Täällä ollaan nyt niin syvällä isojen arvojen ytimessä, ettei tämä keskustelu ehkä kuulu enää Perussuomalaiset- teeman alle.
ITSE PÄÄTTÄÄ. Hmm. Tässä ollaan länsimaisen postmodernin jälkeisen ajan keskiössä. Hedonismi sanelee siis elämisen oikeutuksen. Uskallan kyseenalaistaa ihmisen täydellisen autonomian itseensä. Meillä on aina sidoksia ja vastuita itsemme ulkopuolelle. Täysi-ikäisenkään henkilön itsemurha ei ole vain hänen oma asiansa. Tällä teolla on aina vaikutukset lapsiin, puolisoon, perheenjäseniin, yleensä läheisiin omaisiin. Vai rajataanko itsemurhan oikeutta näiden vastuiden merkityksen mukaan? Sairauden mukaan? Silloin rajataan jo oikeutta ITSE PÄÄTTÄÄ. Montako itsemurhaa olisi ollut Suomessa vältettävissä asioiden oikeanlaisella purkamisella? Sairaudet ovat oma lukunsa, mutta itse päättää- argumentti ei ole niin pitävä kuin äkkiseltään tuntuisi.
Vlad. Olet nimimerkkejä joiden kirjoitteluja täällä on kiva lukea. Jos sinusta tulisi isä, niin tervetuloa joukkoon huonojen, meitä on mointa, joten älä pelkää. Mutta tuota vammaisuuden luokittelua vierastan. Tunnen itse kaksikin tapausta, joissa äitiä on painostettu aborttiin sikiön vammaisuuden vuoksi. Molemmat lapset ovat tällä hetkellä terveitä nuoria. Tunnen myös vammaisten lasten vanhempia, joille tämä koko keskustelu näyttää sairaalta ja loukkaavalta. Toisaalta kuka meistä on "täysin terve"? Stephen Hawking täyttää monella kriteerillä "vammaisen" tunnusmerkit. En kuitenkaan lähtisi mittailemaan älyllisesti kaverin kanssa.
TosiFani. Uskontoa ei voi sulkea pois tästä keskustelusta. Jos sen teemme, mistä nousevat ne arvot ja normit joilla valintoja tehdään? Tieteen tämän hetken malleistako? Vahvempien oikeus elää evolutioon valinnan pohjalta? Varsin tuoreessa väitöskirjassa osoitettiin, että antiikin Roomassa oli vanhemmilla oikeus päättää, muistaakseni parin ensimmäisen kuukauden aikana, saako lapsi elää vai ei. Epäsopivat, vamman, sukupuolen, värin tms perusteella voitiin hylätä kadulle koirien raadeltavaksi tai noukittavaksi kasvatukseen bordellien ja orjatyövoiman tarpeisiin. Kristinuskon noustessa valtionuskonnon asemaan, tämä kiellettiin. Samoin kävi lasten ja sairaiden vanhusten hylkäämiselle myös täällä pohjolassa kristinuskon leviämisen myötä. Kristinuskon ihmiskäsitystä ei voi sulkea pois, koska kärjistäen ilman sitä emme edes keskustelisi tälläisistä asoista.