Pidän itse autoilun hinnan korostumista maaseudulla ja myös esim. pääkaupunkiseudun kehyskunnissa merkittävänä asiana. Se on syönyt kaiken reaalikasvun ansioista tänä vuonna ja tilanne on etenkin matalapalkka-aloille haaste, kun samaan aikaan on kova pula työntekijöistä. Maakunnissa(kin) välimatkat ovat usein pitkiä ja julkinen liikenne ei ole toimiva vaihtoehto.
Itse en tuota asumista oikein haluaisi verrata autoiluun, koska omistuasunnoissa asunnon arvo säilyy ja etenkin tietyillä alueilla jopa kasvaa. Maakunnissa se on juuri päinvastoin, pitäisikö siis kaikkien muuttaa esim. pääkaupunkiseudulle, jokainen tietää vastauksen. Kun muutetaan Helsingin keskustan alueelle, ei sinne muuteta sen vuoksi, että ei tarvitsisi autoa, pääsääntöisesti vaikuttimet ovat täysin muut, samoin kuin poismuutto sieltä, kuten itselläni oli.
Maatalous on nyt ahdingossa, kulujen kasvu on sitä luokkaa, että yrittäjiä tulee poistumaan vauhdilla elleivät he saa kompensaatiota energiakustannuksissa, lisää hintaa alkutuotteestaan (valitettavasti se vie usein liikaa aikaa) tai sitten löydä vaihtoehtoisia tulonlähteitä. Vaikka meidän maataloutta parjataan, niin näen sen olevan välttämätöntä Suomelle.
Energian hintojen nousu luo tällä hetkellämerkittävän uhan myös muualla kuin Suomessa talouskasvuun, mutta Suomessa se korostuu moniin muihin maihin verrattuna. Kaikki me ymmärretään, että kun talouden reaaliset käytettävissä olevat tulot laskevat, niin se näkyy talouden kasvussa negatiivisenä kierteenä.