Ei, en tarkoita että olemassa oleviin sovittuihin palkkoihin koskettaisiin, vaan nimenomaan TESin minimiin. Toki tällöin syytä olisi työsopimusta tehdessä sopia palkasta suoraan eikä vain viitata, että palkka TESin mukaan, mutta kuvittelisin että näin pääsääntöisesti toimittaisiin nytkin. En silti ole muiden alojen sopimuksia nähnyt satamäärin.Tosta tekstistäni tosiaan puuttui sana, kun piti sanoa että millä sitä palkkatason onnistumista mitataan.
Jees miksipä ei noinkin voisi tehdä, eli TES joustaa tarpeen mukaan, mutta sehän tarkoittaisi käytännössä tietysti palkkojen jatkuvaa elämistä molempiin suuntiin. Ongelmatonta sekään ei olisi, ja miten käytännössä tapahtuisi. Palkanlaskija Pirkko nappasee dana77:lta nyt 2,5% liksasta pois, kun työttömyys on noussut edustamallasi alalla 8% viimeisen 2kk aikana :)
Sinä se ydinkysymys persujen kohdalla on, että eivät pysty vaikuttamaan mihinkään. Toki he voivat pitää hätäkokouksia keskenään ja antaa kummallisia lausuntoja erilaisista asioista julkisuuteen.Mitä he olisivat voineet tehdä?
Pyytäkö Tavio presidenttiä ottamaan operatiivisen johtajan paikan tässäkin kriisissä?
Toki tämä osoittaa jälleen kerran todeksi sen, että persut on maamme johtava tunnepuolue. Ei niillä faktoilla niin väliä, kun näin ne asiat koetaan.
Hyvä kirjoitus @Tami Talk vaikka olen eri mieltä työnverotuksesta ja palkoista.
Näen, että työn verotus Suomessa on liian korkea sivukuluineen, ja sitä tulisi laskea. Tämä ei ole varsinaisesti persujen ohjelma, vaan ennen kaikkea Kokoomuksen. Siellä muistetaan aina vertailu mm. Ruotsiin, jossa keskituloinen palkansaaja saa useita prosenttiyksikköjä enemmän käteen, koska verotus on lievempää.
Lapin matkailualan ulkomaisten työntekijöiden väitetyt heikot palkat ja työehtojen noudattamattomuus lienevät osittain todellisia samaan tapaan kuin ukrainalaisten marjanpoimijoiden. HS ja/tai YLE on noita kesällä seurannut ja silmiin on sattunut muutama osuva ja ikävä laajempi kirjoitus.
Molemmissa olisi siis korjattavaa ja hyvä, että Perussuomalaiset nostavat ne esille. Muu kritiikkisi on mielestäni osuvaa, ja löysiä puheita löytyy Perussuomalaisilta. Mutta ei ainoastaan heiltä.
Tämä pätee Suomessa lähes jokaiseen lafkaan ja pienyritykseen alasta riippumatta missä ammattiliitoilla ei ole jalansijaa/mahdollisuutta puuttua epäkohtiin. Useimmiten jotkut hommat on sellaisia että niitä ei kannata edes ottaa vastaan kun se ei riitä elämiseen.
Ei tämän asian ratkaisemiseen ole lääkkeitä millään puolueella.
Täältä kerrankin peukkua Persuille. Toivottavasti tarvittaessa vaikka valtakunnanoikeuden eteen syylliset. Yllättävän paljon kokkareilta tuntuu löytyvän kannatusta tällaiselle kommarimeiningille, mutta oman EU-virathan siellä vaan kiiltää silmissä.Pyörät laitettu pyörimään, Persujen eduskuntaryhmä pitää hätäkokouksen
![]()
PS:n eduskuntaryhmä hätäkokoukseen: ”Tilanne on niin poikkeuksellinen”
PS:n eduskuntaryhmä on kutsuttu koolle torstaiksi.www.iltalehti.fi
Miten musta tuntuu, että tässä ketjussa täytettiin juuri yksi hiljattain avautunut tyhjiö?
