Päättäjien ja virkamiesten yms. taloudelliset porsastelut -ketju

  • 225 858
  • 1 421

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Heti alussa hieno sitaatti Yli-Viikarilta:

– Haluan tuoda esille, että jos olisi niin, että olisin käyttänyt pisteitä henkilökohtaisiin tarkoituksiin, minulla olisi ollut perusteltu syy olettaa, että työnantaja ollessaan täysin passiivinen Finnair Plus -pisteasiassa, on luopunut virkamatkoilta mahdollisesti kertyneiden pisteiden käytöstä virkamatkoihin, Yli-Viikari sanoi.

Ainakaan minun väsyneissä aivoissani tämä virkamiesjargoni ei suomeksi tarkoita yhtään mitään.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK

Heti alussa hieno sitaatti Yli-Viikarilta:



Ainakaan minun väsyneissä aivoissani tämä virkamiesjargoni ei suomeksi tarkoita yhtään mitään.

Mulla tuli ensimmäiseksi omalla luetunymmärtämisellä mieleen, että jos työnantaja ei käytä pisteitä nopeasti omiin tarkoitusperiin, niin Yli-Venkula voi ne itse käyttää. Vähän kuin jos Veikkauksella tiedetään lottovoittaja, mutta voittaja ei hae voittoaan huomiseen mennessä, niin Veikkauksen asiaahoitava henkilö voi käyttää voiton itse, koska lottovoittaja oli niin passiivinen.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla tuli ensimmäiseksi omalla luetunymmärtämisellä mieleen, että jos työnantaja ei käytä pisteitä nopeasti omiin tarkoitusperiin, niin Yli-Venkula voi ne itse käyttää. Vähän kuin jos Veikkauksella tiedetään lottovoittaja, mutta voittaja ei hae voittoaan huomiseen mennessä, niin Veikkauksen asiaahoitava henkilö voi käyttää voiton itse, koska lottovoittaja oli niin passiivinen.
Valtaus on oikeudellinen termi, johon voi perustaa saantonsa, jos esineellä ei ole jo ollut omistajaa. Muinoin maan omistus on voinut perustua valtaukseen. Nykyään valtauksella on oikeudellista merkitystä lähinnä metsästyksessä, kalastuksessa, marjastamisessa ja sienestämisessä. Kaivosoikeuksiinkin se liittyy (huom.erillään maanomistuksesta!). Mutta noilla pisteillä oli jo omistaja, ei niitä ole voinut valtaamalla itselleen omia.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä lentopisteistä vouhkaaminen on kyllä täysin naurettava kohu. Rahallinen arvo niillä on hyvinkin mitätön, eikä niiden käyttäminen työmatkailuun taida olla monellakaan lentoyhtiöllä kovin ongelmatonta. Palkintomatkat pitää usein varata reilusti etuajassa, eivätkä ne ole sieltä joustavimmasta päästä muutosten suhteen. Tai kyllä niitä sellaisinakin kai saa, mutta sitten pienenkin pätkän lentäminen vaatii rutosti pisteitä.

Pisteethän on myös lentoyhtiöiden toimesta keksitty palkitsemaan sitä ihmistä kenen perse penkissä istuu niitä ansaitsemassa, riippumatta siitä kuka lipun maksoi. Ei esimerkiksi yksityishenkilö voi ostella perheelleen lippuja ja vaatia pisteitä omalle tililleen.

Lentopisteiden keräily ei myöskään isoissa firmoissa näyttele matkojen järjestelyssä minkäänlaista roolia. Henkilö ilmoittaa matkanjärjestelyyn minne on menossa, ja koska siellä pitää olla. Sieltä sitten annetaan lentovaihtoehdot, ja halvimmasta lipusta poikkeamiseen pitää yleensä hyvä syy. Julkisella puolella tästä on sitten ihan itse tehty ongelma, kun lentoyhtiöksi on lukittu Finnair. Sittenhän omistajavaltaa käyttämällä oli myös pakotettu Finnair vääntämään tuosta perse penkissä-periaatteesta poikkeava pistesysteemi poliitikoille, joka on nyt kuitenkin jo haudattu.

