sitten pitkän vaalikauden aikana nähdä miten käy. Itse pitäisin todennäköisenä että seuraavien ek-vaalien kannatus on lähempänä 15 kuin 20 prosenttia.
Minusta on realistisista arvioida, että 2027 eduskuntavaaleissa nykyiset hallituspuolueet saavat yhteensä sellaiset 7-8 prosenttiyksikköä pienemmän kannatuksen kuin viime keväänä. RKP:n ja KD:n kannatus on melko vakio, joten pitkälti on kyse siitä, miten hallitusvastuun raskaus jakautuu kokkareiden ja persujen välillä. Oma arvioni on, että persujen kannatus putoaa noin viisi prosenttiyksikköä ja kokoomus selviää 2-3 prosenttiyksikön pudotuksella.