Täältä kerrankin peukkua Persuille. Toivottavasti tarvittaessa vaikka valtakunnanoikeuden eteen syylliset. Yllättävän paljon kokkareilta tuntuu löytyvän kannatusta tällaiselle kommarimeiningille, mutta oman EU-virathan siellä vaan kiiltää silmissä.
160 x 7,5 = 1200e. Tuolla palkalla pystyy elämään. Ei se loistava palkka eikä sillä kuuhun mennä, mutta suomessä työttömät ja opiskelijat pystyvät tulemaan toimeen vähemmälläkin.Nämä kaksi esimerkkiäsi on melko huonoja, kun ensinnäkin lapin kausityöläisille maksellaan/tarjotaan alimmillaan 7,5€ tuntiliksoja. Purran väite pitää ainakin osin paikkaansa, tuo palkkataso ei elämiseen yksinään riitä.
Nyt kun ollaan avattu tämä yhteisvastuiden matopurkki ja sysätään vielä miljardeja muualle jatkossakin, niin ei tarvitse varmaan kauaa odottaa ennen kuin ollaan itse kusessa ja sen jälkeen saamapuolella.Kannattaa joskus katsoa EU:n nettomaksajat vs nettosaajat ja miettiä kumpaan ryhmään lopulta haluaa Suomen kuuluvan.
Juu ja 1200e tienaava saa myös, mutta siitä nyt ei ollut kyse, vaan siitä että voiko tuolla summalla elää.Työtön, joka saa asumistuen yms. saa enemmän rahaa. Tämä nyt juuri vierestä koettuna, kun vertailtiin duunikaverin kanssa. Veroja eikä muita tietenkään lasketa, koska ilmeisimmin oletuksesi on että noissa kausitöissä on vain muutoin ilman työtä olevia. Asia ei todellakaan ole näin, eli verot plus eläkemaksut yms. tuosta pois.
Jos Intialaiset osaisivat hoitaa minun hommani kolmasosalla tai puolella hinnalla tai vaikka edes 3/4 hinnalla, niin ne hoitaisivat ne. Eivät vaan osaa. Suomenkieli on vittumainen asia. Ja matkustaminen ympäri suomea Intiasta hankalaa. Jos nyt ihan ilmeisistä asioista lähdetään. Listaa olisi helpohko jatkaa melko pitkällekin. Minä en asian suhteen voi olla ylimielinen, vaan minun pitää jatkuvasti muistaa kehittää omaa osaamistani, että tilanne säilyy tulevaisuudessakin.Mitenkäs se oma suhtautuminen muuttuisi noihin vierastyöläisiin, jos avattaisiin vaikkapa intialaisille ovet selälleen ja Drahma hoitaisi sun jobin kolmasosalla palkastasi? Mä luulen et takki kääntyisi suhisten, tai olen itse asiassa ihan varma. Sama se on muillakin asian tiimoilta jeesustelijoilla, kun ei kosketa itseä niin helppoa olla ylimielinen.
Nämä kaksi esimerkkiäsi on melko huonoja, kun ensinnäkin lapin kausityöläisille maksellaan/tarjotaan alimmillaan 7,5€ tuntiliksoja. Purran väite pitää ainakin osin paikkaansa, tuo palkkataso ei elämiseen yksinään riitä. Jos yritys ei pysty maksamaan palkkaa, en näe elinikää tuollaiselle toiminnalle.
Toinen kohtasi kaipaisi hiukan lihaa luiden päälle, koska Halla-ahon mainitsema esimerkki on tuotu ainakin Kokoomuksen osalta jo parikymmentä vuotta sitten julki. Mielestäni tällaisen kieltävät talousasiantuntijat voisivat hieman perustella, millä tavalla tuo on virheellinen ajatusmalli.
Eli verotuksen kevennyksellä palkkatasoa ei tarvitsisi nostaa ostovoiman takia, Suomen kilpailukyky nousee, vientiteollisuus pärjää ja työttömyys tippuu. Tämän seurauksena lienee helppoa päätellä, että ne työn verotuksen alennukset palautuvat valtion kassaan muina verotuloina kulutuksesta ja säästetyistä sosiaaliavustuksista.
E.typot
160 x 7,5 = 1200e. Tuolla palkalla pystyy elämään. Ei se loistava palkka eikä sillä kuuhun mennä, mutta suomessä työttömät ja opiskelijat pystyvät tulemaan toimeen vähemmälläkin.
Nyt kun ollaan avattu tämä yhteisvastuiden matopurkki ja sysätään vielä miljardeja muualle jatkossakin, niin ei tarvitse varmaan kauaa odottaa ennen kuin ollaan itse kusessa ja sen jälkeen saamapuolella.
Ei paljon lait ja asetukset paina kiihkofederalisteilla, vaikka muuten ollaan niihin vetoamassa. Ilmeisesti "eri asia". Olen edelleen EU-myönteinen, mutta suunta ei ole mieleinen.
Että meillä ei ole ainakaan ollut hyper-inflaatiota.Tekisi mieli kysyä, että jos 1200:lla tehtäisiin vielä nykyisin hommia, niin mitä se kertoo yhteiskunnan kehittymisestä mielestäsi noin pitemmällä tähtäimellä?
Jäsenmaksut ovat ihan OK. Ei minulla tietenkään niitä vastaan mitään ole. Periaatteellisesti se on vaan väärin, että saa harjoittaa vastuutonta talouspolitiikkaa, koska tietää, että muut hinaa kuiville joka tapauksessa.Olet siis EU:n kannalla, muttet siitä valmis mitään maksamaan? EU:sta on Suomelle niin paljon hyötyä jo pelkän vahvan valuutan, isojen vientimarkkinoiden sekä työvoiman vapaan liikkuvuuden kautta, että siitä ilosta voi vähän roposia toiseen suuntaan antaa.
Hieno sana tuo kiihkofederalisti, Trumpin retoriikkaa on aina mielekästä lainata.
Nää on niin helppoja juttuja yksinkertaistaa, kun ei se oma lehmä ole ojassa
Muistan saaneeni noin 20 vuotta sitten kesätöistä ja varastoalan hommista huomattavasti enemmän. Ja muistan tämän asian oikein. Tekisi mieli kysyä, että jos 1200:lla tehtäisiin vielä nykyisin hommia, niin mitä se kertoo yhteiskunnan kehittymisestä mielestäsi noin pitemmällä tähtäimellä?
Se on vähän vitun eri, että löytyisi jos opettelisivat, kouluttaisivat ja hankkisivat vuosikymmenen työkokemusta. Lehmätkin lentäisivät, jos niissä olisi suihkumoottorit, ne opetettaisiin käyttämään hallintalaitteistojaan ja opettelisivat hommaa vuosikaudet.Se, etteivät osaisi, ei taatusti pidä paikkaansa. Sieltä löytyisi miljoona innokasta tulijaa jotka opettelisivat kielen perusteet ja muut käytännöt ennakkoon, jos Intiaan ilmoitettaisiin ovien olevan nyt vapaasti auki. Jollakin niistä miljoonasta lienee yhtä paljon älliä, kuin sinulla eli väittäisin todennäköisyyksien olevan reilusti sen puolella että työsi taitaisivat. Tuota matkustusosuutta ei pitäisi edes kommentoida, mutta tyhmäksi tekeytyminen ei ole ehkä paras osoitus omista kyvyistäsi.
Hyvä kirjoitus @Tami Talk vaikka olen eri mieltä työnverotuksesta ja palkoista.
Näen, että työn verotus Suomessa on liian korkea sivukuluineen, ja sitä tulisi laskea. Tämä ei ole varsinaisesti persujen ohjelma, vaan ennen kaikkea Kokoomuksen. Siellä muistetaan aina vertailu mm. Ruotsiin, jossa keskituloinen palkansaaja saa useita prosenttiyksikköjä enemmän käteen, koska verotus on lievempää.
Mitenkäs se oma suhtautuminen muuttuisi noihin vierastyöläisiin, jos avattaisiin vaikkapa intialaisille ovet selälleen ja Drahma hoitaisi sun jobin kolmasosalla palkastasi? Mä luulen et takki kääntyisi suhisten, tai olen itse asiassa ihan varma. Sama se on muillakin asian tiimoilta jeesustelijoilla, kun ei kosketa itseä niin helppoa olla ylimielinen.