Ei siinä toki mitään, mutta en kykene kantaasi pitämään sen parempana kuin "uskotko jumalaan" -ketjun kreationistien höpinöitä. "Ei voi olla sattumaa" jne. Kertoo paljon ettet kykene kommentoimaan noita kolikkoesimerkkejä tuon enempää, kuten et myöskään itse esille nostamaasi jalkapalloennusteiden ja vaaliennusteiden perustavanlaatuista eroa (joka jäi vieläkin viestiesi perusteella epäselväksi), saati esille nostamassasi tapauksessa nimeltä talous, miten vaikka BKT voidaan ennustaa varmasti tiettynä tulevana ajankohtana. Mutta pidä toki pääsi.
Itse näen, että Sinä et pysty omaa kantaasi perustelemaan yhtään sen paremmin tai kumoamaan noita pointtejani. Oma näkemykseni on, että minun mielipiteeni, että ennusteita voidaan kehittää ja parantaa EI ole se uskovaisten puoli asiasta, vaan uskovaisten näkemys on juuri tuo "nyt vain sattui käymään näin ja tuntemattomia ovat herran tiet".
Vastoin aikaisempaa lupaustani nostan kuitenkin vielä muutaman oleellisen pointtini esiin ja väännän sen jälkeen lyhyen pätkän rautalankaa, joka jäänee viimeiseksi
"
varsinkin vaalien lähellä suurin osa on jo päättänyt ehdokkaansa jolloin kyse on enää vaalimatematiikasta, demografisista tekijöistä ja sellaisista tieteellisesti tutkittavista suureista,
joskin esim säällä on merkitystä äänestysvilkkauteen."
"Nyt pitäisi tietenkin ensin määritellä, että mikä on vedonlyöntiajankohta.
Mitä aikaisemmasta vaiheesta puhutaan, niin sitä ennemmän satunnaisia tekijöitä voi tulla, meteoriitti iskeytyy vaalibussiin tai ehdokkaalle kehittyy touretten syndrooma, enkä näiden analysoinnista ole kovin kiinnostunut"
Sitten rautalanka.
Kuten edellä olevista kohdista on pääteltävissä, ei minulla ole tarpeen kiistää etteikö sattumalla ole mitään merkitystä mihinkään. Vaaliennusteet toimivat niin, että ehdokkaiden vaalituloksista annetaan ennuste ja virhemarginaali. Jos tulos poikkeaa enemmän arviosta kun virhemarginaali, niin ennuste on ollut yksiselitteisen väärä. Jos tulokset osuvat marginaaliin, niin silloin ennuste on osunut oikeaan. Jenkkien systeemi on monimutkaisempi kuin monessa muualla, emmekä ole tarkentaneet kenen ennusteista tarkkaan ottaen puhumme, joten väkisinkin tarkastelu on kovin teoreettista tasoltaan.
Jos mun pitää kolikkiesimerkkiä kommentoida, niin sen kolikon paino voidaan mitata vaikka se ei olisi tasapainoinen ja sen jälkeen osataan tehdä laskelman. Se ei itsestään muutu kuten ei vaalituloskaan yllä kuvaamissani tilanteissa, joissa valtaosa ihmisistä ovat jo päätöksensä tehnyt,
"Tilastomatematiikko voisi laskea että todennäköisyys että vastaan saivarteluihin on melko pieni"
Hieman alkoi tuntumaan viimeisten viestien kanssa, jossa puhutaan junista myöhästylyistä, että tilastomatemaatikko oli tässä asiassa väärässä.