Ymmärrettävää kyllä että herravihaa huokuvassa kansassa saadaan raivo aikaan kun aiheena on niinkin yläluokkainen aihe kuin lentomatkailu ja lomailu.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ymmärrettävää kyllä että herravihaa huokuvassa kansassa saadaan raivo aikaan kun aiheena on niinkin yläluokkainen aihe kuin lentomatkailu ja lomailu.
Suurin pointtihan tässä on se että Yli-vikarin pulju on näitä tarkistuksissaan muilta puljuilta kytännyt ja sitten rouva itse toimii toisin. Toki asiaan liittyy myös veronkiertoaspekti, kun verottaja on sitä mieltä että henkilökohtaisiin matkoihin käytetyt lentopisteet ovat veronalaista tuloa (ja tämä on juurisyy siihen miksi firmoissa on yleensä noiden lentopisteiden käyttö henkilökohtaisiin matkoihin kielletty).
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Suurin pointtihan tässä on se että Yli-vikarin pulju on näitä tarkistuksissaan muilta puljuilta kytännyt ja sitten rouva itse toimii toisin. Toki asiaan liittyy myös veronkiertoaspekti, kun verottaja on sitä mieltä että henkilökohtaisiin matkoihin käytetyt lentopisteet ovat veronalaista tuloa (ja tämä on juurisyy siihen miksi firmoissa on yleensä noiden lentopisteiden käyttö henkilökohtaisiin matkoihin kielletty).
Juu, ja kun nuo pisteet ei paljon työkseen matkustaville ole mitään pähkinöitä, vaan aletaan puhua jo ilmaisista lennoista. Tämä on kyllä näitä, että "ennenkin on käytetty", mutta Yli-Viikari ei älynnyt tuulen kääntyneen ja sitten päälle asema ja myös muu surkea toiminta asemassaan, niin ehdottomasti tuomittavaa.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä lentopisteistä vouhkaaminen on kyllä täysin naurettava kohu. Rahallinen arvo niillä on hyvinkin mitätön, eikä niiden käyttäminen työmatkailuun taida olla monellakaan lentoyhtiöllä kovin ongelmatonta. Palkintomatkat pitää usein varata reilusti etuajassa, eivätkä ne ole sieltä joustavimmasta päästä muutosten suhteen. Tai kyllä niitä sellaisinakin kai saa, mutta sitten pienenkin pätkän lentäminen vaatii rutosti pisteitä.

Pisteethän on myös lentoyhtiöiden toimesta keksitty palkitsemaan sitä ihmistä kenen perse penkissä istuu niitä ansaitsemassa, riippumatta siitä kuka lipun maksoi. Ei esimerkiksi yksityishenkilö voi ostella perheelleen lippuja ja vaatia pisteitä omalle tililleen.

Lentopisteiden keräily ei myöskään isoissa firmoissa näyttele matkojen järjestelyssä minkäänlaista roolia. Henkilö ilmoittaa matkanjärjestelyyn minne on menossa, ja koska siellä pitää olla. Sieltä sitten annetaan lentovaihtoehdot, ja halvimmasta lipusta poikkeamiseen pitää yleensä hyvä syy. Julkisella puolella tästä on sitten ihan itse tehty ongelma, kun lentoyhtiöksi on lukittu Finnair. Sittenhän omistajavaltaa käyttämällä oli myös pakotettu Finnair vääntämään tuosta perse penkissä-periaatteesta poikkeava pistesysteemi poliitikoille, joka on nyt kuitenkin jo haudattu.

Ymmärrettävää kyllä että herravihaa huokuvassa kansassa saadaan raivo aikaan kun aiheena on niinkin yläluokkainen aihe kuin lentomatkailu ja lomailu.
Perheen sisällä noita pisteitä voidaan siirtää. Esim. ostin menopaluumatkat Thaimaahan, kaksi aikuista ja kaksi lasta. 20 000 lentopistettä kolahti jokaiselle. Myöhemmin varasin matkat Espanjaan. Aikuiselta vaadittiin ilmaiseen lentoon 40k pisteitä, lapselta puolet, eli 20k pisteitä. Siirsin omat pisteet puolisolle, joten puoliso + lapset saivat Espanjanmatkat lentopisteillä, olivat vähän niin kuin lentoyhtiön bonus siitä, että oltiin käyty Thaimaassa. Koko perhe pääsi sitten Espanjaan vain sillä, että vain minä käytin rahaa lentolippuun.

Toinen huomioitava seikka on se, että jos lentopisteiden arvo (Finnairin laskennallinen arvo 1000 pistettä = 13 euroa) on ollut 5000 euroa, niin Y-V:n veroprosentilla hänen olisi tullut tienata lähes 10k, jotta olisi nettopalkallaan voinut maksaa nuo lennot. Ei tässä mitään herravihaa ole, vaan vaatimus siitä, että säännöt olisivat kaikille samat. Erityisesti tässä sääntöjen samanlaisuuden vaatimuksessa painottuu se, että Y-V on ollut VTV:n johtaja. Kun itse on ollut valvomassa, että muut tekevät hommat by-the-book, niin vähimmäisoletus on tällöin se, että myös itse noudattaa sääntöjä, joita viran puolesta valvoo.

Halvimmasta lipusta poikkeamiseen "hyvä syy" on kaverilleni ollut se, "että pitää Arlandasta", ja että "on kiva käydä välilaskulla kunnolla syömässä ennen kuin kone saapuu Helsinkiin". Ja aina tämä poikkeaminen on onnistunut. Tosiasiallinen syy haluun poiketa paluumatkalla Ruotsissa liittyy kylläkin nuuskaan, mutta sitä hän ei ole lentoja varaavalle sihteerille viitsinyt mainita... :)
 

Tuamas

Jäsen
Ymmärrettävää kyllä että herravihaa huokuvassa kansassa saadaan raivo aikaan kun aiheena on niinkin yläluokkainen aihe kuin lentomatkailu ja lomailu.

Sinänsä Suomessa helpoin tapa saada laillisesti kenkää on koijata matkustukseen liittyvissä kuluissa, esimerkiksi matkalaskuissa, joten siihen nähden tämä on ihan linjassa.

Pointtihan on se, että VTV on itse ohjeistanut muille valtion elimille, että näitä pisteitä ei saa henkilökohtaisesti käyttää vaan ne pitää käyttää virkamatkoihin ja nyt VTV:n ylin toimija on ensin toiminut räikeästi oman ohjeistuksensa vastaisesti ja sitten vielä valehdellut aiheesta.

Tällainen perseily rapauttaa kansalaisten luottoa valtioon, jonka vuoksi siitä on syytäkin rangaista, vähän kuin jos kävisi ilmi, että poliisit säännöllisesti painavat villaisella omiensa tekemiä rikoksia.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tosi tapaus tietynlaisesta porsastelusta, jossa ei kuitenkaan ollut mitään laitonta:
Suomen Pankin isohko pomo (viime vuosituhannella), jonka ulkomaanmatkojen matkalaskut teki sihteeri, kehotti sihteeriä käyttämään aina sen matkapäivän valuuttakurssia, josta saisi eniten rahaa. Tuon sihteerin mukaan (joka tämän minulle kertoi), hyöty saattoi enimmillään olla jopa 1,70 Mk matkalaskusta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tosi tapaus tietynlaisesta porsastelusta, jossa ei kuitenkaan ollut mitään laitonta:
Suomen Pankin isohko pomo (viime vuosituhannella), jonka ulkomaanmatkojen matkalaskut teki sihteeri, kehotti sihteeriä käyttämään aina sen matkapäivän valuuttakurssia, josta saisi eniten rahaa. Tuon sihteerin mukaan (joka tämän minulle kertoi), hyöty saattoi enimmillään olla jopa 1,70 Mk matkalaskusta.
On mahtanut sihteeriltä kulua valtion maksamaa työaikaa muutaman kympin arvosta siitä hyvästä, että saadaan isopomolle markan verran isompi matkalasku. Sekin markka toki pois valtion kassakirstua turvottamasta.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Tästä Yli-Viikarin oikeuskäsittelystä tulee löyhästi Al Capone mieleen. Että saadaan nyt tuo niljake edes jotenkin kiinni. Veronkierto on aina sopiva tikki.

