Ehkä kannattaa perehtyä Halla-ahon tekeleisiin paremmin jos tuntuu siltä ettei Halla-aho erottele työperäistä maahanmuuttoa humanitäärisestä.
Ehkä kannattaa lukea hieman tarkemmin, mitä kirjoitan. Olen koko ajan korostanut sitä, että minulla ei ole mitään työperäistä maahanmuuttoa vastaan, eikä myöskään sitä, että Halla-Aho erottaa työperäisen maahanmuuton. Totesin aiemmin, että kyllä hänkin voi olla (ja on) joissakin asioissa oikeassa. Minulla on ongelmia hänen kulttuurikäsityksensä kanssa siinä määrin, kun se vastaa hänen omia kirjoituksiaan. Onko tätä vaikeaa ymmärtää? Yhtä lailla lienee selvää, että mikäli Halla-Ahon ajatukset tässä suhteessa ovat radikaalisti muuttuneet, minun kritiikkini ei sitä enää koske.
Kokonaan eri asia sitten on se huomio ja opetuslapset, mitä Halla-Aho aikoinaan blogillaan sai. Moni varmasti tunsi, että Halla-Aho puki sanoiksi heidän oman tunne ja havaintotilansa suomalaisesta yhteiskunnasta. Siinä määrin noihin blogiteksteihin palaaminen on muutakin kuin kuriositeetti (tai, kuten tässä tapauksessa alun perin vastaus suoraan moitteeseesi).
Tuo kielellinen briljeeraus on vain yleensä pistänyt näissä keskusteluissa silmään sellaisena smoke&mirrors-tekniikkana missä itsestäänselviäkin asioita naamioimaan kompleksisempiin ilmauksiin ja näin saadaan "analyysi" vaikuttamaan paljon no, analyyttisemmältä, kuin se onkaan.
Ilmeisesti minua ja Halla-Ahoa sitten yhdistää tämä smoke@mirrors- tekniikka... Kaiken kaikkiaan hyvin erikoinen kommentti. Jos olet perillä yhtään aihealuetta koskevasta kirjallisuudesta, tiedät varmaan hyvin, että ilmaukset voivat olla huomattavan paljon kompleksisiampiakin. Myös analyyttisempia, sen toki myönnän, mutta annettakaan se nyt täällä keskustelupalstalla anteeksi.
Halla-ahon motiiveista en tiedä mutta yhä se mitä hän tuossa sanoo on pätevää ja on sinänsä vähän kyseenalaista tehdä itse vain erilainen rajaus tarkastelujoukolle ja väittää että Halla-ahon rajaus on väärä kun loppukädessä molemmat ovat vain rajauksia.
On juuri vähän sanahelinää alkaa puhumaan suomen sisäisistä kulttuurisista eroavaisuuksista jos kuitenkin pääosin on totta että maahanmuuttajaryhmien ääripäät ovat erittäin kaukana mistä tahansa ryhmästä mikä Suomen sisälle tahdotaan "rakentaa". Toisaalta suurin ongelma noissakin molemmissa ryhmissä on uskonnollisuus. Lisäksi on vähän olkiukkojen pieksäntää väittää että Halla-ahokin nyt jotenkin näkee kaiken monikulttuurisen vaikutuksen konflikteihin johtavana, kun kuitenkin työperäinen maahanmuutto on hänenkin silmissään eri asemassa.
Tuo työperäinen maahanmuuttohomma on jo yllä kuitattu. Todellakaan en ole olkiukkoa pieksämässä, sen voisi tehdä helpomminkin. Vähän kuten sinä, kun et edes huomioi sitä, mikä on argumentaationi lähtökohta. Minä argumentoin tässä nyt Halla-Ahon sanomisia vastaan, en sitä, mitä sinä haluaisit minun argumentoivan. Lisäksi on syytä huomata, että minä en edes rajaa havaintojoukkoa, koska en tee varsinaisesti empiirisiä havaintoja. Esimerkinomainen luonnehdintani on vain osoittamassa Halla-Ahon argumentin heikkouden sekä sen, ettei ole millään muotoa itsestäänselvää olettaa, että nämä mystiset kulttuuriset erot, joille ei anneta riittäviä kriteereitä (ellei nyt se haukkumasana "musulmaani" ole sellainen...), ovat jollain lailla ratkaisevia eroja muodostuvissa konflikteissa, joiden syyksi oletetaan eriävät arvokäsitykset. Tätä sinun jankkaamisesi asiasta ei muuta miksikään.
Ihan vastaavasti sinä pyrit tuossa muodostamaan esimerkinomaisen viiteryhmän (puhut maahanmuuttajista juuri sen akateemisen maahanmuuttajan perspektiivistä, unohtaen että he eivät ole ongelma Suomelle, vaan juuri se porukka joka ei ole akateemista vaan jotain ihan muuta) jonka kohdalla taas häivytät ne negatiiviset piirteet, eli mitenkä argumentaatiotekniikkanne nyt olennaisesti eroaakaan?
Mitä helkkaria, tämä alkaa mennä hankalaksi, jos et kiinnitä kirjoittamiini pointteihin mitään huomiota. Ei minulla ole tarvetta puhua maahanmuuttajista mistään kuvitellusta akateemisen maahanmuuttajan perspektiivistä. Jos mainitsen akateemisen maahanmuuttajan esimerkissäni, tarkoittaako se sitä, että minä puhun hänen perspektiivistään? No ei tietenkään. Argumentaatiologiikan käsitteellistäminen tai käsitteellisen ajattelun taustan selventäminen mm. analogioiden yms. avulla ei ole viiteryhmän muodostamista missään merkityksellisessä mielessä. Mikä se viiteryhmä olisi? Sen pitäisi olla jotain vastaavaa kuin "muslimit" ja minun pitäisi nyt siis ottaa vielä mukaan sellaiset negatiiviset piirteet mukaan, mitä Halla-Ahokaan ei kirjoituksessaan mukaan ota ainakaan omien sanojensa mukaan. Minäkään en hänen motiivejaan lähde arvailemaan. Lue se saakelin teksti, jos et minua tässä asiassa usko. Minä lähden tässä argumentaatiossa samasta lähtökohdasta kuin Halla-Aho itse, sinä haluat tuoda sinne kuulumattomia elementtejä mukaan.
Viiteryhmästä ja redusoimisesta voin antaa seuraavanlaisen esimerkin, joskos se selventäisi asiaa (tämä on täysin hypoteettinen esimerkki): Omiin ja muiden kokemuksiin sekä havaintoihin perustuen totean, että Jatkoajan keskustelupalstalla henkilö A, henkilö B, ja henkilö C sekoittavat jatkuvasti käsitteellisiä asioita keskenään. Annan tästä seuraavaksi joitain konkreettisia esimerkkejä, kuten Halla-Aho tekee. Tämän jälkeen yhtäläistän henkilöt A, B ja C kuuluviksi viiteryhmään "keskustelupalstailijat". Totean, että keskustelupalstailijat sekoittavat jatkuvasti käsitteellisiä asioita keskenään. Ehkäpä suosittelen sillä perusteella, keskustelupalstailijoiden ei tulisi tulla kirjoittamaan foorumille lainkaan, koska keskustelupalstailijat sekoittavat jatkuvasti käsitteellisiä asioita keskenään. Entäpä, jos minä nyt Halla-Ahon tavoin toteaisin, että keskustelupalstailijoissa on sellainen ongelma, että "he redusoituvat viiteryhmänsä jäseneksi" ja sekoittavat siitä syystä käsitteellisiä asioita keskenään? (kannattaa muuten lukaista vaikka ihan huumorimielessäkin ne kohdat siitä tekstistä, aika paksua puhetta). Miltä argumentaationi kuulostaa? Ja ennen kaikkea, onko tällainen argumentaatiotapa tosiaan mielestäsi samanlainen, kuin mitä itse aiemmin käytin? Eroaako minun ja Halla-Ahon argumentointi tässä suhteessa toisistaan?
edit. lainauksen korjaus
edit 2. Mikä ihme ihmisiä oikein vaivaa, kun pitää jatkuvasti väistellä omien sanomisien heikkouksia vaihtamalla keskustelua. Eikö joskus olisi helpompaa vain todeta, "joo, ihan hyvä pointti, mennään eteen päin". Itse yritän ainakin silloin tällöin omien sanomisieni virheellisyyksiä tai suhteellisia heikkouksia tunnistaa ja tunnustaa, vastaan toisinaan jopa minulle esitettyihin kysymyksiin. Tää on keskustelupalsta, ei mikään jankkaamispalsta!
Viimeksi muokattu: