Vlad. Olet nimimerkkejä joiden kirjoitteluja täällä on kiva lukea. Jos sinusta tulisi isä, niin tervetuloa joukkoon huonojen, meitä on mointa, joten älä pelkää. Mutta tuota vammaisuuden luokittelua vierastan. Tunnen itse kaksikin tapausta, joissa äitiä on painostettu aborttiin sikiön vammaisuuden vuoksi. Molemmat lapset ovat tällä hetkellä terveitä nuoria. Tunnen myös vammaisten lasten vanhempia, joille tämä koko keskustelu näyttää sairaalta ja loukkaavalta. Toisaalta kuka meistä on "täysin terve"? Stephen Hawking täyttää monella kriteerillä "vammaisen" tunnusmerkit. En kuitenkaan lähtisi mittailemaan älyllisesti kaverin kanssa.
Ehkäpä kenties "julmaan" kantaani eräs syy löytyy siitä, että minulla on kaksi mitä suurimmalla todennäköisyydellä perinnöllistä sairautta tai sairautta, joissa on havaittu perinnöllisyyttä, ja näiltä osin toivoisin sitä, että olisin "terve". Toisaalta, kuten viittasit "kuka meistä on täysin terve" - tästä taas pääsen siihen ajattelutapaan, että mahdollisesti vaikeavammaisten lasten vanhemmilla tulisi olla laajemmat oikeudet päättää lapsen kohtalosta ja kenties hoitohenkilökunnan tulisi selkeästi kertoa se mitä tällaisen lapsen hoito vaatii ja mikä on lapsen odotettu elinaika ja millainen hänen elämänlaatunsa on.
Toisaalta työssäni olen nähnyt nuoria ihmisiä, jotka päivä toisensa jälkeen anovat hoitohenkilökuntaa tappamaan heidät, koska he eivät itse sairautensa asteen takia enää kykene sitä tekemään. Ja näissäkin tapauksissa kyse on perinnöllisestä neurologisesta sairaudesta, ja elinajanodote näillä potilailla on sellaiset 30-35 vuotta - korkeintaan. Ja viimeiset vuodet täysin autettavia ja voimakkaassa lääkityksessä. Toki tässä tapauksessa eutanasia voisi olla eräs vaihtoehto, mutta katsotaanko tällaista henkilö psyykkisesti niin terveeksi, että hänen toiveensa eutanasiasta otettaisi toteen ja toive toteutettaisi? En ole varma, koska mielenterveyspotilaiden kohdalla toimintatapa poikkeaa monin tavoin ja heidän elämäänsä koskevia päätöksiä kyseenalaisteen siksi, koska heillä on psyykkinen sairaus. Ei siis oteta huomioon sitä, että toive voi kummuta siitä, että on myös vakava fyysinen vamma/sairaus tms.
Ymmärrän tietty sen, että vanhemmille aiheen käsittely voi olla vaikeaa ja tuskallista, jopa julmaa. Mutta olen sillä kannalla, jonka ed. viestissä ilmaisin.
vlad.
P.S. Henk.koht. olisin toivonut etten olisi syntynyt tänne, että vanhempani olisivat turvautuneet aborttiin. Mutta koska nyt olen täällä niin toistaiseksi koetan elää porskuttaa parhaani mukaan, vaikka sitä kuolemaakin on tullut katsottua likipitäen silmästä silmään.