Minusta keskustelunne on ollut monilta osin hyvin kiinnostavaa, mutta olen silti hieman epätietoinen siitä, että mistä tarkalleen on väittelyssä kysymys. Satunnaisuuden luonteesta, määritelmästä? Satunnaisuuden suhteesta vedonlyöntiin? Voiko eroavaisuuden jotenkin kiteyttää kahdeksi yksittäiseksi lauseeksi, jotka sitten ovat loogisesti ristiriidassa toisensa kanssa? Vaikuttaa siltä, että tavallaan tässä kierretään ympyrää tai että ei vallitse täsmällistä yhteisymmärrystä siitä, mistä spesifisti väitellään.
Ihan kohtuullisia kysymyksiä, koitan kiireessä vastata jotenkin. Nähdäkseni ainakaan satunnaisuuden määritelmästä ei ole kyse: selventääkseni käsite-erot tein jo hyvin aikaisessa vaiheessa selväksi, että satunnaisuus on ennustamattomuutta ja linkitin aiheesta mm. Wikipedia-artikkelin. Mitään ns. objektiivista/ontologista satunnaisuuttahan ei esiinny jalkapallossa tai muussakaan urheilussa, ainakaan sikäli kun sen itse käsitän (kvanttitason jo periaatteessa vähentymätön ja todellisuudelle itselleen ominainen epävarmuus joka ei kenekään tiedosta riipu).
Keskustelun juoni meni minun käsitykseni mukaan jotakuinkin näin:
@dana77 esitti kannan, että arpajaislainsäädännön kohta sattumaan perustuvasta voitosta ei täyty, ja perusteli tätä väitteellä jonka mukaan jalkapallon ja vaalien satunnaisuus on luonteeltaan erilaista. Olin tästä heti eri mieltä, ja viime sivuilla nähty keskustelu on ollut danan perusteluja tästä laadullisesta/luonteellisesta erosta, ja minun perustelujani miksi nämä perustelut eivät ole johdonmukaisia ja/tai päteviä. Vaikka tämä näyttäytyy irrallisena ketjun aiheeseen ja itse keskustelun alkuun, pohjimmiltaan tämä on liittynyt (ainakin suurelta osin) asian ytimeen: Jos vedonlyönti vaaleista voidaan todeta luonteeltaan/laadultaan eri tavalla
ja määrältään vähemmän sattumaan perustuvaksi, voisi lain erilainen tulkinta olla perusteltua, joten mitä nämä perustavanlaatuiset erot voisivat olla? Tästä on nähdäkseni kysymys.
Kysyt: "Voiko eroavaisuuden jotenkin kiteyttää kahdeksi yksittäiseksi lauseeksi, jotka sitten ovat loogisesti ristiriidassa toisensa kanssa? Minusta olen nyt sivukaupalla penännyt perusteluja sille, mikä jalkapallon ja vaalit niin fundamentaalisti erottaa, että tulkinnan olisi syytä erota, mutta yhtäkään loogisesti koherenttia vastausta tähän ei ole tullut. Keskustelu on jostain syystä siirtynyt danan puolelta epäolennaiseen viimeiseen gallupiin, ja vaikka tämä on minun subjektiivinen ja epäilemättä puolueellinen näkemykseni, niin tuntuu että siinä missä alussa pääsimme melko hyvin asian ytimeen niin perusteluidensa kohdattua loogiset umpikujat dana on vähitellen siirtänyt keskustelua ohi maalin, mistä osoituksena tämä pari sivua kestänyt jankkaus viimeisistä gallupeista, joka on aivan epäolennaista. Näin ollen en itse voi tuollaista parin lauseen selitystä tarjota (sellaista olen minäkin toivonut), sillä minusta jalkapallon ja vaalien tuloksesta vedonlyönti kuuluvat päivänselvästi arpajaislain alle. Tuon olen perustellut jo alkupuolella ja suurimmalle osalle onkin selvää, että vaalitulokseen liittyy huomattavaa satunnaisuutta (ennustamattomuutta). Joudunkin rajoittumaan "vastapuolen" argumenttien ristiriitaiseksi osoittamiseen - ja toki jos looginen ristiriidaton argumentti tulee vastaan sen tunnustamiseen.
En haluaisi kuulostaa ylimieliseltä tms., mutta tuo kehän kiertäminen tuntuu vahvasti olevan seurausta danan haluttomuudesta perehtyä ja pohtia asioita loogisesti, mikä johtaa jatkuviin epäjohdonmukaisuuksiin ja virheellisyyksiin väitteissä (näitä olen osoittanut aika selvästi jo useita). Tästä hyvänä esimerkkinä hänen edellinen viestinsä, joka kuuluu näin:
"Baseballissa joskus pelataan double-hittereitä eli kaksi peliä samana päivänä. Vaikka lajissa satunnaisuus olisi pienempää niin näissä tilanteissa "noppaa heitetään uudestaan" eli ensimmäisen pelin tulos ei ennusta niin vahvasti toista, kun juuri vaaleja edeltävä gallup tekee."
Eli vaikka danan mukaan satunnaisuuden eli ennustamattomuuden määrä per se ei määrää lain sovellusalaa (ks. myös hänen aiemmat viestinsä vaikka tuossa muutama viestiä ylempänä kokoamassani koosteessa), hän taas kerran perustelee kuviteltua luonne-eroa sillä, että uusi data ennustaa vaaleja paremmin, eli että vaalit ovat paremmin ennustettavissa eli ennustamattomuus = satunnaisuus on pienempää. Mikä siis ei kuitenkaan aiheuttanut baseballin tai painonnoston erottamista jalkapallosta edes hypoteettisissa tilanteissa missä "viimeinen gallup" (edellinen painonnostokisa) ennusti voittajan lähes varmasti. Tämän saman sisäisesti räikeässä ristiriidassa olevan väitteen dana tuntuu esittävän aina uudestaan ja uudestaan vähän erilaisessa paketissa.
Pahoittelen
@mjr sitä, että viestini pituus lienee noin viisinkertainen toivomaasi verrattuna, mutta tätä edeltävä kappale lienee lähimpänä kaipaamaasi kiteytystä loogisesta ristiriidasta. Toki on mahdollista, että danan alkuperäinen väite lain soveltamisesta osuu oikeaan, joskin pidän tätä hyvin epätodennäköisenä, mutta siinä missä en usko Klosen voiton johtuneen hänen ylivertaisesta analyysistaan, nähdäkseni danakin olisi "oikeassa vääristä syistä" nuo ristiriidat huomioiden.