Mainos

Perussuomalaiset

  • 5 961 275
  • 46 658
Niin tarkoitatko, että jos julistaa olevansa liberaali niin ei tarvitse perustella verrattuna konservatismiin?

Tarkoitan, että näin se nyky-yhteiskunnassa vaan menee, oli siitä sitten mitä mieltä tahansa. Itse pidän vihreitä samanlaisena ääripuolueena kuin persujakin.


Minä näen asian kyllä siten, että esim. juuri Brejvikin tapauksen yhteydessä Halla-aholta vaadittiin irtisanoutumista sellaisen asian johdosta, jossa hän ei ole ollut osallisena laisinkaan. Se, että nettikirjoituksia lainataan ja sitten tätä lainausta lainataan ja tällöin Halla-ahon nimi vedetään mukaan tapauksen käsittelyyn osoittaa sen, että monissa kohdin ollaan pihalla kuin lumiukot.

Jos Halla-aho olisi ollut osallisena Breivikin veriteossa, niin Halla-aholta ei olisi vaadittu irtisanoutumista kirjoituksistaan/sanomisistaan, Halla-aho olisi pidätetty ja vastaisi teoistaan nyt oikeudessa. Kyse oli moraalisesta irtisanoutumisesta Breivikin ajatusmallista, jossa islam on saatanasta ja islaminrakastajat eli vihervasemmisto ovat vielä enemmän saatanasta. Totta kai Hallis saa olla edelleen sitä mieltä, mutta kai sitä poliitikolta vaan odotettiin hieman erilaista näkökulmaa asiaan varsinkin heti verityön jälkeen.

Vaikka olenkin hyvin liberaali aatemaailmaltani pl. maahanmuuttoasiat, minusta on oikeus ja kohtuus kohdella myös konservatiiveja lähtökohtaisesti samalla tasolla liberaalien kanssa, tämä siitä huolimatta, että minua visvottavat monet konservatiivien ajamat tai ihannoimat asiat ja minua - jopa kuvottaa - koti, uskonto, isänmaa -liikkeet. Mutta suon heillekin oikeuden mielipiteeseensä, niin kauan kuin asioiden ajaminen tapahtuu poliittista ja demokraattista reittiä myöten.

Kuka ei suo konservatiiveille oikeutta mielipiteeseen? Konservatiiveilla on oikeus mielipiteisiinsä, siinä kuin ihmisillä on oikeus kyseenalaistaa konservatiivien mielipiteet, liberaalien mielipiteitä unohtamatta.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä taas tulee vihreiden ja hallislaisten eroon, niin konservatismi vaan vaatii kovemmat perustelut kuin liberalismi, koska konservatiivit yrittävät kaventaa ihmisten itsemääräämisoikeutta. Vapauksien antaminen on yleisesti hyväksyntävämpää kuin velvollisuuksien lisääminen tai itsemääräämisoikuden kaventaminen.
Mites pakkoruotsi? Valinnanvapaudelle (liberaalius) kaivataan perusteluita koska populismi, mutta konservatiivinen pakkoruotsin kannatus on ok ilman perusteluitakin.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Koetin etsiä googlettamalla tutkimuksia sisarusten välisten suhteiden "hedelmistä", mitään tarkkaa kuitenkaan löytämättä. Olettaisin vammautuneiden jälkeläisten syntymisen olevan kuitenkin huomattavasti yleisempää kuin ns. satunnaisparilla. Voit varmasti kumota tämän, mikäli olen väärässä.

Tuskinpa näitä "hedelmiä" on juurikaan edes tutkittu, siten vertailtavaa aineistoa ei luultavasti ole. Eikä näin ollen myöskään sitä "tieteellistä tosiseikkaa". Tuohon voit jotain Mendelin oppia tietysti tarjota, mutta olettaen, että vanhempien geeneissä ei ole mitään erityistä vikaa ei voida minusta olettaa sellaista syntyvän "itsestään". Väitteen todistamisen taakka on edelleen väitteen esittäjällä. Erityisesti kuin päätit esittää uuden väitteen "kuitenkin huomattavasti yleisempää" edelleen ilman perustelua.

Yhteiskunta ei voi valvoa tällaista ja eettisyyskin on siinä ja tässä. Koko geeniteknologiaan liittyvä eettinen keskustelu on tavan tallaajalle melko vaikeata seurattavaa. Jalostaminen kuitenkin jarraa vastaan.

Nimenomaan, yhteiskuntahan voi valvoa tällaista ja on valvonutkin. Ei niistä pakkosteriloinneista ole pohjoismaissakaan kuin puolen vuosisataa aikaa. Jos yhteiskunta on geeneistään huolissaan, niin sitten vaan rodunjalostus kehiin.

Eettisyyden kannalta tällä ei olekaan merkitystä. Politiikka on kuitenkin eri asia. Jos on olemassa suhteellisen suuri ryhmä ihmisiä (mahdollisesti suurempi kuin esim. suomenruotsalaisen vähemmistön lukumäärä), jota kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, asiaa on mahdotonta ottaa pois poliittisesta keskustelusta.

Tuollainen näkemyshän tukee sellaista, että vain lukumäärällä on merkitystä? Kyllin suuri joukko neuvotella itselleen etuja. Eikös sitten vaan myönnetä tämä ja unohdeta kaikki "epäoikeudenmukaisuus" perustelut. Sillä eihän tässä epäoikeudenmukaisuutta olla oikaisemassa vaan yhden ryhmän etuoikeuksia ajamassa.
 
Viimeksi muokattu:

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Koetin etsiä googlettamalla tutkimuksia sisarusten välisten suhteiden "hedelmistä", mitään tarkkaa kuitenkaan löytämättä. Olettaisin vammautuneiden jälkeläisten syntymisen olevan kuitenkin huomattavasti yleisempää kuin ns. satunnaisparilla. Voit varmasti kumota tämän, mikäli olen väärässä.

Keskustelin erään neurologin kanssa mahdollisesta serkkujen välisestä avioliitosta ja hän sanoi vapaasti lainattuna siten, että todennäköisyys ongelmille on häviävän pieni, joten hän ei näe yksittäisessä tapauksessa ongelmaa. En muista nyt ensi hätään neurologin nimeä, mutta muistaakseni oli n. 60v nainen :D Kaivan kyllä nimen esille, jos sitä nyt joku välttämättä haluaa...

Lähisukulaisten välisten jälkeläisen perinnölliset ongelmat näyttävät tosiaan olevan hieman yleisempiä, mutta sana huomattava tuskin ensimmäisessä polvessa on lähellä totuutta. Toki niitä voi tulla, kuten tämä vuosisadan idiootti Josef Fritzl (vai mikä sen nimi oli) todisti naiskentelemalla omaa lastaan ja ilmeisesti tästä seuranneissa raskauksissa ilmeni myös kehitysvammaisuutta, muistaakseni ainakin yhden lapsen osalla.

(Seinäjoella toisella puolen jokea asuessa on kaksinkertainen mahdollisuus sairastua MS-tautiin kuin toisella puolen. Ts. on aivan sama onko todennäköisyys 1/1000 ihmistä, tai 2/1000 ihmistä.)
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Väitteen todistamisen taakka on edelleen väitteen esittäjällä. Erityisesti kuin päätit esittää uuden väitteen "kuitenkin huomattavasti yleisempää" edelleen ilman perustelua.

Perustin väittämän sille (käsittääkseni) tosiseikalle, että mitä pienempi geneettinen vaihtelu, sitä suuremmalla todennäköisyydellä syntyy haitallisia resessiivisiä geeniyhdistelmiä. Kaipa ihmisen kohdalla pätevät samat geneettiset lainalaisuudet kuin eläinkunnassakin.

Jos yhteiskunta on geeneistään huolissaan, niin sitten vaan rodunjalostus kehiin.

Eli mielestäsi on eettisesti täysin rinnastettavissa kieltää naimisiinmeno todellisen riskitekijän vuoksi kuin se, että jotain kielletään - niin, ilman mitään järkevää syytä. Ymmärrän kyllä, että esim. sukurutsa on moniulotteisempi eettinen ongelma kuin millaisena se julkisessa keskustelussa näyttäytyy, mutta en minä sitä homoavioliitto-caseen ainakaan 1:1:n rinnastaisi.

Tuollainen näkemyshän tukee sellaista, että vain lukumäärällä on merkitystä? Kyllin suuri joukko neuvotella itselleen etuja. Eikös sitten vaan myönnetä tämä ja unohdeta kaikki "epäoikeudenmukaisuus" perustelut. Sillä eihän tässä epäoikeudenmukaisuutta olla oikaisemassa vaan yhden ryhmän etuoikeuksia ajamassa.

Totesin käsittääkseni realistisen arvion siitä, miten politiikka toimii. Ei politiikan raadollinen todellisuus kuitenkaan sulje pois sitä mahdollisuutta, etteikö "ryhmän etuoikeuksien ajaminen" voisi olla myös oikeudenmukaisuuden ajamista. Kyllä minusta naisten oikeuksien ajaminen 1900-luvun alun Suomessa oli myös eettisesti kannustettavaa toimintaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En näe tarpeellisena sitä, että Halla-ahon olisi pitänyt tehdä sen kummempaa pesäeroa Brejvikiin ja hänen tekoihinsa. Kyseessä on kaksi eri persoonaa eikä Halla-aho ole yllyttänyt millään tavalla Brejvikiä tekoonsa. Eikä Halla-ahon tarvitse mitään moraalista pesäeroa tehdä tällaisessa asiassa, vai vaaditko samalla tavalla moraalisen pesäeron tekemistä henkilöiltä jotka kannattavat välillisesti tai suoranaisesti vasemmistoradikaaleja - niitäkin löytyy Suomesta. Onko kohtelu tasapuolista vai vaaditaanko Halla-aholta enemmän a) koska on julkisuuden henkilö kansanedustajana, b) koska on henkilönä kirjoitustensa kannalta vaikutusvaltaisempi? Minusta Halla-ahon kohtelu ei ole tasapuolista ja vaikka en aja kaikissa asioissa hänen kantaansa, pidän hurskasteluna sitä, että hänen tulisi irtisanoutua moraalisin syin Brejvikin teosta. Voin aivan suoraan todeta, että ymmärrän Brejvikin motiiveja teolleen ja ymmärrän hänen tekonsa mutta en hyväksy sitä. Pitäisikö minun, ymmärrykseni tähden, moraalisesti irtisanoutua hänen tekemästä teosta?

Kuka ei suo konservatiiveille oikeutta mielipiteeseen? Konservatiiveilla on oikeus mielipiteisiinsä, siinä kuin ihmisillä on oikeus kyseenalaistaa konservatiivien mielipiteet, liberaalien mielipiteitä unohtamatta.

Mutta kun tuntuu siltä, että näillä konservatiiveilla ei ole samanlaista oikeutta ilmaista mielipiteensä kuin "lipilaareilla" on. Heitä kohdellaan erilaisin standardein kuin liberaaleja, mikä minusta on lähtökohtaisesti väärin vaikka ymmärrän sen vaaran minkä äärikonservatismi (tai liberalismi) pitää sisällään.

vlad.
 

Peeveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mutta kun tuntuu siltä, että näillä konservatiiveilla ei ole samanlaista oikeutta ilmaista mielipiteensä kuin "lipilaareilla" on. Heitä kohdellaan erilaisin standardein kuin liberaaleja, mikä minusta on lähtökohtaisesti väärin vaikka ymmärrän sen vaaran minkä äärikonservatismi (tai liberalismi) pitää sisällään.

vlad.

Eihän (aito) konservatiivi seiso samalla viivalla kuin (aito) liberaali demokratiassa. Tämän perään on turha haikailla. Konservatiivi vetoaa mystiikkaan, liberaali pystyy johtamaan demokraattisesta järjestelmästä.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Perustin väittämän sille (käsittääkseni) tosiseikalle, että mitä pienempi geneettinen vaihtelu, sitä suuremmalla todennäköisyydellä syntyy haitallisia resessiivisiä geeniyhdistelmiä. Kaipa ihmisen kohdalla pätevät samat geneettiset lainalaisuudet kuin eläinkunnassakin. .

Olemme toki siitä samaa mieltä, että pienempi geneettinen vaihtelu aiheuttaa pitkällä aikavälillä todennäköisemmin haitallisia geeniyhdistelmiä kuin suurempi geneettinen vaihtelu. Kyse onkin siitä siitä kuinka suuresta tai pienestä todennäköisyydestä on kyse yksittäistapauksessa. Sinä annoit sen kuvan, että todennäköisyys on huomattavasti suurempi ja minä pidän tätä perusteettomana.

Erityisesti kun eläinkunnassa, esimerkiksi rodunjalostuksessa sisäsiittoisuutta tapahtuu ihan tarkoituksellakin koko ajan, eikä se pienessä, edes keskisuuressa määrin tunnu aiheuttavan ongelmia. Vasta hyvin pitkälle jalostetut koirarodut, joissa on tiettyjä ominaisuuksia haettu järjettömän pitkälle näyttävät toteuttavan uhkakuvasi. Siinäkin voi ihan hyvin olla kyse siitä, että jokin geenivirhe on vasta paljastunut kun geenipooli on ollut pienempi. Eikä siis siitä, että geenivirhe olisi syntynyt pienen geenipoolin johdosta.

Huomionarvoista on myös aikaisempina vuosisatoina ja vuosituhansina kuninkaallisten parissa harrastettu rajoitettu geenipooli. Käsittääkseni heidänkään parissaan ei "rahvasta useammin" havaittu "vammaisuutta."

Eli mielestäsi on eettisesti täysin rinnastettavissa kieltää naimisiinmeno todellisen riskitekijän vuoksi kuin se, että jotain kielletään - niin, ilman mitään järkevää syytä. Ymmärrän kyllä, että esim. sukurutsa on moniulotteisempi eettinen ongelma kuin millaisena se julkisessa keskustelussa näyttäytyy, mutta en minä sitä homoavioliitto-caseen ainakaan 1:1:n rinnastaisi..

Todellinen riskitekijä näyttäytyy aivan samanlaisena, todennäköisyydellä että jälkikasvu syntyy jollain tapaa "vammaisena". Homoavioliittojen kieltämisen perustelujen pohja ei merkittävästi eroa sukurutsan kieltämisen perusteista.

Totesin käsittääkseni realistisen arvion siitä, miten politiikka toimii. Ei politiikan raadollinen todellisuus kuitenkaan sulje pois sitä mahdollisuutta, etteikö "ryhmän etuoikeuksien ajaminen" voisi olla myös oikeudenmukaisuuden ajamista. Kyllä minusta naisten oikeuksien ajaminen 1900-luvun alun Suomessa oli myös eettisesti kannustettavaa toimintaa.

Näinhän se politiikka toimii. Ja niin sen kai pitääkin olla, mutta minusta "oikeudenmukaisuuden ja tasapuolisuuden" peruste menettää aika paljon jos sitä käyttävät valikoivat keille "oikeudenmukainen ja tasapuolinen" kohtelu kuuluu.

Monesti kansalaisliikkeet ajavat ihan eettisesti kestäviä asioita, eikä tavoitteissa sinänsä mitään. Silloinkaan kun ne ovat omien etujen ajamista. Mutta kestämättömät perustelut minua nyppivät.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No jaa, pitkällisen googlettelun jälkeen sain selville, että hänen mielestään hypotalamuksen koolla olisi tosiaan yhteyttä asiaan.
Jokainenhan meistä voi itse päättää, että minkäkokoinen hippotalamus päästä löytyy eli valintakysymyksiä nämä tietenkin ovat.
 

Peeveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tismalleen näin.

Suomessa ei sitä paitsi ole lainkaan liberalistista poliittista liikehdintää. Poliittiset puolueemme ovat lobbausorganisaatioita, joiden tehtävänä on kahmia etuoikeuksia omille eturyhmilleen ja siirtää niille rahaa muiden taskuista.

Vaikka ei liberaaliksi itseään kutsuminen ja valtion toimintojen rajaaminen siihen osaan, jota itse tarvitsee ole välttämättä liberaalia.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mikä on se vaara, jonka (ääri-)liberalismi - luonnollisten oikeuksien kunnioittaminen ohi kaiken muun - pitää sisällään?

tää ketju (persut) on aika huono paikka tälle keskustelulle, mutta . . .

(ääri-) liberalismin vaara on sekularisoituminen. Sillä tosiasia on, että kaikilla ei ole yhtä monta intiaania kanootissa, eikä kaikkien kanootti ole lähtökohtaisesti yhtä hyvä.

Onko sillä väliä? On, yhteiskuntarauhan ylläpito edellyttää, että yhteisö pitää myös vähemmillä inkkareilla varustetuista huolta, jolloin koko yhteiskunnan tyytyväisyys pysyy tasaisena eikä isoja heilahduksia (levottomuuksia) esiinny.

Ja vakaa yhteiskunta taas edesauttaa kaikkia sektoreita omassa kehityksessään.


Ei ole sattumaa, että pohjoismaissa on erittäin vakaat yhteiskunnat.
 

Peeveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mikä on se vaara, jonka (ääri-)liberalismi - luonnollisten oikeuksien kunnioittaminen ohi kaiken muun - pitää sisällään?

Puhe luonnollisista oikeuksista on vähän niin ja näin, onko konservatismia vai ei. Locken luonnollisista oikeuksista ainakin omaisuus on aika vaikea tulkita johdetuksi pikemminkin kuin uskotuksi, eli konservatismiin mennään.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Eihän (aito) konservatiivi seiso samalla viivalla kuin (aito) liberaali demokratiassa. Tämän perään on turha haikailla. Konservatiivi vetoaa mystiikkaan, liberaali pystyy johtamaan demokraattisesta järjestelmästä.

Miksi ei? Pidän vastinettasi heppoisena, mystiikasta huolimatta - missä määrin sitä sitten edes esiintyy. Myös konservatiivien tulee olla lähtökohtaisesti tarkastelussa samalla viivalla liberaalien kanssa. Mihin tarkastelu johtaa, on eri asia. Tai sitten puhumme eri asiasta minun väittäessäni, että "konservatiivien tulee olla lähtökohtaisesti samalla viivalla liberaalien kanssa" ja sinun todetessa, että tämä on mahdotonta tai sen perään on turha haikailla. Minusta yksin demokratian nimessä lähtöasetelman tulee olla sama, olivatpa taustat millaiset tahansa. Mutta toki sinulla on oikeus omaan käsitykseesi asiasta.

Mikä on se vaara, jonka (ääri-)liberalismi - luonnollisten oikeuksien kunnioittaminen ohi kaiken muun - pitää sisällään?

Oikeastaan Tarinankertoja vastasi aiheeseen varsin hyvin.

Kaikilla kun eivät ole inkkarit kanoottissa tai muumit muumilaaksossa.

Mikä sitten määritellään ääriliberaaliksi voimasti, on pohtimisen arvoinen asia. Mutta tiettyjä itseään ääriliberaaleina tai liberaaleina voimina pitäviä tahoja voidaan perustellusti syyttää luonnollisten oikeuksien polkemisesta. Tai tiettyjä itseään liberaaleina pitäviä tahoja, kuten Peeveli asian muistaakseni ilmaisi, voidaan pitää konservatiivisina voimina (feministit?). Tällaiset ääriliikkeet pitävät sisällään vaaran, jos ne pääsevät soluttautumaan yhteiskuntaan, jonkin liberaalin aatteen lieveilmiönä. Mutta näitä lieveilmiöitä ei pidä haudata ja niiltä ei pidä ummistaa silmiään, vaan niistä on keskusteltava avoimesti ja niiden kanssa on pyrittävä kaksisuuntaiseen vuorovaikutukseen.

***

Mutta yleisesti ottaen kannatan hyvin avointa yhteiskuntajärjestelmää, jossa yhteiskunnan rooli on minimaalinen. Pitäen lähinnä huolta tietyistä perusasioista, vastaten turvallisuudesta, huolehtien terveydenhuollosta niiltä osin kuin on tarve, luoden perustan mahdollisimman tasa-arvoiselle yhteiskuntajärjestelmälle tms. Liian kireitä lakeja en kaipaisi yhteiskuntaan, vaan raamit, joiden ympärillä yhteiskunta toimisi.

vlad.
 

Peeveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Miksi ei? Pidän vastinettasi heppoisena, mystiikasta huolimatta - missä määrin sitä sitten edes esiintyy. Myös konservatiivien tulee olla lähtökohtaisesti tarkastelussa samalla viivalla liberaalien kanssa. Mihin tarkastelu johtaa, on eri asia. Tai sitten puhumme eri asiasta minun väittäessäni, että "konservatiivien tulee olla lähtökohtaisesti samalla viivalla liberaalien kanssa" ja sinun todetessa, että tämä on mahdotonta tai sen perään on turha haikailla. Minusta yksin demokratian nimessä lähtöasetelman tulee olla sama, olivatpa taustat millaiset tahansa. Mutta toki sinulla on oikeus omaan käsitykseesi asiasta.--

--vlad.

Avataanpa sitten. Konservatiivi argumentoi mystiikalla, intuitiivisella kuvalla siitä millainen hyvä yhteiskunta on. On olemassa yhteiskunnan hahmo, jota kohti pitää pyrkiä.

Liberaali johtaa (deduktoi) ihmisoikeuksista - homman juju on siis se että on olemassa erottamattomia ihmisoikeuksia, jonka mukaan homman pitää pelata. Lähinnä närää herätää eri oikeuksien suhde toisiin oikeuksiin näiden ristiriitatilanteessa.

Demokratia taas ei ole konservatiivista, vaan liberaalia. Koko homman juju on ihmisoikeuksissa, ei mystisessä valtiohahmossa. Näin kummallakin on tietenkin lähtökohtaisesti sama arvo ihmisinä, mutta toisen keinot perustella näkemyksensä ovat ylivertaiset ensimmäiseen. Tämä siis siinä ideaalitilanteessa että demokratia tosiaan toimisi ja ihmiset vaivautuisivat sekä ajattelemaan että olemaan aidosti kriittisiä.

Aukesiko?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас

Kiitos!

Erityisesti yhtä kohtaa jäin miettimään, mutta koskapa aihe karkaa jo liian kauas ketjusta, pidän sen esille tuomista loppujen lopuksi kohtuuttomana tai turhana. Kyse on lähinnä ajattelu ja mielipide eroista "erottamattomista ihmisoikeuksista".

vlad.
 

Peeveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kiitos!

Erityisesti yhtä kohtaa jäin miettimään, mutta koskapa aihe karkaa jo liian kauas ketjusta, pidän sen esille tuomista loppujen lopuksi kohtuuttomana tai turhana. Kyse on lähinnä ajattelu ja mielipide eroista "erottamattomista ihmisoikeuksista".

vlad.

Tämähän HN:n sanoin oikein hyvä ketju tälle keskustelulle. Tuosta edellisestä postauksesta voi hyvin nähdä, miksi pidän perussuomalaisia erittäin ongelmallisena puolueena demokratialle. Kuvittele vaan Soini kertomassa kuinka kansan syvät rivit vaativat sitä ja tätä..
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Libertaareille (huom! ei välttämättä liberaaleille) suosittelen keskusteluja Mikko Ellilän kanssa tai hänen lukuisten blogien seuraamista. Tulee samalla ehkä vähän persumaistakin vivahdetta libertarismiin, mikä nyt muuten tässä ketjussa on aika offtopic -keskustelu vaikka HN yrittää muuta väittää.

Tässä Ellilän idealistinen monologi anarkokapitalismista MP3 -muodossa:
http://pahis.kapsi.fi/files/monologivideo.mp3

Ja tässä taas kuuluisa ja oikeudessakin sakkotuomion tuonut saanut "yhteiskunta koostuu ihmisistä" -kirjoitus: (laittomat kohdat ilm. poistettu)
Uusi Viesti: Yhteiskunta koostuu ihmisistä (Society Consists of People)

Ellilän lukuisissa blogeissa on myös paljon muuta tiukkaa yhteiskunnalista kritiikkiä.

Antoisia lukuhetkiä hc-libertaarin seurassa!
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Ellilän lukuisissa blogeissa on myös paljon muuta tiukkaa yhteiskunnalista kritiikkiä.

Ellilän korottaminen merkittäväksi ("tiukaksi") yhteiskuntakriitikoksi on kyllä suhteellisen säälittävää, hieman kuten nimittäisi Pekko Aikamiespoikaa rakennemuutoksen teorian filosofiksi.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Ellilän korottaminen merkittäväksi ("tiukaksi") yhteiskuntakriitikoksi on kyllä suhteellisen säälittävää, hieman kuten nimittäisi Pekko Aikamiespoikaa rakennemuutoksen teorian filosofiksi.

Nimenomaan tiukka ja älyllisesti looginen kriitikkohan Ellilä on minkä tulkinnan ja lasien läpi tahansa, piti hänestä tai ei (useimmat ei, koska kaveri on täysi kusipää). Ellilä ei ole kuitenkaan puolueellinen todellakaan mihinkään suuntaan, jos on kaverin kirjoituksia enemmän seurannut. Yhteiskunnallisesti merkittäväksi häntä ei ole kai lisäksesi kukaan muu väittänytkään. (No merkittävämpi tuo ex-ikiopiskelija kuitenkin on kuin kukaan nimimerkillä kirjoitteleva random jatkoaikalainen ;)
 

Peeveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Libertaareille (huom! ei välttämättä liberaaleille) suosittelen keskusteluja Mikko Ellilän kanssa tai hänen lukuisten blogien seuraamista. Tulee samalla ehkä vähän persumaistakin vivahdetta libertarismiin, mikä nyt muuten tässä ketjussa on aika offtopic -keskustelu vaikka HN yrittää muuta väittää.

Tässä Ellilän idealistinen monologi anarkokapitalismista MP3 -muodossa:
http://pahis.kapsi.fi/files/monologivideo.mp3

Ja tässä taas kuuluisa ja oikeudessakin sakkotuomion tuonut saanut "yhteiskunta koostuu ihmisistä" -kirjoitus: (laittomat kohdat ilm. poistettu)
Uusi Viesti: Yhteiskunta koostuu ihmisistä (Society Consists of People)

Ellilän lukuisissa blogeissa on myös paljon muuta tiukkaa yhteiskunnalista kritiikkiä.

Antoisia lukuhetkiä hc-libertaarin seurassa!

Eurooppalainen kulttuuri valkoisen ihmisen tuottama? Käytösmallit ovat vain ja ainoastaan rodusta kiinni? Neekerit pysyvät aisoissa vain voimalla? Ja "Afrikkalaisten mielestä ryöstöt, raiskaukset, nepotismi, korruptio, klaanisodat, taikausko ja hetken mielijohteesta huvin vuoksi tehdyt murhat ovat normaalia meininkiä." jne jne. Mahtaa libertaareilla olla "mukavaa" kun rinnastat tuon idiootin heihin (vai meihin?). Persumaisia vivahteita? En kyllä kehtais rinnastaa edes heitä tuon kaverin kanssa.
 

Peeveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Koska olet fiksu tyyppi, suosittelen mielelläni sinulle perehtymistä klassiseen liberalismiin ja luonnollisten oikeuksien käsitteeseen sekä - jos jaksat, niin - lopuksi tutustumista Itävallan koulukunnan taloustieteeseen (Peeveli saattaa olla tästä eri mieltä). Alkuun pääsee mainiosti englanninkielisen Wikipedian artikkelien (Classical Liberalism, Natural Rights, Thomas Hobbes, John Locke, Adam Smith, Ludwig von Mises, Friedrich Hayek, Milton Friedman, Austrian School) kautta, ja syvempikin tutustuminen on helppoa perehtymällä yhteenvetoartikkelien lähdemateriaaleihin.

Vastaan sitten myöhempien aikojen Bertrand Russelilla, Noam Chomskyllä, Hannah Arendtilla ja ikinuorella Platonilla, jonka ajatukset erityisesti "perussuomalaisten" valtaanpääsyn seurauksista ovat ajatonta lukemistoa.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Mahtaa libertaareilla olla "mukavaa" kun rinnastat tuon idiootin heihin (vai meihin?). Persumaisia vivahteita? En kyllä kehtais rinnastaa edes heitä tuon kaverin kanssa.

Ei libertarismi ole mitenkään ristiriidassa Ellilän näkemyksien kanssa. Ellilä on nimenomaan hard core libertaari, muttei liberaali. Poliittisella korrektiudella ja "kivoilla jutuilla" kun ei ole mitään tekemistä libertarismin kanssa. Mutta tämä on offtopiccia, koska Ellilä ei ole persu, eikä vastaavasti PS ole libertaari puolue.
 

Peeveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei libertarismi ole mitenkään ristiriidassa Ellilän näkemyksien kanssa. Ellilä on nimenomaan hard core libertaari, muttei liberaali. Poliittisella korrektiudella ja "kivoilla jutuilla" kun ei ole mitään tekemistä libertarismin kanssa. Mutta tämä on offtopiccia, koska Ellilä ei ole persu, eikä vastaavasti PS ole libertaari puolue.

Ei libertarismi varmaan olekaan ristiriidassa Ellilän ajatusten kanssa. Terve järki sen sijaan näyttää olevan, enkä jaksa uskoa että kovin moni libertaari pitäisi tuon kaltaisen kaverin kanssa rinnastamisesta. Sinänsä libertaarisia ajatuksia tuossa linkissä ei erityisesti näy, vainoharhaa ja delusionaalisuutta kylläkin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tämähän HN:n sanoin oikein hyvä ketju tälle keskustelulle. Tuosta edellisestä postauksesta voi hyvin nähdä, miksi pidän perussuomalaisia erittäin ongelmallisena puolueena demokratialle. Kuvittele vaan Soini kertomassa kuinka kansan syvät rivit vaativat sitä ja tätä..

Lähinnäkin mietin sitä, että mitä yhteiskunnallista (tai alueellista) laajuutta mahdoit tarkoittaa viesitissäsi, jossa viittasit tähän - ""erottamattomista ihmisoikeuksista". Suomi, länsimainen, globaali vai jokin muu. Ja ovatko ihmisoikeudet erottamattomia, ja jos eivät, pitäisikö niiden olla ja miksi. Ja kyllä, oikeudet tulisi olla samat mutta myös velvollisuudet - tiettyyn rajaan saakka. Kuten olen viitannut, en kannata todella tiukkaa yhteiskuntarakennetta, jossa "valtakoneisto" määrittelee hyvin tiukoin "raja-aidoin" sallitun ja kielletyn rajat. Tässä suhteessa minun varmasti tulisi olla huolissani soinilaisuudesta (tai halla-aholaisuudesta), mutta "jytkystä" huolimatta, en osaa olla huolissani. Toistaiseksi.

vlad.
 

Peeveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lähinnäkin mietin sitä, että mitä yhteiskunnallista (tai alueellista) laajuutta mahdoit tarkoittaa viesitissäsi, jossa viittasit tähän - ""erottamattomista ihmisoikeuksista". Suomi, länsimainen, globaali vai jokin muu. Ja ovatko ihmisoikeudet erottamattomia, ja jos eivät, pitäisikö niiden olla ja miksi. Ja kyllä, oikeudet tulisi olla samat mutta myös velvollisuudet - tiettyyn rajaan saakka. Kuten olen viitannut, en kannata todella tiukkaa yhteiskuntarakennetta, jossa "valtakoneisto" määrittelee hyvin tiukoin "raja-aidoin" sallitun ja kielletyn rajat. Tässä suhteessa minun varmasti tulisi olla huolissani soinilaisuudesta (tai halla-aholaisuudesta), mutta "jytkystä" huolimatta, en osaa olla huolissani. Toistaiseksi.

vlad.

Ei erottamattomia ihmisoikeuksia voi olla olemassa missään muussa kontekstissa kuin koskien kaikkia ihmisolentoja tai mennään miinaan - erityisoikeuksiin, joita koitetaan kaupata yleisinä oikeuksina. Vertaa vaikka "pakkoruotsin" yleisiin perusteluihin ja sen väittämiseen liberaaliudeksi. Realiteetti rakentuu vaan toisin, ei meillä ole yleistä ja yhtäläistä valtioentiteettiä, joka takaisi maapallon kaikille asukkaille saman perusarvon. Näin ollen meidän tarvitsee hyväksyä epätäydellinen tila ja tyytyä siihen, että esimerkiksi maahanmuuttoa on rajoitettava, koska valtiot perustuvat alueellisuuteen ja omien asukkaidensa etujen ensisijaiseen ajamiseen.

EDIT: koitampa vielä täsmentää: Suomessa on oltava ennenkaikkea Suomen valtion valta- ja vastuupiiriin kuuluvien ihmisten oikeuksista huolissaan. Ennenkaikkea ei tarkoita sitä, että muut jätettäisiin kokonaan ulkopuolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös