Perussuomalaiset

• 5 865 902
  • 46 118

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Suomalainen kulttuuri on luksuspalvelu ja siihen menee liian paljon rahaa. Ja sitten kuitenkin ollaan niin kovasti huolissaan, kun ulkomailta tulee niitä ulkomaalasia ja meidän kulttuuri häviää. Koittakaa nyt päättää jo mitä mieltä siellä ollaan.
Kulttuuri ei ole mitään luksuspalvelua vaan ihan hyvää terapiaa kaiken kokoisille ja näköisille ihmisille. Kulttuuri tuo iloa elämään jatkuvasti.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kulttuuri ei ole mitään luksuspalvelua vaan ihan hyvää terapiaa kaiken kokoisille ja näköisille ihmisille. Kulttuuri tuo iloa elämään jatkuvasti.
Juurikin näin. Ja ainakin itse miellän osaksi kulttuuria myös huippu-urheilun, mille tämä keskustelupalsta on omistettu.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Tätä lukiessa tuli mieleen, että vaatiko Purra kulttuurin lopettamista kokonaan. Ainakin monella kommentoijalla näytti olevan tämä lähtökohtana.
Onko muuten kukaan koskaan toivonut Suomen olevan koko maailman sosiaalitoimisto, kun sitäkin aika usein näkee? Tai että tarkoitus on ajaa kaikki teollisuustuotanto jonnekin muualle. Olen siihenkin joskus törmännyt.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Perussuomalaista kulttuuripolitiikkaa reilun vuosikymmenen takaa. Olkoonkin puolue noista ajoista muuttunut, isot linjat tältä osin edelleen oletettavimmin voimassa.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tätä lukiessa tuli mieleen, että vaatiko Purra kulttuurin lopettamista kokonaan. Ainakin monella kommentoijalla näytti olevan tämä lähtökohtana.
Kulttuurin rahoituksen leikkaamisella olisi negatiivinen kokonaisvaikutus talouteen. Siinäpähän ehdottelee sekä taloudellisesti että henkisesti plusmerkkisen alan potkimista päähän.

Typeryys se ei perussuomalaisesta päästä lopu.

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
Kulttuurin rahoituksen leikkaamisella olisi negatiivinen kokonaisvaikutus talouteen. Siinäpähän ehdottelee sekä taloudellisesti että henkisesti plusmerkkisen alan potkimista päähän.

Typeryys se ei perussuomalaisesta päästä lopu.
Esitteletkö mitattua dataa taloudellisesta plusmerkistä alan osalta.

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Esitteletkö mitattua dataa taloudellisesta plusmerkistä alan osalta.

"Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Pasi Holm kertoi verkkotapahtumassa, että valtio tuki kulttuurialaa 1,2 miljardilla eurolla ja tämä tuki tuotti 13 miljardin tuotoksen koronapandemiasta huolimatta."

Mun mielestä ihan hyvä panos/tuotto-suhde.

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets

"Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Pasi Holm kertoi verkkotapahtumassa, että valtio tuki kulttuurialaa 1,2 miljardilla eurolla ja tämä tuki tuotti 13 miljardin tuotoksen koronapandemiasta huolimatta."

Tuohan on aivan käsittämättömän hyvä tulos. Jos jaan tuotoksen Suomen väkiluvulla ja sen vielä luvulla 12, päädyn että jokainen suomalainen ostaa suomalaista kulttuuripalvelua (tai miten se tulisi ilmaista) lähes 200 eurolla joka kuukausi. Mulla taitaa mennä vähän vähemmän.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllä kulttuuri on tukemisen arvoinen asia ja Purra teki eilen selkeän virheen. Pinnat muuten Ylelle että ainakin radiossa lausunto tuli koko kontekstissaan (oli siis paska silti) ja kerrottiin myös tarkennusviesti, mitä Purra lausunnollaan tarkoitti. Joskus oli aikoja, ettei tällaiseen ylellisyyteen kuin tasapuolisuus ollut mahdollisuuksia.

Totta kai sieltä löytyy kulttuuripuolen tukipolitiikasta epäkohtia, mutta ne olisi fiksuinta vaan sitten hallitusvastuussa yhdessä hoitaa ilman etukäteistä älämölöä.

Vastikään kulttuuriala kirosi Marinin hallitusta heikosta tukemisesta ja esimerkiksi Paula Vesala taisi kirota vähän enemmänkin:

Purra ehkä katsoi, että kulttuurin tukeminen on osin turhaa ja sen sanominen ääneen ei ole ongelma kun hallituskin pääsi vähällä. Tarkennettu periaate, jonka mukaan ei voi olla yhtä aluetta, jota ei leikata, on järkevä lähtökohtana. Kulttuurissa kuten kaikessa muussakin tuen varassa pyörivässä on vaara byrokratisoitumiselle ja sellaisen tuottamiselle, josta saa helpoiten tukea.

Kannatan itse kulttuurin tukemista, mutta selvitys tulisi tästäkin tehdä.

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuohan on aivan käsittämättömän hyvä tulos. Jos jaan tuotoksen Suomen väkiluvulla ja sen vielä luvulla 12, päädyn että jokainen suomalainen ostaa suomalaista kulttuuripalvelua (tai miten se tulisi ilmaista) lähes 200 eurolla joka kuukausi. Mulla taitaa mennä vähän vähemmän.
Tuon epäsuhdan selittänee se, mitä kaikkea kulttuuriksi lasketaan. Tuossa artikkelissa lukee, että "Viime vuosikymmenen aikana kulttuurialojen tuotos on kasvanut noin 1,5 miljardia euroa. Muutamilla aloilla tuotos on kasvanut yli 50 prosenttia samalla aikajaksolla. Näin on tapahtunut esimerkiksi elokuva- ja pelialalla sekä arkkitehti- ja taideteollisuussuunnittelussa."

Peliala on täysin globaalia, ja viennin osuus tuotoksesta suuri. Arkkitehti- ja taideteollisuussuunnittelua "kulutamme" koko ajan huomaamattamme. Mielenkiintoista olisi tietää miten tuo tuotos jakautuu.

Sinänsä olen sitä mieltä, ettei kulttuurin täyttä arvoa voi mitata rahalla, vaan se on paljon enemmän.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuon epäsuhdan selittänee se, mitä kaikkea kulttuuriksi lasketaan. Tuossa artikkelissa lukee, että "Viime vuosikymmenen aikana kulttuurialojen tuotos on kasvanut noin 1,5 miljardia euroa. Muutamilla aloilla tuotos on kasvanut yli 50 prosenttia samalla aikajaksolla. Näin on tapahtunut esimerkiksi elokuva- ja pelialalla sekä arkkitehti- ja taideteollisuussuunnittelussa."

Peliala on täysin globaalia, ja viennin osuus tuotoksesta suuri. Arkkitehti- ja taideteollisuussuunnittelua "kulutamme" koko ajan huomaamattamme. Mielenkiintoista olisi tietää miten tuo tuotos jakautuu.

Sinänsä olen sitä mieltä, ettei kulttuurin täyttä arvoa voi mitata rahalla, vaan se on paljon enemmän.
Tuosta näkee jakauman.

Elokuvat, videot ja videopelit 2,78 miljardia.

Vähän kuten mainitsit, kyseessä eivät ole vain yksityisten kulutusmenot. Niiden osuus on yksilöillä "omasta pussista" noin 5 % kulutusmenoista.

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets

Hyviä pointteja. Jos pelaan pleikkarilla Gran Turismoa, en miellä sitä otsikon "kulttuuri" alle tapahtuvaksi toiminnaksi. Jos taas lautapeliä kuten Monopoli, se voisi ennemminkin olla kulttuuritoiminto vaikkei se oikeastaan sitä ole.

Olen jotakuinkin sitä mieltä että kulttuurialan tuotosta ei ole mielekästä laskea. Kivaa jos se tuottaa mutta se ei perustele toimintaa. Kulttuurialaan käytettyä rahaa sen sijaan voidaan arvioida ja onhan toki poliittinen valinta, paljonko alaa tuetaan. Voidaan arvioida esimerkiksi sitä, minkäkokoisessa kaupungissa tulee olla kaupunginorkesteri tai kamariorkesteri. Näppituntumalta arvioin että nykyisin homma on aika hyvässä balanssissa. Itse kulutan näitä palveluita jonkin verran, tiedä sitten pitäisikö minun ajatella että veronmaksajien kustantamana.

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Jokainen euro toi siis 10 takaisin.

Vähän kuitenkin jäin miettimään, että miksei tuollaiseen kultasampoon sijoiteta enempää. Mieluusti laittasin vaikka 10 miljardia kulttuuriin jos se tuo 100 miljardin tuotot valtiolle.

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
Jokainen euro toi siis 10 takaisin.

Vähän kuitenkin jäin miettimään, että miksei tuollaiseen kultasampoon sijoiteta enempää. Mieluusti laittasin vaikka 10 miljardia kulttuuriin jos se tuo 100 miljardin tuotot valtiolle.
Pienellä painetussa tekstissä todettiin että vain 5% tuotosta tuli kuluttajalta.

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voidaan arvioida esimerkiksi sitä, minkäkokoisessa kaupungissa tulee olla kaupunginorkesteri tai kamariorkesteri. Näppituntumalta arvioin että nykyisin homma on aika hyvässä balanssissa. Itse kulutan näitä palveluita jonkin verran, tiedä sitten pitäisikö minun ajatella että veronmaksajien kustantamana.
Rahat mitkä johonkin orkesterin tukemiseen laitetaan ei sinänsä häviä mihinkään vaan rahat kiertävät palkkojen ja verojen muodossa takaisin ja niillä taas mahdollistetaan seutunnan muun yritystoiminnan toimintaa omalta osaltaan... Eli valtion tukien vaikutukset ovat varsin monisyiset ja pitkälle johtavat. Toki kriittinen arviointi on aina paikallaan kun tukemisesta on kyse...

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pienellä painetussa tekstissä todettiin että vain 5% tuotosta tuli kuluttajalta.
Taas väärin. 5 % yksityisen henkilön keskimääräisestä kulutusmenoista. Kotitalouksien osuus tuotoista on siis 5,7 miljardia.

Ei pidä nyt pilata hyvää pöhinää faktoilla.

Kulttuuri on rahasampo! Ei voi leikata!

Pöhinää ja faktojen ohittamista on, mutta hieman toisella suunnalla kuin nyt koitat kekkuloida.

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Taas väärin. 5 % yksityisen henkilön keskimääräisestä kulutusmenoista. Kotitalouksien osuus tuotoista on siis 5,7 miljardia.

Pöhinää ja faktojen ohittamista on, mutta hieman toisella suunnalla kuin nyt koitat kekkuloida.

Eli jokainen kulttuuriin käytetty euro tuo takaisin 10 euroa, pitääkö paikkansa vai ei? Itse näin väitit.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Erikoinen logiikka tuossa. Jos kulttuuriin laitetut rahat saadaan 12 kertaisena takaisin, niin jumalauta pistäkää nyt ainakin 10 miljardia lisää niin hoidetaan tämä valtionvelka nyt pois alta.

Tai sitten jos valtio ei tukisi ollenkaan kulttuuria, ja kulttuuri tuottaisi silti esimerkiksi vaikka 10 miljardin tuotoksen. 0 euron investoinnilla 10 miljardia. Huh huh mikä hyötysuhde. Vai eikö kulttuuriala tuottaisi yhtään euroa jos valtio ei tukisi eurollakaan? Epäilen.

Eli pointtina ettei tuossa ole kyse mistään hyötysuhteesta. Todennäköisesti lähes kaikille yritystuille saadaan samalla logiikalla laskettua huikeat ”hyötysuhteet”. Hieman syvällisemmin pitäisi tutkia kuinka monta euroa valtio saa takaisin per kulutettu euro.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy