Pääsykoe-ketju

  • 112 597
  • 334

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En tunne teistä kumpaakaan tietääkseni, joten voin ihan myöntää tässä heittäneeni ns. läpyskää. En taida itsekään olla aina vitun hauska ope, ettekä te varmastikaan tosikkoja. Hassua silti, että epäpätevän kollegasi kommentoinnit täällä saavat sinut tasaisin väliajoin heristelemään sormeasi. Meneekö hissanopettajilta virallinen dosenttimaine, kun yksi päästelee näppikseltään mitä sattuu? Mä oon aito, hei! Ei naamareita, hei!
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Hassua silti, että epäpätevän kollegasi kommentoinnit täällä saavat sinut tasaisin väliajoin heristelemään sormeasi. Meneekö hissanopettajilta virallinen dosenttimaine, kun yksi päästelee näppikseltään mitä sattuu? Mä oon aito, hei! Ei naamareita, hei!

Ei voisi vähempää kiinnostaa se, että olet epäpätevä hissanope. Mitä tulee kirjoitteluusi, niin kannat yksin vastuun kirjoittelustasi. Minun maineen kanssa asialla ei ole mitään tekemistä. Kun tämä on kerran keskustelupalsta, niin olen ollut siinä uskossa, että viestejä saa kommentoida. En vain pitänyt "vammaisvitsistä" - sattuneesta syystä pääsykoeketjussa. Sinulla lienee myös empiiristä aineistoa siitä, että kommentoin säännöllisesti viestejäsi? Älä huoli. Ei tapahdu enää.

Minäkin olen aito. Niin hyvässä kuin pahassakin. Hei!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei voisi vähempää kiinnostaa se, että olet epäpätevä hissanope.
No ihan kiva, jos nykyään on niin. Kovin huolissasi olit vain pari vuotta sitten, kun asia tuli opeketjussa esille. Mutta puolisentoista vuotta, niin olen vertaisesi paperilla. Ellet sitten tee jotain väikkäriä tai pykäydy rehtoriksi.

Mitä tulee kirjoitteluusi, niin kannat yksin vastuun kirjoittelustasi. Minun maineen kanssa asialla ei ole mitään tekemistä.
Olen samaa mieltä.

Kun tämä on kerran keskustelupalsta, niin olen ollut siinä uskossa, että viestejä saa kommentoida. En vain pitänyt "vammaisvitsistä" - sattuneesta syystä pääsykoeketjussa.
Ei kai millekään letkautukselle ole paikkaa missään muualla kuin jossain Tule tänne sutkauttelemaan -ketjussa. Jos jotakuta loukkasin niin pahoittelen.

Sinulla lienee myös empiiristä aineistoa siitä, että kommentoin säännöllisesti viestejäsi? Älä huoli. Ei tapahdu enää.
En minä koe, että sen kummemmin seuraisit minua, sitä en väitä. Mutta silleen isällisesti olet tullut sormea heristelemaan, joten on lyönyt välillä angstia päälle, että äläs nyt pappa mulle ala aina. Toki saat sinä viestejäni jatkossakin kommentoida, mikäli jokin asia niin vaatii, en minä siitä kellekään suutu, ellei joku ala päsmäröidä. Voi toki olla, että tyylisi on sellainen, että siitä tulee mieleen sormen heristely, vaikket sitä tarkoittaisikaan. En ossoo sannoo, kun en ole sen kummemmin seuraillut kirjoituksiasi, ellei ole eteen sattunut. Tai mun viestiäni et ole kommentoinut.

Minäkin olen aito. Niin hyvässä kuin pahassakin. Hei!
Niin minäkin, pääsääntöisesti myös täällä. Hei meille molemmille!
 

Drewiske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Sama hakukohde täällä. Materiaaleista Liikunnan Areenat on erinomainen, historia vähän tökkii mulla. Joskin sekin on paljon parempi kuin viimevuotinen historianopus.

Hait siis viime vuonna samaan paikkaan? Minkälaisia ne kysymykset oikein olivat? Itsellä uppoaa hissakin varsin mukavasti, olen aina ollut kiinnostunut kyseisestä aiheesta. Liikunnan Areenoissakin oikein mukavaa ja suhteellisen mielenkiintoista tekstiä, tosin nuo kuntahallinnon historiankappaleet on kyllä äärimmäisen puuduttavaa luettavaa. Samaten moraalifilosofian/ jotkin englanninkieliset hifistelykappaleet. Paljon sait alkupisteitä, ja jos hait viime vuonna, kuinka lähelle pääsit ja millainen maku jäi suuhun kokeista?
 

pile

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hait siis viime vuonna samaan paikkaan? Minkälaisia ne kysymykset oikein olivat? Itsellä uppoaa hissakin varsin mukavasti, olen aina ollut kiinnostunut kyseisestä aiheesta. Liikunnan Areenoissakin oikein mukavaa ja suhteellisen mielenkiintoista tekstiä, tosin nuo kuntahallinnon historiankappaleet on kyllä äärimmäisen puuduttavaa luettavaa. Samaten moraalifilosofian/ jotkin englanninkieliset hifistelykappaleet. Paljon sait alkupisteitä, ja jos hait viime vuonna, kuinka lähelle pääsit ja millainen maku jäi suuhun kokeista?

Täällä ollaan kanssa samoihin kokeisiin tulossa. Lähtöpisteitä 31.6, eli juuri ja juuri riittivät pääsykoekutsuun. Kuinkahan hemmetin paljon noita kirjoja täytyisi tankata, että riittävät tiedot saisi kasaan.. Hain tuonne viimeksi vuonna 2011, jolloin pääsykokeessa muistaakseni oli 4 tai 5 esseekysymystä pohjautuen silloisiin kirjoihin, en sitten tiedä onko koe muuttunut.
 

Drewiske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Täällä ollaan kanssa samoihin kokeisiin tulossa. Lähtöpisteitä 31.6, eli juuri ja juuri riittivät pääsykoekutsuun. Kuinkahan hemmetin paljon noita kirjoja täytyisi tankata, että riittävät tiedot saisi kasaan.. Hain tuonne viimeksi vuonna 2011, jolloin pääsykokeessa muistaakseni oli 4 tai 5 esseekysymystä pohjautuen silloisiin kirjoihin, en sitten tiedä onko koe muuttunut.

Muistatko yhtään esimerkkikysymystä? Jostain olen kuullut, että varsinkin tuota historiallista yhteyttä painotetaan kovastikin noissa kysymyksissä... Itellä lähtöpisteet 37.2 - paremmatkin tosin voisivat olla... kirjoituksissa jäi kolme E:tä pisteen päähän Laudaturista... syö vieläkin miestä!
 

pile

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muistatko yhtään esimerkkikysymystä? Jostain olen kuullut, että varsinkin tuota historiallista yhteyttä painotetaan kovastikin noissa kysymyksissä... Itellä lähtöpisteet 37.2 - paremmatkin tosin voisivat olla... kirjoituksissa jäi kolme E:tä pisteen päähän Laudaturista... syö vieläkin miestä!

Sellainen mielikuva minulle kokeesta jäi, että historiaosiota painotettiin ainakin omaan silloiseen osaamiseen nähden runsaasti. Jos en ihan väärin muista niin yksi essee käsitteli silloin Lapuan liikettä, tyyliin "Kerro mistä syistä Lapuan liikkeen toiminta alkoi ja erittele sen seurauksia suomen sisäpolitiikkassa" Syy- ja seuraussuhteita siis, niinkuin odottaa saattaa. Muista kysymyksistä ei mitään muistikuvaa.
 

Drewiske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Sellainen mielikuva minulle kokeesta jäi, että historiaosiota painotettiin ainakin omaan silloiseen osaamiseen nähden runsaasti. Jos en ihan väärin muista niin yksi essee käsitteli silloin Lapuan liikettä, tyyliin "Kerro mistä syistä Lapuan liikkeen toiminta alkoi ja erittele sen seurauksia suomen sisäpolitiikkassa" Syy- ja seuraussuhteita siis, niinkuin odottaa saattaa. Muista kysymyksistä ei mitään muistikuvaa.

