Peltosen taklaus Plihaliin ottelussa HIFK-Kärpät (13.10)

  • 120 338
  • 467
Sääntö 527 on käytännössä kuollut (viime vuosina taidettu soveltaa ainoastaan Salomäki/Hodgman-tilanteen kurinpitokäsittelyssä). Estämisrike toki tilanteessa on nähtävissä, mutta 527:n lisäksi tilanteessa eivät välttämättä muiden rikkeiden tunnuspiirteet täyty.

Päähän kohdistuneen taklauksen tunnuspiirteet täyttyvät täysin. Jos on liigaa seurannut, niin noita on käytetty päähän kohdistuvissa osumissa varsin laajasti ja niin käytetään tässäkin tapauksessa. Saman olisivat voineet tehdä tuomarit, mikäli olisivat teon huomanneet. Olisi tuossa siis keinoja ollut, mutta jos rikettä ei huomata niin ei miestä pihalle voi pistää vain sen takia, että joku makaa jäässä. Toki niitäkin tuomioita on kyllä nähty, missä seurausten perusteella leivotaan joku suihkuun summassa. Yksi "hauska" oli esimerkiksi kärppäpakki Stepanek, joka lensi suihkuun korkeasta mailasta sen jälkeen, kun ilvespuolustajan laukaus oli osunut omaa maskimiestä kasvoihin. Stepanek ei ollut edes tilanteessa iskuetäisyydellä.
 

Teroin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Myllykosken Kärpät
Pikkaisen tämä lynkkaaminen on lapasesta lähtenyt. Paljon raskauttavia asianhaaroja on, kuten myös spekulatiivisia, mutta niiden analysoiminen on Liusjärven hommia, ja hänen näkemyksensä tulee ratkaisemaan pelikiellon pituuden. Tässähän saa olla jopa hieman ylpeä palstan kärppäfaneista, kun ollaan saatu olosuhteet (joukkueen loukkaantumistilanne jne.) huomioiden pidettyä keskustelu suhteellisen asiallisena!

Edellisellä sivulla joku IFK-leiristä nosti esiin jälleen kyynärpään. Innostuin taas kelaamaan eestaas videota, ja mun valistumaton mielipide on, että päähän osuu olkapää/olkavarsi. Kyynärpää nousee hieman kontaktin jälkeen, mutta on mahdotonta sanoa nouseeko se pienen taklausliikkeen johdosta, tasapainon horjahtamisesta vai mistä. Villehän se on ainoa joka tietää yrittikö ajaa suoraan kuuppaan vai vain pikkaisen blokata. Joka tapauksessa uskon, että Ville on keissistä aidosti pahoillaan.

Turhaa mä oikeastaan enää spekuloin. Kaikki sanottava täällä on varmasti jo sanottu, enää odotellaan kurinpitäjän viimeistä sanaa.

Hienoa, että Tomas voi jo paremmin ja palaa ilmeisesti ennemmin kuin myöhemmin. Kaverille kilauttaminen oli vähintä mitä Peltonen voi tehdä, mielummin sopivat asian keskenään luurissa kuin nyrkein jäällä. Kurinpitäjän toimintaan soittelu ei takuulla tule vaikuttamaan mitenkään, eikä pidäkään.

Äärettömän vittumainen keissi Liusjärvelle ratkottavaksi. Kärppiä Peltosen saaman pelikiellon pituus ei hetkauta pätkääkään, mutta asiaa pari päivää mutustelleena muistaa että aina nallekarkit eivät mene tasan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Peltonen putsaa kilpeään. Toivottavasti nuo eivät vaikuta Liusjärven tuomioon.

Kiva kun huomasit, että tieto anteeksipyynnöstä tuli Plihalilta. Peltonen ei esimerkiksi omassa haastattelussaan edes maininnut asiaa. Se siitä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Peltonen teki miehen työn kun soitti. Vaikka tekoa ei saa tekemättömäksi niin tämä oli vähintä mitä voi tehdä. Löytyy myös pelaajia jotka olisivat jättäneet soittamatta.
Joo, Riksman ei olisi soitellut ja kysynyt kuulumisia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tästä olen kyllä 100% samaa mieltä, miksi nimim. Leon ei tätä tajua, johtuu aivan lasien väristä. Itse kun osaan katsoa asioita myös värittömillä laseilla.
Jos nyt kiihkoltasi hiukankaan jaksaisit lukea näitä viestejä, niin olen ihan alusta lähtien ollut sitä mieltä, että Peltonen saa (ja ihan omilla ansioillaan) tästä tempusta pelikieltoa. Jokaikinen matsi tulee aiheesta, odotan vähintään kolmea. Mutta minä en saa millään värillisillä tai värittömillä laseilla tuosta sellaista tekoa, missä Peltonen ihan vasiten yrittää osua Plihalia päähän. Olen ihan vilpittömästi sitä mieltä, että hän vain blokkaa vartalolla - tunnetuin seurauksin.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Kärppiä Peltosen saaman pelikiellon pituus ei hetkauta pätkääkään, mutta asiaa pari päivää mutustelleena muistaa että aina nallekarkit eivät mene tasan.

Kyllä se tavallaan hetkauttaa.

Viime aikoina on tuntunut siltä että Kärppä-pelaajia uskalletaan vetää aika surutta, koska teosta ei joudu vastuuseen kaukalossa. Jos kerran kukaan ei muistuta kaukalossa niin olkoot se sitten pelikiellon pituus joka tuntuu nahoissa. Tämä vähentää varmasti myös Kärppä-pelaajiin kohdistuvia perseilyjä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos kerran kukaan ei muistuta kaukalossa niin olkoot se sitten pelikiellon pituus joka tuntuu nahoissa. Tämä vähentää varmasti myös Kärppä-pelaajiin kohdistuvia perseilyjä.
Kuinka monta peliä olisit lätkäissyt Humlille?
 

Hanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, alasarjat.
....On melko sinisilmäistä väittää, etteivät liigapelaajat muka olisi koko ajan valmiina fyysiseen kontaktiin niin kauan, kun peli on käynnissä. Väitän, että tuolla voimakkuudella tehtyjä blokkeja tapahtuu aivan jokaikisessä liigamatsissa....
Peltosen tapaus on, kuten olen joka käänteessä painottanut: kummallinen. Vauhtia ei ole paljon....
Pelaajat luistelevat käytännössä samaa vauhtia samaan suuntaan. Peltonen blokkaa olkapäällä, eikä suinkaan aja levyksi....
Peltosen blokki nyt vaan osuu päähän, minkä vuoksi asia yleensäkin nousi tapetille.
Olin itse paikan päällä ja näin tilanteen sekä "livenä", että jälkikäteen moneenkin kertaan videolta. Olen yrittänyt katsoa tilannetta jokaiselta kannalta yrittäen unohtaa, että HIFK on suosikkijoukkueeni. Kukaan hallissa olija ei juurikaan reagoinut tapahtumaan - ei edes Kärppä-katsojat. Lievä reagointi tapahtui vasta, kun Plihal oli maannut jäässä jonkin aikaa. En ole koskaan pitänyt sikailijoista ; en omassa, enkä muissa joukkueissa. Enkä pidä vieläkään. Olen Leonin kanssa samaa mieltä hänen kirjoittamistaan asioista. Uskon, että Peltosen oli tarkoitus blokata Plihal leikkaamalla tämän "ajolinjalle". Tapahtui onneton yhteensattuma, jossa Plihal oli lähes kyykkyasennossa yhteenajon tapahtuessa - Plihalin pää on suurinpiirtein Peltosen olkavarren ja kyynärpään välisen alueen paikkeilla, joka on helppo nähdä molempien iltapäivälehtien kuvasarjastakin. Asian tekee "sensaatiomaiseksi" se, että kyseessä on Ville Peltonen ja se, mitä VP:lle on tapahtunut ja mitä hän on sanonut. Tapahtunut ei ole saatujen palstamillien arvoinen, niin ikävä kuin se onkin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Huml sai 5+20, Spang ja Peltonen 0+0, tosin Peltonen 0+3.

Kysyttävää?
Tuntuuko Humlin kolmen ottelun huili tarpeeksi mojovalta? Yritän nyt tässä vain skaalata, mikä on sellainen rangaistus, mikä tuntuu. Saatuani vastauksen siihen chargerilta, siirryn tivaamaan perusteluita. Tai jos olen fiksu, jätän sen tekemättä. Emme pääse kuitenkaan konsensukseen.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Tuntuuko Humlin kolmen ottelun huili tarpeeksi mojovalta? Yritän nyt tässä vain skaalata, mikä on sellainen rangaistus, mikä tuntuu. Saatuani vastauksen siihen chargerilta, siirryn tivaamaan perusteluita. Tai jos olen fiksu, jätän sen tekemättä. Emme pääse kuitenkaan konsensukseen.

Huml:n kolme on täysin passeli.

Olen fiksumpi, ja jätän vastaamatta jatkotiedusteluihin.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kello 16.00 tulee tuomio tästä tapauksesta. Lähteenä itse Liusjärvi äskettäin Suomipopilla.
 

Senmutsson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ikävä tälli Tomasille. Mutta ei tuosta törkeää saa edes omien, vahvojen, Kärppä-lasien takaa. Bannia pitää tulla muutama peli, mutta mistään varsinaisesta sikailusta ei ollut kyse.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sääntö 527 on käytännössä kuollut (viime vuosina taidettu soveltaa ainoastaan Salomäki/Hodgman-tilanteen kurinpitokäsittelyssä). Estämisrike toki tilanteessa on nähtävissä, mutta 527:n lisäksi tilanteessa eivät välttämättä muiden rikkeiden tunnuspiirteet täyty.

OK kiitos korjauksesta, tämä on mennyt ohi. Ihan hyvä, että pysyn katsomon puolella. I get me coat.
 

spede1967

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Niin teki Semirikin

Joo, Riksman ei olisi soitellut ja kysynyt kuulumisia.

Myös Semir soitti Villelle ja pyysi anteeksi. Onko sitä uutisoitu missään. Miksei Ville voinut siitä kertoa ? Nyt punnitaan se onko vaikutusta kuka tekee törkeyden : oikea tuomio linjassa aiempiin olisi noin viiden ottelun pelikielto.
 

ilu

Jäsen
OK kiitos korjauksesta, tämä on mennyt ohi. Ihan hyvä, että pysyn katsomon puolella. I get me coat.

En tarkoittanut etteikö Kohtuuttoman kova peli -sääntökohta olisi käytössä tai sovellettavissa, mutta viime vuosina sitä ei ole käytetty kuin aiemmin mainitsemassani tapauksessa (joka sekin otettiin uudelleenkäsittelyyn ja pelikieltoa alennettiin). Edellisen kerran kaukalossa on todennäköisesti rangaistus 527:n nojalla vihelletty helmikuussa 2009 Ilkka Pikkaraiselle. Sillä kertaa kyseessä oli muistaakseni tosin päivänselvä väkivaltaisuus.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Vähällä Peltonen pääsi... 4 matsia.
Ei sitten Liusjärvellä ollut pokkaa pistää sitä sinne kurinpitolautankuntaan (vaimikälie) kun tyytyi "omaan maksimiinsa".

Ei näin. 5 matsia olisi ollut sopeva, imo.
Linja ei vaan pysy.
 

Crank

Jäsen
Sinänsä irvokasta koko erotuomaritoiminnalle, etteivät esim. Spang ja nyt Peltonen edes saaneet jäähyjä tekosistaan.
Pakko tarkentaa, kun täällä pariinkin kertaan toisteltu Spangin jääneen pelissä rangaistuksetta. Sai tilanteesta 2+10min.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pelikieltoa on vähintään se kolme matsia tultava.
Vähällä Peltonen pääsi... 4 matsia.

Ei näin. 5 matsia olisi ollut sopeva, imo.
Linja ei vaan pysy.
Siis ensin olit sitä mieltä, että vähintään 3 matsia on tultava ja lopulta päädyit siihen, että 5 matsia olisi sopiva. Eli siis 3-5 matsia. Kun tuleekin 4 matsia, niin "Peltonen pääsee vähällä" ja "linja ei vaan pysy". Onko tossa nyt mitään logiikkaa?
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Vähällä Peltonen pääsi... 4 matsia.
Ei sitten Liusjärvellä ollut pokkaa pistää sitä sinne kurinpitolautankuntaan (vaimikälie) kun tyytyi "omaan maksimiinsa".

Ei näin. 5 matsia olisi ollut sopeva, imo.
Linja ei vaan pysy.
Kannattaisi varmaan odottaa niitä perustelujakin. Jotka tulevat varmaankin Liigan julkaistessa virallisen tiedotteen. Kärppien FB-sivu ei ole mikään lähde tässä tapauksessa. Joku idiootti sielläkin on intoillut saatuaan informaation etukäteen. Surkeaa toimintaa.
 

JPL

Jäsen
Vähällä Peltonen pääsi... 4 matsia.
Ei sitten Liusjärvellä ollut pokkaa pistää sitä sinne kurinpitolautankuntaan (vaimikälie) kun tyytyi "omaan maksimiinsa".

Ei näin. 5 matsia olisi ollut sopeva, imo.
Linja ei vaan pysy.

Mielestäni oikeansuuntainen tuomio. Aika pieni ero kuitenkin tuo 4 tai 5 peliä. Itse odottelin 2-3 pelin pannaa, joten olen oikeastaan positiivisesti yllättynyt. Tilanne oli kuitenkin pelitilanne, missä Peltonen oli varomaton ja teki tyhmästi sekä Plihalilla kävi paska mäihä.

Linja on mielestäni aikaisempien tuomioiden mukainen ja selvästi parempi kuin aikaisempina vuosina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös