Väsyneenä ajaminen ja rattijuoppous ovat nyt "hieman" eri asioita. Ihminen väsyy luonnostaan, mutta ei juovu itsestään. Jos et nyt tuota eroa ymmärrä, niin ei voi mitään.
Silti perusasia ei muutu eli ihmiset eivät ole nytkään kaikissa asioissa tasa-arvoisessa asemassa, joten miksi juopumuksen suhteen olisi väärin, että ammattiliikenteellä on tiukemmat rajat kuin siviileillä? Mikä tekee juopumuksesta niin erilaisen asian, että on elintärkeää ihmisten yhteläinen kohtelu sen suhteen? Unohdetaan varakkaiden isot veneet, mahdolliset epäluulot toisen kielisiä suhteen, väärän puolueen ministerin mielipide asiaa yms. seikat. Miksi ruorijuoppouden suhteen siviilikuskien ja ammattikuskien tulisi olla samalla viivalla ja miksi se on niin väärin, jos he eivät ole samalla viivalla?
Okei, anteeksi etten hyväksynyt näitä rodunjalostuspuheita. Sitä tämä umpimielisyys teettää. Täytyy kehittää tuota suvaitsevaisuutta varmaankin.
Ei rodunjalostuspuheita tarvitse hyväksyä, mutta asiansa voi esittää fiksumminkin kuin herjata itsensä kanssa erimieltä olevia ala-arvoisin termein. Se että joku muu tekee tyhmästi ei ole tekosyy omaan tyhmään käytökseen vai haluatko alentua tyhmyyden tekijän tasolle? Eikö tärkeintä ole itse toimia kuten toivoisi muidenkin toimivan? Tietysti, jos haluaa järkevän keskustelun sijasta vain herjata muita kekseliäämmin, niin silloinhan itsekin herjaa ja ottaa vastaan herjaa.
Ei saa, poliisi antaa siviilille väsyneenä ajamisesta sakot.
Ammattiautoilijalle onkin määrätty taukojen määrä ja päivittäiselle ajoajalle rajat. Näet varmaan eron tässä verrattuna siviiliautoilijaan, joka saa ajaa vaikka 12 tuntia putkeen ilman mitään pelkoa rangaistuksesta, kunhan ei tuon 12 tunnin aikana aiheuta vaaratilanteita/kolareita.
Vaikka nyt hyppäisin autooni ja ajettuani viisi tuntia poliisi pysäyttäisi minut puhallusratsiassa, niin voin sanoa ajaneeni viisi tuntia ilman taukoa. En ole rikkonut mitään lakia. Ammattiautoilijalle on määrätty tuohon aikaan jo 45 minuuttia taukoa, joten hänen sanoessa saman asian poliisi voisi häntä rankaista. Tämä vaikkei kumpikaan meistä olisi vielä aiheuttanut minkäänlaista vaaratilannetta.
Merkittävä syy erilaiseen kohteluun lienee, että ammattiautoilija voi joutua toistuvasti tilanteeseen, missä hänen tekisi mieli ajaa pitkiä aikoja yhteen menoon, mutta siviilille näitä tilanteita ei tule pakosti edes vuosittain. Lisäksi siviien osalta valvonta olisi täysin mahdotonta ja itse ainekin vierastan ajatusta, että säädetään lakeja mitä ei voida kuitenkaan valvoa. Liikenteen vaarantamis-laki antaa jokatapauksessa mahdollisuudet puuttua siviilienkin tekemisiin, mikäli he aiheuttavat vaaraa.