Toisekseen, HP kirjoja lukeneet tuntevat Dolores Pimennon ja käsinkosketeltavan vastenmielisyyden, niin Yli-Viikarin naama saa aikaan todella mojovan vitutuksen ihan pikku vilauksella.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tytti sai sakkoja. Paljonkohan? 1500? Löytyisiköhän jostain joku porsaanreikä, että valtio maksaisi ne kuitenkin?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tytti sai sakkoja. Paljonkohan? 1500? Löytyisiköhän jostain joku porsaanreikä, että valtio maksaisi ne kuitenkin?
Varmaan väittää jo maksaneensa sakotkin. Menettihän duuninsa. Voi sentään.
 

SgtMarkov

Jäsen
Tytti sai sakkoja. Paljonkohan? 1500? Löytyisiköhän jostain joku porsaanreikä, että valtio maksaisi ne kuitenkin?
Onkohan valitus vetämässä jo hovioikeuteen? Siitä sitten korkeimpaan oikeuteen ja varmasti vielä ihmisoikeustuomioistuimeenkin. Uskomaton jäärä. Narsisti suoraan oppikirjasta.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkohan valitus vetämässä jo hovioikeuteen? Siitä sitten korkeimpaan oikeuteen ja varmasti vielä ihmisoikeustuomioistuimeenkin. Uskomaton jäärä. Narsisti suoraan oppikirjasta.

Tietysti on. Ihan vaikka siksi, että saa itselleen huomiota. Ja toki myös kirjaharrastukselleen.

TYV on kyllä kaikin puolin vastenmielinen tapaus.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Tyttihän halusi VTV:lle takaisin. Jokohan Aarnio on ilmoittanut, että kun vapautuu, hän ryhtyy poliisiksi?
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tytti sai sakkoja. Paljonkohan? 1500? Löytyisiköhän jostain joku porsaanreikä, että valtio maksaisi ne kuitenkin?

1680 € jos oikein tarkkoja ollaan, mutta onneksi oikeudenkäyntikulut ovat riittävät ja laskua nasahtaa yhteensä n. €75k. Onko hän siis työtön (ei mitään tuloja) ja tästä syystä päiväsakon hinta oli vain 21€?

 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
”Koska Yli-Viikaria ei tuomittu vankeusrangaistukseen, hänen viraltapanonsa edellytykset eivät täyttyneet”, käräjäoikeus kertoo. Yli-Viikarin virassa jatkaminen jää siis työnantajan harkintaan. Tästähän saadaan vielä mielenkiintoinen jatko-osa tähän näytelmään, vaikka työnantajan mielipiteen luulisikin olevan selvän.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen Yli-Viikarin tekemisistä ja niiden rangaistavuudesta samaa mieltä kuin täällä enemmistö, mutta tuo nyt on kohtuullisen typerää ja näköalatonta kyseenalaistaa mahdollinen valittaminen hoviin. Eiköhän meillä ole ihan hyvästä syystä mahdollisuus mittauttaa näitä tuomioita ylemmissä oikeusasteissa, eikä Yli-Viikarin urpoudella ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
1680 € jos oikein tarkkoja ollaan, mutta onneksi oikeudenkäyntikulut ovat riittävät ja laskua nasahtaa yhteensä n. €75k. Onko hän siis työtön (ei mitään tuloja) ja tästä syystä päiväsakon hinta oli vain 21€?

Mahtavaa! Kyllä Suomi on upea maa. Kai TYV nyt kuitenkin saa oikeudenkäyntikulunsa valtion piikkiin? Onhan se ihan kohtuutonta, jos pitäisi itse niitä maksella.

Farssi kokonaisuutena tämäkin keissi. Farssia farssin perään tarjoaa Oy Suomi Ab.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Yleensä pelinsä sössineitä poliitikkoja ja korkeita virkamiehiä muistetaan kaikessa hiljaisuudessa uudella suht korkealla virkanimityksellä. Tytti on kuitenkin onnistunut tekemään itsestään jonkinmoisen synonyymin härskisti toimivalle virkamiehelle, jonka uralla etenemisessäkin on vielä ollut jotakin perin kyseenalaista. Sanoisin, että voi mennä vähän pidempi tovi, ennen kuin joku uskaltaa nimittää Tytin minkäänlaiseen virkaan.

Seuraavaan julkiseen esiintymiseen Tytille kirjavinkiksi Hannu Ahon teos Pelistä pois.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös