Mainos

Päättäjien ja virkamiesten yms. taloudelliset porsastelut -ketju

  • 270 793
  • 1 641

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Kykypuolueen parempaa korruptiota. Hienoa, että näitä tulee esiin, mutta samalla sitä kyllä ihmettelee, että kuinka paljon tätä paskaa jää tulematta koskaan julki.

 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
En tiedä mihin ketjuun tää kuuluu, mutta onhan tällanen hieman nihkeätä

Ulkoministeriöstä ei pystytty kertomaan HS:lle, kuka laati ministeriön logolla varustetun asiakirjan vuonna 2015

 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
En tiedä mihin ketjuun tää kuuluu, mutta onhan tällanen hieman nihkeätä



Oikeasti kaikki nämä Putinin trollit pitää saada ulos hallinnosta ja sen lähipiiristä, ihan riippumatta minkä puolueen leivissä on ollut tai onko minkään.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
En tiedä mihin ketjuun tää kuuluu, mutta onhan tällanen hieman nihkeätä



Ketään en syytä ilman näyttöjä. Mutta kuinka moni uskoo, että paperi on tehty tavanomaisena virkamiestyönä ja ilman pientä epävirallista korvausta?

Suomessa tuokin on tietysti mahdollista. Naapurissa et usein saa saakeli virkamieheltä edes normaaliin viranhoitoon kuuluvaa veloituksetonta lankettia ilman ”hyvän tahdon osoitusta”. Täällä levitetään roistoille punaista mattoa eteen, ja kysytään päälle, että saako herra jokerikummisedän hyväksi tehdä vielä vähän vilunkia.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN

Ja varmasti valittaa tästäkin, turhaan.

En menisi lainkaan tässä vaiheessa sanomaan, että valittaa turhaan, jos puhutaan puhtaasti virkamiesjuridiikasta. Ei tämä tapaus ole mitenkään selvä julkisuuden tietojen perusteella. Tämä ei ole kannanotto moraaliin tai kuvaus siitä, mitä itse ajattelen hänen teoistaan, mutta virkamiehen irtisanomissuoja on henkilöperustein hyvin vahva. Eduskunnallahan on oma virkamieslaki.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En menisi lainkaan tässä vaiheessa sanomaan, että valittaa turhaan, jos puhutaan puhtaasti virkamiesjuridiikasta. Ei tämä tapaus ole mitenkään selvä julkisuuden tietojen perusteella. Tämä ei ole kannanotto moraaliin tai kuvaus siitä, mitä itse ajattelen hänen teoistaan, mutta virkamiehen irtisanomissuoja on henkilöperustein hyvin vahva. Eduskunnallahan on oma virkamieslaki.
Tässä tapauksessa hänet on kuitenkin jo todettu syyllistyneen rikoksiin, joka lienee yksinään riittävä peruste irtisanomiselle. Toki kyseinen tuomio ei ole vielä lainvoimainen, eli tuo prosessi täytyy saada maaliin, että peruste on pitävä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tässä tapauksessa hänet on kuitenkin jo todettu syyllistyneen rikoksiin, joka lienee yksinään riittävä peruste irtisanomiselle. Toki kyseinen tuomio ei ole vielä lainvoimainen, eli tuo prosessi täytyy saada maaliin, että peruste on pitävä.

Käsittääkseni ei ole syyllistynyt ylijohtajan virassa mihinkään siihen vaikuttavaan rikokseen (sen lisäksi, ettei tuomio ole edes lainvoimainen). Mikä tahansa rikostuomio ei myöskään ole minkäänlainen automaattinen virkamiehen irtisanomiseen oikeuttava peruste. Viraltapano oli ylijohtajan viran osalta syyttäjän nimenomainen vaade, joka ei mennyt läpi, joten tässä työnantaja olisi hyvin heikolla pohjalla.

Virkavelvollisuuden vastaisten tekojen olisi lähtökohtaisesti pitänyt tapahtua ylijohtajan virassa, jotta ne muodostaisivat irtisanomisperusteen. On toki korostettava, että on _mahdollista_, että irtisanominen on laillinen, mutta on kohtalaisen yhtä mahdollista, ettei näin ole. Peruste voisi olla eduskunnan virkamieslain 19 § edellyttämä käyttäytyminen tai 20 § taloudellisen edun kielto, mutta näistä kumpikin on hyvin abstrakti määrittelyiltään. 28 § säätää lisäksi, että irtisanomiseen on ryhdyttävä kohtuullisessa ajassa siitä, kun asia on tullut tietoon.

Erittäin monisyinen tapaus, jollaisen kohteena varmaan 100 % henkilöistä riitauttaisi ratkaisun, ja on käytännössä mahdoton ennakoida, kuinka tapaus HaO:ssa (jos ja kun sinne saakka mennään) kääntyy. Tämän tapauksen kanssa ei ole mitään tekemistä, mutta erittäin paljon virkamiesoikeuteen liittyviä tapauksia nähneenä eivät ole lainkaan selviä. Suoja on edelleen - toki syystäkin - henkilöperusteella vahva.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tässä pari ''nuhteetonta'' ehdokasta valtiovarainministeriön alivaltiosihteerin jobiin:

Tytti Yli-Viikari ja Tomi Lounema hakivat valtiovarainministeriön huippuvirkaa
Välttelisin mainitsemasta Yli-Viikaria ja Lounemaa samassa virkkeessä, tai edes samalla aukeamalla.

Ensimmäinen kuuluu kirkkaasti tämän ketjun otsikon alle, ei kahta sanaa.

Toisen osalta tulkitsen, että hän sai vähän kuin huonot kortit käteen yhdessä jaossa. Hän pelasi niillä pöpelikköön kun annettiin tiukka käsky pelata, ja sanottiin vielä että on vitullinen kiire, ja olisi suotavaa laittaa vähintään all-in. Siinä meni sitten koko pelikassa. En nyt nimittäisi tuon tähden ainakaan porsastelijaksi.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toisen osalta tulkitsen, että hän sai vähän kuin huonot kortit käteen yhdessä jaossa. Hän pelasi niillä pöpelikköön kun annettiin tiukka käsky pelata, ja sanottiin vielä että on vitullinen kiire, ja olisi suotavaa laittaa vähintään all-in. Siinä meni sitten koko pelikassa. En nyt nimittäisi tuon tähden ainakaan porsastelijaksi.
Mä olen ymmärtänyt, että Lounema on yleisesti suosinut päätöksissään linjaa "pidetään perustelut mahdollisimman lyhyinä, jotta valitusperusteita ei juuri ole, ja jos joku valittaa, niitä perusteita voi sitten tarpeen mukaan lisätä valituksen mukaan sopiviksi". Täysin hallinto-oikeuden periaatteiden vastaista. (Voi tietysti olla, että olen ymmärtänyt väärin Louneman linjan perusteluihin.) Ja tähän Lounema kaatui. Ei auttanut, vaikka sitten myöhemmin saattoi kertoa, että näille päätöksille oli perusteet niiden tekohetkellä. (Ja tässäkin on sitten se, että myöhemmin perusteet voi tietysti muotoilla ottaen huomioon, miten päätöstä on arvosteltu.)

Päätösten kunnollinen perustelu on osa hallinnon ennakollista oikeusturvaa. Perusteluilla turvataan hallinnon läpinäkyvyyttä ja avoimuutta. Lisäksi päätösten perustelut toimivat myös virkamiesten turvana, eikä vain osallisten valitusperusteina. Tämä oikeusturva jäi Lounemalta pois, mutta oma oli valintansa. Siinä mielessä Lounema on porsastellut, että on päätösten olemattomilla perusteluillaan välttänyt päätöstensä kunnollisen arvioimisen, ja hänen päätöksistään on ollut vaikeampi valittaa, (eli saattaa puolueettoman viranomaisen arvioitavaksi, onko joku päätös ollut lain mukainen). Lounema kaatui ensisijaisesti oman toimintansa perusteella, mutta ei maskikauppojen takia, vaan siksi, ettei perustellut päätöksiään maskikaupoista lain mukaisesti, ja tämä oli hänelle oikein.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mä olen ymmärtänyt, että Lounema on yleisesti suosinut päätöksissään linjaa "pidetään perustelut mahdollisimman lyhyinä, jotta valitusperusteita ei juuri ole, ja jos joku valittaa, niitä perusteita voi sitten tarpeen mukaan lisätä valituksen mukaan sopiviksi". Täysin hallinto-oikeuden periaatteiden vastaista. (Voi tietysti olla, että olen ymmärtänyt väärin Louneman linjan perusteluihin.) Ja tähän Lounema kaatui. Ei auttanut, vaikka sitten myöhemmin saattoi kertoa, että näille päätöksille oli perusteet niiden tekohetkellä. (Ja tässäkin on sitten se, että myöhemmin perusteet voi tietysti muotoilla ottaen huomioon, miten päätöstä on arvosteltu.)

Päätösten kunnollinen perustelu on osa hallinnon ennakollista oikeusturvaa. Perusteluilla turvataan hallinnon läpinäkyvyyttä ja avoimuutta. Lisäksi päätösten perustelut toimivat myös virkamiesten turvana, eikä vain osallisten valitusperusteina. Tämä oikeusturva jäi Lounemalta pois, mutta oma oli valintansa. Siinä mielessä Lounema on porsastellut, että on päätösten olemattomilla perusteluillaan välttänyt päätöstensä kunnollisen arvioimisen, ja hänen päätöksistään on ollut vaikeampi valittaa, (eli saattaa puolueettoman viranomaisen arvioitavaksi, onko joku päätös ollut lain mukainen). Lounema kaatui ensisijaisesti oman toimintansa perusteella, mutta ei maskikauppojen takia, vaan siksi, ettei perustellut päätöksiään maskikaupoista lain mukaisesti, ja tämä oli hänelle oikein.
En oikein tiedä, mihin viittaat kirjoittamassasi, mutta mikäli hallinnollisen päätöksen kuten hankintapäätöksen perustelujen lyhyys tai niukkuus on porsastelua, niin sitten koko Suomi ja koko universumi ovat täynnä porsastelua. Jos tarkoitat kirjoituksellasi perustella sitä, että Yli-Viikari ja Lounema tulisi molemmat nimetä samaan porsastelijoiden komppaniaan, niin en osta noita perusteluja.

Sinänsä minulla ei ole erityistä tarvetta puolustella Lounemaa tai ketään muutakaan vastaavassa asemassa toimivaa tai toiminutta henkilöä, mutta julkisuudesta saamani kuvan perusteella Lounamon sanotaanko vaikka porsasteluindeksi on kovin heiveröistä luokkaa Yli-Viikarin lukemiin verrattuna.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
”Minusta on tehty Helsingin poliisille tutkintapyyntö esteellisyysepäilyyn liittyen. Olen tullut siihen johtopäätökseen, että on selvempää ja Valtorin etu, että väistyn tässä kohden.”


Että silleen...
Tästä olisi kiva tietää lisää ja varmasti lähipäivinä tutkivat journalistit saavat artikkelinsa ulos.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Vaihteeksi pitkä lanka jonka sisäistäminen saattaa itseltäni vaatia toisenkin lukukerran



Itselläni on lähde sinne aika lailla tämän keissin ytimeen ja sanoisin, että vaikka valtaosassa jutuissa onkin otettu aika selkeästi kantaa, että tämä kriisi menee Helsingin piikkiin ja Helsingin edustajatkin ovat tämän aika suoraan monessa jutussa sanoneet, niin siltikin Sarastialle tässä tulee negatiivista julkisuutta ja syyttelyä vähän turhankin kanssa.

Tämä kriisi ei siis varsinaisesti ole järjestelmäongelma. Järjestelmää käytetään ihan menestyksekkäästi monessa muussa kaupungissa, kuten esimerkiksi Espoossa. Helsingissä on ja on ollut aika isoja johtamisongelmia, mitkä sitten on näkynyt aika suoraan tässä järjestelmämuutoksessa, mitä siellä on nyt tehty. Järjestelmä on otettu käyttöön liian nopeasti ja käyttöönottokoulutus on ollut luokkaa vitsi(yksityiskohtiin en halua mennä).

Ja tuossa viestiketjussa Mike Pohjola twiittaa: "Kaikki oli silloin vielä hyvin tai ainakin aika hyvin. Vanha hankintalaki korvattiin uudella vuonna 2016 Sipilän hallituksen aikana, mutta jo tuolloin oli voimassa pykälä, jonka mukaan kuntien ei tarvitse kilpailuttaa hankintoja, jos ne tehdään omalta "sidosyksiköltä". "

Tämä on hiukan harhaanjohtavasti sanottu. Hankinnat täytyy kyllä kilpailuttaa, mutta se riittää kun yksi näistä kunnista tekee sen. Eli Helsingin ei tarvinnut kilpailuttaa palkkajärjestelmää, koska joku muu kaupunki oli sen jo tehnyt. Voihan tämäkin varmaankin aiheuttaa väärinkäytöksiä, mutta riski taloudelliselle porsastelulle on huomattavasti erilainen, kuin mitä se olisi jos hankintaa ei tarvitsisi kilpailuttaa lainkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös