Minusta suhtaudut perinteisen halveksuvasti suomalaisiin, joka on useille Vihreitä kannattavalle yksi peruspiire.
Vihreät ja minä ???
En ole k-o-s-k-a-a-n äänestänyt vihreitä, pidän heitä kaksinaamaisina opportunisteina. Haavistot, Niinistöt (Ville) ovat poliitikkoja, joiden suuntaan toivon Vihreiden menevän. Tällöin voisin äänestääkin vihreitä joskus. Kerroin tuossa jo aiemmin, että olen lievä asehullu ja haluan Suomen NATOon. Lisäksi kannatan ydinvoimaa, se on järkiratkaisu. Tämä vihreyttä? Tuohan on melkein loukkaus : D. Siitä voit mua moittia, että äänestän yleensä RKP:tä ja RKP:stä mieluiten naista.
Mitä tulee dösäkuskeihin ja suomalaisuuteen, niin tuttavapiiriini kuuluu työvoimatoimistossa työskentelevä kaveri, joka järjestelee ammattikursseja aikuisille. Nyt helmikuussa alkoi bussikuskikurssi (30 koulutettavaa), joka oli tarkoitettu yli 35-vuotiaille vuoden tai yli kortistossa olleille (20kpl) tai juuri kortistoon ilmoittatuneille ammattia etsiville (10 kpl). Työvoimahallinnon tietokoneet etsivät sata parasta tarjokasta näitä +35-vuotiaita, joilla rupeaa olemaan jo vuosi ja ylikin mittarissa. Tästä joukosta ei löytynyt kahtakymmentä vapaaehtoista kursseille menijää! Ja tämä joukko on 90%:sesti suomalainen. Toiset 10 paikkaa meni heti ja sinne 5 maahanmuuttajaa, 5 nuorta suomalaista. 20 paikan ensimmäinen haku tuotti 8 kurssiin tarttunutta ja se oli siis tasan 8% niistä suomalaisista, joille paikkaa tarjottiin. Jotta kurssi voidaan vetää, laitettiin ne vielä 12 täyttämätöntä paikkaa yleiseen hakuun uusilla ehdoilla (sai hakea, vaikka olisi ollut allekin vuoden kirjoilla) ja niistä 9 meni ulkomaalaistaustaisille, 3 suomalaisille. Kurssille tuli yhteensä siis 8+5+3 = 16 suomalaista ja 5+9 = 14 ulkomaalaista. Kokemusten mukaan suomalaiset työkkärin vakioasiakkaat ovat vaikeita työllistettäviä. Taksien omistajathan hakevat itse kuskinsa ja ei näistäkään varmasti juuri kukaan ota tarkoituksella ulkomaalaisia. Heitä vaan saa helpommin. Tilanne muistuttaa 80-luvun Ruotsia, jolloin pääsin yhdellä puhelinsoitolla sairaalaan duuniin. Tukholman sairaaloiden apuhenkilöstö (me joilla ei ollut mitään tutkintoa, apuhoitajat, siivoojat, huoltomiehet jne) koostui lähes pelkästään ulkomaalaisista: suomalaiset, marokkolaiset, turkkilaiset jne. Se oli silloin jo päivänselvää, että perussvenssoneille eivät raskaat perusduunit kelvanneet, ulkomaalaisille kelpasivat. Jos tässä oli Ruotsin puolelta jotain poliittista ulkomaalaisten työllistämistarvetta yli omien kansalaisten, niin kiitän! Minä ainakin järkkäsin itse duunipaikkani ja kuka tahansa svenssonikin olisi voinut soittaa St.Eriks Sjukhusetiin ja kysyä olisiko töitä ja jos, niin olisiko kämppää? Myöhemmin hain itse usean muunkin työpaikan, mm. Grand Hotelista. Whic was interesting and nice.
Itse sanoisin, että ne jotka yhä elävät seuraavien uskomusten varassa, ovat irti todellisuudesta:
-suomalainen on raitis, ahkera ja luotettava työntekijä
-suomalainen työ on jokaisella alueella parempilaatuista kuin ulkomaalaisten tekemä työ
-suomalainen on sisukas, eikä valita
Kysy keneltä tahansa pienyrittäjältä, joka toimii esimerkiksi rakennusalalla. Kuulet, että virolaisia otetaan paitsi edullisen hinnan, myös sen vuoksi, että he tekevät hyvää duunia annetussa aikataulussa, eivätkä dokaa ja ilmoittaudu maanantaina sairaiksi. Tapasin Dubain lentokentällä pari vuotta sitten joukon hollantilaisia raksatyyppejä, jotka olivat käyneet pistämässä pystyyn jonkun pikku palatsin. Kysäisin onko niissä hommissa myös suomalaisia. Kuulin, että onhan niitäkin ja jumalauta ne ovat muuten kovia poikia dokaamaan! Sitten tuli muutama juttu, jonka tyypit kertoivat siis ihan onnessaan, koska arvelivat, että olen maanmiehenä ylpeä näistä sälleistä. Yksi oli ollut niin lärveissä nosrturin ratissa, että oli duunin loputtua avannut oven ja pudonnut hytistä alas, kun jalat eivät kantaneet.
Turhan moni persu ja moni muukin elää vielä romanttisissa 50-luvun tunnelmissa, kun sisukas Suomi maksoi sotakorvaukset ja rakensi maan uudestaan. Ei tällaisella voi nykyään ratsastaa. Eihän tässä tarvitse katsoa kuin mitkä tahansa olympialaiset nähdäkseen suomalaisen suunnattoman sisukkuuden ja taistelutahdon tilanteen 2010-luvulla. -Ei ollut tänään mun päiväni...-Joo taisi aurinko häikäistä...-Nää oli kivat kisat, mun kymmenennet, ja katsellaan jos Lontoossa saisi parannettua tätä 12:tta sijaa..Samaan aikaan jopa ruotsalaiset pärjäävät paremmin. Miten Suomi on saanut aikaiseksi tällaisen pullamössökansan ihan parin viimeisen vuosikymmenen aikana? Me ollaan kuin 80-luvun Ruotsi ja kylmä totuus on se, että paskaduunit eivät kelpaa suomalaisille. Katsokaa, ketkä työntelevät SOLin siivouskärryjä toimistoissa ja ostoskeskuksissa? Luuletteko oikeasti, että suomalainen SOL syrjisi kotimaisia työnhakijoita? Jos joku ei usko, soitaSOLin työhönottoon ja kysy olisiko siivousduunia. Takaan, että viikon sisään olisit työllistetty ja palkkakaan ei ole ihan paska.
Itse katsoin tätä kuviota 80-luvulla Tukholmassa siitä näkökulmasta, että minä olen se ulkomaalaispaska, joka tulee viemään täältä duunit. Näin mua ei kuitenkaan kohdeltu. Lähinnä svenskit olivat tyytyväisiä, että jostain tulee työvoimaa. Sama ilmiö elää tämän päivän Suomessa, kun käy oikeasti kyselemässä siltä yrittäjäosastolta, joka työllistää raksaduuunareita, hoitajia, taksikuskeja, grillikioskeja, siivoojia jne. He nauravat, jos heitä syyttää siitä, että otatte ulkomaalaisia suomalaisten ohi. Jokainen yrittäjä haluaa välttää kaikin keinoin epäluotettavat työntekijät ja sellainen taksin omistaja, jonka renki tulisi työkkärin pakkotyöllistettynä, olisi pian entinen taksin omistaja. Tää on hyvin simppeliä. Työmarkkinoilla on jo paljon sellaista työtä, joka ei kiinnosta muita kuin ulkomaalaisia.