Pohdit että miten kulttuuri on vaikuttanut suomalaiseen yhteiskuntaan. Minä annoin muutaman ihan pätevän esimerkin merkittävistä teoksista jotka ovat sinusta "ihan kivoja" ja kun puhuin Tuntemattomasta sotilaasta kirjana (taideteosten nimet kirjoitetaan muuten isolla) aloit höpöttämään sen katsomisesta. Toki saat kuluttaa sellaista mediaa kuin haluat ja varmaan sinäkin olet Tuntemattoman nähnyt valtion tukemana, ilmaiseksi televisiosta.
Onko kulttuurin tuet sellainen asia joka lisää mielestäsi tuotteiden hintoja, etenkin ruuan jonka hinnan sanot kaksinkertaistuneen kahdessa vuodessa? Tai löytyykö sellaista tilastoa jossa maidon tai perunan hinta olisi kaksinkertaistunut kahdessa vuodessa? Millaisilla kaduilla sinä kuljet jos ryöstetyksi joutuminen on sinulle akuutti uhka? Itse olen asunut Malmilla ja Kontulassa viimeisen parin vuoden aikana eikä ole ihmeemmin tarvinnut pelätä että joutuisi aseellisen ryöstön uhriksi.
Toki elämässä on tärkeämpiä asioita kuin suomalaiset (kansallisuudet kirjoitetaan muuten pienellä) kirjat ja elokuvat, mutta jos väität että ihmisten elämä parantuisi sillä että televisiosta ei tulisi enää kuin uutiset, musiikkia ei voisi kuunnella ja kirjastot lakkautettaisiin veikkaisin että olet väärässä. Toki on jotain erikoisia jotka eivät oikeasti kuuntele musiikkia, katso elokuvia/sarjoja tai lue edes kirjoja mutta heitä lienee häviävän pieni joukko maailmassa.
Kulttuurin nauttiminen on kuitenkin erittäin monelle merkittävä henkireikä elämässä, joka voi sitten helpottaa elämää kun ahdistaa ruuan hinnannousu, polttoaineen hinta tai se epämääräinen jengi ostoskeskuksen nurkilla. Voi mennä nauttimaan kulttuurista valtion tai kaupungin tukemaan taidenäyttelyyn, museoon, keikalle, kuunnella musiikkia kotona, käydä teatterissa tai elokuvissa.
Niin, puhuin prioriteeteista. Tärkeysjärjestyksestä.
Kielioppi ei tosiaan ole kovin korkealla prioriteeteissa. Itse kirjoitan isolla painottamani asiat ja sellaiset, joita pidän tärkeinä, kun ei äidinkielentunnilla olla.
Millaisilla kaduilla sinä kuljet jos ryöstetyksi joutuminen on sinulle akuutti uhka?
Kaupungin kaduilla, Tampereella. Kuten sanoin, tiedätkö mitkä ryhmät liikkuu kaduilla aika paljon? Nuoret. Tiesitkö, että Perussuomalaisilla on yli 100% johto seuraavaan puolueeseen, eli yli tuplasti enemmän ensimmäistä kertaa äänestävien, eli nuorten keskuudessa? Perussuomalaiset oli suosituin puolue jopa ensikertalaisten naisten keskuudessa. Mistähän se johtuu?
Ja se ei ole siitä että onko se "akuutti" uhka. Se on siitä, uskaltaako kaduilla kulkea rauhassa ja tunteeko olonsa turvalliseksi. Siihen vaikuttaa monet asiat. Jokatapauksessa on aivan selkeä fakta, että katuryöstöjen määrä on noussut huomattavasti, kuten myös nuorisojengien liikkuminen. Niin, kai se on perspektiivistä kiinni. Itse olen kiertänyt pari korttelia kun en uskaltanut kävellä sellaisen 25:n ulkomaalaisen jengin vierestä yöllä. Jotakuta ei sellainen huoleta, he äänestävätkin sitten mitä haluavat. Nuorison keskuudessa trendi ainakin on selkeä.
jos väität että ihmisten elämä parantuisi sillä että televisiosta ei tulisi enää kuin uutiset, musiikkia ei voisi kuunnella ja kirjastot lakkautettaisiin veikkaisin että olet väärässä.
No hyvä etten niin ole sanonutkaan? Minkä takia "kulttuurista voisi leikata" on yhtäkkiä sama kuin "kulttuurin voisi lakkauttaa olemassaolemasta kokonaan"? Tosi rasittavaa yrittää edes väitellä.
Ideaalisesti tuo myös olisi ihan itsenäisesti pärjäävää. Eli kustannettaisiin kirjoja, jos niillä näettäisiin ostajia. Tuotettaisiin musiikkia, jos sitä tullaan kuuntelemaan. Tuotettaisiin leffoja jos sillä myytäisiin lippuja. Ihan kuten muillakin aloilla.