Pääsykoe-ketju

  • 114 114
  • 334

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan se vähän surullista, jos tuollaiset henkilöt pääsevät tulevaisuudessa ilman pääsykokeita opiskelemaan esimerkiksi lääkäriksi, juristiksi tai ekonomiksi. Yliopistossa (tämä on toki varmasti vähän myös alakohtaista) ainakin oman kokemukseni perusteella se motivaatio opiskella kyseisen alan opintoja korostuu ja sitä pitäisi pystyä myös testaamaan ennen opiskelupaikan saamista.

Homma menee siihen, mikä monissa Euroopan maissa on tilanne; eli ensimmäinen vuosi on "kokeiluvuosi", jonka jälkeen mahdollisesti merkittävä osa opiskelijoista "droppaa" pois. Lisäksi ns. valmentautuminen siirtyy aikaisempaan vaiheeseen, jolloin vanhempien kyky ja ymmärrys esim. hankkia yksityisopetusta korostuu, mikä taas lisännee eriarvoisuutta.

Mutta joo, jossain kaiketi ollaan tyytyväisiä, kun tiedekuntaan päässeiden keski-ikää on jo saatu pudotettua vuosilla – tyytyväiseen proffaan en tosin ole vielä törmännyt. Oikis on tietysti osaltaan ollut aina "vihattu" tiedekunta, kun rannalle jääneet ja seuraavaa kevättä odottavat ovat vieneet opiskelupaikkoja ja viettäneet välivuosiaan muissa tiedekunnissa vain siirtyäkseen myöhemmin mahdollisuuden tullen oikeustieteelliseen.

Koin aikoinaan pyrkiessäni (pääsin itse toisella kerralla sisään), että pääsykoeprosessi testasi hyvin omaa intohimoa ja soveltuvuutta lukuintensiiviseen opiskeluun. Pääsykoekevät oli ehdottomasti käänteentekevä ja "suunnan antava" kokemus ainakin minulle ja harmi siinäkin mielessä, jos se tulevaisuudessa opiskelijoilta puuttuu.
 
Viimeksi muokattu:

Barney

Jäsen
Mitäs surullista tuossa on? Jos olet 12 vuotta osoittanut olevasi motivoitunut ja lahjakas ja sen myötä pääset opiskelemaan haluamallesi alalle, niin mitäs ikävää siinä on?
Eikö se nyt aika hyvin tuotu tuossa edellisessä viestissäni ilmi? Jos sinulla ei ole motivaatio opiskella, etenkään kyseistä alaa, mutta saat siitä huolimatta opiskelupaikan, niin ei se ole yhteiskunnan kannalta kovinkaan hedelmällinen tilanne. Esimerkiksi se juristin homma ei ole ihan sellaista mitä monet nuoret voivat Suitsia katsomalla luulla sen olevan. Pääsykokeet ovat erittäin hyvä reality check matkalla sinne korkeakouluopintoihin. Maalaisjärjen ja oman kokemukseni perusteella kuitenkin suoraan papereilla kouluun pääsevät vaihtavat selvästi todennäköisemmin alaa kesken opintojen kuin pääsykokeisiin lukeneet opiskelijat, mikä tulee myös pidemmän päälle yhteiskunnalle kalliiksi. Monet tekevät kuitenkin väärän valinnan opiskelupaikan suhteen, jos heillä ei ole riittävää käsitystä siitä, että millaista kyseisen alan opiskeleminen sitten todellisuudessa on. Kiva että sinulle löytyi oikea ala ilman sen kummempaa etukäteen tehtyä perehtymistä alaa kohtaan, mutta itse tunnen ikävä kyllä liian monta henkilöä joille ei käynyt ihan samalla tavalla.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Maalaisjärjen ja oman kokemukseni perusteella kuitenkin suoraan papereilla kouluun pääsevät vaihtavat selvästi todennäköisemmin alaa kesken opintojen kuin pääsykokeisiin lukeneet opiskelijat, mikä tulee myös pidemmän päälle yhteiskunnalle kalliiksi.

Tähän kaipaisin jotain kättä pidempää väitteen tueksi. En nimittäin purematta niele tuota väitettä. Kyllä niitä drop-outteja on ollut pitkä historian sivu täynnä, vaikka pääsykokeet ovatkin olleet ensisijainen väylä opintoihin.

Kiva että sinulle löytyi oikea ala ilman sen kummempaa etukäteen tehtyä perehtymistä alaa kohtaan, mutta itse tunnen ikävä kyllä liian monta henkilöä joille ei käynyt ihan samalla tavalla

Kyllähän siihen alaan pitää perehtyä, kun kympin oppilas pohtii, valitseeko hän lääkiksen, oikiksen, DI-opinnot vai suuntaako esim. ammattikouluun. Kun luet pääsykokeisiin ja ostat ne kirjat, niin siinä vaiheessa olet jo alavalinnan tehnyt. Ei ne pääsykokeet ensisijaisesti mitään alaan perehtymistä ole. Se perehtyminen tehdään jo aiemmin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Yleisemmin ottaen en ole lainkaan tyytyväinen aloituspaikkojen lisäämiseen ja ilmeiseen pyrkimykseen poistaa jollain aikavälillä koko pääsykoe-järjestelmä. Pääsykoe esim. 2 kuukauden lukuajalla on mielestäni tapa, jolla oikeustieteelliseen valikoituu, ottaen huomioon oikeustieteen opiskelun luonne, sopivimmat tyypit.
Kolme kertaa oikikseen hakeneena olen samaa mieltä. Hulluksihan siinä tulee kun lukee professorin kirjoittamaa kirjaa, johon on tungettu hänen koko elämäntyönsä. Silleen oikeustieteellisen pääsykoe järjestelmä oli kyllä helvetin brutaali. Joka paikkaan oli eri pääsykoekirjat.
 

Barney

Jäsen
Tähän kaipaisin jotain kättä pidempää väitteen tueksi. En nimittäin purematta niele tuota väitettä.
Eikö tuo nyt ole ihan loogista? Noille vaikeammille aloille pitää kuitenkin pääsykokeiden kautta lukea keskimäärin se joku 400-500 tuntia. Ne, joilla ei ole riittävää motivaatiota, eivät tuota määrää lue vaan lähtevät mieluummin aurinkoisena kevätpäivänä kaljalle kavereiden kanssa, minkä vuoksi he karsiutuvatkin jo tuossa pääsykoevaiheessa. Kyllä noilla lukutunneilla jo sen huomaa, että kiinnostaako kyseinen ala, mikä taas laskee alan vaihtamisen todennäköisyyttä.

Kyllähän siihen alaan pitää perehtyä, kun kympin oppilas pohtii, valitseeko hän lääkiksen, oikiksen, DI-opinnot vai suuntaako esim. ammattikouluun.
Teoriassa kyllä, käytännössä ei. Aika harva varmaan paneutuu esimerkiksi haettavan alan kirjallisuuteen kovinkaan syvällisesti ennen hakupäätöstä. Kyllä sitä itsekin opintojen aikana huomasi, että tiettyjen juttujen opiskelu oli sitten käytännössä aika merkittävästikin erilaista kuin etukäteen ajatteli.

Kun luet pääsykokeisiin ja ostat ne kirjat, niin siinä vaiheessa olet jo alavalinnan tehnyt.
Niin olet, mutta jos ala ei sinua kiinnosta, niin silloin et pääse pääsykokeen kautta sisään. Aika harvassa varmaan ovat ne ihmiset, jotka jaksavat lukea esimerkiksi parisataa tuntia pääsykokeisiin, jos materiaali osoittautuukin sellaiseksi, mikä ei itseä kiinnosta. Tietenkin asia on vähän erilainen, jos puhutaan sellaisista aloista, joille pääsee sisään lukemalla kirjat yhden kerran läpi, mutta itse puhun nimenomaan niistä aloista, joille sai oikeasti tehdä töitä päästäkseen sisään.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Se terveystiedon laudatur ei tee kenestäkään hyvää juristia tai se historian laudatur ei tee kenestäkään hyvää lääkäriä.

Toisaalta sekä lääkiksen ja oikiksen pisteytystyökalut on muokattu niin, että lopulta vain tiettyjen aineiden huippuarvosanoilla on oikeasti väliä toditusvalinnassa.

tunnen itse useammankin sellaisen henkilön, joka veti tuon kaksitoista vuotta sellaisella reilusti yli ysin keskiarvolla, mutta päätyi lukion jälkeen sitten AMK-opintoihin. Onhan se vähän surullista, jos tuollaiset henkilöt pääsevät tulevaisuudessa ilman pääsykokeita opiskelemaan esimerkiksi lääkäriksi, juristiksi tai ekonomiksi.

Sinänsä nykyisessä todistusvalinnassa ei lukion, saati perusopetuksen, keskiarvoilla ole mitään väliä, vaan kaikkia mitataan vain ja ainoastaan yo-kokeen perusteella. Eli siellä on jokaisen onnistuttava.

Todistusvalinnassa on hyviä ja huonoja puolia eikä pääsykoereittiä pidä missään nimessä sulkea. Toisaalta esim. lääkikseen pääseminen vaatii niin kovaa yo-todistusta, että sinne hakeneilla ja päässeillä varmasti myös motivaatiota löytyy ja näitä ihmisiä on ihan turhaa istuttaa välivuosia alepojen kassoilla yhden kokeen epäonnistumisen takia.

Ongelma ei, ensikertalaisuuspisteiden ja tukisysteemien takia, ole niinkään se, että jengi jättäisi opiskelujaan, ainakaan tavoitelluimmissa tiedekunnissa, kesken vaan, että välivuosia kertyy yo-kokeita korotellessa ja muita opiskelupaikkoja ei nimenomaan kannata ottaa vastaan ennen sitä tavoitetta. Eli ei ole ongelmaton tämäkään ratkaisu.

linkit: mafyvalmennus.fi ja oikeustieteet.fi
 
Viimeksi muokattu:

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jukka Kekkonen on ehkä ollut se äänekkäin pääsykokeiden puolesta puhuja ja hän on US:ssa perustellut kantansa:


Oikeustieteellisen osalta (pitkälle) matematiikalle annettu arvo on täysi vitsi.

Pidän puhtaasta pääsykoe-menetelmästä myös sen takia, että se antaa mielestäni paremman/reilumman mahdollisuuden myös astetta vanhemmille hakijoille; tiedän useita menestyneitä juristeja, jotka pelleilivät lukioikäisinä ja vielä jopa pitkälle päälle parikymppisinä.
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Itse kannatan jonkinlaista 50-50 systeemiä. Tämä säästää sen lukion parhaimmiston turhalta pänttäämiseltä pääsykokeisiin, kun pääsääntöisesti tuo porukka kuitenkin opiskelupaikan saa systeemistä riippumatta. Toisaalta antaa lukio-opiskelulle sellaisen rauhan ja kasvamisen mahdollisuuden, mikä sinne minusta vielä kuuluu. Lukiossa pitäisi voida opiskella vielä vähän miedommilla paineilla jatko-opiskelun suhteen. Kun todistusvalintaa lisätään, jatko-opiskelutavoitteet ohjaavat ihan liikaa valintoja ja aiheuttavat ihan turhaa painetta jo lukion ensimmäiseltä luokalta lähtien. Myös myöhemmin heränneille ja kirjoituksissa sössineille pitää olla tarpeeksi hyvä mahdollisuus opiskelupaikkaan.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...

