Ei sen ole niin nuukaa, kunhan löytyy jostain sopiva numero niin käyttöön vaan!Faktojen selittäminen persulle vaatii erityisosaamista eikä lopputuloksesta ole mitään takuita.
Maahanmuutto | VM: Näkemys hyödyllisen maahanmuuton tulorajasta perustuu ”valitettavaan väärinkäsitykseen”
Perussuomalaiset perustaa vaatimuksensa työperäisen maahanmuuton 2 500 euron tulorajasta valtiovarainministeriön laskelmaan. Laskelmaa on tulkittu väärin, sanoo VM:n finanssineuvos Jukka Mattila.www.hs.fi
Ja vaikkei löytyisi, niin näinhän ne asiat kuitenkin koetaan.Ei sen ole niin nuukaa, kunhan löytyy jostain sopiva numero niin käyttöön vaan!
Listaatko vielä omin sanoin ne faktat joita artikkelissa todettiin.Faktojen selittäminen persulle vaatii erityisosaamista eikä lopputuloksesta ole mitään takuita.
Maahanmuutto | VM: Näkemys hyödyllisen maahanmuuton tulorajasta perustuu ”valitettavaan väärinkäsitykseen”
Perussuomalaiset perustaa vaatimuksensa työperäisen maahanmuuton 2 500 euron tulorajasta valtiovarainministeriön laskelmaan. Laskelmaa on tulkittu väärin, sanoo VM:n finanssineuvos Jukka Mattila.www.hs.fi
On tehty laskelmat. Ne on tulkittu väärin. Ja siltä pohjalta luotu vaatimus.Listaatko vielä omin sanoin ne faktat joita artikkelissa todettiin.
On tehty laskelmat, joihin persujen vaatimus 2500€:n tulosta perustuu. Laskelmat on kuitenkin tulkittu väärin. Laskelmien perusteella 2500€ ei ole pätevä summa. Voihan tätä asiaa muotoilla monella tavalla mutta ymmärtämiseen ne eivät taida johtaa.On tehty laskelmat. Ne on tulkittu väärin. Ja siltä pohjalta luotu vaatimus.
Ei sen ole niin nuukaa, kunhan löytyy jostain sopiva numero niin käyttöön vaan!
Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan raja on 1500€. Maahanmuuton kustannuksissa harvemmin otetaan huomioon mitä kantasuomalainen on tullut maksamaan yhteiskunnalle ennen 18 vuoden ikää.Missä tulorajassa maahanmuuttaja muuttuu nettopositiiviseksi?
Juuri linkitit VM:n asiantuntijan lausuntoa totuutena, jossa todettiin ettei asiaa voi laskea.Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan raja on 1500€. Maahanmuuton kustannuksissa harvemmin otetaan huomioon mitä kantasuomalainen on tullut maksamaan yhteiskunnalle ennen 18 vuoden ikää.
Samaisesta artikkelista poimin tuon työ- ja elinkeinoministeriön arvion.Juuri linkitit VM:n asiantuntijan lausuntoa totuutena, jossa todettiin ettei asiaa voi laskea.
”Valtiovarainministeriön Mattilan mukaan laskelmassa on samoja puutteita: se huomioi vain henkilöiden palkastaan maksamat verot ja heidän saamansa suorat tulonsiirrot. Työ- ja elinkeinoministeriön laskelma ei myöskään erottele työperäisesti maahan muuttaneita muista maahanmuuttajista.Samaisesta artikkelista poimin tuon työ- ja elinkeinoministeriön arvion.
Tämä itseasiassa kiinnostaisi, mutta Hesarin jutun viimeinen kappale toteaa ettei kyseistä lukua ole olemassa.Missä tulorajassa maahanmuuttaja muuttuu nettopositiiviseksi?
TEM tekee asiasta vasta tutkimusta koska asia ei ole yksiselitteinen. Persut ovat tehneet jo johtopäätökset vaikka asia ei ole yksiselitteinen. Ja tulkineet laskelmia väärin.TEMmin arvio kuulostaa persumaisen pätevältä.
Mä lähden siitä, että jos henkilö tulee tänne opiskelemaan tai tekemään töitä, niin hänellä on riittävän hyvät tulevaisuuden näkymät ja riittävästi hyötyä yhteiskunnalle.Tämä itseasiassa kiinnostaisi, mutta Hesarin jutun viimeinen kappale toteaa ettei kyseistä lukua ole olemassa.
Mutta halpaa työvoimaa tarvittaneen isoissa kaupungeissa ja asumiskuluja tulisi täten kompensoida verorahoista. Joten PS on varmaan jäljillä että nettomaksajan raja menee jossain 2.000€ paremmalla puolen. Heitän hatusta, mutta jos 2ke liksasta jää käteen 1.5ke ja siitä menee asumiseen yli puolet, niin aika naftisti jää muihin pakollisiin kuluihin kuukaudessa. Ei siinä lapsille osteta vaatteita.
Jos tätä ajattelee pidemmän tähtäimen investointina, eli maahan muuttanut oppii kielen ja integroituu paikalliseen yhteisöön, ehkä heistä myöhemmässä vaiheessa voi tulla nettomaksajia, mutta se vaatii yksilön motivaatiota ja yhteiskunnan tukea. Jos toinen puuttuu, ei tule mitään.
Lopulta tässä on kyse eräänlaisesta yritystuesta huonosti tuottaville pienyrityksille. Valtio tukee työvoimaa, jotta yritysten ei tarvitsisi siirtää todellisia kustannuksia tuotteiden/palveluiden hintaan.
Se on totta. Veikkaan edelleen, että Purra ja persut antavat periksi työperäisessä maahanmuutossa Kokoomukselle ja RKP:lle, mutta saavat odotettuakin kovemmat leikkaukset humanitääriseen maahanmuuttoon ja kehitysapuun. RKP saa vastineeksi vaikka mitä.TEM tekee asiasta vasta tutkimusta koska asia ei ole yksiselitteinen. Persut ovat tehneet jo johtopäätökset vaikka asia ei ole yksiselitteinen. Ja tulkineet laskelmia väärin.
Eli taloudellinen tilanteemme paranisi jos nykyiset nettosaajat lähtisivät muihin maihin? Eli mitä näitä pienituloisia nyt tälläkin hetkellä on? Nettosaajuus ja -maksajuus ei mitenkään järkevästi kuvaa yksittäisen ihmisen taloudellista arvoa. Pienituloiset rakentavat sitä infrastruktuuria minkä puitteissa nettomaksajat saavat korkeat palkkansa - heidän veronsa eivät siis ole hyväntekeväisyyttä vaan järkevää sijoitusta yhteiskunnan toimivuuteen. Eli pienituloiset työntekijät todellakin ovat osallisia sen kakun syntymisestä mitä sitten jaetaan. Minusta on todella omalaatuista miten vaikeata tätä itsestäänselvyyttä on sisäistää.Mutta halpaa työvoimaa tarvittaneen isoissa kaupungeissa ja asumiskuluja tulisi täten kompensoida verorahoista. Joten PS on varmaan jäljillä että nettomaksajan raja menee jossain 2.000€ paremmalla puolen. Heitän hatusta, mutta jos 2ke liksasta jää käteen 1.5ke ja siitä menee asumiseen yli puolet, niin aika naftisti jää muihin pakollisiin kuluihin kuukaudessa. Ei siinä lapsille osteta vaatteita.
Ero tässä taitaa syntyä siitä, että persut ja persumieliset ajattelevat, että ulkomaalainen vie suomalaisen työpaikan. Eli työpaikkoja olisi jokin kiinteä määrä.Eli taloudellinen tilanteemme paranisi jos nykyiset nettomaksajat lähtisivät muihin maihin? Eli mitä näitä pienituloisia nyt tälläkin hetkellä on? Nettosaajuus ja -maksajuus ei mitenkään järkevästi kuvaa yksittäisen ihmisen taloudellista arvoa. Pienituloiset rakentavat sitä infrastruktuuria minkä puitteissa nettomaksajat saavat korkeat palkkansa - heidän veronsa eivät siis ole hyväntekeväisyyttä vaan järkevää sijoitusta yhteiskunnan toimivuuteen. Eli pienituloiset työntekijät todellakin osallisia sen kakun syntymisestä mitä sitten jaetaan. Minusta on todella omalaatuista miten vaikeata tätä itsestäänselvyyttä on sisäistää.
Samoin nuoret pienituloiset perustavat perheitä, parantavat demografiaa, luovat kysyntää, nostavat kulutusta myös yksityisellä sektorilla, johtavat työvoiman lisääntymiseen, takaavat vanhentuvien ikäluokkien hoitoa jne. jne.
Eli taloudellinen tilanteemme paranisi jos nykyiset nettosaajat lähtisivät muihin maihin? Eli mitä näitä pienituloisia nyt tälläkin hetkellä on? Nettosaajuus ja -maksajuus ei mitenkään järkevästi kuvaa yksittäisen ihmisen taloudellista arvoa. Pienituloiset rakentavat sitä infrastruktuuria minkä puitteissa nettomaksajat saavat korkeat palkkansa - heidän veronsa eivät siis ole hyväntekeväisyyttä vaan järkevää sijoitusta yhteiskunnan toimivuuteen. Eli pienituloiset työntekijät todellakin osallisia sen kakun syntymisestä mitä sitten jaetaan. Minusta on todella omalaatuista miten vaikeata tätä itsestäänselvyyttä on sisäistää.
Samoin nuoret pienituloiset perustavat perheitä, parantavat demografiaa, luovat kysyntää, nostavat kulutusta myös yksityisellä sektorilla, johtavat työvoiman lisääntymiseen, takaavat vanhentuvien ikäluokkien hoitoa jne. jne.
En kysynyt tätä vaan artikkelissa todetut faktat. Jos et jatkossakaan ymmärrä kysymystä taikka osaa vastata siihen niin älä sitten vastaa siihen.On tehty laskelmat. Ne on tulkittu väärin. Ja siltä pohjalta luotu vaatimus.
Ajatuksen perustana voi olla ajatusketju, jossa ajatellaan maahanmuuttajien osalta matalan palkan korreloivan työttömäksi jäämisen kanssa. Mitä lähempänä palkkaraja on työttömyystuista saatavaa summaa, sen todennäköisempää on työttömäksi jääminen.Ero tässä taitaa syntyä siitä, että persut ja persumieliset ajattelevat, että ulkomaalainen vie suomalaisen työpaikan. Eli työpaikkoja olisi jokin kiinteä määrä.
Oikeastihan jokainen työläinen palkasta riippumatta myös kasvattaa yhteiskuntaa ja generoi uusia tarpeita työpaikoille ja sitä kautta työllisyyttä. Eli mitä enemmän tänne tulee yhteiskunnan pyörittämiseen osallistuvia niin sitä parempi.
Tämä vain omaa mutuani.
Tämä asia on onneksi helposti ratkaistavissa oikeistohallituksen toimesta.Ajatuksen perustana voi olla ajatusketju, jossa ajatellaan maahanmuuttajien osalta matalan palkan korreloivan työttömäksi jäämisen kanssa. Mitä lähempänä palkkaraja on työttömyystuista saatavaa summaa, sen todennäköisempää on työttömäksi jääminen.
Perustyön vanhustenhuoltoalalla taitavat silti tehdä lähihoitajat ja jos tätä ammattia ei pidä matalapalkka-alana niin mitä sitten? Ja heitä tullaan tarvitsemaan myös jatkossa paljon. Kovasti minua kiinnostaa miten työperäisiä maahanmuuttajia ollaan aikeissa ottaa töihin tälle alalle. Ainoa järkevältä kuulostanut vastaus oli tällä foorumilla nimimerkin @Cobol linkkaama artikkeli jossa alan tulijat saavat kielikoulutuksen jo lähtömaassaan mutta tehdäänkö kaikkien kanssa näin?Tottakai halpatyövoimassa on hyviäkin puolia. Ikääntyvä väestö tarvitsee hoitajansa, mutta en pidä sairaanhoitajia matalapalkkatyönä koska se on vaativa työ ja tarvitsee varsin hyvän koulutuksen. Mutta tarvitsemmeko halpoja tarjoilijoita tai kokkeja ravintoloihin? Onko näitä ammatteja varten tarpeen kompensoida valtion tuella yrityksen tuotantotekijöiden kustannuksia?
Mielestäni nyt on ihan paras hetki aikoihin miettiä minkälaista maahanmuuttoa tarvitaan. En liputa täysin PS:n linjausta, mutta tykkään heidän ideasta, jossa ei oteta isosti halpaa työvoimaa vaan keskitytään enemmän tuottavuuden lisäämiseen esimerkiksi automaation kautta.