Siinäpä olisi oiva kohde kansanäänestykselle joku EU tukipaketti. Saadaanko samaan syssyyn kansanäänestää aiheesta "Haluatko maksaa veroja kyllä/ei?"?
Joo. Ja kun olkiukkojen ja kärjistysten luvatulla palstalla ollaan, niin ehkä sinulle sopisi paremmin sellainen Kiinan malli, jossa keskusjohdon täysipäiväisesti asioita hoitavat ihmiset tietävät kyllä mitä tekevät?
Ts. tuossa ollaan taas semmoisten asioiden äärellä missä on ehkä parempi luottaa siihen että asioita täysipäiväisesti hoitavat ihmiset osaavat paremmin kuin ihminen kuka ehtii aiheeseen perehtyä lähinnä otsikkotasolla ja sekin otsikko kirkuu miten miljardit hävisi ja perustuslakiakin on rikottu. Vähän sama kuin äkkiseltään tuntuu huonolta ajatukselta puukottaa ihmiseen ammottavia reikiä, mutta jos sen tekee työnsä puolesta ammatin hallitseva kirurgi niin ainakin oletusarvoisesti on homma ehkä sittenkin ok.
Tulonsiirtounioniin siirtyminen, ja sitä kautta liittovaltiokehityksen nopeuttaminen on politiikkaa, enkä lainkaan epäile etteivätkö projektin "puuhamiehet" tätä osaisi ja ymmärtäisi. Ketä ovat nämä "lähinnä otsikkotasolla" asioihin perehtyneet ja millä perusteella? Etkö oikeasti ymmärrä miksi tämä ei nyt ole laillisuus- tai demokratianäkökulmasta mikään olankohautuksella ohitettava juttu, vaikka paketti läpi meneekin? Luitko Malisen tekstiä, vai perehdyitkö otsikkotasolla? Olet sitten pro-federalisti tai et, luulisi että sinäkin kannattaisit avoimempaa, informatiivisempaa ja rehellisempää keskustelua poliitikoilta (sekä Suomessa että EU:ssa), mitä tulee esim. näihin elvytyspaketteihin. Nythän Macron totesi sentään rehellisesti, että on harpattu tulonsiirtounioniin samalla kun suomalaispoliitikot eivät mielellään asiaa myöntäisi. Tai heitellään Mykkäsen tyyliin vähän jargonia:
Ranskan presidentti [Emmanuel] Macronin mukaan nyt harpattiin tulonsiirtounioniin. Tulonsiirrot eivät voi olla EU:n olemassaolon tarkoitus. Tällaisen tukipaketin yhteydessä on tärkeää tehdä selväksi, että jokainen maa vastaa itse omista veloistaan. Meidän mielestämme Suomen täytyy ajaa euroalueen velkajärjestelyvälinettä, jonka avulla terve velkavastuu saataisiin toimimaan, Mykkänen toteaa.
Hän vaatii rehellistä keskustelua siitä, miten EU:n omien varojen luominen hoidetaan siten, ettei suomalaisten verotaakka kokonaisuudessaan kasva entisestään.
Tulonsiirrot eivät siis voi olla EU:n olemassaolon tarkoitus, mutta faktiseksi ja pitkäaikaiseksi osaksi EU:ta ne on kuitenkin hivutettu.
Lainaan edelleen Malisen tekstistä:
Vaikka rahaston varoista suurin osa on suunniteltu jaettavaksi seuraavina kahtena vuotena, vaikuttaa rahasto EU:n rahoitusrakenteisiin 40 vuoden ajan. Kyseessä ei ole mikään väliaikainen väline, ainakaan ihmisen iässä mitattuna. Kyseessä on käytännössä pysyvä mekanismi, jota varmasti käytettäisiin myös jatkossa.
Eurooppaoikeuden professorin ja perustuslakivaliokunnan asiantuntijan, Päivi Leino-Sandbergin mukaan rahoitusmallia tullaan varmasti soveltamaan uudelleen, kun on kerran linjattu, että perussopimukset eivät estä EU:n toiminnan rahoittamista velaksi. Samaan näkemykseen on päätynyt myös entinen valtiovarainministeriön rahoitusmarkkinaosaston ylijohtaja, Peter Nyberg. Valtiotieteiden tohtori Nyberg myös aivan oikein linjaa, että rahasto käynnistää liittovaltiokehityksen
Rehellistä keskustelua olisi mielestäni myös myöntää, että suomalaisten verotaakka tulee kokonaisuudessaan kasvamaan (joo, olen pessimisti, omasta mielestä toki realisti..) ja että liittovaltiokehitys kiihtyy.
Toki EU voi myös jatkaa nykyisenkaltaista junttaamistaan, ja ihmetellä tulevaisuudessakin "populistien" nousua. Yksi ääni, yksi Eurooppa, ja tulevaisuus on sekä turvaisa että rauhallinen..
Ja ei, en kannata eroa EU:sta ainakaan nykyisessä maailmantilanteessa. Se ei kuitenkaan estä minua kritisoimasta tiettyjä kehityskulkuja, mekanismeja tai toimintatapoja, joita pidän tulevaisuuden kannalta haitallisina.