Perussuomalaiset

  • 5 784 173
  • 45 643

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
En tiedä. Ehkä ei pitäisikään?

Toisaalta, onko se sitten hyvä että lopulta kaikki perinteet joko muuttuu tai loppuu?
Ei minun mielestä.
Mainitse yksi perinne, joka ei olisi aikojen saatossa muuttunut? Jopa uskonto on muuttunut, välillä radikaalistikin.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Johtuisiko siitä, että toinen perustuu satukirjoihin ja toinen on tosiasia

Myönnän, käytin väärää sanaa. Seksuaalivähemmistöjä toki on monia erilaisia, mutta ajoin takaa tätä muunsukupuolis- ja identifioimisbuumia, joka nyt on valloillaan. Ihan varmasti sinäkin ymmärrät (ainakin nyt, kun korjasin termiäni) mitä ajan takaa.

Valtaosa teistä, jotka ei halua uskontotuputusta, olette varmasti sitä mieltä, että omissa oloissaan kuka tahansa saa uskoa mihin tahansa. Ihan samalla lailla esimerkiksi minä olen sitä mieltä, että kuka tahansa saa julistautua olevansa muunsukupuolinen, jos sen parhaaksi itselleen kokee. Ei sitä silti tarvitsisi kouluissa tuoda esiin ns. totuutena. Ja puhun nimenomaan näistä, jotka "identifioi" itsensä joksikin muuksi, en heistä, joilla oikeasti se on lääketieteellinen tosiasia (esim. Imane Khelif).
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
En tiedä. Ehkä ei pitäisikään?

Toisaalta, onko se sitten hyvä että lopulta kaikki perinteet joko muuttuu tai loppuu?
Ei minun mielestä.
Kyllä kekrinä vien edelleen ruokaa ja lämmitän saunan kuolleiden hengille. Sitähän nuo kaipaavat ja ikiaikainen perinne on tämä. Ikävä kyllä minulla ei ole kattilaa mihin laittaa kokonainen lammas valmistumaan, mutta toivon että riittää savipadassa valmistettu lampaanviulu. Luut kuitenkin muistan haudata kunnolla että eläimet eivät niihin pääse käsiksi ja täten tuo minulle epäonnea.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Vielä 1900-luvun alussa oli tapana, että jouluisin vaimot pyytelivät miehiltään anteeksi vuoden aikana tekemiään virheitä. Ainakin tämä pitäisi tuoda takaisin. Miksi ihmeessä hyvä perinne on mennyt muuttumaan?
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kyllä kekrinä vien edelleen ruokaa ja lämmitän saunan kuolleiden hengille. Sitähän nuo kaipaavat ja ikiaikainen perinne on tämä. Ikävä kyllä minulla ei ole kattilaa mihin laittaa kokonainen lammas valmistumaan, mutta toivon että riittää savipadassa valmistettu lampaanviulu. Luut kuitenkin muistan haudata kunnolla että eläimet eivät niihin pääse käsiksi ja täten tuo minulle epäonnea.

Oikein malliesimerkki viestistä, jossa ei pyritäkään järkevään keskusteluun, vaan tahallaan kärjistetään toisen nimimerkin esilletuoma ihan relevantti näkökulma.

Vielä 1900-luvun alussa oli tapana, että jouluisin vaimot pyytelivät miehiltään anteeksi vuoden aikana tekemiään virheitä. Ainakin tämä pitäisi tuoda takaisin. Miksi ihmeessä hyvä perinne on mennyt muuttumaan?

Niin, tuolla ainakin aiemmin minulle ohjeistettiin, että kaikki perinteet eivät ole kaikille mieluisia. Eipä sitä varmaan voi määritelläkään, mitkä perinteet on liian arvokkaita hävitettäväksi ja mitkä ei.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Myönnän, käytin väärää sanaa. Seksuaalivähemmistöjä toki on monia erilaisia, mutta ajoin takaa tätä muunsukupuolis- ja identifioimisbuumia, joka nyt on valloillaan. Ihan varmasti sinäkin ymmärrät (ainakin nyt, kun korjasin termiäni) mitä ajan takaa.

Valtaosa teistä, jotka ei halua uskontotuputusta, olette varmasti sitä mieltä, että omissa oloissaan kuka tahansa saa uskoa mihin tahansa. Ihan samalla lailla esimerkiksi minä olen sitä mieltä, että kuka tahansa saa julistautua olevansa muunsukupuolinen, jos sen parhaaksi itselleen kokee. Ei sitä silti tarvitsisi kouluissa tuoda esiin ns. totuutena. Ja puhun nimenomaan näistä, jotka "identifioi" itsensä joksikin muuksi, en heistä, joilla oikeasti se on lääketieteellinen tosiasia (esim. Imane Khelif).

Minusta on ok kertoa koulussa, että on olemassa myös uskovaisia ihmisiä. Samoin on ok kertoa, että on myös trans- ja muunsukupuolisia. Kummassakaan tapauksessa ei varmaan kehoteta ryhtymään moiseksi?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Oikein malliesimerkki viestistä, jossa ei pyritäkään järkevään keskusteluun, vaan tahallaan kärjistetään toisen nimimerkin esilletuoma ihan relevantti näkökulma.

Niin, tuolla ainakin aiemmin minulle ohjeistettiin, että kaikki perinteet eivät ole kaikille mieluisia. Eipä sitä varmaan voi määritelläkään, mitkä perinteet on liian arvokkaita hävitettäväksi ja mitkä ei.
Laitan sulle saman haasteen kuin Jerry100:lle, kerro yksikin perinne, joka ei ole aikojen saatossa muuttunut?
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Se tässä nykyisessä keskustelukulttuurissa ainakin itseäni hämmentää, että nähdäänkö oikeasti jotain uhkakuvia paikoissa joita niitä ei ole?

Toiset vaativat ehdottomasti Suvivirren säilyttämistä osana kevätjuhlia, toiset taas vaativat välitöntä poistamista ohjelmistosta. Oma hyvin subjektiivinen kokemus on, että ei sitä ainakaan lapsena osannut mitenkään edes mieltää uskonnolliseksi kappaleeksi. Tokihan ajat ovat muuttuneet ja entisinä aikoina syys- ja kevätkauden jumalanpalveluksetkin kuuluivat koulujen ohjelmistoon.
Ihan jo tilastoja tutkailemalla selviää, että omasta ikäluokasta maanlaajuisesti valtaosa on vieläkin kristittyjä. Osalla on syntymästä lähtien ollut eri uskontokunta, jotkut ovat eronneet kirkosta jne. Epäilen -ilman faktatietoa- että Suvivirsi kevätjuhlassa ei varmaankaan ole aiheuttanut ainakaan suuresti muutosta kenenkään uskonnolliseen ajatteluun.
Tokihan ajat olivat eri, enkä ainakaan omilta kouluajoiltani muista muita uskontokuntia ainakaan kovin paljon olleen. Ala-astelaisen kateuden aiheutti lähinnä se, että jehovan todistajien ei tarvinnut osallistua kirkkoon, mihin me muut raukat jouduimmen oikein kävelemään parin kilometrin matkan.

Toinen subjektiivinen arvio liittyy esim. koulun leikkeihin, joillekin tuntuu olevan kova pala, ettei esim. Kuka pelkää mustaa miestä-leikkiä ei voi toteuttaa ainakaan tuolla nimellä. Leikki taisi olla ainakin pienempien koululaisten kohdalla osa samanlaista kulttuuria, kuin Suvivirsi. Eli se vain kuului sen ajan henkeen, ilman lapsenajatustakaan jostain uskonnollisesta tai rasistisesta.
Tokihan tämännimisillä leikeillä ja tv-tarjonnalla (siihen aikaan oli televisiossa nokikeppejä palvelijoina jne.) on varmasti ollut vaikutusta ajattelutapoihin ja sen ajan puhekielessä rasismi oli normalisoidumpaa. En minä ainakaan pane pahakseni, että k.o. sanasto on jätetty pois ja sukupolvilta toisille kulkeutuneet ilmaisut jäävät pois puhekielestä. Ei nykyaikana ole soveliasta puhua mm. äpärälapsista tai susipareista, vaikka sekin oli normaalia joskus.

Nykyisistä seksuaalivähemmistöjen ”tuputuksista” en tiedä onko laajakin ilmiö, vai koetaanko asia vain näin. Kouluissa, oppilaissa ja vanhemmissa tietysti on eroja, mutta omassa kuplassa en ainakaan oppilailta ja opettajilta ole kuullut tällaista, kaikenlaiseen valistukseen taidetaan suhtautua samanlailla kuten ennenkin. Meille valistus oli lähinnä ”poika voi olla pojan kanssa ja tyttö tytön kanssa”. Aiemmille sukupolville homous esiteltiin outoutena tai jopa sairautena, eli onneksi edes siinä on menty eteenpäin. Kai tässä nähdään samanlaisia uhkakuvia, kuin Pride-kampanjassa, ehkä pelätään että lasten mieli järkkyy ja he alkavat joukolla homostelemaan.
Sen verran tietysti koulujen biologian opetusta voisi lisätä, että teroitetaan jo koulussa, että homoseksuaalisuus on ihan biologista, eikä sitä valita minkään kampanjan tai pelottavan ”tuputuksen” pohjalta.

Samaan aikaan ollaan huolissaan vegaanisen ruoan lisäämisestä kouluihin. En tiedä onko vegaani-sana sitten asian kirosana, tai sitten muilta on unohtunut koulujen kekriviikot ja kymmenet ja kymmenet puuropäivät joita sai viettää koulunpenkillä.

Ehkä terveellisin tapa on tutustua oppilaiden omiin kokemuksiin ja keskustella asioista kotona. Nyt keskustelukulttuuri on vähän sellaista, että ihmiset jotka eivät ole vuosikymmeniin koulumaailmassa olleetkaan, kertovat kuinka siellä tuputetaan sitä, tätä ja tuota. Itse peilaan omia kouluaikoja siihen, että missä asioissa ollaan menty eteenpäin.
Sellaista ikäluokkaa olekaan, josta jokaisesta olisi menestyvä veronmaksaja tullut, hoiti koulumaailma asiat sitten millä tyylillä tahansa.

Jos ketjun puolue on huolissaan lapsista ja nuorista, niin ei välttämättä leikkauksia kannata kohdistaa liikuntaan ja muuhun harrastamiseen. Näillä kun tuppaa olevan merkittävä vaikutus elämässä pärjäämiseen koulun ohella.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Ylipäätään vakaumuksellisen uskonnollisen toiminnan harjoittamisena koululaitoksessa, esimerkiksi uskonnollisten aamunavausten tai virsien muodossa.

En pidä uskonnollisten virsien tai uskonnollisten aamunavausten pitämistä mitenkään suotavana nykyaikana. Tai siis, niin. Se olisi sitä tuputtamista mielestäni.

Ahdistuinko, pahoitinko mieleni tai kärsinkö tästä kun niitä jouduin kuuntelemaan? No en.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Oikein malliesimerkki viestistä, jossa ei pyritäkään järkevään keskusteluun, vaan tahallaan kärjistetään toisen nimimerkin esilletuoma ihan relevantti näkökulma.



Niin, tuolla ainakin aiemmin minulle ohjeistettiin, että kaikki perinteet eivät ole kaikille mieluisia. Eipä sitä varmaan voi määritelläkään, mitkä perinteet on liian arvokkaita hävitettäväksi ja mitkä ei.
No ei siitä kekrin vietosta ole niin pitkä aika. Tämä toki suhteellista kun nykynuorisolle 5 minuuttia on pitkä aika. Perinteet muuttuu ja muovautuu. Saahan sitä nykyään mennä jouluna baariin, asia mikä ei ollut itsestäänselvyys kts tanssikielto.
Jos haluaa jonkilaista perspektiiviä ihmiselon nuoruuteen, niin suosittelen lukemaan esim Hararin Homo Sapiens ja Diamondin Tykit, taudit ja teräs. Molemmissa kirjoissa on omat vikansa, mutta auttaa asettamaan lähihistoriaa mittakaavaan. Suomi täyttää itsenäisenä tänä vuonna 107 ja siihen ei vielä hirvittävän montaa sukupolvea mahdu. Tämä ei siltikään vähennä ylpeyttä suomalaisuudesta ja meidän rikkaasta kielestä. Mutta on vähän hassua kuvitella että tölvimällä maahanmuuttajia jotenkin säästäisimme kielen ja kulttuurin "puhtaana"
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Kyllä kekrinä vien edelleen ruokaa ja lämmitän saunan kuolleiden hengille. Sitähän nuo kaipaavat ja ikiaikainen perinne on tämä. Ikävä kyllä minulla ei ole kattilaa mihin laittaa kokonainen lammas valmistumaan, mutta toivon että riittää savipadassa valmistettu lampaanviulu. Luut kuitenkin muistan haudata kunnolla että eläimet eivät niihin pääse käsiksi ja täten tuo minulle epäonnea.


Nyt oli todella hassua. Vau!


Vai tykkäisitkö enemmän jos erimieltä olevat pitäisi nyt vaan turpansa kiinni niin ei turhaan synny keskustelua?

Ihan suvaitsevaisuuden ja erilaisten mielipiteiden hyväksymisen nimissä?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
No esimerkiksi se että se alkaa aina kello 12:00
OK. Se onkin varmasti se tärkein osa tässä perinteessä. Kuitenkin puhetta on pitäneet muutkin kuin presidentti, ja sen sisältö on vaihdellut joka puheessa luonnollisesti paljonkin. Paljon puhuttu "jumalan siunauksen" toivottaminenkin on historiassa enemmän poikkeus kuin sääntö.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Niin. Nykypäivänä on paljonkin asioita, joita minä en halua tuputettavan lapselleni, mutta niinpä vaan sitä samaa biologianvastaista paskaa ujutetaan jo kouluihinkin.

Siis opetetaanko kouluissa, että on olemassa ihmisiä, jotka voivat syntyä mieheksi, mutta kokevat itsensä naisiksi? Kerrassaan järkyttävää.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Siis opetetaanko kouluissa, että on olemassa ihmisiä, jotka voivat syntyä mieheksi, mutta kokevat itsensä naisiksi? Kerrassaan järkyttävää.

Toisaalta tässä voidaan myös ottaa seuraava askel ihan fyysiselle puolelle. Olympialaisten aikaanhan oli kovasti somehuutoa siitä, miten miehet siellä hakkaavat naisia. Varsin todennäköinen arvaus oli se, että nyrkkeijöillä/jällä on Swayerin syndrooma, ja sitä kautta sekä X- että Y-kromosomi. Jännästi vaan Swayerin syndroomasta huolimatta ollaan pystytty tulemaan raskaaksi ja synnyttämään. Eli siellä somessa huudettiin samalla, että miehet voivat synnyttää!
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Siis opetetaanko kouluissa, että on olemassa ihmisiä, jotka voivat syntyä mieheksi, mutta kokevat itsensä naisiksi? Kerrassaan järkyttävää.

Täältä kun lukee kommentteja, niin ei voi muuta ajatella kuin, että näitä asioita olisi pitänyt opettaa suomalaisille kouluissa jo vuosikymmeniä sitten.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin. Nykypäivänä on paljonkin asioita, joita minä en halua tuputettavan lapselleni, mutta niinpä vaan sitä samaa biologianvastaista paskaa ujutetaan jo kouluihinkin. Ja kirjaston satutunneille, ja ties minne.
Viittaatko nyt siihen, että Jesse käveli vetten päällä ja muutti veden viiniksi?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helposti kyllä lähtee keskustelu sivuraiteelle ja epäoleellisuuksiin. Palaan siihen, mistä taas tämä ketjun aktivoituminen lähti liikkeelle ja totean mielipiteenäni sen, että minusta on kurjaa, että niin iso osa perussuomalaisista on rasisteja ja toivoisin, että rasistit voisivat painua vittuun hallituksesta pilaamasta hyvää ja minulle rakasta maata.

Myös lisäpanostukset suomalaiseen kulttuuriin ovat toivomuslistalla ja kirjallisuudelle matalampi alv.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Helposti kyllä lähtee keskustelu sivuraiteelle ja epäoleellisuuksiin. Palaan siihen, mistä taas tämä ketjun aktivoituminen lähti liikkeelle ja totean mielipiteenäni sen, että minusta on kurjaa, että niin iso osa perussuomalaisista on rasisteja ja toivoisin, että rasistit voisivat painua vittuun hallituksesta pilaamasta hyvää ja minulle rakasta maata.

Mielenkiinnolla kyllä seuraan onko tämänkaltainen retoriikka sallittua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös