Itse asiassa olen monesta mainitsemastasi asiasta toki samaa mieltä. Tosin näen Laineen pelissä silti jonkin verran enemmän vahvuuksia kuin sinä. Ja ne hänen vahvuutensa korostuvat oikeanlaisten ketjukavereiden kanssa. Olen kyllä siinä juuri samaa mieltä, ettei hänellä nykyluistelullaan ja heikolla kestävyydellään ole mahdollisuuksia kuin ehkä hyvin satunnaisesti ottaa joukkuettaan reppuselkään. On sitä joissain yksittäisissä peleissä silti nähty, mutta sekin kuvastaa yhtä selkeää ongelmaa hänen tekemisessään. Eli hirveä vaihtelu tuntuu tasossa olevan. Ensinnäkin kauden sisällä, mutta myös kausien välillä.Sulla nyt menee reunaehdot heti kärkeen pieleen. Mulla ei ole pienintäkään antipatiaa Lainetta kohtaan. Pikemminkin päinvastoin, minusta hän on poikkeuksellisen viihdyttävä persoona. Tulokaskaudellaan varsinkin oli myös poikkeuksellisen viihdyttävä pelaaja. Väijyin pari ekaa kautta melkein kaikki Jetsin pelit, koska niitä oli kiva katsella. Innostus kuitenkin vaihtui pettymykseen, kun mitään kehitystä puutteiden osalta ei tapahtunut, edelleen pikemminkin päinvastoin. Viime kauden eka matsi antoi taas toivoa, mutta sitten tuli se pieni loukkaantuminen ja sitten tuli treidi. Sen jälkeen Paten menoa oli niin surullista katsoa, että lopetin katsomisen.
On ihan turha tuijotella jotain koko uran tilastoja ja prosentteja, jos trendi näyttää jyrkästi alaspäin. Jos tuo trendi ei käänny tulevalla kaudella, hänen markkina-arvonsa laskee kuin lehmän häntä. Vahvuuksia on hyvin vähän ja heikkouksia hyvin paljon. Toki se ykkösvahvuus on sellainen, mistä joukkueet ovat valmiita maksamaan. Mutta miten pitkään ja kuinka paljon? Se nyt on jo tullut selväksi, että Pate ei pysty ottamaan joukkuettaan reppuselkään, kun tekeminen on hyvin vahvasti ketjukavereista kiinni.
Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että Laineen suurimmat ongelmat johtuvat kovin puutteellisesta fysiikasta. Ja vaikka on kuulemma juuri siihen puoleen yritetty mm. jo vuosia jalkalihasten räjähtävyyttä treenaamalla saada kehitystä, niin eipä sitä sitten tosiaan ole käytännössä yhtään kyllä tullut. Välillä vaikuttaa jopa Laine taantuneen tuolla osa-alueella.
Samaan aikaan hyvin samankaltaisella treenillä on Mikko Rantanen ottanut hurjia harppauksia luistelunsa ja kokonaisvaltaisen pelaamisen suhteen. Mielestäni se ero näkyy juuri fysiikan kehittymisessä. Samoin kävi myös Barkovin fysiikan kehittymisen suhteen. Laine se vaan on kuitenkin polkenut fysiikkansa kehittymisen suhteen paikoillaan jo vuosien ajan.
Joko siellä on vaivojen ja loukkien kanssa sen verran vaan ongelmia jatkuvasti, ettei pysty treenaamaan riittävän hyvin tai sitten on vain yksinkertaisesti sitä tyyppiä johon räjähtävä voima ei tartu sitten millään. Jos jälkimmäisestä on kyse, kuten pahoin pelkään olevan, niin on ehkä vaan parempi luopua niistä kovimmista odotuksista Lainetta kohtaan ja hyväksyä se, että hän ehkä on aina sellainen pelaaja, joka tarvitsee ne oikeat ketjukaverit puutteitaan paikkaamaan. Ei sekään silti tarkoita, etteikö hän voi olla parhaimmillaan erittäin käyttökelpoinen pelaaja - ainakin joissakin joukkueissa. Toki se rajaa sitten hänen käyttökelpoisuuttaan tietyiltä osin.
Siihen en kyllä usko sekuntiakaan, että tuollaisen laukauksen itselleen treenannut pelaaja olisi laiska harjoittelija, niin kuin jotkut tuntuvat tosissaan uskovan. Ainakin Rautala ja Barkov ovat kehuneet Laineen harjoitteluasennetta paljonkin. Tuskin tietysti haukkuisivatkaan, jos se huonoa olisi, mutta toisaalta en usko, että kuitenkaan kommentoisivat ollenkaan hänen harjoitteluaan hyväänkään suuntaan, ellei siihen olisi todellisuudessa aihetta.
Viimeksi muokattu: