Sitä en vaan ymmärrä miksi tästä tehdään tällainen numero, a-studiossa setä selitti että ei ketään pitäisi pysäyttää ilman selvää epäilystä. Varmaan hän vastustaa puhallusratsioitakin samalla logiikalla. Itse olen valmis antamaan myöten omasta yksityisyydestäni jos edistää yleistä turvallisuutta. Ja vältän sellaista viestintää/käytöstä jota en voisi koska tahansa missä yhteydeässä tahansa omalla nimellä ja naamalla toistaa.
Ehkä siitä syystä, että poliisit vetivät tapauksen julkisuudessa olevien tietojen perusteella ns. vahvasti vihkoon.
- Silminnäkijän kuvaus: "Naiset [Nikanderin äiti ja sisko] olivat kävelemässä kadulla, kun kaksi tosi arkisiin vaatteisiin pukeutunutta miestä käveli perässä. Toinen otti vanhemmasta naisesta kiinni ja hoki englanniksi, että näytä sun passi”,"
- "Lustig pyysi uhkaavasti käyttäytynyttä miestä irrottamaan otteensa ja STT:lle kertomansa mukaan paikalla oli muitakin."
- ”Vanhempi työnnettiin seinää vasten, ja menin perässä siihen viereen. En muista, mitä sanoin, mutta siviilipoliisi sanoi minulle, että poliisi on paikalla”
(l
ähde: HS/STT)
Tämän lisäksi valvonnan kohteiden väittämän mukaan:
- Poliisi ei missään vaiheessa antanut syytä pysäytykselle/passien kysymiselle
- Valvonnan kohteet raudoitettiin ja vanhempi nainen lyötiin raudoissa maahan
- Poliisit hajottivat toisella kohteella olleen tabletin
- Poliisit poistivat tilanteesta kuvatun videon
- Siviilipukuisina liikkeellä, toiselta vieläpä nohevasti virkamerkki hukassa, jonka hukkumisesta syytettiin valvonnan kohteita.