Pääsykoe-ketju

  • 112 823
  • 334

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Mistä löytyy vanhoja pääsykokeita harjoittelua varten?
Pikainen googletus ei tuonut muuta tulosta kuin vanhentuneita sivuja ja koko tätä ketjua en jaksanut lukaista. Alana eniten kiinnostaisi sairaanhoitaja(AMK).

Noita kannattaa rohkeasti tiedustella ao. oppilaitoksesta. Usein lähettävät jopa postitse veloituksetta. Yliopistopuolella pääsykokeita löytyypi verkosta ao. laitoksen sivuilta.
 

Kolokettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KoU, HJK, AS Roma, Chelsea
Turun oikeustieteelliseen ilmestyivät tänään kirjat. Onkos täältä mahdollisesti joku muukin hakemassa kyseiseen tiedekuntaan? Olis kiva vaihdella ajatuksia tässä kevään mittaan... Eli ilmoituksia satelemaan jos näin on!
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Hain ja pääsin Helsinkiin viime vuonna. Oletko menossa valmennuskurssille? Kävin Valmennuskeskuksen kurssin ja siitä oli todella iso apu.

Luin kuutena päivänä viikossa kuutisen tuntia päivässä kaksi ja puoli kuukautta ja päälle kävin kolme kertaa viikossa valmennuskurssilla. Yo-juhlien aikaan pidin viikon tauon.

Jos työnteko kiinnostaa, paikka aukeaa. Tsemiä!

Mistä aiheista pääsykoekirjat muuten on tänä vuonna?

Edit: Jos kaipaat neuvoja/apua, laita viestiä tulemaan.
 

Kolokettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KoU, HJK, AS Roma, Chelsea
Hain ja pääsin Helsinkiin viime vuonna. Oletko menossa valmennuskurssille? Kävin Valmennuskeskuksen kurssin ja siitä oli todella iso apu.

Luin kuutena päivänä viikossa kuutisen tuntia päivässä kaksi ja puoli kuukautta ja päälle kävin kolme kertaa viikossa valmennuskurssilla. Yo-juhlien aikaan pidin viikon tauon.

Jos työnteko kiinnostaa, paikka aukeaa. Tsemiä!

Mistä aiheista pääsykoekirjat muuten on tänä vuonna?

Edit: Jos kaipaat neuvoja/apua, laita viestiä tulemaan.

Noniin, onnittelut sinulle! Juu kyllä olen menossa, parin viikon päästä alkais Turussa semmonen Lexin tehokurssi. Lex on ylioppilaskunnan tms. järjestö, edullisin ja ilmeisesti myös paras kurssittaja Turkuun... Toivotaan että on apua!

Itse oon tässä kanssa miettinyt lukusuunnitelmaa, juurikin tommonen 6x6 tuntia tuntuis aika realistiselta ja hyvältä tavoitteelta. Toivotaan että työnteko auttaa!

Turun pääsykoekirjojen aiheet ovat "Rikosvastuun perusteet", "Oikeudellisen ajattelun perusteet" ja "EU:n ympäristöoikeuden perusteet". Erityisesti tää kolmas tihkaisee kyllä ennakkoon todella. Kaksi eniten hyljeksimääni oikeudenalaa eli EU-oikeus ja ympäristöoikeus samassa paketissa, voilaa!

Muttajoo, kiitokset näistä ja pistän viestiä jos tulee jotain mieleen. Kyllä saan tuolta Turun puolestakin tuutorin itelleni, mutta liekö sitten turkulaisiin luottamista... :)
 

Outsider

Jäsen
Ensi viikon tiistaina olis historian pääsykokeet Helsingin yliopistoon. Onkos muita palstalaisia osallistumassa? Viime hetken valmistautuminen on mennyt aika totaalisesti pieleen kun viime viikko meni Saksassa olutta juoden ja tämä viikko kovassa flunssassa sängyssä maaten. Pitää nyt kuitenkin käydä lukemassa edes kysymykset, kun kerran on ilmottauduttu ja töistä vapaata. Onpahan sitten mahdollisesti ensi vuonna helpompaa mennä. Missään tapauksessa en siis tänä vuonna olisi opiskelujani aloittamassa, joten sen suhteen ei isompaa stressiä ole.

Tsemppiä kaikille kokeisiin!
 

pata13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Lajinsa Viimeiset, Polk High
oli muuten samainen kysymys tänään. Hieman eri tavoin muotoiltuna tosin.

Siinä kysyttiin että kuinka monta prosenttia elektroniikkahärpäkkeistä valmistetaan Kiinan ulkopuolella jos Kiinassa valmistetaan neljäsosa. Ja kohta amikset itkevät kun koe oli liian vaikea

Ja linja on edelleen sama. Tänään kysyttiin: "30-vuotiaista naisista viidesosa elää yli satavuotiaaksi. Kuinka monta prosenttia 30-vuotiaisista naisista elää satavuotiaaksi?" Tämä oli vielä monivalinta...

Hyvin meni koe, luulisin että aikuisiltaopiskelijan titteliä saa kantaa elokuusta alkaen seuraavat neljä vuotta.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Perjantaina tupsahti sitten potilaatikosta paksu kirjekuori. Helpotus oli melkoinen kun uusi opiskelupaikka varmistui parin viikon hermoja raastavan odottelun jälkeen. Vaikka en ole helposti stressaantuvaa ihmistyyppiä, niin nyt ei kahtena viimeisenä yönä ennen tulosten julkaisua meinannut uni tulla ollenkaan. Ykkösvaihtoehtoni jäi harmillisesti 0,5:n pisteen päähän, mutta ei tämä toinenkaan kovin huono ole.

Kävin tänä vuonna pääsykoekurssilla, mutta ainakaan itse en kokenut kurssin luento-opetusta mitenkään ratkaisevaksi tekijäksi. Suurin apu oli kurssilla jaetut harjoitustehtävät sekä harjoituspääsykokeet. Jos saisin kääntää kelloa neljä kuukautta taaksepäin, en todennäköisesti maksaisi kurssista lähemmäs tuhatta euroa, vaan tilaisin netistä n. 200 euron harjoitutehtäväpaketin. Sen lisäksi aloittaisiin lukemisen hieman myöhemmin, sillä nyt kuntopiikin terävin kärki oli melkein kuukautta ennen pääsykoetta. Nyt viimeiset kolme viikkoa kärsin kovasta "pänttäys-ähkystä", eikä lukemisesta tullut mitään ennen kolmen viimeisen päivän paniikkikertauksia.

Paras neuvoni pääsykokeisiin valmistautuvalle on tästä topicista poimittu ja menee kutakuinkin näin: tähtää alusta asti täysiin pisteisiin, ja jos käyt valmennuskurssin, pyri olemaan kurssisi paras. Jos teet kuten minä viime vuonna ja jotkut kaverini tänä vuonna, eli tavoitteesi on päästä rimaa hipoen sisään, et todennäköisesti tule onnistumaan.
 

tutzba

Jäsen
Perjantaina tupsahti sitten potilaatikosta paksu kirjekuori.

Tänne pitäisi tulla ensi viikolla kirjettä, toivottavasti ainakin. Hain "ainoastaan" ammattikorkeakouluun kun en olisi armeijassa ehtinyt kunnolla lukemaan mihinkään järkevään paikkaan. Nyt tavoitteena olisi tämän tulevan vuoden aikana päntätä siihen malliin, että pääsisin lukemaan markkinointia vähän isompiin piireihin.

Toinen vaihtoehto olisi tietysti hankkia töitä ja tienata rahaa, mutta mieluummin hyppäisin takaisin koulun penkille. Eipähän ole sitten niin iso kynnys alkaa lukemaan jotain viittä pääsykoekirjaa.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Toinen vaihtoehto olisi tietysti hankkia töitä ja tienata rahaa, mutta mieluummin hyppäisin takaisin koulun penkille. Eipähän ole sitten niin iso kynnys alkaa lukemaan jotain viittä pääsykoekirjaa.

Minulla oli viime vuonna takataskussani sellainen paikka yliopistossa johon silloin pääsi kunhan vain osasi kirjoittaa nimensä oikein. Kuitenkin opintotukivuosien rajattu määrä yhdistettynä heikkoon kiinnostukseeni ko. oppiainetta kohtaan sai minut valitsemaan työelämän. Tein suunnitelman vuodeksi eteenpäin oikeastaan kotimatkalla pääsykokeista: loppukesä + syksy töitä niska limassa, talveksi Aasiaan ja keväällä takaisin pänttäämään seuraavan vuoden pääsykokeisiin. Suunnitelman täydellinen onnistuminen kariutui lopulta yhden väärän vastauksen aiheuttamaan miinuspisteeseen, mutta isossa kuvassa se on pelkkä kauneusvirhe.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Milloinkas nuo AMK-tulokset tulevat? Kauppiksen kokeeseen menin aika lailla vaan kokeilemaan ja kokeesta tuli 17pistettä. Liiketaloutta hain Haaga-Heliaan ja Laureaan, joten toivottavasti pääsen kirjoille jompaan kumpaan. En tosin varmaan aloita opiskeluja vielä, kun intti kutsuu jo tammikuussa...
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen lähdössä taas verovarojanne tuhlaamaan. Tai yrittämään sitä, todennäköisyys onnistua on kovin pieni. Parhaillaan väännän HY oikeustieteellisessä gradua kasaan ja viimeisiä opintoja pinoon. Ala ei enää kiinnosta, kovin on synkkä ja vakavia ihmisiä täynnä. Pari vuotta olen alan töitä tehnyt ja seuraava vaihe urakehityksessä olisi samaa työtä, paremmalla palkalla ja pidemillä tunneilla.

Niinpä ajattelin taas, 30 ikävuoden kynnyksellä, lähteä yrittämään jotain uutta. Lääketieteellistä. En ole lukiota käynyt, joten pitää opetella kemia ja fysiikka lähes nollatilanteesta erinomaisiksi. Pitää opetella täysin uusi tekniikka vastata, lukea ja suhtautua lukemaansa. Ensimmäistä kertaa neljään vuoteen olen innoissani.

Jos joku muu on samassa tilanteessa, tai haluaa muuten vain kommunikoida asiasta, ottakaa yhteyttä.
 

Koala

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManU, TPS - HIFK 16.03.1999
Olen lähdössä taas verovarojanne tuhlaamaan. Tai yrittämään sitä, todennäköisyys onnistua on kovin pieni. Parhaillaan väännän HY oikeustieteellisessä gradua kasaan ja viimeisiä opintoja pinoon. Ala ei enää kiinnosta, kovin on synkkä ja vakavia ihmisiä täynnä. Pari vuotta olen alan töitä tehnyt ja seuraava vaihe urakehityksessä olisi samaa työtä, paremmalla palkalla ja pidemillä tunneilla.

Niinpä ajattelin taas, 30 ikävuoden kynnyksellä, lähteä yrittämään jotain uutta. Lääketieteellistä. En ole lukiota käynyt, joten pitää opetella kemia ja fysiikka lähes nollatilanteesta erinomaisiksi. Pitää opetella täysin uusi tekniikka vastata, lukea ja suhtautua lukemaansa. Ensimmäistä kertaa neljään vuoteen olen innoissani.

Jos joku muu on samassa tilanteessa, tai haluaa muuten vain kommunikoida asiasta, ottakaa yhteyttä.

Ehdotan, että otat tarkkaan selvää mitä kursseja sinun täytyy käydä iltalukiossa hakua varten. Lääkietieteelliseenhän ilmeisesti vaaditaan lukiosta niitä tiettyjä kursseja, jotta edes hakeminen on mahdollista. Ihan satavarma en ole tarvitaanko jopa lakki.

Ehdottomasti kuitenkin peukkua idealle, hienoa kun ihminen jaksaa yrittää ja tehdä. Jo oikeustieteelliseen pääseminen ilman lukiopohjaa (lukeminen, opettelu, vastaustekniikat ym. saa harjoitella ihan itse) on käsittämättömän hyvä suoritus. Puhumattakaan sieltä poispääsystä.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ehdotan, että otat tarkkaan selvää mitä kursseja sinun täytyy käydä iltalukiossa hakua varten. Lääkietieteelliseenhän ilmeisesti vaaditaan lukiosta niitä tiettyjä kursseja, jotta edes hakeminen on mahdollista. Ihan satavarma en ole tarvitaanko jopa lakki.
Kovasti olen asiaa tutkinut, ja keskiasteen tutkinto on yksi hakukelpoisuuden täyttävä koulutus. Ja datanomihan minä olen, yhteiskunnan eliittiä.
Ehdottomasti kuitenkin peukkua idealle, hienoa kun ihminen jaksaa yrittää ja tehdä.
Kiitos. Yksi elämä elettävänä, pyrkimys on noudattaa unelmiaan eikä harhautua toissijaiseen vietteihin. Raha ei ole oikeastaan ikinä kiinnostanut ja häiritsee kovasti olla alalla, missä se on niin valtava motivaattori ihmisille.
Jo oikeustieteelliseen pääseminen ilman lukiopohjaa (lukeminen, opettelu, vastaustekniikat ym. saa harjoitella ihan itse) on käsittämättömän hyvä suoritus. Puhumattakaan sieltä poispääsystä.
Ei se niin vaikeaa ole kuin ihmiset tuntuvat luulevan. Perse penkkiin, pääsykoekirjat päähän ja normaalilla järjellä ollaan sisällä.

Lääketieteellinen sitten onkin eri kaliiberia, siinä kun vaaditaan ennen kaikkea muutakin tietoa kuin Galenoksesta irtoaa. Kunnioitan ihmisiä, jotka sinne ovat päässeet. Ja siksi se on niin innostavaa, pystyy haastamaan itsensä ja testaamaan mihin rahkeet riittää. Ehkä ei sisälle pääsyyn, mutta onpahan ainakin yrittänyt. Neljä yrityskertaa annan itselleni.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Teologinen vai mikä paikka kyseessä?

Tilastotiede. Pääsykokeessa riitti kun sai 13 pistettä 60:stä. Nuo pisteet sai kasaan jos osasi laskea sukkakori-aiheisen todennäköisyystehtävän sekä vertailla sanallisesti kolmea eri diagrammia. Kilpailu on tosin selvästi lisääntynyt tilastotieteessäkin, sillä tänä vuonna kokeesta piti saada peräti 33 pistettä opiskelupaikan saavuttaakseen.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Ala ei enää kiinnosta, kovin on synkkä ja vakavia ihmisiä täynnä. Pari vuotta olen alan töitä tehnyt ja seuraava vaihe urakehityksessä olisi samaa työtä, paremmalla palkalla ja pidemillä tunneilla.

On totta, että alalla on poikkeuksellisen paljon vakavamielisiä tosikkoja, mutta eivät kaikki. Jollain aatsto-rintamalla on varmaankin juuri sellaista, mutta tuomioistuimissa, julkisella puolella muuten ja yrityssektorilta löytyy yleensä varsinkin epäjuridisiakin työpaikkoja (i.e. ollaan rennompia), joissa osaamistaan pääsee kuitenkin hyödyntämään eikä ne työtunnit kummoisia ole, tyyliin 37,5h/vko.

Ei kannata ihan köykäisesti noin hyvää paperia (siis OTM-tutkintoa) jättää "käyttämättä". Itsehän toki tiedät mikä sinulle sopii, mutta esim auskultointi heti valmistumisen jälkeen voisi antaa pienen hengähdyksen ja duunimaailmaa voisi katsoa hieman uusin silmin.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
SEAMK näköjään nappas paikka kiinni tietotekniikan puolelta joka oli kakkosvaihtoehtona. Eipä tarvikkaan jäädä ikuisiksi ajoiksi töihin "turvatyöpaikkaan".
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Milloinkas nuo AMK-tulokset tulevat? Kauppiksen kokeeseen menin aika lailla vaan kokeilemaan ja kokeesta tuli 17pistettä. Liiketaloutta hain Haaga-Heliaan ja Laureaan, joten toivottavasti pääsen kirjoille jompaan kumpaan. En tosin varmaan aloita opiskeluja vielä, kun intti kutsuu jo tammikuussa...

Jos olet saanut kauppiksen kokeesta pisteitä, pääset varmasti molempiin hakemiisin AMK:n sisään heittämällä. Ainakin itsellä oli pääsykokeet aivan täysin vitsi, sisältäen 1+4 laskuja ja perusjuttuja.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos olet saanut kauppiksen kokeesta pisteitä, pääset varmasti molempiin hakemiisin AMK:n sisään heittämällä. Ainakin itsellä oli pääsykokeet aivan täysin vitsi, sisältäen 1+4 laskuja ja perusjuttuja.

Juu tuli tänään kirje ja pääsin molempiin.

En tiedä onko tämä oikea paikka kysyä seuraava, mutta mutta: kova tarve olisi saada opiskelijakortti samantien opiskelijakausaria varten, mutta en ole suunnitellut opiskelevani hirveästi syksyllä kyseisessä AMK:ssa, vaan todennäköisesti avoimessa yliopistossa. Tammikuussa olisi vielä inttikin edessä ja eikös siinä mene säännöt niin, että poissaolevalle ei anneta opiskelijakorttia? Eli, miten saan hommat sumplittua niin, että minulla on koko ensi lukuvuoden ajan opiskelijakortti (, jolla todistan Jokereiden peleissä olevani opiskelija ja hommaan sen kausarin)? Kiitoksia vastauksista jo näin etukäteen.
 

Metalheart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Chris Pronger, HC '05 Banská Bystrica
Jaahas

Tänään sain pienen tiedustelun jälkeen kuulla, että pääsin Haaga-Helian Hotelli- ja ravintola-alan liikeenjohdon linjalle. Kahta eri linjaa tullut kokeiltua yliopistossa, mutta ei missään vaiheessa ottanut kunnolla tuulta alleen nuo opiskelut. Vihdoinkin on sellainen tunne että, pääsee opiskelemaan sellaista alaa joka oikeasti kiinostaa.
 
Suosikkijoukkue
Ilves, Bulls, Arsenal, Canucks ja Three Lions
Neljättä vuotta hain samaan yliopistoon ja samalle linjalle. Jäin seitsemännelle varasijalle ja viime vuonna otettiin varasijoilta kuusi sisään... LEGENDAARISTA!
 
Suosikkijoukkue
Ilves, Bulls, Arsenal, Canucks ja Three Lions
Neljättä vuotta hain samaan yliopistoon ja samalle linjalle. Jäin seitsemännelle varasijalle ja viime vuonna otettiin varasijoilta kuusi sisään... LEGENDAARISTA!

Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa se hämmästytttää kummastuttaa pientä kulkijaa... Pääsin mäkin sisään seitsemänneltä varasijalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös