Mitä olet mieltä siitä, että joudut käyttämään sanan varma ympärillä hipsuja? Onko se varma vai eikö se ole?Enpä olisi arvannut että tämä on sinulle tässä vaiheessa epäselvää. Riittävän tarkasti tarkoittaa riittävän tarkasti varman ennusteen tekemiseen. Vaikka sinulla olisi deterministinen systeemi, tulee sinun tuntea alkutilanne ja syy-seuraussuhteet sekä kyetä vielä laskemaan näiden perusteella tuleva tilanne, jotta saavutat "varman ennusteen". Vaalienkaan tapauksessa emme tunne alkutilannetta, emme syy-seuraussuhteita, eikä meillä ole riittävää kapasiteettia niistä tulevaisuuden varmaan johtamiseen, vaikka ne jollain ilveellä tuntisimmekin. Tämän vuoksi väitteesi vaalien ennustettavuudesta on lapsellinen ja yksinkertaisesti väärä.
Onko asiat joiden todennköisyydet ovat 60% ja 99% keskenään samalla tavalla satunnaisia? entä 98%? entä 99,5%
Myönsin tuossa virheeni, mutta se nyt oli kohtuullisen myöhäisessä vaiheessa kokonaisuutta käsitelty asia.Et ole esittänyt voimakkaita väitteitä? Ei hyvää päivää, olet puhunut ihan silkkaa potaskaa käyttäen mm. sellaisia sanoja kuin "yksiselitteisesti" korostamassa pointtiasi, joka on siis ollut yksiselitteisesti väärä.
lainatakseni nimimerkkiä dana77 ja hänen ihan ensimmäistä viestiään asiasta: "mutta jonkinlainen ero on siinä että varsinkin vaalien lähellä suurin osa on jo päättänyt ehdokkaansa jolloin kyse on enää vaalimatematiikasta, demografisista tekijöistä ja sellaisista tieteellisesti tutkittavista suureista, joskin esim säällä on merkitystä äänestysvilkkauteen."Ketjussa puhuttiin Klosen ja MustienKorttien vedosta, johon arpajaislain soveltumista kommentoit huomauttamalla etteivät vaalit ole satunnainen siten kuin jalkapallo on (ks. keskustelun alku alta). Tämän jälkeen olet vielä väittänyt vaalien olevan ennustettavissa etukäteen. Ja joo, teit muutaman disclaimerin jälkikäteen, jotka ovat tasoa "jos oletan että Jumala on olemassa, ei minun tarvitse vaivata päätäni hänen olemassaolollaan".
Esität siis yksiselitteisen väärän väitteet lainatussa kohdassa.
Myöhemmin sama nimimerkki tarkensi perusteluitaan näin: "Nyt pitäisi tietenkin ensin määritellä, että mikä on vedonlyöntiajankohta. Mitä aikaisemmasta vaiheesta puhutaan, niin sitä ennemmän satunnaisia tekijöitä voi tulla, meteoriitti iskeytyy vaalibussiin tai ehdokkaalle kehittyy touretten syndrooma, enkä näiden analysoinnista ole kovin kiinnostunut."
Tästäkin voi päätellä puhunko minä siitä, että liittyykö K16 ja MK:n vedonlyöntiin heidän kannaltaan satunnaisuutta. Asiaa myös auttaa sen, että olen asian useampaankin kertoon auki kirjoittanut.
Tuossa kohtaa keskusteltiin arvontojen/vedonlyöntien laillisuudesta ja tämänkin olen jo kertaalleen selittänyt.Jos tästä nyt saat käännettyä ja väännettyä kuvion niin, ettet tuota nimenomaista vetoa kommentoinut, vaikka ketjun nimi on mikä on, keskustelu käytiin juuri tuosta vedosta, ja minä vielä erikseen eksplisiittisesti lainaamassasi viestissäni kirjoitan "tässä vedossa".