Ei tässä sikäli pitäisi olla mitään yllättävää, että Halla-ahohan jo puheenjohtajakampanjassaan linjasi, että hän ei kannata valtaan takertumista ja pitkiä puheenjohtajakausia. Viitaten tietysti Soiniin.
Halla-aho tuli muokkaamaan ja selkeyttämään puolueen linjan mieleisekseen ja nyt se työ tuli hänen vinkkelistään tehtyä. Hän on korostanut, ettei henkilökohtainen valta kiinnosta ja tässä se tuli toteennäytetyksi.
Ajankohta on ideaalinen. Seuraaviin vaaleihin vajaa 2 vuotta aikaa ja puolueen kannatus huippuluokkaa. Toisaalta se porun määrä, jos hän olisi jättäytynyt sivuun persujen noustessa suurimmaksi puolueeksi kahden vuoden päästä. ” Ei kestänyt vastuuta ja juoksi pakoon” jne. Jos ei ollut valmis sitoutumaan puolueen johtoon 6 vuodeksi niin se oikea aika hypätä sivuun oli nyt.
Itse en usko, että siinä tiedotteessa on mitään kovin raflaavaa matskua vaan pohdintaa siitä, että tässä kohtaa oli fiksuinta hypätä sivuun puolueen ja oman etunsa nimissä. Ja Halla-ahon mediasuhde on niin kieroutunut, että hän halusi tällä tempulla vähentää median mässäilyä aiheella, pitää yllä salaperäisyyden verhoa ja toisaalta varmaan aivan kuten itse toteaakin niin kirjata ajatuksensa ja näkökulmansa tuoreeltaan historian kirjoihin kirjoitettavaksi. Varmasti myös täysin kyllästynyt pyörimään turuilla ja toreilla, kun persoonana on kuitenkin vetäytyvää sorttia. Toisaalta Halla-aho on itsekin puhunut, että hänen persoonansa voi olla ongelma joillekin(Kokoomukselle arvopohja puheiden jälkeen) hallitusyhteistyön kannalta. Luulen että se on hyvinkin keskeinen syy. Tämä kuitenkin täysin omaa arveluani. Kuitenkin sellaisia asioita, joita Halla-aho ei varmaan puolueensa edun nimissä halua itse ääneen sanoa,
Purra tai Eerola on seuraava pj.
Tynkkynen, Tavio, Huhtasaari ja Juvonen nelikossa lienee myös kiinnostusta.
Peltokangas ilmoitti, ettei ole kiinnostunut tehtävästä.
Jos Halla-aho jää ns rivikansanedustajaksi, niin voi kääntyä puolueelle voitoksikin. Silloin puolueen kärkiosaaminen ja näkyvyys lisääntyisi. Halla-ahon tyyli esim vaaliväittelyissä oli aluksi omalla tavallaan raikastakin, mutta alkoi ainakin allekirjoittanutta jo tympiä. Kasvot kuluu nykypolitiikassa kovin nopeasti. Jos puolue osaa valita fiksusti tulevan puheenjohtajansa, niin on kaikki mahdollisuudet pitää nykykannatus. Huhtasaaren johdolla menisi päin tiiliseinää ja lujaa. Silloin hallituspaikkakin jäisi takuulla haaveeksi.