Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 950 230
  • 81 126

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä epäilen, että monet koronasta eniten kärsineet maat ovat sellaisia, joissa huudetaan ja hoilataan koko ajan kurkku suorana ja puhetta tulee solkenaan vaikka ei olisi mitään asiaakaan. Tämä vielä yhdistettynä ahtaaseen asumiseen, väestötiheyteen, ahkeraan halailuun, poskisuutelemiseen, huonoon hygieniaan ja yleiseen välinpitämättömyyteen (!).

Nuo kaikki toki pahentavat asiaa. En ehkä kuitenkaan laskisi esimerkiksi Belgiaa, Ruotsia, Yhdysvaltoja tai Britanniaa ainakaan ihan kokonaan tähän mainitsemaasi kategoriaan.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Suomessa koronaa on tällä hetkellä niin minimaalisesti, että mistään kaupan jonosta ei sitä kukaan tule saamaan (eikä ole tähänkään mennessä saanut).
Yksi tuttavani on tästä eri mieltä. Hänen facebook-kaverinsa ollut hyvin varovainen ja lähinnä vaan kotona. Sitten hän piipahti Järvenpään Citymarketissa ja sai sieltä koronan. Se oli ainut paikka josta sen kuulemma olisi voinut saada. Ei välttämättä siis jonosta mutta jostain kaupasta... No joo, itse en ole ihan varma että tuo on ihan eksakti tieto. Enkä tiedä miten vakavasti tämä fb-kaveri sairasti kun en ole asiasta enempää kuullut.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Yksi tuttavani on tästä eri mieltä. Hänen facebook-kaverinsa ollut hyvin varovainen ja lähinnä vaan kotona. Sitten hän piipahti Järvenpään Citymarketissa ja sai sieltä koronan. Se oli ainut paikka josta sen kuulemma olisi voinut saada. Ei välttämättä siis jonosta mutta jostain kaupasta... No joo, itse en ole ihan varma että tuo on ihan eksakti tieto. Enkä tiedä miten vakavasti tämä fb-kaveri sairasti kun en ole asiasta enempää kuullut.
On kyllä ikävä tilanne tälle kaverin kaverille. Uskaltautuu kerrankin ihmisten ilmoille ja heti napsahtaa. Ja vielä juuri hänelle kaikista kyseisessä cittarissa päivisin asioivista sadoista ihmisistä.

E: Tästä nyt tuli ehkä vähän kyynisemmän kuuloinen kuin varsinaisesti tarkoitin. Mutta epäilit itsekin hieman kyseistä kertomusta.
 
Viimeksi muokattu:
K

kiwipilot

Yksi tuttavani on tästä eri mieltä. Hänen facebook-kaverinsa ollut hyvin varovainen ja lähinnä vaan kotona. Sitten hän piipahti Järvenpään Citymarketissa ja sai sieltä koronan. Se oli ainut paikka josta sen kuulemma olisi voinut saada. Ei välttämättä siis jonosta mutta jostain kaupasta... No joo, itse en ole ihan varma että tuo on ihan eksakti tieto. Enkä tiedä miten vakavasti tämä fb-kaveri sairasti kun en ole asiasta enempää kuullut.

Mä olen taas eri mieltä kuin tuttavasi koska en ole saanut koronaa Prismasta, Cittarista, Lidlistä, R-Kioskilta, Helsinki-Vantaalta, Riian lentokentältä, torikahvilasta enkä vielä toistaiseksi mistään muualtakaan. En edes todennetulta koronapotilaalta.

Suoraan sanottuna tämmöiset Mä tiedän yhden tyypin joka... -jutut ovat hieman hölmöjä koska aina välillä jollain käy huono tuuri, oli se sitten joku virus, auto-onnettomuus tai vaikkapa syöpä. Aina joku tuntee jonkun joka...
 
Mä olen taas eri mieltä kuin tuttavasi koska en ole saanut koronaa Prismasta, Cittarista, Lidlistä, R-Kioskilta, Helsinki-Vantaalta, Riian lentokentältä, torikahvilasta enkä vielä toistaiseksi mistään muualtakaan. En edes todennetulta koronapotilaalta.

Suoraan sanottuna tämmöiset Mä tiedän yhden tyypin joka... -jutut ovat hieman hölmöjä koska aina välillä jollain käy huono tuuri, oli se sitten joku virus, auto-onnettomuus tai vaikkapa syöpä. Aina joku tuntee jonkun joka...

Mä luulin, että yksittäistapaus kumoaa aina väitteen, ettei voi saada. Toki en ota nyt kantaa siihen, että onko tuo totta, mutta perustelusi on naurettavaa ja hyvä esimerkki siitä, miten ihmiset eivät ole kykeneviä ymmärtämään joko kieltä tai sitten ihan asioita yleisemmin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onhan se taudin saaminen cittarista erittäin epätodennäköistä, varsinkin jos toimii tiukasti ohjeiden mukaan. Pesee kädet, ei lääpi naamaansa jne. Eihän se tietenkään mahdotonta ole ja onhan se vaikea välttää jos joku tunkee samaan hissiin yskimään esimerkiksi.
 
K

kiwipilot

Mä luulin, että yksittäistapaus kumoaa aina väitteen, ettei voi saada. Toki en ota nyt kantaa siihen, että onko tuo totta, mutta perustelusi on naurettavaa ja hyvä esimerkki siitä, miten ihmiset eivät ole kykeneviä ymmärtämään joko kieltä tai sitten ihan asioita yleisemmin.

Yritin vain esittää kuinka naurettavia tuollaiset Ehkä joo sai -yksittäistapaukset ovat yhtä typerää esimerkkiä käyttäen.
Hyvin muuten alleviivasit oman pointtisi väärinymmärtämisestä tuolla viestilläsi.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Maailmalla tartuntojen määrä on valtava. Ihmiset kulkevat kasvosuojaimet naamallaan ja kaikki isommat yleisötapahtumat ovat kiellossa. Jossakin yhteiskunnat ovat melko sulkeutuneessa tilassa tai sitten maan johto ei välitä tilanteesta ja tauti etenee hallitsemattomasti.

Suomessa elämä on tällä hetkellä melkoisen normaalia. Ihmiset saavat kulkea vapaasti, kasvomaskeja ei vaadita, urheilutapahtumiin saa otta yleisöä. Tartuntamäärät ovat minimaalisia.

Saan olla erittäin onnellinen kun saan asua ja elää Suomessa. Maailman parhaassa maassa. Täällä asiat hoidetaan niin hyvin.
Ehkä yksi syy näin hyvään yhteiskuntaamme on se, ettemme oikein itse osaa olla oikein tyytyväisiä asioihimme. Etsimme aina parempaa.

Ehkä välillä on kuitenkin hyvä vilkaista ympärille ja tuntea kiitollisuutta tästä isänmaasta!
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maailmalla tartuntojen määrä on valtava. Ihmiset kulkevat kasvosuojaimet naamallaan ja kaikki isommat yleisötapahtumat ovat kiellossa. Jossakin yhteiskunnat ovat melko sulkeutuneessa tilassa tai sitten maan johto ei välitä tilanteesta ja tauti etenee hallitsemattomasti.

Suomessa elämä on tällä hetkellä melkoisen normaalia. Ihmiset saavat kulkea vapaasti, kasvomaskeja ei vaadita, urheilutapahtumiin saa otta yleisöä. Tartuntamäärät ovat minimaalisia.

Saan olla erittäin onnellinen kun saan asua ja elää Suomessa. Maailman parhaassa maassa. Täällä asiat hoidetaan niin hyvin.
Ehkä yksi syy näin hyvään yhteiskuntaamme on se, ettemme oikein itse osaa olla oikein tyytyväisiä asioihimme. Etsimme aina parempaa.

Ehkä välillä on kuitenkin hyvä vilkaista ympärille ja tuntea kiitollisuutta tästä isänmaasta!

Joo eipä olisi yhtään haitannut jos olisin toteuttanut Suomen reissuni toukokuussa ja jäänyt sinne jumiin. Kyllä siellä asiat ovat paljon paremmin tämän viruksen kanssa kuin monessa muussa maassa.

Tämä kesähän on jo mennyt ihan vituiksi tämän pandemian takia. Ei huvita hirveästi matkustella kun ei tiedä iskeekö tauti tai jääkö johonkin jumiin tilanteen pahentuessa. En ole edes kesälomaa pitänyt kuin viikon, ja senkin istuin kotona niinkuin jokaisen päivän viimeisen neljän kuukauden aikana. Lämpötilat olis täälläpäin kohdillaan, mutta ei täällä oikein mihinkään uskalla lähteä kun ihmiset näyttävät unohtaneen koko pandemian.

Ei mua haittaa jos itse tuon taudin jostain saisin, mutta se että tartuttaisin esim. vanhempani kuskaamalla viruksen jostain lentokentältä olisi jo paljon pahempi juttu.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

Salama44

Jäsen
Maailmalla tartSuomessa elämä on tällä hetkellä melkoisen normaalia. Ihmiset saavat kulkea vapaasti, kasvomaskeja ei vaadita, urheilutapahtumiin saa otta yleisöä. Tartuntamäärät ovat minimaalisia.

Saan olla erittäin onnellinen kun saan asua ja elää Suomessa. Maailman parhaassa maassa. Täällä asiat hoidetaan niin hyvin.
Ehkä yksi syy näin hyvään yhteiskuntaamme on se, ettemme oikein itse osaa olla oikein tyytyväisiä asioihimme. Etsimme aina parempaa.

Ehkä välillä on kuitenkin hyvä vilkaista ympärille ja tuntea kiitollisuutta tästä isänmaasta!

Ei voisi paremmin sanoa. Liian usein unohdamme tämän kun katsoo plitiikan kuvaa nykyään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Lehtosen Lasse aka LL alkaa kilpailemaan vuoden suurin pelle -palkinnosta muutaman Persujanarin kanssa.

Se on jotain se.
Olen keskuudessani miettinyt, että pyrkisikö Kokoomuksen kansanedustajaehdokkaaksi, mutta olisiko kuitenkin PS:n? Siinä joukossa olisi suorastaan massiivinen tolkun ihminen, ministeriainesta. Tiedä siis häntä, onko oikeasti mitään poliittisia ambitioita, mutta kovin kummallisesti ja räikeästi on keväästä asti esiintynyt julkisuudessa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei jumalauta nyt. On Suomi hyvä paikka asua ja maailman paras maa, mutta nää helvetin Lehtoset ja mediat sais ampua raketilla taivaaseen. Nyt se toinen aalto tulee sit kahden viikon päästä

Ei siinä niin lukenut. Vaan näin:

Husin heinäkuussa tekemät koronatestit osoittavat, että uusien tartuntojen määrät ovat kaksinkertaistuneet nyt jo kahden viikon ajan.

Koronan toiselle aallolle ei ole kunnon määritelmää, mutta jos sama tahti jatkuu vielä parin viikon ajan, tilanne alkaa näyttää siltä. Pienempikin kasvu on huolestuttavaa

HUS testeissä tartunnat siis tuplaantuneet kaksi viikkoa. Asia, joka on syytä julkaista.

Lehtonen myös totesi, että jos sama jatkuu vielä parin viikon ajan, tilanne alkaa näyttää toiselta aallolta. Tämäkin faktaa muilta osin, paitsi toisesta aallosta ei ole tarkkaa määritelmää. Ja sen Lehtonen myös sanoo.

Olen keskuudessani miettinyt, että pyrkisikö Kokoomuksen kansanedustajaehdokkaaksi, mutta olisiko kuitenkin PS:n? Siinä joukossa olisi suorastaan massiivinen tolkun ihminen, ministeriainesta. Tiedä siis häntä, onko oikeasti mitään poliittisia ambitioita, mutta kovin kummallisesti ja räikeästi on keväästä asti esiintynyt julkisuudessa.

Luulisin, että sinun kannattaa lukea ensin mitä Lehtonen linkissä sanoo. Viisastuisit.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Vähän kyseenalaistan kyllä asiantuntijan tarvetta spekuloida tuollaisella asialla. Voinhan mäkin tässä julistaa totuuden, että jos venäläiset tulevat Suomeen syksyllä, korona leviää. Jos asteroidi törmää maapalloon, tulee pahaa jälkeä. Mikä tällaisen jossittelun arvo on?

Kai sen kaikki tajuavat ilman Lehtostakin, että jos tautitapaukset kasvaisivat tasaisesti (mitä eivät tällä hetkellä tee), määriteltäisiin siitä pian toinen aalto alkaneeksi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vähän kyseenalaistan kyllä asiantuntijan tarvetta spekuloida tuollaisella asialla. Voinhan mäkin tässä julistaa totuuden, että jos venäläiset tulevat Suomeen syksyllä, korona leviää. Jos asteroidi törmää maapalloon, tulee pahaa jälkeä. Mikä tällaisen jossittelun arvo on?

Ja miettikää jos tartunnat kaksinkertaistuvat joka viikko vuoden 2025 loppuun asti.

Ollaan varmaan kaikki kuoltu.

Näkisin, että asiantuntijoiden tulee voida kertoa julkisuuteen, jos korona kasvaa 100 % viikottain esimerkiksi kahden viikon ajan. Jos sama kasvu jatkuu esimerkiksi viisi viikkoa, joku voisi - ja aiheesta - kysyä, miksi asiantuntijat eivät heti reagoineet kahden viikon jälkeen, vaikka tiesivät tilanteen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
HUS testeissä tartunnat siis tuplaantuneet kaksi viikkoa. Asia, joka on syytä julkaista.

Lehtonen myös totesi, että jos sama jatkuu vielä parin viikon ajan, tilanne alkaa näyttää toiselta aallolta. Tämäkin faktaa muilta osin, paitsi toisesta aallosta ei ole tarkkaa määritelmää. Ja sen Lehtonen myös sanoo.
Tämä keskusteluhan lähti jo pari sivua liikkeelle Lehtosen sisällöttömästä twiitistä, jossa hän totesi tartuntojen HUS-alueella tuplaantuneen kahtena viikkona putkeen. Ja siinä kaikki. Kyseessä on kuitenkin sellainen tilasto, joka on tällä hetkellä jokaisen suomalaisen saatavilla. Todennäköisesti hän oli sen itsekin bongannut HUS:n sivuilla olevasta käppyrästä.

Ongelma tässä ainakin itselleni on se, että miksi ihmeessä Lehtosen asemassa oleva ihminen tiedottaa tällaista asiaa? Hänen pitäisi pystyä tarjoamaan paljon enemmän tietoa nykyisessä asemassaan ja omalla kompetenssillaan. Se että hänen twiittaamansa asia on totta, ei tee siitä välttämättä järkevää twiittiä. "Asia, joka on syytä julkaista." Arvostan sinua suuresti kirjoittajana, mutta nyt et ehkä ollut ihan skarpeimmillasi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä keskusteluhan lähti jo pari sivua liikkeelle Lehtosen sisällöttömästä twiitistä, jossa hän totesi tartuntojen HUS-alueella tuplaantuneen kahtena viikkona putkeen. Ja siinä kaikki.

En seuraa Lehtosta twitterissä lainkaan ja kommentoin linkitettyä juttua (Lehtosen haastattelu), jota lainattiin perivenäläiseen tapaan eli sisältö muuttaen sopivammaksi.

Lehtosen historiaan tai twiitteihin tai potentiaaliin en ota kantaa, kun en niitä juuri tunne. Keväällä jotain luin, siinä kaikki.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näkisin, että asiantuntijoiden tulee voida kertoa julkisuuteen, jos korona kasvaa 100 % viikottain esimerkiksi kahden viikon ajan. Jos sama kasvu jatkuu esimerkiksi viisi viikkoa, joku voisi - ja aiheesta - kysyä, miksi asiantuntijat eivät heti reagoineet kahden viikon jälkeen, vaikka tiesivät tilanteen.

Siinä alkuperäisessä twiitissä LL vertaili kahden viikon tuloksia ja totesi tartuntojen kaksinkertaistuneen.

"Asiantuntijan" suulla näin lyhyen otannan vertailu on aivan mautonta ja pelkkää lietsontaa; tuollainen sattuma noin pienen N:n tilastossa tulee (melkein) yhdestä ryppäästä tai takautuvista tartunnoista.

Kyllä tuosta paistaa läpi ihan rehellinen huomiohuoraaminen, jonka syitä voi jokainen pohtia.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
En seuraa Lehtosta twitterissä lainkaan ja kommentoin linkitettyä juttua (Lehtosen haastattelu), jota lainattiin perivenäläiseen tapaan eli sisältö muuttaen sopivammaksi.

Lehtosen historiaan tai twiitteihin tai potentiaaliin en ota kantaa, kun en niitä juuri tunne. Keväällä jotain luin, siinä kaikki.
Juuri tästä syystä ajattelinkin saattaa sinut tilanteen tasalle. Eli lähinnä auttaa ymmärtämään, miksi täällä ollaan vähän tuohtuneita LL:n suhteen. Vaikka tuo kyseinen linkki ei siihen välttämättä antaisi aihetta. @Clubittaja avasikin asiaa myös hieman eksplisiittisemmin edellisessä viestissä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siinä alkuperäisessä twiitissä LL vertaili kahden viikon tuloksia ja totesi tartuntojen kaksinkertaistuneen.

"Asiantuntijan" suulla näin lyhyen otannan vertailu on aivan mautonta ja pelkkää lietsontaa; tuollainen sattuma noin pienen N:n tilastossa tulee (melkein) yhdestä ryppäästä tai takautuvista tartunnoista.

Kyllä tuosta paistaa läpi ihan rehellinen huomiohuoraaminen, jonka syitä voi jokainen pohtia.

Seison toki vain sen takana, mitä kommentoin ja mihin kommentoin. Linkityskään ei ollut minun, mutta sisältökorjaukset oli syytä tehdä.

Tuon linkitetyn jutun perusteella vähän turhaa paskaa Lehtosen niskaan.

Jatketaan tästä eteenpäin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Juuri tästä syystä ajattelinkin saattaa sinut tilanteen tasalle. Eli lähinnä auttaa ymmärtämään, miksi täällä ollaan vähän tuohtuneita LL:n suhteen. Vaikka tuo kyseinen linkki ei siihen välttämättä antaisi aihetta. @Clubittaja avasikin asiaa myös hieman eksplisiittisemmin edellisessä viestissä.

Toki. Itse taas muistan varsin tuoreita (tänään osa XXV heinäkuussa 2020) keskusteluja ennen KHL-kautta Jokerien osiossa, miten Venäjän koronatilanne ei ole ongelma Jokerien pelaamiselle idän ihmemaassa. Kaikkia niitä lukemattomia selityksiä ja mustan värjäämistä valkoiseksi ja höpinöitä. Kun sama nimimerkki @Sämppäri täällä kirjoittaa alkuperäistekstistä (Lehtonen) oman tulkintansa, katsoin syyksi kertoa, mitä Lehtonen todellisuudessa sanoi. Kremlin kannalta omia tilastoja voi väärentää miten haluaa, mutta Suomen kasvavat tilastot eivät ole heidän kontrollissa. Niinpä yksi mahdollisuus on vähätellä mahdollista kasvua ja sen esittäjää HUS:n alueella, jos joku asiantuntija sellaisesta kertoo.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kymmenen uutta tapausta uutisoitu, viimeisen seitsemän päivän ajalta 52 tartuntaa, kun sitä edeltävän seitsemän päivän jaksolla 66 tartuntaa. Eli suunta on hyvä, vaikka kohulääköri kuinka yrittäisi kansaa pelotella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös