Saman jutun laitoinkin jo tonne edelliselle sivulle, ja ainakaan mulle tää ei ollu epäselvä, vaan just se, että onko tässä pidätyksessä nyt ollut jotain laitonta, vai onko mahdollisesti jollain muotoa ollut lupa tähän pidätykseen.Kyllä se nyt kuitenkin se minimi on ratkaiseva, kuten Tolvanen sanoo. Olisi mukavaa, jos täälläkin keskulteltaisiin faktojen perusteella
SUOMEN perustuslain 30. pykälän mukaan ”kansanedustajaa ei saa ilman eduskunnan suostumusta pidättää tai vangita ennen oikeudenkäynnin alkamista, ellei häntä painavista syistä epäillä syylliseksi rikokseen, josta säädetty lievin rangaistus on vähintään kuusi kuukautta vankeutta”.![]()
Rikosoikeus | Emeritusprofessori: Kansanedustajan pidätys edellyttää epäilyä ”aika vakavasta rikoksesta”
Kansanedustajan voi perustuslain mukaan pidättää ilman eduskunnan suostumusta vain, jos häntä epäillään painavista syistä rikoksesta, josta saisi vähintään kuusi kuukautta vankeutta.www.hs.fi
Voihan näin ollakin, tossa jutussa ei kuitenkaan sanota, että eduskunnan pitää kokoontua sitä varten, ja kuten aiemmin kirjoitin niin noin lyhyellä varoitusajalla se olisi aika hankalaakin.Näistäkin pitäisi sitten jotain olla johonkin kirjattuna. Eduskunnan päätöksentekoakin kun ohjataan aika tarkkaan.