Hyvin tärppäsit kyllä! Mites meni muilla pääsykokeet tuonne? Miltä koe tuntui? Itsellä tuntu menevän varsin mukavasti, toivottavasti ovet aukeaa... Mitä laitoitte siihen Henning Eichberg -kysymykseen?
 

pile

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvin tärppäsit kyllä! Mites meni muilla pääsykokeet tuonne? Miltä koe tuntui? Itsellä tuntu menevän varsin mukavasti, toivottavasti ovet aukeaa... Mitä laitoitte siihen Henning Eichberg -kysymykseen?

Heh, hyvin nyt tärppäsi. Muuten koe tuntui jopa yllättävän helpolta, mutta juurikin tuo Eichberg-kysymys jäi kismittämään kun en siihen oikein mitään viisasta osannut runoilla. Hieman hämmennystä aiheutti myös se tehtävä, jossa täytyi vertailla niitä kolmea artikkelia keskenään. Tehtävänanto oli jotenkin erikoisen laaja siihen nähden että se vastaustila tuossa kokeessa on hyvin rajallinen. En nyt sitten tiedä tuliko aivan oikein vastattua siihen kysymykseen. Sellainen mutu-tuntuma jäi, että ei ehkä aivan riitä koulupaikkaan.
 

Jay Baseline

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Muuten meni koe ihan ok, mutta tosiaan toi Henning Eichberg-kysymys tuotti suunnattomia vaikeuksia. Meinasi jäädä ensin tyhjäksi koko vastaus mutta sain kumminkin jotain diipadaapaa raapustettua. Samat fiilikset jäi kuin pilellä, tuskin riittää aivan koulupaikkaan.
 

Jay Baseline

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hieman hämmennystä aiheutti myös se tehtävä, jossa täytyi vertailla niitä kolmea artikkelia keskenään. Tehtävänanto oli jotenkin erikoisen laaja siihen nähden että se vastaustila tuossa kokeessa on hyvin rajallinen. En nyt sitten tiedä tuliko aivan oikein vastattua siihen kysymykseen.
Tämä kyllä ärsytti muakin. Ymmärrän tiivistyksen, mutta annettu vastaustila oli ihan naurettavan pieni tuohon kysymykseen
 

Drewiske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Itse olin lukenut varsinkin niitä enkunkielisiä artikkeleita aivan helvetisti, niin muistu mieleen ala-otsikko Eichbergiltä "Globalization in contradictions". Tuosta alta löytyy 6 kohtaa jotka laitoin vastaukseen. Ainakin tuossa johdannossa puhutaan mm. seuraavaa:

"One of these ideological constructions is the imagination of "post-modernity" and globalization itself" --"A way to this concrete understanding can be the actual panorama of Olympic sports under the conditions of globalization" -- "All together, they form a pattern of contradictions, which produces the actual impression of "global post-modernity".

Eikös siinä aikalailla noista asioista puhuttu?
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tuli kivoja uutisia tänään postissa. Lääkiksen portit aukenivat minulle, ja vieläpä ihan kivoin pistein (ei sillä, että niillä väliä on). Kokeen jälkeen oli kuitenkin vähän sellainen olo, ettei osannut sanoa menikö hyvin vai huonosti, vaikka miltei kaikkeen ehtikin vastata. Parinkymmenen pisteen turvin kuitenkin sisään, joten ei ollut edes lähellä :)

Saas nähä mitä tulee. Toista tutkintoa lähden lukemaan, joten nuorempien seassa seilataan, mutta eiköhän sitä näytetä, että kyllä se "vanhakin" koira temppuja oppii.

EDIT: Tuli muuten vähän stressiä, kun ensin tarkistin tulokset töissä netistä, eikä nimeä ollut listassa. En nimittäin muistanut ollenkaan varmasti, että olinko antanut luvan julkaista nimeni netissä. En sitten ollut :)
 

Nurmos_888

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Blackhawks, Ducks
Oikeustieteellisen tulokset tulevat tuossa 30 min. päästä nettiin ja tunne on erittäin kuumottava. Tämän viestinkin kirjoittaminen on tässä tärinässä melko haastavaa. Viime vuonna urakka jäi 0,75 pistettä vajaaksi, joka ei varsinaisesti ainakaan vähennä omaa kuumotusta. Kaikkein eniten päähän otti se, että onnistuin vetämään kahdesta helpoimmasta tehtävästä 2/10 ja 3/10 pistettä, kun taas vaikeammista tehtävistä vedettiin 10/10. Tänä vuonna koe oli melko hasardi luomus kokeentekijöiltä. Eroja saatiin kyllä tehtyä hakijoiden välille melko helpostikin. Täysin arpapeliä, keille viimeiset paikat menevät (joista uskon siis taistelevan).

edit. Ja sisäänhän sitä mentiin. Uskomaton fiilis.
 
Viimeksi muokattu:

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onnea kaikille sisäänpäässeille! Tuli myös Jyväskylän liikuntatieteellisen tuloksia tänään ja olen onnellisesti sisäänpäässeiden joukossa. Nyt pitäisi vissiin vääntää kesällä se historian gradu valmiiksi, jotta pääsen aloittamaan syksyllä liikuntabiologian opinnot ns. puhtaalta pöydältä.
 

Anonymity

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Miten olisi järkevintä lähteä valmistautumaan ensi kevään pääsykokeisiin, kun tarkoituksena olisi hakea ammattikorkeakouluun rakennusinsinööriksi- tai mestariksi?

Lukionumerot ovat todella huonoja, joten niiden korottamisesta iltalukiossa varmaan kannattaa lähteä liikkeelle? Olisiko tässä antaa jotain vinkkiä, että mihin minun kannattaisi keskittyä?

Vai onko tähän mitään muuta neuvoksi, kuin lyhyen matematiikan ja fysiikan kurssien käyminen ja sitä kautta yo kirjoituksiin ja pääsykokeisiin.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Miten olisi järkevintä lähteä valmistautumaan ensi kevään pääsykokeisiin, kun tarkoituksena olisi hakea ammattikorkeakouluun rakennusinsinööriksi- tai mestariksi?

Lukionumerot ovat todella huonoja, joten niiden korottamisesta iltalukiossa varmaan kannattaa lähteä liikkeelle? Olisiko tässä antaa jotain vinkkiä, että mihin minun kannattaisi keskittyä?

Vai onko tähän mitään muuta neuvoksi, kuin lyhyen matematiikan ja fysiikan kurssien käyminen ja sitä kautta yo kirjoituksiin ja pääsykokeisiin.

Suosittelisin sinun menevän ammattikouluun hoitamaan sieltä tutkinnon hyvin arvosanoin ja sitten hakea niillä ammatikoulun papereilla ammattikorkeesseen. Kun olet lukionkin käynyt niin toi ammattikoulun pitäisi kestää vain semmoiset 1½-2 vuotta.
 

Joghey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miten olisi järkevintä lähteä valmistautumaan ensi kevään pääsykokeisiin, kun tarkoituksena olisi hakea ammattikorkeakouluun rakennusinsinööriksi- tai mestariksi?
.

Hakiessani pari vuotta sitten Turun ammattikorkeakouluun, tuntuivat insinööripääsykokeet todella helpoilta, kun olin pari kuukautta aikaisemmin kirjoittanut yo-kokeissa pitkän matematiikan ja fysiikan. Molemmista sain arvosanoiksi C:n, joten mistään erinomaisista papereista ei voi omalla kohdallanikaan puhua. Kaverini oli tänä keväänä samaisissa kokeissa ja kertoi niiden ollen todella helpot lukion lyhyen matematiikan käyneellekin, joten ihan älyttömästi en niitä stressaisi. Valmistautuminen ei toki ikinä ole pahasta, joten lukiokirjojen preppaus tai valintakokeisiin valmistavan oppikirjan osto lienee paras valmistautumistapa.

Huomenna klo 9 saan tietää, onko edessäni muutto Tampereelle opiskelemaan. Olo alkaa olla aika kärsimätön, kun kokeista on jo reilusti yli kuukausi aikaa.
 

Anonymity

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suosittelisin sinun menevän ammattikouluun hoitamaan sieltä tutkinnon hyvin arvosanoin ja sitten hakea niillä ammatikoulun papereilla ammattikorkeesseen. Kun olet lukionkin käynyt niin toi ammattikoulun pitäisi kestää vain semmoiset 1½-2 vuotta.

Olen tätäkin vaihtoehtoa miettinyt yhdeksi hyväksi suunnitelmaksi. Siitä syystä täällä oikeastaan vinkkejä kyselenkin.

Ammattikoulun vaihtoehdossa ainoa, joka herättää minun epäilykseni on se, että eikö vuoden panostaminen iltalukiossa riitä pääsykokeiden asioiden sisäistämiseen sille tasolle, että paikka irtoaisi?

Eikö ammattikoulussa kuitenkin käydä loppujen lopuksi pintaraapaisuna näitä oppiaineita (matikka, fysiikka), joten onko 2 vuotta silloin se järkevin vaihtoehto.
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Kyllä pitäisi riittää jos tosissasi vuoden verran valmistaudut pelkkään pääsykokeeseen. Ellei sitten pääsykokeeseen osallistumiseen vaadita jotain tiettyä todistuspistemäärää. Mää näistä tiedä, mutta ainakin yliopistopuolella melkein minne vaan voi päästä sisään pelkällä pääsykokeella vaikka lukion päättötoistus näyttää viitosen suoraa ja kirjoituksistakin löytyisi komea A-rivi. Mutta sitä en tiedä miten asiat on ammattikorkean puolella.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ammattikoulun vaihtoehdossa ainoa, joka herättää minun epäilykseni on se, että eikö vuoden panostaminen iltalukiossa riitä pääsykokeiden asioiden sisäistämiseen sille tasolle, että paikka irtoaisi?

Aivan varmasti riittää. Amiksen käymisessä ennen rakennusinsinööriksi suuntautumista vahvuutena lienee se, että siinä voisi sisäänpääsyn lisäksi kartuttaa myös käytännönosaamista ja -ymmärrystä rakennushommista. Luulenpa tätä arvostettavan myöhemmin ainakin rakennusmiesten keskuudessa. Kannattaa kysellä ihmisiltä joilla on kokemusta eri vaihtoehdoista ja punnita itse mahdolliset hyödyt ja haitat.

Minulla ei ole antaa alalta omaan kokemukseen perustuvaa tietoa, vaan tämä on yleisluontoista, useaankin alaan pätevää, mutua, joka perustuu osittain alalle toimivien/toimineiden tuttujen kertomuksiin.
 

Anonymity

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kiitoksia paljon näistä vastauksista.

Täytyy varmaan sinne iltalukioon suunnata, koska se antaa vähän enemmän mahdollisuuksia muihinkin vaihtoehtoihin (mm. yliopisto), mutta samalla valmentaa hyvin myös näihin edellämainittuihin pääsykokeisiin.
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitoksia paljon näistä vastauksista.

Täytyy varmaan sinne iltalukioon suunnata, koska se antaa vähän enemmän mahdollisuuksia muihinkin vaihtoehtoihin (mm. yliopisto), mutta samalla valmentaa hyvin myös näihin edellämainittuihin pääsykokeisiin.

Mä en ainakaan näe, että ammattikoulusta olisi vielä lukion jälkeen jotain merkittävää hyötyä AMK-opiskeluun rakennusalalla. Kun valmistautuu hyvin pääsykokeisiin, jotka vielä käsittääkseni eivät ole mitkään maailman vaikeimmat pääsykokeet, kouluun pääsemisessä ei pitäisi olla ongelmia. Rakennusala on melko monimuotoinen, että koulun yhteydessä tehtävillä kesätöillä ja harjoittelulla on mahdollista varmasti saada samat käytännön taidot kuin ammattikoulussa. Rakentaminen ei kuitenkaan ole mitään vaikeata hommaa ja pitkälle pääsee jo pelkällä maalaisjärjellä. Iltalukion käyminenkin saattaa olla turhaa, jos pystyy itse opiskelemaan perusmatematiikkaa ja -fysiikkaa ihan kotioloissakin, koska pelkälle pääsykoevalinnalle on omat kiintiönsä, kuten joku jo yllä mainitsi. Vanhoja pääsykokeita varmasti löytyy netistä ja niitä treenamalla luulisi selviävän kouluunkin.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kävin aikani kuluksi yliopiston pääsykokeissa.. ja tulin hyväksytyksi, heh, jos ois nuorempana tiänny kuinka helposti tonne sisään helähtää, oisin menny ajat sit (vs. tekninen ala, jossa kokeissa tartti oikeesti osata jotain).

Opintovapaaneuvotteluja työnantajan kans sit lomienjälkeen.. kai.. kattellaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös