Mitenkäs se oma suhtautuminen muuttuisi noihin vierastyöläisiin, jos avattaisiin vaikkapa intialaisille ovet selälleen ja Drahma hoitaisi sun jobin kolmasosalla palkastasi? Mä luulen et takki kääntyisi suhisten, tai olen itse asiassa ihan varma. Sama se on muillakin asian tiimoilta jeesustelijoilla, kun ei kosketa itseä niin helppoa olla ylimielinen.
Itse koitan aina ajatella asiaa oman talouteni kannalta ja millaisia ratkaisuja itse teen. Otanko halvemman puhelinliittymän vaikka vaihtamalla toiseen joku saattaa menettää työpaikkansa. Niin yleensä kyllä otan sen halvemman liittymän. Tai, jos palkkaisin jonkun kaverin ajamaan nurmikkoa pihalta niin maksaisinko vaikka 10e vaikka sille mutiaiselle vai 15e Rampelle, joka on kuitenkin suomalainen. Työnjälki olisi kuitenkin sama. Luultavasti päätyisin ensimmäiseen vaihtoehtoon, koska se on itselleni edullisempi. Vastaavia valintoja tekee jokainen meistä päivittäin valitsessaan sen Ikean lapsityövoimajakkaran versus paikallinen puuseppä tai ebaysta tilattu perseensursistin eurolla versus 10e naapurin Jampen veistämä. Miksi näin?