Perussuomalaiset

  • 5 498 317
  • 44 158

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Se on sillä tavoin, että vastaavanlaisilla kuvitteellisilla natseilla Putin perusteli ja "oikeutti" hyökkäyksen Ukrainaan.

Meneeköhän tässä nyt joillain Suomen Sisu ja Sinimusta Liike sekaisin? Piti oikein tarkistaa ja kun Sisun sivuja katsoo, niin tuohan on hyvin light -kamaa kansallismielisessä skenessä, puheenjohtajaksi on pyrkimässä joku pitkätukka oikeistoliberaali kokoomuslainen.

Onko sille jotain lähteitä, että Suomen Sisu olisi jossain SUPO:n listoilla?

Ida Schaumanin haastattelussa ja Eugenia käsittelevässä jutussa löytyy maininta:

"Suojelupoliisi määrittää Suomen Sisun aatteeltaan äärioikeistolaiseksi."


Sitten vuodelta 2017 löytyvässä Ilta-Sanomien jutussa mainitaan sama asia ja tämä ei ole maksumuurin takana:

"Suojelupoliisin näkemyksen mukaan Suomen Sisu on äärioikeistolainen järjestö."
 

Animal

Jäsen
Toimiiko muuten niinkin päin, että kun Persuista ja muualta laitaoikeistosta tulee säännöllisin väliajoin melkoista kuraa meille sateenkaariväen päälle, niin Putinin asialla?
Voin myöntää, etten oikein nyt ymmärrä tätä vertausta. Persuillahan on yksi julkihomo edustajakin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lihavoituun sen verran, että Sisun kuten vastaavien järjestöjen tavoite on arvostaa ja voimistaa suomalaista kulttuuria, perinteitä ja suomen kieltä. Venäläisen sortajan murha palvelee niiden näkökulmasta näitä kaikkia...

Esimerkiksi K.J. Ståhlberg on kanssasi eri mieltä, väkivalta ei ole kaikkien vaihtoehto yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Nyt mielenterveyspotilaan tekemä murha nähdään suurena tekona, vaikka vaikutus sortotoimiin on vaatimaton.

Onko nyt ymmärrettävä, että sinä allekirjoitat Suomen Sisun perusmääritelmät esim. suomalaisuudesta?
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Voin myöntää, etten oikein nyt ymmärrä tätä vertausta. Persuillahan on yksi julkihomo edustajakin.
No se julkihomo ei tarkoita sitä, että koko porukkaan ei mahdu homofobiaa, mutta jos et sellaista näe, niin ei siinä sitten mitään. Kaikki tavallaan.
 

Animal

Jäsen
Esimerkiksi K.J. Ståhlberg on kanssasi eri mieltä, väkivalta ei ole kaikkien vaihtoehto yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Nyt mielenterveyspotilaan tekemä murha nähdään suurena tekona, vaikka vaikutus sortotoimiin on vaatimaton.

Onko nyt ymmärrettävä, että sinä allekirjoitat Suomen Sisun perusmääritelmät esim. suomalaisuudesta?

Vaikka et kohdentanut tätä minulle, niin mitä Suomen Sisun arvoissa on, jota ei voisi kannattaa? Alla ihan suora kopio verkkosivuilta:

Arvot​

Suomen Sisun arvot ja periaatteet on määritelty säännöissä, Peruskirjassa (ehdostusvaihe) sekä periaateohjelmissa, mutta muutoin jäseniä ei-sitovasti järjestön arvomaailmaa voi luonnehtia kaikinpuolin vapaaksi: 1) Suomen Sisu uskonnollisesti sitoutumaton ja jäsenistöstämme löytyy molempien kansankirkkojen uskovaisten ja tapajäsenten lisäksi katolisia, herännäisiä, uskonnottomia, uskomattomia, ateisteja, pakanoita, suomenuskoisia, asatrun harjoittajia ja ties mitä, jopa muslimikin; olennaista on sitoutuminen yhteisiin arvoihin. 2) Vaikka Suomen Sisu kantaa huolta kansan uusiutumisesta ja kannustaa lisääntymään, ei yksineläjiä, seksuaalivähemmistöjä, uusioperheellisiä tai muitakaan elämäntapoja hyljeksitä. 3) Talousmallit herättävät paljon keskustelua jäsenistön keskuudessa, mutta järjestö ei ole sitoutunut mihinkään malliin muuten kuin kansallisen omistamisen kohdalla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onko nyt ymmärrettävä, että sinä allekirjoitat Suomen Sisun perusmääritelmät esim. suomalaisuudesta?

Aika vähän ymmärsit tekstistäni, totta. Jos kirjoitan "Sen sijaan Sisun käsitykset tasa-arvosta ja monista muista asioista ovat jos ei karmeita, ainakin kyseenalaistettavia", vaatii jo melkoista kuntoa päästä johtopäätökseen, jossa allekirjoitan Sisun perusmääritelmät.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aika vähän ymmärsit tekstistäni, totta. Jos kirjoitan "Sen sijaan Sisun käsitykset tasa-arvosta ja monista muista asioista ovat jos ei karmeita, ainakin kyseenalaistettavia", vaatii jo melkoista kuntoa päästä johtopäätökseen, jossa allekirjoitan Sisun perusmääritelmät.

Mutta väkivaltainen yhteiskunta vaikuttaminen on ok?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mutta väkivaltainen yhteiskunta vaikuttaminen on ok?

Riippuu tilanteesta. Jos haluat asiasta jatkaa "kerro tarkalleen, mikä tilanne" tyyliin, kysy jossain kierrätyskeskuksessa ja pohdin, viitsinkö vastata. Tämä ketju käsittelee perussuomalaisia ja sisu mene vielä hyvin siihen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Riippuu tilanteesta. Jos haluat asiasta jatkaa "kerro tarkalleen, mikä tilanne" tyyliin, kysy jossain kierrätyskeskuksessa ja pohdin, viitsinkö vastata. Tämä ketju käsittelee perussuomalaisia ja sisu mene vielä hyvin siihen.

Haukut hyvin usein vasemmistoa ja sen anarkistisiipeä, jotka käyttävät myös ulkoparlamentaarisia keinoja. Nämä sinä tuomitset, mutta samaan aikaan olet hyväksymässä Perussuomalaisten eli Sisun vastaavan toiminnan, mielenkiintoista.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Haukut hyvin usein vasemmistoa ja sen anarkistisiipeä, jotka käyttävät myös ulkoparlamentaarisia keinoja. Nämä sinä tuomitset, mutta samaan aikaan olet hyväksymässä Perussuomalaisten eli Sisun vastaavan toiminnan, mielenkiintoista.

Höpö höpö. Jos nyt kuitenkin pysytään faktoissa, vasemmiston haukkumiseen on aina perusteet. En ole vasemmistoa tai anarkisteja kieltämässä kuten en ole Sisuakaan. Sisun linjoja en hyväksy, minkä lukutaitoinen olisi käsittänyt jo siinä vaiheessa, kun kopioin aiemman tekstini vain sinulle:

"Sisun käsitykset tasa-arvosta ja monista muista asioista ovat jos ei karmeita, ainakin kyseenalaistettavia"

Toiminnan hyväksyn demokratiassa kaikilta laillisilta järjestöiltä. Mutta on eri asia olla samaa mieltä niiden tavoitteista ja muista asioista.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Riippuu tilanteesta. Jos haluat asiasta jatkaa "kerro tarkalleen, mikä tilanne" tyyliin, kysy jossain kierrätyskeskuksessa ja pohdin, viitsinkö vastata. Tämä ketju käsittelee perussuomalaisia ja sisu mene vielä hyvin siihen.

Tässä kohtaa, kerrot että väkivallan käyttö yhteiskunnallisena vaikutuskeinona riippuu tilanteesta.

Höpö höpö. Jos nyt kuitenkin pysytään faktoissa, vasemmiston haukkumiseen on aina perusteet. En ole vasemmistoa tai anarkisteja kieltämässä kuten en ole Sisuakaan. Sisun linjoja en hyväksy, minkä lukutaitoinen olisi käsittänyt jo siinä vaiheessa, kun kopioin aiemman tekstini vain sinulle:

"Sisun käsitykset tasa-arvosta ja monista muista asioista ovat jos ei karmeita, ainakin kyseenalaistettavia"

Toiminnan hyväksyn demokratiassa kaikilta laillisilta järjestöiltä. Mutta on eri asia olla samaa mieltä niiden tavoitteista ja muista asioista.

Nyt taas selittelet ja viet keskustelua sivuun. Minusta väkivalta on aina huono asia, siksi esim. Suomessa on puolustusvoimat, ei sotavoimat. Eugen Schauman on mielestäni varsin kyseenalainen sankari, mielenterveyspotilas, joka murhasi. Suomen Sisu ja Perussuomalaisten kansanedustaja Keskisarja kunnioittaa murhaajaa.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Vertaisin sitä, että jos joku ei pidä Bobrikovin murhaa arvossa, pasifismiin. Ymmärrän sen elämän kunnioittamisen filosofian, joka molemmissa on takana. Tilanne Suomessa oli kuitenkin sellainen, Venäjä ei jättänyt vaihtoehtoja, kun rauhanomaista mielenilmausta ei otettu vastaan ja kuuleviin korviin. Jos ihminen tai kansa ajetaan nurkkaan, niin ettei jää mitään väkivallattomia vaikutusmahdollisuuksia, niin väkivaltaanhan tilanne tyypillisesti johtaa. Aktivistien ryhmähän yritti kaikenlaista, ei erityisen taitavasti, mutta samaa juurtahan Schaumanin teko oli.

Itse kunnioittaisin Schaumanin muistoa enemmän Venäjän uhrina kuin sankarina. En tiedä tekeekö Suomen Sisun toiminta hänelle erityisesti kunniaa, mutta asiat tapaavat henkilöityä. Pidän hyvänä sitä, että Venäjän sortokausia nykyään muistellaan. Keskisarjan työllä on kieltämättä vaikutusta asian esille tuojana ja muistuttajana.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minusta väkivalta on aina huono asia, siksi esim. Suomessa on puolustusvoimat, ei sotavoimat. Eugen Schauman on mielestäni varsin kyseenalainen sankari, mielenterveyspotilas, joka murhasi. Suomen Sisu ja Perussuomalaisten kansanedustaja Keskisarja kunnioittaa murhaajaa.

Schaumanin teko Venäjän sortovaltaa vastaan oli periaatteellisena tekona oikein.

Itse kunnioittaisin Schaumanin muistoa enemmän Venäjän uhrina kuin sankarina. En tiedä tekeekö Suomen Sisun toiminta hänelle erityisesti kunniaa, mutta asiat tapaavat henkilöityä. Pidän hyvänä sitä, että Venäjän sortokausia nykyään muistellaan. Keskisarjan työllä on kieltämättä vaikutusta asian esille tuojana ja muistuttajana.

No, Schauman nousi ja tappoi yhden merkittävän sortajan edustajan ja sitten itsensä. Ei huono teko yksittäiseltä ihmiseltä ja tarkoitan sitä ensimmäistä. Keskisarja tuo aivan ansaitusti esille tiiviisti taustoja.

Sortovaltaa vastaan nouseminen asein on periaatteessa positiivinen asia. Tapahtui se sitten Venäjää vastaan missä tahansa tai jotain muuta sortajaa vastaan. Periaatteessa siksi, että varmaan on poikkeuksiakin.

Osaltani Schauman tässä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vertaisin sitä, että jos joku ei pidä Bobrikovin murhaa arvossa, pasifismiin. Ymmärrän sen elämän kunnioittamisen filosofian, joka molemmissa on takana. Tilanne Suomessa oli kuitenkin sellainen, Venäjä ei jättänyt vaihtoehtoja, kun rauhanomaista mielenilmausta ei otettu vastaan ja kuuleviin korviin. Jos ihminen tai kansa ajetaan nurkkaan, niin ettei jää mitään väkivallattomia vaikutusmahdollisuuksia, niin väkivaltaanhan tilanne tyypillisesti johtaa. Aktivistien ryhmähän yritti kaikenlaista, ei erityisen taitavasti, mutta samaa juurtahan Schaumanin teko oli.

Itse kunnioittaisin Schaumanin muistoa enemmän Venäjän uhrina kuin sankarina. En tiedä tekeekö Suomen Sisun toiminta hänelle erityisesti kunniaa, mutta asiat tapaavat henkilöityä. Pidän hyvänä sitä, että Venäjän sortokausia nykyään muistellaan. Keskisarjan työllä on kieltämättä vaikutusta asian esille tuojana ja muistuttajana.

Pasifismilla ei ole mitään tekemistä mielipiteeni kanssa, ymmärrän laillisen väkivallan käytön kyllä. Schaumanin ja Hohenthalin teot olivat monella tapaa vaarallisia ja olisivat voineet helposti kääntyä suomalaisia vastaan.

Bobrikovin murha ei lopettanut ensimmäistä sortokautta, käytännössä murhan vaikutus oli vähäinen. Venäjän tappio Japanille vuonna 1905 ja siitä seurannut Venäjän sisäinen levottomuus oli ratkaisevaa. Bobrikov edusti ja edustaa suomalaisille venäläisiä sortotoimia ja on näin helppo vihan kohde. On helppo nostaa Schauman sankariksi, vaikka todellisuudessa järjestelmä ei yhden virkamiehen murhasta paljoa heilahda.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tästä hyvän maun vastaisesta viestistä on annettu pelikielto.
Kun henkisesti epävakaa ihminen murhaa toisen ihmisen ja sen jälkeen itsensä niin se on periaatteellisesti oikein. Mielenkiintoinen näkemys.
Jos hyvis murhaa pahiksen niin onhan se oikein, tai ainakin ymmärrettävää. Tiettyyn rajaan asti sorrettujen vieteri venyy, mutta kun se napsahtaa niin mitä vaan voi tapahtua. Odotan ja toivon samaa nytkin. Että tulisi oikeudenmukainen sankari syöttämään kokoomuslaisille kilon paskaa ja tuikkaamaan bemarit tuleen. Loppuu se saatanan elvistely.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Olen aina ollut ehdottomasti sitä mieltä, että joukkomurhaajan täytyy aloittaa tappohommat itsestään.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Pasifismilla ei ole mitään tekemistä mielipiteeni kanssa, ymmärrän laillisen väkivallan käytön kyllä. Schaumanin ja Hohenthalin teot olivat monella tapaa vaarallisia ja olisivat voineet helposti kääntyä suomalaisia vastaan.

Bobrikovin murha ei lopettanut ensimmäistä sortokautta, käytännössä murhan vaikutus oli vähäinen. Venäjän tappio Japanille vuonna 1905 ja siitä seurannut Venäjän sisäinen levottomuus oli ratkaisevaa. Bobrikov edusti ja edustaa suomalaisille venäläisiä sortotoimia ja on näin helppo vihan kohde. On helppo nostaa Schauman sankariksi, vaikka todellisuudessa järjestelmä ei yhden virkamiehen murhasta paljoa heilahda.
Tottahan se on, ettei tuossa yhdellä (tai muillakaan) teolla ollut ratkaisevaa merkitystä. Asioilla on kuitenkin tapana yksinkertaistua ja henkilöityä. Ei minusta sinällään ole yhtään outoa, että Schaumanin muistoa kunnioitetaan nimenomaan Venäjän sortoa vastaan nousemisen muistona. Tästä voi saada sen kuvan, että yksittäiselle teolle annetaan turhan suuri merkitys. Näkisin, että tuossa kuitenkin pihvinä on ylipäätään vastarintaan nouseminen. Sivutuotteena Schauman saa ehkäpä enemmän arvoa kuin olisi kohtuullista, mutta näin kai asiat tapaavat henkilöityä.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Itse ajattelen tuosta Schaumanista ja hänen muistelemisestaan sillä ajatuksella, että politiikkaa tehdään aina ajassa.

Sortokausia elänyt autonominen Suomi oli sen ajan maailma ja nyt elämme tämän ajan maailmaa.

Kansalaisuusaate ja itsenäistymisen ajatukset olivat sen ajan suomalaisille sen ajan olosuhteissa aivan erilaiset kuin meille tämän päivän Suomessa.

Toisekseen on paikallaan pohtia, että mitä on isänmaallisuus ja minkä verran isänmaallisuuteen mahtuu esimerkiksi kansainvälisyyttä.

Schaumanin teolla oli oma vaikutuksensa Suomen itsenäistymispolulla ja hän on merkittävä nimi Suomen historiassa.

Schaumanille ja Schaumanin muistomerkille on kuitenkin päässyt käymään vähän samalla lailla kuin sinumustalle pukeutumiselle, leijonakorulle ja isänmaallisuus-sanalle.

Kaikkiin näihin on alkanut muodostua aika tunkkaista sivumakua. Sen jälkeen kun Jesse Torniaiset ja kumppanit ovat kokoontuneet isänmaallisessa hengessä kunnioittamaan Schaumania hänen muistomerkilleen, on ainakin minulle tuo symboliikka muuttunut merkitykseltään enemmän vastenmieliseksi, kuin yleväksi isänmaallisuudeksi.

Schaumanin patsaalle meno ja puheiden pitäminen siellä on tämän päivän identiteettipolitiikkaa. Jos joku haluaa tänä päivänä sinne mennä puhumaan, hän varmasti tietää puhuvansa tietynlaiselle kuulijakunnalle.

1970-luvun suomettuneessa Suomessa tuo olisi ollut hyvä paikka, tämän päivän Suomessa tuo paikka on tietynlainen valinta.

Isänmaallisuutta voi määrittää monella tavalla ja isänmaallisia puheita voi pitää monissa paikoissa. Paikoista Schaumanin patsas symboloi minulle tänä päivänä sitä tietynlaista isänmaallisuutta, johon ainakin itse haluan pitää pientä hajurakoa.

Itse pidän itseäni varsin isänmaallisena kotikasvatuksen, suvun historian, aiemman koulutuksen ja työn kautta. Päivä päivältä tuo sana kuitenkin herättää enemmän ja enemmän tietynlaista negatiivisuutta, koska sitä ollaan pilottitakkiporukoissa kaappaamassa mielestäni väärään suuntaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös