Mukavasti sattuikin ylemmäksi
@Luther Maddox postaama kuva, jossa kaksi henkilöä seisoo kadulla. Sen jälkeen esitellään henkilöt. Tuollaista on FSB-tyylinen mediakulttuuri. Kuvan perusteella luodaan tarina ja syötetään se ihmisille. Ja joskus mediakin haksahtaa, ja luo omia poliittisia määrityksiään. Kuten YLE:n suosikkitutkija väittäessään useamman kerran Perussuomalaisten olevan äärioikeistoa erilaisissa YLE:n tv-lähetyksissä.
Olen pahimpia tässä ketjussa joskus oikonut ja perustellut oikomisia eri tutkijoiden tekemällä tieteellisellä analyysilla. Edellinen keskustelu aiheesta käytiin jokin aika sitten, ja siinä osoitin mm. eurooppalaisten ääriryhmien tutkijoiden toimesta, miten ohutkin lanka fasismin ja Perussuomalaisten väliltä puuttuu, eikä Perussuomalaisia voi
puolueena leimata äärioikeistolaiseksi.
Nyt tuli aiheesta lisää tieteellistä tutkimusta, kun Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja Markku Jokisipilä julkaisi kirjansa. Jokisipilä toteaa, että perussuomalaisten ilkkuminen, mollaaminen ja tietoinen mustamaalaaminen kuuluvat tutkijapiireissä asiaan. Hän ihmettelee, että jopa puolueen laillisuus ja politiikan oikeutus on kyseenalaistettu.
Väitteitä perussuomalaisten äärioikeistolaisuudesta, fasistisuudesta ja natsistisuudesta on Jokisipilän mukaan vaikea pitää muuna kuin sensaatiohakuisena, yliampuvana ja motiiveiltaan poliittisena loanheittona. Itse vierastan tätä äärioikeistolaistermiä, koska se merkitsisi, että puolueen tavoitteissa olisi demokraattisen järjestelmän kumoaminen. Jos lukee perussuomalaisten ohjelmia tai kuuntelee heidän eduskuntaryhmän kommentteja, niin eihän siellä ole sellaisia tavoitteita ollenkaan, Jokisipilä toteaa.
Soinista Jokisipilä antaa ahneen kuvan. Soini oli tilanteessa, jossa oli kyse siitä, haluaako hän jatkaa ulkoministerinä vai haluaako olla uskollinen omalle puolueelleen. Hän päätti hylätä itse perustamansa puolueen, mikä oli aikamoinen takinkääntö, Jokisipilä sanoo.
Jokisipilä otti maineriskin. Leimautuminen persututkijaksi voi toteutuakin Jokisipilän kohdalla, vaikka hän ei ole millään tavalla perussuomalainen. YLE:n uutinen kirjasta:
Uutuuskirja "Perussuomalaiset Halla-ahon ja Purran linjalla" on ensimmäinen kattava teos, joka pureutuu perussuomalaisten ideologiaan ja suosion syihin. Kirjan kirjoittaja pelkää leimaantumista persujen äänitorveksi.
yle.fi