Tämä päättyi siihen, että 46 ylimääräistä saa opiskelupaikan. Yhteensä Suomen yliopistoissa oikeustieteen pariin pääsee syksyllä yli 600 opiskelijaa. Älytön luku; kuten sanoin, meillä on kärjistetysti jokusen vuoden päästä OTM:n papereilla porukkaa kaupan kassoilla.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tämä päättyi siihen, että 46 ylimääräistä saa opiskelupaikan. Yhteensä Suomen yliopistoissa oikeustieteen pariin pääsee syksyllä yli 600 opiskelijaa. Älytön luku; kuten sanoin, meillä on kärjistetysti jokusen vuoden päästä OTM:n papereilla porukkaa kaupan kassoilla.

No ainakin työllistyvät tehokkaasti. Ja kyllähän oikeusoppineille on kysyntää kaikkialla missä tehdään bisnestä.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

No ainakin työllistyvät tehokkaasti. Ja kyllähän oikeusoppineille on kysyntää kaikkialla missä tehdään bisnestä.

Niin, siis ei ongelmat vielä tule näkymään. Opetuksen ja opiskelun luonne nyt on sellaista, ettei opiskelijamäärien lisääminen liene suuri ongelma, ellei halua ajatella, että paikkojen lisääminen laimentaa opiskelijoiden tasoa. No, ainakin Espalle riittää halukkaita orjia.

Suomen Lakimiesliitto on huolissaan kasvavasta juristityöttömyydestä, joka kurittaa etenkin vastavalmistuneita.

Vuoden sisällä valmistuneiden oikeustieteen maisterien työttömyysaste on työ- ja elinkeinoministeriön tilastojen mukaan kaksinkertaistunut helmikuun reilusta kuudesta prosentista huhtikuun kolmeentoista prosenttiin. Samaan aikaan opetus- ja kulttuuriministeriö ja yliopistot neuvottelevat jopa 1 400 opiskelupaikan lisäämisestä jo ensi syksylle. Lisäykset koskevat myös oikeustieteellistä alaa.

– Nuorten tilanne on vaikea koronan vuoksi, mutta oikea ratkaisu ei ole lisätä aloituspaikkoja esimerkiksi oikeustieteen alalla, jossa työllistyminen on jatkuvasti vaikeutunut. Yhteiskunnalta on lyhytnäköinen ratkaisu ahtaa nuoria suorittamaan vuosien tutkintoja aloilla, joissa työpaikkojen lisääntyminen ei ole näköpiirissä, kritisoi Lakimiesliiton puheenjohtaja Tuula Linna.

 
Viimeksi muokattu:

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pidän puhtaasta pääsykoe-menetelmästä myös sen takia, että se antaa mielestäni paremman/reilumman mahdollisuuden myös astetta vanhemmille hakijoille; tiedän useita menestyneitä juristeja, jotka pelleilivät lukioikäisinä ja vielä jopa pitkälle päälle parikymppisinä.
Tämä on erikoinen myytti, joka elää sitkeästi koulutuskeskustelussa. Kun paheksutaan todistusvalintaa, unohdetaan, että ylioppilaskirjoitukset ovat samalla tavalla uusittavissa kuin vuosittainen pääsykoe. Korottaminen onnistuu nimellistä maksua vastaan, ja yleensä siitä on myös hyötyä.

Toisin kuin pääsykokeet, todistusvalinta perustuu kolmen vuoden systemaattiseen opiskeluun, jonka tavoitteena on myös ymmärtää kokonaisvaltaisesti niitä asioita. Se on tosiasiallisesti kolmen vuoden valmennuskurssi, joka tarjotaan kaikille ilmaiseksi. Pääsykokeet puolestaan mittaavat lähinnä sitä, kuka jaksaa opetella pari kirjaa ulkoa. Ne ovat myös luonteeltaan alttiimpia valmennuskurssikilpailulle. Usein käy niin, että rannalle jääneille jää käteen ainoastaan hukattuja kuukausia - jopa vuosia.

Lukio on siitä hyvä laitos, että siellä voi opiskella monipuolisesti eri aineita. Suorittamalla esim. pitkän matikan hyvin arvosanoin saa pysyvää kilpailuetua korkeakouluvalinnassa. Mitä hyötyä jää käteen siitä, että jää viitenä vuonna peräkkäin varasijalle oikeustieteellisen pääsykokeessa? Kaiken lisäksi silloin tulee laittaneeksi kaikki munat samaan koriin, koska pääsykokeissa on vaikea menestyä ilman voimakasta panostusta lähdemateriaalin opiskelemiseen.

Suomalaisessa koulutuspolitiikassa on yksi merkittävä heikkous, ja se liittyy nimenomaan tähän pääsykoerumbaan. Kun nuoret eivät pääse sisään kouluihin, kuluu tehokkaita työvuosia ja valtava määrä energiaa. Niin mihin? Siihen, että päntätään jotain spesifiä aihealuetta toiveena yltäminen parhaaseen viiteen prosenttiin. Koko vuoden panostukset laitetaan siihen omaan toiveammattiin, joka voi olla jo lähtökohtaisesti epärealistinen.

Korkeakouluista on tehty jonkinlaisia suljettuja klubeja, joiden jäsenyydestä palkitaan erilaisin eduin. Onnistumalla kertaalleen testissä pääset vaikka 10 vuodeksi opiskelijaelämään, johon liittyy monenlaisia klubietuja mutta vain vähän vaatimuksia. Sen sijaan, että keskitytään parhaan testimenestyjän seulomiseen, olisi fiksuinta päästää useampia halukkaita yrittämään - mutta kuitenkin siten, että opinnoissa on edettävä suunnitellusti.

Opiskeluelämää pitäisi ohjata tuloksellisuus, ei sosiaalinen jäsenyys. Onneksi tähän suuntaan ollaan liikuttu, kun opintolainan painoarvoa on lisätty ja valmistumisaikoja alettu seuraamaan. Siitäkin huolimatta, Suomessa haaskataan hirvittävästi potentiaalia siihen, että nuoria ei kyetä ohjaamaan toisen asteen koulutuksesta ammatilliseen erikoistumiseen.

Tämä "nivelvaihe" on se mikä mättää, ja pääsykokeet ovat osa vyyhtiä. Ylioppilastodistuksen painoarvon lisääminen parantaa tilannetta siten, että se motivoi opiskelemaan tosissaan jo lukiovaiheessa. Ahkerat palkitaan, kun esim. pitkästä matematiikasta jää käteen muutakin kuin 10 kurssimerkintää ja kallis taskulaskin. Toisaalta todistusvalinta mahdollistaa myös sen, että opiskelemalla ahkerasti läpi lukiotaipaleen avautuu useita mahdollisuuksia. Ne, joille menestys kirjoituksissa jää vaisuksi, voivat joko uusia tulevana syksynä tai tehdä johtopäätöksen, että oma taso eri riitä halutuimmille aloille. Sekin on ihan fine; korkeakoulutus ei ole kaikki kaikessa tai tee kenestäkään parempaa ihmistä.

Minusta on jonkinlaista hurskastelua sanoa, että juuri todistusvalinta tekee nuoruudesta raadollista kilpailua. Tämä kilpailu on olemassa jo nykyisin, mutta kuitenkin sillä erotuksella, että nuoria kannustetaan "itsensä etsiskelyyn" (mikä on itsessään ihan viisasta) ja välivuosien pitämiseen. Samalla häivytetään se tosiasia, että pohja tulevalle työuralle luodaan juuri tässä vaiheessa.

Hyväosaiset ymmärtävät yleensä iskostaa opiskelun tärkeyden muksuilleen jo varhaisessa vaiheessa. Joillekin voi kuitenkin syntyä sellainen erheellinen mielikuva, että lukiossa vain hengaillaan ja keräillään tietoa sieltä sun täältä. Nuorta voi olla vaikea motivoida, jos takaraivossa jyskyttää ajatus, että kaikki ratkaistaan kuitenkin pääsykokeessa ja että siellä saa sitten sen toisen mahdollisuuden. Juuri tähän pitäisi mielestäni puuttua. Pitäisi tehdä selväksi, että lukiossa luodaan pohja jatko-opiskelulle eikä vain sivistetä itseään sivistyksen vuoksi. Kilpailu ei poistu mihinkään, mutta järjestelmää voidaan muokata siihen suuntaan, että nuoret pääsevät lukiosta sujuvammin jatko-opintoihin. Kuka millekin alalle.
 

julle-jr

Jäsen
On sekin mielestäni jonkinlaista tuhlausta, että niin moni opiskelee korkeakouluissa melko syvällisesti tieteenaloja, joita eivät kuitenkaan työelämässä kovin syvällisesti käytä. Toisaalta se opiskelu on monelle näennäissyvällistä, eikä todellista osaamista kuitenkaan, kohtuullisen suuresta ajankäytöstä huolimatta rakennu.

Ainakin mulle oli aikoinaan DI-koulutuksessa yllätys, että vaikkapa perusmatematiikka, tilastotiede tai fysiikka ja kemia eivät lopulta edes kiinnostaneet isoa osaa porukasta, "kun eihän näitä sitten töissä tarvii". No ei välttämättä tarvitsekaan, jos hakeutuu sellaisiin hommiin, missä pärjää plus- ja miinuslaskuilla. Mutta miksi sitten näihin em. aiheisiin käytetään niin paljon aikaa, jos kerran yleisessä tiedossa on, että melko harva niitä hyödyntää töissään, saati oikeasti soveltaa oppimaansa ja kehittelee jotain uuttakin jopa. Tai miksi esimerkiksi DI:ksi kouluttautuneet tekevät töitä, joissa ei tarvitsisi niin laajaa teoreettista osaamista.

Jotenkin tuntuu, että pakkomielle saada suurelle osalle suomalaisista korkeakoulutus on johtanut siihen, että tutkinto on monelle vain tutkinto, joka avaa teitä eteen päin, riippumatta siitä mitä oikeasti osaa. Jotenkin niistä kouluista pääsee liian helpolla ulos ilman kykyä todella soveltaa oppimaansa ja mullistaa maailmaa. Ja jotenkin niitä syvällisiä osaajia ei osata edes riittävästi arvostaa oikein missään.

Eli huippuosaaminen on vähän niin ja näin, vaikka monikin suomalainen käyttää aikaa vuositolkulla opiskelemalla asioita omaan tulevaan tarpeeseensa nähden ylisyvällisesti.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Hyväosaiset ymmärtävät yleensä iskostaa opiskelun tärkeyden muksuilleen jo varhaisessa vaiheessa. Joillekin voi kuitenkin syntyä sellainen erheellinen mielikuva, että lukiossa vain hengaillaan ja keräillään tietoa sieltä sun täältä. Nuorta voi olla vaikea motivoida, jos takaraivossa jyskyttää ajatus, että kaikki ratkaistaan kuitenkin pääsykokeessa ja että siellä saa sitten sen toisen mahdollisuuden. Juuri tähän pitäisi mielestäni puuttua. Pitäisi tehdä selväksi, että lukiossa luodaan pohja jatko-opiskelulle eikä vain sivistetä itseään sivistyksen vuoksi. Kilpailu ei poistu mihinkään, mutta järjestelmää voidaan muokata siihen suuntaan, että nuoret pääsevät lukiosta sujuvammin jatko-opintoihin. Kuka millekin alalle.
Onhan se tietty kiva kun pitää 15/16- vuotiaana tietää mitä tekee loppuelämänsä. Opiskellaan pitkää matikkaa, koska sitä pitää opiskella jos haluaa päästä opiskelemaan Yliopistoon. Sitten reaaliin pitää panostaa jonkin verran. Äidinkielessä pitää myös tietysti olla noin parhaan 20% joukossa omassa ikäluokassaan, tai ei toivoakaan päästä sisään. Ja tietty jos et ole parhaiden joukossa voit uusia nämä asiat nimellistä maksua vastaan 6 vuotta sen jälkeen kun olet tarvinnut suurta osaa noista taidoista ja sinulla ei ole enää mitään käsitystä siitä miten kirjoitettiin äidinkielen essee tai millaisia ne historian kirjat nykyään ovat, puhumattakaan valtaosasta pitkän matematiikan kaavoja ja laskuja.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onhan se tietty kiva kun pitää 15/16- vuotiaana tietää mitä tekee loppuelämänsä. Opiskellaan pitkää matikkaa, koska sitä pitää opiskella jos haluaa päästä opiskelemaan Yliopistoon. Sitten reaaliin pitää panostaa jonkin verran.
Lukio nimenomaan mahdollistaa sen, että ei tarvitse tietää tarkasti. Lukiossa opiskellaan niitä valmiuksia, joita korkeakoulussa tarvitsee. Pitkä matikka on ylivoimaisesti työläin aine, joten tietysti siitä pitää palkita enemmän kuin terveystiedosta tai maantiedosta.

Äidinkielessä pitää myös tietysti olla noin parhaan 20% joukossa omassa ikäluokassaan, tai ei toivoakaan päästä sisään. Ja tietty jos et ole parhaiden joukossa voit uusia nämä asiat nimellistä maksua vastaan 6 vuotta sen jälkeen kun olet tarvinnut suurta osaa noista taidoista ja sinulla ei ole enää mitään käsitystä siitä miten kirjoitettiin äidinkielen essee tai millaisia ne historian kirjat nykyään ovat, puhumattakaan valtaosasta pitkän matematiikan kaavoja ja laskuja.
Todistusvalinnan lisäksi on olemassa avoin yliopisto ja väylähaku. Sitä pitäisi vahvistaa, ja ilmeisesti ollaankin vahvistamassa.

Sinällään en näe suurta eroa siinä, pitääkö pyrkiä top-20%:n joukkoon ylioppilaskirjoituksissa vai pääsykokeissa. Ihan samalla lailla niissä oli ja on ollut hyötyä siitä, että on kärryillä hakemastaan alasta. Koulujenkin intresseissä on saada opiskelijoita, joilla on jo hyvät perusvalmiudet, joiden päälle voi rakentaa erikoistumisosaamista.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jotenkin tuntuu, että pakkomielle saada suurelle osalle suomalaisista korkeakoulutus on johtanut siihen, että tutkinto on monelle vain tutkinto, joka avaa teitä eteen päin, riippumatta siitä mitä oikeasti osaa. Jotenkin niistä kouluista pääsee liian helpolla ulos ilman kykyä todella soveltaa oppimaansa ja mullistaa maailmaa. Ja jotenkin niitä syvällisiä osaajia ei osata edes riittävästi arvostaa oikein missään.

Eli huippuosaaminen on vähän niin ja näin, vaikka monikin suomalainen käyttää aikaa vuositolkulla opiskelemalla asioita omaan tulevaan tarpeeseensa nähden ylisyvällisesti.
Suomi on päinvastoin jäämässä jälkeen korkeakoulutettujen määrässä. Sitä voi pitää kansantaloudellisena ongelmana.

Yksittäisiä anekdootteja työttömistä riittää joka alalta. Tilastojen valossa korkeakoulutus luo kuitenkin keskimäärin lisäarvoa niin yhteiskunnalle kuin yksilöllekin. Todellinen työllisyysongelma on Suomessa muualla, nimittäin siinä ryhmässä, jolla ei ole mitään koulutusta.

Minuta ei ole suuri ongelma, että korkeakoulutus pitää sisällään myös "syvällistä osaamista", jota ei välttämättä tule täysimääräisesti soveltaneeksi työelämässä. Lähtökohta on kuitenkin se, että koulun penkillä istutaan ehkä se 3-5 vuotta, kun taas työelämässä vierähtää helposti 40 vuotta. Mielestäni on ihan järkevää, että osaamiselle luodaan kokonaisvaltainen pohja siinä iässä, kun uudet asiat jäävät vielä tehokkaasti muistiin.
 

Jeffrey

Jäsen
Minuta ei ole suuri ongelma, että korkeakoulutus pitää sisällään myös "syvällistä osaamista", jota ei välttämättä tule täysimääräisesti soveltaneeksi työelämässä. Lähtökohta on kuitenkin se, että koulun penkillä istutaan ehkä se 3-5 vuotta, kun taas työelämässä vierähtää helposti 40 vuotta. Mielestäni on ihan järkevää, että osaamiselle luodaan kokonaisvaltainen pohja siinä iässä, kun uudet asiat jäävät vielä tehokkaasti muistiin.

Näin. Lisäksi koulutuksen kuuluu ollakin yleispätevää. Lopulta on pitkälti myös sattumanvaraista, mitä taitoa tulee työelämässä tarvinneeksi ja mitä ei. Tämä taas riippuu paljolti siitä minkälaisiin organisaatioihin työllistyy. Jos koko työuransa työskentelee suurissa maturoituneissa organisaatioissa joissa postitiokohtaiset työtehtävät ovat selkeät ja staattiset. Kokee työuransa varsin erilaisena kun täysin saman koulutuksen ja position läpikahlaava joka työskentelee pääasiassa pienemmissä kasvuvaiheen yrityksissä joissa työtehtäviä tulee ja menee.

Mielestäni yksi korkeakoulutuksen päätehtävä on antaa alustavat tiedot laajalta alueelta, jolloin työelämässä tiedonhaku uusista vaihtelevista aiheista helpottuu merkittävästi kun jo jonkinlainen pohja ja tiedon johtolanka on olemassa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tämä "nivelvaihe" on se mikä mättää, ja pääsykokeet ovat osa vyyhtiä. Ylioppilastodistuksen painoarvon lisääminen parantaa tilannetta siten, että se motivoi opiskelemaan tosissaan jo lukiovaiheessa. Ahkerat palkitaan, kun esim. pitkästä matematiikasta jää käteen muutakin kuin 10 kurssimerkintää ja kallis taskulaskin. Toisaalta todistusvalinta mahdollistaa myös sen, että opiskelemalla ahkerasti läpi lukiotaipaleen avautuu useita mahdollisuuksia. Ne, joille menestys kirjoituksissa jää vaisuksi, voivat joko uusia tulevana syksynä tai tehdä johtopäätöksen, että oma taso eri riitä halutuimmille aloille. Sekin on ihan fine; korkeakoulutus ei ole kaikki kaikessa tai tee kenestäkään parempaa ihmistä.
15-16 -vuotias voi olla älykäs ja ahkera, mutta ei silti vielä tiedä, mihin panostaa tai suuntaa. Ihan pelkästään aivojen kehittyminen kestää osalla tuonne vajaaseen 30 ikävuoteen saakka. Kirjoitusten painottaminen tekee sen, että tämä sakki, johon vaikkapa itse kuuluin sen lisäksi, etten erityisempää kannustusta kotoani saanut, ei saa ensinnäkään riittäviä papereita opiskelupaikkaan ja toisekseen pääsykokeilla haun mahdollisuus heikkenee tai jää kokonaan pois. Jos vaikkapa itseäni ajattelen, yritin juuri tuota "se on ihan fine, ettei musta ole yliopistoon" hokea, mutta sitten kun oikeasti aloin tajuta elämästä jotain ja itsenäistyin älyllisesti kolmekymppisenä, kokeilin uudelleen, pääsin heittämällä sisään ja valmistuin kokopäivätöiden ja pienten lasten hoitamisen ohessa neljässä vuodessa. Avoimen kautta taapertaminen ei toiminut ensinnäkään taloudellisesti ja toisekseen yliopistoon pääsy loi sellaisen mindsetin, että nyt painetaan duunia ihan kunnolla. Enkä usko olevani ollenkaan ainoa myöhäisherännäinen, jonka akateeminen koulutus olisi nykysuuntauksella ellei mahdoton niin ainakin monimutkaisempi.

Toki ymmärrän pointin nivelvaiheesta ja ahkerasta lukio-opiskelusta on ehdottomasti hyödyttävä. Silti isolle osalle tuo 15-19 ikävuotta on varsin epäkypsää aikaa vielä ja vaikka muutama vuosi menisikin hanttihommissa, jää 30 ikävuodesta eteenpäin vielä 40 vuotta aikaa työuralle.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Sitä tässä aina ihmettelen, että eikö nuoret osaa pelata tätä koulutuspeliä? Mua ei kiinnostanut lukioikäisenä oikeastaan mikään ala, eikä oikein kiinnosta vieläkään vaikka ensi keväänä pitäisi valmistua. Laskin ihan kylmästi kolmannen lukiovuoden syksyllä TTY:n silloisten hakuehtojen perusteella, että rakennustekniikkaan on helpoin päästä, koska todistusvalinnassa kynnysehto oli fysiikan tai pitkän matikan M. Panostin siis lähinnä fysiikkaan sen verran, että siitä sai M:n ja kirjoitukset menivät aika lailla käsikirjoituksen mukaan (uusin tosin keväällä englannin E:stä L:ksi). Aiempiin rajoihin pisteet riitti hyvin, mutta sinä vuonna oli korkeammat rajat ja jäin pisteen päähän.

No hätä ei ollut tämännäköinen, sillä pääsykokeista olisin päässyt sisään nimellisellä pistemäärällä yhteispisteiden takia (siinä oli joku pisteraja, ettei pääsykoe ole hylätty). Käytännössä sisään pääsi siis aivan heittämällä.

No mitä tässä alun alkaen yritin kirjoittaa, niin meikäläisenkaltaisia nuoria, joilla ei ole mitään hajua mitä haluaisi tehdä on aika paljon. Niin en ymmärrä tuota välivuosien pitämistä. Ennemmin kannattaisi hakeutua aloille, joilla on työvoimapula ja joihin on helppoa päästä sisään. Oma ala esimerkiksi on infrarakentaminen, niin eläkkeelle jää huomattavasti enemmän DI:tä kuin uusia valmistuu. En sitten tiedä millä lailla nämä duunit ovat epähehkeämpiä kuin muut.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
15-16 -vuotias voi olla älykäs ja ahkera, mutta ei silti vielä tiedä, mihin panostaa tai suuntaa. Ihan pelkästään aivojen kehittyminen kestää osalla tuonne vajaaseen 30 ikävuoteen saakka. Kirjoitusten painottaminen tekee sen, että tämä sakki, johon vaikkapa itse kuuluin sen lisäksi, etten erityisempää kannustusta kotoani saanut, ei saa ensinnäkään riittäviä papereita opiskelupaikkaan ja toisekseen pääsykokeilla haun mahdollisuus heikkenee tai jää kokonaan pois.
Pääsykokeista ei olla luopumassa kokonaan, mutta painotusta siirretään todistusvalintaan. Tällöin ylioppilastodistuksella pääsee helpommin kouluun, kun ei tarvitse kirjoitusten päälle kisata niitä viidettä kertaa pääsykokeisiin lukevia 25-30-vuotiaita vastaan.

Kouluun pääseminen edustaa rajallista hyödykettä. Niinpä se kilpailu ei sieltä katoa minnekään, oli foorumina pääsykokeet tai ylioppilaskirjoitukset. Tämän asian häivyttäminen taustalle palvelee lähinnä niitä, jotka vanhempien tukemana ymmärtävät panostaa omaan tulevaisuuteen varhaisessa vaiheessa. Kaikkien muidenkin kannattaisi.

Jos vaikkapa itseäni ajattelen, yritin juuri tuota "se on ihan fine, ettei musta ole yliopistoon" hokea, mutta sitten kun oikeasti aloin tajuta elämästä jotain ja itsenäistyin älyllisesti kolmekymppisenä, kokeilin uudelleen, pääsin heittämällä sisään ja valmistuin kokopäivätöiden ja pienten lasten hoitamisen ohessa neljässä vuodessa.
Näitä tilanteita varten on iltalukiot, avoimet yliopistot ja väylähaut. Ja sitten tietysti ne pääsykokeet.

Avoimen kautta taapertaminen ei toiminut ensinnäkään taloudellisesti ja toisekseen yliopistoon pääsy loi sellaisen mindsetin, että nyt painetaan duunia ihan kunnolla. Enkä usko olevani ollenkaan ainoa myöhäisherännäinen, jonka akateeminen koulutus olisi nykysuuntauksella ellei mahdoton niin ainakin monimutkaisempi.
Joku ne paikat kuitenkin saa. Nykyinen systeemi kannustaa välivuosien pitämiseen ja kaikenlaiseen taktikointiin, jonka tuloksena meillä on lyhyemmät työurat kuin verrokkimaissa.

Toki ymmärrän pointin nivelvaiheesta ja ahkerasta lukio-opiskelusta on ehdottomasti hyödyttävä. Silti isolle osalle tuo 15-19 ikävuotta on varsin epäkypsää aikaa vielä ja vaikka muutama vuosi menisikin hanttihommissa, jää 30 ikävuodesta eteenpäin vielä 40 vuotta aikaa työuralle.
Yksilön kannalta toki näin. Mutta ei sekään ole mikään automaatio, että pääsykokeiden kautta "myöhäisherännäiset" pääsevät lääkikseen tai oikikseen. Sen sijaan valtion tasolla tulee kalliiksi, että välivuodet ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Eikä niitä välivuosia vietetä vapaaehtoisesti, vaan lähinnä siksi, että opiskelijavalintasysteemi ei toimi.

Tässä on hyvä kirjoitus aiheesta:

 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joku ne paikat kuitenkin saa. Nykyinen systeemi kannustaa välivuosien pitämiseen ja kaikenlaiseen taktikointiin, jonka tuloksena meillä on lyhyemmät työurat kuin verrokkimaissa.

Todennäköisesti muuttuva systeemi ensinnäkin vähentää koulutuksen tasa-arvoa (mitä varhaisemmin on joko tuki tai paine panostaa tiettyyn suuntaa sitä parempi) ja heikentää korkeakouluopiskelijoiden tasoa (koska päätökset tietylle alalle tehdään aiemmin tod. näk. enemmän ulkopuolisesta paineesta).

Edit. ainakin aloilla, joissa ei aiemmin ole tarvinnut käydä useiden tuhansien eurojen valmennuskursseja. Minua hieman häiritsee, että näissä keskitytään usein eniten juuri lääkikseen ja oikikseen, joiden sisäänpääsy on aina ja tulee aina olemaan väestön tasolla epätasa-arvoista. Vanhassa systeemisessä kovinkin alhaiselta luokkapohjalta on mielestäni kuitenkin voinut päästä hyväänkin yliopistopaikkaan, jos vain on itsellä ollut järkeä ja kiinnostusta jossain vaiheessa oikein kunnolla tarttua pääsykoekirjoihin.

Lisäksi ajatus siitä, että lukio ja pääsykokeet mittaisivat samaa asiaa on typerä. Ihan jo kirjat: pääsykoekirjat edustavat kyseisen alan joko tiede- tai ammattikirjallisuutta, jonka kahlaamisen kyvyt ja kiinnostus kertovat paljon lukiokirjoja enemmän soveltuvuudesta kyseiselle alalle.
 
Viimeksi muokattu:

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pääsykokeista ei olla luopumassa kokonaan, mutta painotusta siirretään todistusvalintaan. Tällöin ylioppilastodistuksella pääsee helpommin kouluun, kun ei tarvitse kirjoitusten päälle kisata niitä viidettä kertaa pääsykokeisiin lukevia 25-30-vuotiaita vastaan.

Tähän kyllä pitää hieman puuttua. Se todistuksella pääseminen tarkoitti tänä vuonna usealla alalla, että vähintään 3 L ja E on saatu. Koronan vuoksi otettiin vielä enemmän todistuksella kuin normaalisti, joten rajat tulevat olemaan entistä kovemmat tulevina vuosina. Myös todella moni noista vanhemmista on samalla tapaa käynyt korottamassa yo-todistustaan, joten en nyt sanoisi todistuksella pääsevän helpommin, kun vuosittain niitä älliä jaetaan vain rajoitettu määrä.

Kauppakorkean kavereilta myös kuullut drop-outtien määrän kasvaneen todistuksella päässeiden joukossa, koska päästy sisälle vaikka motivaatiota ei olisikaan.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Todennäköisesti muuttuva systeemi ensinnäkin vähentää koulutuksen tasa-arvoa (mitä varhaisemmin on joko tuki tai paine panostaa tietttyyn suuntaa sitä parempi) ja heikentää korkeakouluopiskelijoiden tasoa (koska päätökset tietylle alalle tehdään aiemmin tod. näk. enemmän ulkopuolisesta paineesta).
Lukio on nimenomaan se tasa-arvoistava laitos tässä keskustelussa. Pääsykokeissa valmennuskurssien merkitys korostuu. Eikä kaikilla ole ylipäänsä rahallista mahdollisuutta viettää koko kevättä nenä kiinni kirjassa.

Lisäksi ajatus siitä, että lukio ja pääsykokeet mittaisivat samaa asiaa on typerä. Ihan jo kirjat: pääsykoekirjat edustavat kyseisen alan joko tiede- tai ammattikirjallisuutta, jonka kahlaamisen kyvyt ja kiinnostus kertovat paljon lukiokirjoja enemmän soveltuvuudesta kulloisellekin alalle.
Eivät mittaakaan. Lukio suosii systeemattista opiskelua, kun taas pääsykokeissa ulkoa opettelu ja puhdas tuuri ovat selkeämmin esillä. Joillakin aloilla pääsykoe voi toimia tapana mitata soveltuvuutta tietynlaiseen opiskeluun.

Mielestäni ylioppilaskirjoitukset ovat kuitenkin siinä mielessä parempi tapa, että niissä luetaan kokonaisia aineita, joilla voi hakea useampaan paikkaan. Pääsykokeissa haet tasan siihen yhteen paikkaan, ja jos et pääse sisään, kaikki työ valuu hukkaan. Suurta haaskuuta.

Tähän kyllä pitää hieman puuttua. Se todistuksella pääseminen tarkoitti tänä vuonna usealla alalla, että vähintään 3 L ja E on saatu. Koronan vuoksi otettiin vielä enemmän todistuksella kuin normaalisti, joten rajat tulevat olemaan entistä kovemmat tulevina vuosina. Myös todella moni noista vanhemmista on samalla tapaa käynyt korottamassa yo-todistustaan, joten en nyt sanoisi todistuksella pääsevän helpommin, kun vuosittain niitä älliä jaetaan vain rajoitettu määrä.

Kauppakorkean kavereilta myös kuullut drop-outtien määrän kasvaneen todistuksella päässeiden joukossa, koska päästy sisälle vaikka motivaatiota ei olisikaan.
Miten tuo E- ja L-rivi poikkeaa siitä, että halutuimmille aloille otetaan sisään 5% hakijoista?

On tietysti selvää, että uudistuksen myötä kirjoituksiin hakeutuu myös korottelijoita, jotka voivat nostaa yleistä tasoa. Toisaalta, kun pääsykokeita on vähemmän, on myös enemmän paikkoja jyvitettäväksi todistusvalinnan perusteella. Niinpä esim. maakuntien yliopistoihin ei välttämättä tarvitse L-riviä, vaan heikompikin riittää. Niinhän se on pitkälti ollut nykysysteemissäkin, että jos on valmis muuttamaan Joensuuhun tai Rovaniemelle, voi kokeessa riittää ihan ok suoritus.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eivät mittaakaan. Lukio suosii systeemattista opiskelua, kun taas pääsykokeissa ulkoa opettelu ja puhdas tuuri ovat selkeämmin esillä. Joillakin aloilla pääsykoe voi toimia tapana mitata soveltuvuutta tietynlaiseen opiskeluun.

Puhun reaaliaineista: ihan yhtä lailla yo-kokeet mittaavat suurelta osin ulkoaopiskelua (tai kykyä muistaa yksityiskohtia) ja vain sen ohella soveltamis- ja muita ajatteluntaitoja. Ja näihin kylläkin pitkällisen ja systemaattisen opiskelun sijaan luetaan muutama viikko ennen koetta ja haetaan arvosana A - L.

Pääsykokeissa sen sijaan opiskellaan vaikkapa argumentoivaa tiedetekstiä, joka ymmärtäminen jo itsessään vaatii ajattelutaitoja toisella tavalla kuin lukiokirjat (jotka tehty sellaiseksi, että se vähiten kiinnostunein ja heikkolahjaisin 16-vuotiaskin niitä ymmärtää).
 
Viimeksi muokattu:

Barney

Jäsen
Lukio on nimenomaan se tasa-arvoistava laitos tässä keskustelussa. Pääsykokeissa valmennuskurssien merkitys korostuu. Eikä kaikilla ole ylipäänsä rahallista mahdollisuutta viettää koko kevättä nenä kiinni kirjassa.
Ja todistusvalinnassa se lukio ja sieltä saadun opetuksen tason merkitys korostuu. Itse olen esimerkiksi opiskellut sellaisessa vähän pienemmässä lukiossa, jossa pitkän matematiikan opetus oli sellaista tasoa, että apua pyydettäessä opettaja saattoi näyttää siitä opettajan kirjasta oikean ratkaisun välivaiheineen, mutta minkäänlaista opetusta häneltä ei saanut. Ongelma oli tiedostettu kyllä lukion rehtoria myöten, mutta sille ei vain onnistuttu tekemään mitään. Kyllä minä veikkaan, että minulla oli hyvin epätasa-arvoinen tilanne pitkän matematiikan ylioppilaskirjoitusten osalta verrattuna esimerkiksi joihinkin Ressun lukion oppilaisiin.

Se on kuitenkin fakta, että todistusvalinnan myötä se lukion taso vaikuttaa entistä enemmän, mikä taas tarkoittaa sitä, että oppilaalla pitää olla erinomainen todistus jo peruskoulusta, mikäli hän haluaa hyvään lukioon ja sitä kautta helpommin yliopistoon. Tietenkin hyvän ylioppilastodistuksen voi saada mistä vain lukiosta, mutta mitä paremmassa opetuksessa olet, niin sitä helpommin saat sen. Hyvään lukioon pääsyä helpottaa taas se, että millaista opetusta saa peruskoulussa ja se mihin kouluun lapsi päätyy riippuu usein perheen asuinpaikasta, mikä taas monesti indikoi perheen varallisuutta. Itse en kyllä osaa nähdä tätä todistusvalintaa mitenkään erityisen tasa-arvoistavana valintatapana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös