Mä olen ymmärtänyt, että Lounema on yleisesti suosinut päätöksissään linjaa "pidetään perustelut mahdollisimman lyhyinä, jotta valitusperusteita ei juuri ole, ja jos joku valittaa, niitä perusteita voi sitten tarpeen mukaan lisätä valituksen mukaan sopiviksi". Täysin hallinto-oikeuden periaatteiden vastaista. (Voi tietysti olla, että olen ymmärtänyt väärin Louneman linjan perusteluihin.) Ja tähän Lounema kaatui. Ei auttanut, vaikka sitten myöhemmin saattoi kertoa, että näille päätöksille oli perusteet niiden tekohetkellä. (Ja tässäkin on sitten se, että myöhemmin perusteet voi tietysti muotoilla ottaen huomioon, miten päätöstä on arvosteltu.)
Päätösten kunnollinen perustelu on osa hallinnon ennakollista oikeusturvaa. Perusteluilla turvataan hallinnon läpinäkyvyyttä ja avoimuutta. Lisäksi päätösten perustelut toimivat myös virkamiesten turvana, eikä vain osallisten valitusperusteina. Tämä oikeusturva jäi Lounemalta pois, mutta oma oli valintansa. Siinä mielessä Lounema on porsastellut, että on päätösten olemattomilla perusteluillaan välttänyt päätöstensä kunnollisen arvioimisen, ja hänen päätöksistään on ollut vaikeampi valittaa, (eli saattaa puolueettoman viranomaisen arvioitavaksi, onko joku päätös ollut lain mukainen). Lounema kaatui ensisijaisesti oman toimintansa perusteella, mutta ei maskikauppojen takia, vaan siksi, ettei perustellut päätöksiään maskikaupoista lain mukaisesti, ja tämä oli hänelle oikein.