Mä en pidä suvaitsemattomuutena sitä, että on vittuuntunut persujen vaalivoitosta. En ole nähnyt täällä ketään, joka vaatisi vaaleja uusiksi tai vastaavaa. Vaalitulosta on jokaisen kunnioitettava, myös meikäläisen. Menee ihan 5-vuotiaiden väliseksi väittelyksi ruveta nillittämään: "noi ei hyväksy persuja, ne on suvaitsemattomia" jättämällä samalla pois toisesta vaakakupista persujen "suvaitsevaisuuden". Onko suvaitsematonta hyväksyä vaalitulos, mutta olla silti eri mieltä persujen kanssa? Eräs kipeimmistä persujen kannanotoista oli hahmotella se kulttuuri ja taide, joka on hyvää. Jos tämä ei kuulosta ajatuspoliisilta, niin mikä sitten? Persujen yleinen logiikka tietenkin antoi arvokkaaksi taiteeksi sen, mitä suomenruotsalaiset ovat tuottaneet. Ja oikeasti - kenen mielestä on relevanttia ryhtyä muuttamaan Itämeren nimeä? Ja on täyttä saivartelua selittää, että 80% äänestäjistä ei vastustanut persuja, vaan äänesti muuten vaan toisin ja kaikkihan me oltiin ikäänkuin yhtä perhettä ja itse asiassa kukaan ei vastusta ketään. Okei, kelpaako se, että 80% äänestäjistä näki jonkun muun vaihtoehdon persujen ehdokasta parempana ja tuli siinä samalla äänestäneeksi muuta puoluetta kuin persut? Äänet menivät siis persuja vastaan. Ihan sama kuin kokoomuksella. n. 80% äänesti jotain muuta kuin kokoomusta. Enkä ole kuullutkaan, että kaikkia ei-kokoomuslaisia pidettäisiin automaattisesti vaikkapa demareina. Kommenttini koski niitä puusilmäisiä väitteitä, joiden mukaan jokainen persujen vastustaja on automaattisesti kokoomuksen äänestäjä.
Hesarista olen itsekin sitä mieltä, että kyseinen aviisi tekee itse todella suruttomasti politiikkaa käyttämällä iltapäivälehdistön retoriikkaa. Vastenmieliseksi tämän tekee se, että HS verhoutuu samalla maan virallisen median kaapuun. Mulla ei ollut aikanaan mitään sympatioita näitä kalapuikkoviiksimiehiä kohtaan, mutta pikkuhiljaa rupesi vituttamaan kuitenkin Hesarin harjoittama julkinen ristiinnaulitseminen ja ajojahti. Hesarin uutiset pitää vaan pystyä ottamaan yhtenä näkemyksenä, joka ei ole puolueeton, vaikka siltä sen halutaan näyttävän. Hesari on etabloitunut lehdistön versioksi Ylen uutisista ja Hesari on kuitenkin selkeästi pörssiyhtiön omistama media. Hesarin tehtävä ei ole tuottaa poliittisesti neutraaleja uutisia. Hesarin pohjimmainen tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen. Ja omistajataholla on tiettyjä etuja. Hyvin simppeli kuvio, joka on vaan selvemmin näkyvissä suoraan puoluetuella elävistä lehdistä. Kun luet Uutispäivä Demaria, tiedät varmasti jo odottaa puolueellista uutisointia.
Lukaisin nyt Halla-ahot ja ensinnäkin tulee mieleen nettiympäristön karuus. Mitä tänne joskus vuonna kilpi ja miekka laitetaan, täällä myös pysyy. Näen Halla-ahossa armottoman älykkään kaverin, joka ilmaisee itseään selvästi paremmin kirjallisesti kuin suullisesti. Mitähän tuohon sanoisi? Jotkut ihmiset vaan ovat sellaisia, eikä siinä sinänsä ole mitään pahaa. Tutkijat ja analyytikot ovat usein todella jännittyneittä änkkääjiä telkkariin raahattuna. Halla-aho on kuitenkin tehnyt sen päätöksen, että pyrkii eduskuntaan ja sitä saa mitä tilaa. Eduskuntapolitiikka ei ole yksinäistä kirjoitustyötä, siellä pitää sietää monenlaista muuta hiihtäjää ja toimia osana joukkoa. Jos sosiaaliset taidot eivät ole kummoiset -en tunne Halla-ahoa, en osaa sanoa hänestä näin, tämä on yleistä pohdiskelua- luulen, että henkilö itse vetää johtopäätöksen, että tämä ei ole mun duunipaikkani ja feidautuu jossain vaiheessa.
Kysymys ihmisten tasavertaisuudesta on kenties kinkkisin kysymys, mitä on olemassa. Ihmisten näkeminen eriarvoisina ei ole pelkkä äärioikeiston ominaisuus. Tätä tuubaa on aina tarjonnut myös äärivasemmisto ja -vihreys. Linkolan puheet ovat 100 kertaa rankempia kuin Halla-ahon. En mä osaa tuhon muuta sanoa kuin että sosiaalinen omatunto erottaa meidät eläimistä. Normaalilla sosiaalisella omallatunnolla varustettu ihminen ei näe omaa rotuaan, omaa uskontoaan tai omaa poliittista kantaansa niin ylivertaisena, että toisinajattelevien ihmisarvo olisi alempi. Pidän outona sitäkin, että jollain ylipäätään herää tarve pohtia ihmisten tasavertaisuutta. Mun ei tarvitse erikseen miettiä, onko homo tai -heh- vaikkapa peruspersu ihmisenä eriarvoinen kuin itse olen. Joo, homot ovat erilaisia seksuaaliselta suuntautumiseltaan ja persut ovat erilaisia poliittisissa mielipiteissään. Mutta mikä minä olen asettamaan heitä ihmisinä huonommiksi? Täälläkin oletan koko ajan, että tässä riitelevät mielipiteet, eivät ihmiset. Sen verran pitää vielä puuttua omaan taustaansa, että olen sattunut syntymään ei-pelkkää-suomea -perheeseen ja olen asunut muuallakin kuin Suomessa. Tottakai se on vaikuttanut siihen, minkälainen minusta on tullut. Pirun hankala on esittää mitään mielipiteitä tai näkemyksiä karsimalla ensin pois omat taustat. Näinhän se ei toimi, jokaisen meistä kehitykseen on vaikuttanut se ympäristö, missä on kasvanut. En mä tiedä minkälaista on syntyä ja kasvaa umpisuomenkielisessä ympäristössä ja/tai maaseudulla. Mutta tunnen mielettömän monia aivan sairaan nastoja tyyppejä täysin erilaisilla taustoilla kuin itselläni on ja mua ei ylipäätäänkään kiinnosta uudesta ihmisestä ensimmäisenä kotipaikka tai äidinkieli.
Soinilla on nyt tiukat paikat. Hän puhuu päivä päivältä enemmän "neuvottelemisesta" ja "kompromisseista" ja muistaa joka käänteessä sanoa, että Katainen on nyt pomo, minä vaan tulen perässä. Ilmaan on jo kirjoitettu: "Jouduimme mukaan hallitukseen, joka ajoi näitä ikäviä asioita ja yksin emme pystyneet vastustamaan Portugalin tukipakettiakaan. Raskain mielin hyväksyimme sen, mutta saimme vastineeksi kuitenkin Dragsvikin lopettamisen!"