Tämä lentopisteistä vouhkaaminen on kyllä täysin naurettava kohu. Rahallinen arvo niillä on hyvinkin mitätön, eikä niiden käyttäminen työmatkailuun taida olla monellakaan lentoyhtiöllä kovin ongelmatonta. Palkintomatkat pitää usein varata reilusti etuajassa, eivätkä ne ole sieltä joustavimmasta päästä muutosten suhteen. Tai kyllä niitä sellaisinakin kai saa, mutta sitten pienenkin pätkän lentäminen vaatii rutosti pisteitä.
Pisteethän on myös lentoyhtiöiden toimesta keksitty palkitsemaan sitä ihmistä kenen perse penkissä istuu niitä ansaitsemassa, riippumatta siitä kuka lipun maksoi. Ei esimerkiksi yksityishenkilö voi ostella perheelleen lippuja ja vaatia pisteitä omalle tililleen.
Lentopisteiden keräily ei myöskään isoissa firmoissa näyttele matkojen järjestelyssä minkäänlaista roolia. Henkilö ilmoittaa matkanjärjestelyyn minne on menossa, ja koska siellä pitää olla. Sieltä sitten annetaan lentovaihtoehdot, ja halvimmasta lipusta poikkeamiseen pitää yleensä hyvä syy. Julkisella puolella tästä on sitten ihan itse tehty ongelma, kun lentoyhtiöksi on lukittu Finnair. Sittenhän omistajavaltaa käyttämällä oli myös pakotettu Finnair vääntämään tuosta perse penkissä-periaatteesta poikkeava pistesysteemi poliitikoille, joka on nyt kuitenkin jo haudattu.
Ymmärrettävää kyllä että herravihaa huokuvassa kansassa saadaan raivo aikaan kun aiheena on niinkin yläluokkainen aihe kuin lentomatkailu ja lomailu.
Perheen sisällä noita pisteitä voidaan siirtää. Esim. ostin menopaluumatkat Thaimaahan, kaksi aikuista ja kaksi lasta. 20 000 lentopistettä kolahti jokaiselle. Myöhemmin varasin matkat Espanjaan. Aikuiselta vaadittiin ilmaiseen lentoon 40k pisteitä, lapselta puolet, eli 20k pisteitä. Siirsin omat pisteet puolisolle, joten puoliso + lapset saivat Espanjanmatkat lentopisteillä, olivat vähän niin kuin lentoyhtiön bonus siitä, että oltiin käyty Thaimaassa. Koko perhe pääsi sitten Espanjaan vain sillä, että vain minä käytin rahaa lentolippuun.
Toinen huomioitava seikka on se, että jos lentopisteiden arvo (Finnairin laskennallinen arvo 1000 pistettä = 13 euroa) on ollut 5000 euroa, niin Y-V:n veroprosentilla hänen olisi tullut tienata lähes 10k, jotta olisi nettopalkallaan voinut maksaa nuo lennot. Ei tässä mitään herravihaa ole, vaan vaatimus siitä, että säännöt olisivat kaikille samat. Erityisesti tässä sääntöjen samanlaisuuden vaatimuksessa painottuu se, että Y-V on ollut VTV:n johtaja. Kun itse on ollut valvomassa, että muut tekevät hommat by-the-book, niin vähimmäisoletus on tällöin se, että myös itse noudattaa sääntöjä, joita viran puolesta valvoo.
Halvimmasta lipusta poikkeamiseen "hyvä syy" on kaverilleni ollut se, "että pitää Arlandasta", ja että "on kiva käydä välilaskulla kunnolla syömässä ennen kuin kone saapuu Helsinkiin". Ja aina tämä poikkeaminen on onnistunut. Tosiasiallinen syy haluun poiketa paluumatkalla Ruotsissa liittyy kylläkin nuuskaan, mutta sitä hän ei ole lentoja varaavalle sihteerille viitsinyt mainita... :)