En oikein ymmärä mitä yrität sanoa. Se on siis saksalaisten, hollantilaisten ja suomalaisten poliitikkojen vika, että eurooppalaisten pankkien rahoittamat etelä-eurooppalaiset maat (+ Irlanti) ovat hoitaneet taloutensa huonosti?
Anteeksi, jos olin epäselvä. Selvennetään. Alkuperäinen ongelma on toki siinä, että Kreikka, Portugali, Irlanti (+ mahdolliset muut maat) sekä heitä rahoittamat pankit ovat hoitaneet taloutensa huonosti. Minulla oli kaksi väitettä koski kriisin
hoidosta ja ne olivat:
1) Politiikoiden kyvyttömyys ratkaista ongelma(t) on pahentanut kriisiä ainakin tämän kevään osalta.
2) Yksi tärkeä tekijä kohtaan 1) on, että saksalaiset, hollantilaiset ja suomalaiset ovat haranneet vasta, koska tietyt heidän kotimaiset poliitikot ovat lietsoneet ilmapiiriä, jossa EU ja Euro nähdään vihollisena. Toisaalta on myös keskitetty epäolennaisuuksiin. Tämä on tapahtunut esim. vaatimalla vakuuksia + melonivertaukset eikä täten itse asiasta ole päästy keskustelemaan syvällisellä tasolla.
Mieletäni kriisin keskeinen ongelma on, että mikä on EU ja euron tulevaisuus:
Onko EU liittovaltio, jolloin on luonnollista, että hätää kärsimässä olevat maat pelastetaan samalla tavalla kuin yksittäisen valtion sisällä rahoitetaan kuntia, jotka ovat pulassa vai nähdäänkö EU sittenkin vain kokoelman yksittäisistä valtioista ilman sen enemmän synergiaa. Jälkimmäisen vaihtoehdon mukaan pankit ja Kreikka pitäisi jättää oman onnensa nojaan (kärjistetysti).
Huomasit varmaan, että moni kommentoi viimeisen Kreikka päätöksen jälkeen, että Suomi keskittyi vakuuksien kanssa kinaamiseen kun muualla päätettiin siirtyä ainakin osittain liittovaltiota kohtaan.
Kuten dana77 kirjoitti niin Soinin intressissä on lähtökohtaisesti pahentaa kriisiä, koska se pönkittäisi hänen valta-asemaansa. Lisäksi hänellä on intressissä sumuttaa keskustelua ja vetää huomio tästä syvällisesti keskustelusta, koska se luo ilmapiirin, että EU:ssa päätökset tehdään kaukana ja ilman, että kuunnellaan kansalaisia. Tosi asiassa, me olisimme voineet käydä keskustelua mutta jostain syystä homma keskittyi vakuuksiin jne.
Soini on onnistunut täydellisesti strategiassaan. Valitettavasti.
Jos tarviit lisäselvitystä, niin selvennän mielelläni.