Toisin sanoen Ylen ei pidä antaa enää hetkeään aikaa läpi puoluekentän arvostetulle Unto Hämäläiselle tai Taru Tujuselle, jonka cv on aika vakuuttava, kun puhutaan poliittisesta viestinnästä. Se, että Laura Huhtasaari ei tiedosta tieteen etiikkaa, ei tarkoita, etteikö Oula Silvennoinen tiedostaisi.
Valititko muuten myös silloin, kun keskustan ehdokkaana ollut Laura Kolbe oli Ylen studiossa kutsuttuna asiantuntijana keskustelemassa Isosta-Britanniasta heti kuningatar Elisabetin kuoleman jälkeen?
Ehdottomasti ei, jos ovat samalla eduskuntavaaliehdokkaina. Mun mielestä ei edes saisi kuulua poliittiseen puolueeseen siinä roolissa. Se vähentää henkilön uskottavuutta toimia nimenomaan asiantuntijan roolissa liittyen politiikkaan.
Silti ihan vähän ja hiukan eri asia jos henkilö on joskus kuulunut johonkin puolueeseen ja se, että henkilö tekee vaalikampanjaa ehdokkaana ja samalla "asiantuntijana" arvostelee toista puoluetta ylellä. Tosin YLE rikkoi omaa eettistä ohjeistustaan tässä, mutta sekin on sinulle ok?
Tässä on vähintään kaksi isoa ongelmaa, vaikka et niitä tunnustaisikaan. Yksi: Henkilö on eduskuntavaaliehdokas puolueessa ja samaan aikaan toimii asiantuntijana sekä antaa negatiivisiä lausuntoja toisesta puolueesta. Kaksi: YLE toimii eettisten periaatteidensa vastaisesti.
Minkä puolueen ehdokkaina Tujunen ja Hämäläinen ja Kolbe ovat keväällä 2023? Kysyn, koska en tiedä?
Itse en edes tiedä kuka Kolbe on ja mua ei monarkia niin paljon kiinnosta, että on varmaan mennyt ohi tuo kohta. Eli miksi olisin edes asiasta valittanut ja miten se liittyy suomalaisiin puolueisiin? Ja nyt nopeasti vilkaistuna, Kolbe on ainakin toiminut Pekka Haaviston tukijana, joten ei kuulosta henkeen ja vereen keskustalaiselta vaikka selkeästi on ollut puolueen ehdokas.
Se, että Laura Huhtasaari ei tiedosta tieteen etiikkaa, ei myöskään tarkoita sitä, että Oula Silvennoinenkaan tiedostaa tieteen etiikka. Teoilla on tässäkin merkitystä, nimenomaan Silvennoisen (ei Huhtasaaren) teoilla ja hän itse selkeästi osoitti sen, että hän ei tiedosta tieteen etiikkaa tai jos tiedostaa, niin vielä pahempi, että hän ei toimi eettisesti oikein.
Yksinkertaistettuna, Oula Silvennoinen ei ole tutkija, eikä ole asiantuntija, hän on häikäilemätön fanaatikko joka käyttää hyväkseen omaa statustaan. Sen hän osoittaa itse teoillaan ja puheillaan.
Kun persu ketjussa ollaan, sanon tasapuolisuuden nimissä, että Jani Mäkelä ei tosiaan ole myöskään mikään penaalin terävin kyvä. Se ei silti muuta yllä olevaa tosiasiaa siitä, että Silvennoinen toimi eettisesti väärin joko tyhmyyttään tai sitten häikäilemättömästi tiedostaen asian.