Pääsykoe-ketju

  • 112 787
  • 334

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Pääsykokeet, nuo viimeiset esteet köyhälle elämälle, jatkuvalle juhlimiselle sekä kärvistelylle.

puuha-pete otti itseään niskasta kiinni ja nyt armeijan loppupuolella päätti hakea opiskelupaikkaa. Tulin valinneeksi liiketaloutta ja tuonne Pohjois-Haagan suuntaan pitäisi päästä. Pääsykokeisiin tuli kutsu tuossa muutama viikko sitten. 1.11 Keskiviikkona nyt on sitten kyseiset kokeet tuossa Hartwallin kulmalla 12:00-15:00. Tässä kun lomia myönsivät on tullut lueskeltua tuota ennakkomateriaalia, rahoitusmarkkinaraporttia sekä englanniksi riskienhallintaa. Aluksi oli etenkin tuosta rahoitustekstistä aivan kujalla, mutta nyt alkaa homma luonnistaa aika hyvinkin. Riskienhallinta on aika helppo ja jopa mielenkiintoista, keskinkertainen kielitaito riittää tekstiin mainiosti.

Olisi mukava kuulla ihmisten kokemuksia vastaavista tilanteista, valmistautumisista sekä itse kokeesta. Mitä siellä tehdään yms. Sekä saada selville mitä muut Jatkislaiset aikovat opiskella.
Katsotaan jos käy munkki! Puku, salkku ja musta Audi on jo hommattu.
 

Genesis

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Opiskelu

Jaa että Säkylästä maailmalle.

Kansainvälistä kauppaa? Mulla oli meinaan samanlainen koe tuossa puolitoista vuotta sitten.

Rakenteena oli meillä vain englanninkielinen teksti jossa pärjäsi ok- kielitaidolla vallan mainiosti. Sen jälkeen oli haastattelu. Toisessa paikassa oli ihan yleinen koe, joka järjestetään niin insinööreille kuin tradenomeillekin. Ja jos tradenomiksi oot menossa niin audin vaihto nissaniin tulossa.

noissa haastatteluissa kannattaa olla hyvä jätkä, oikeestaan muuta ei tarvitse.
 

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
2.11. 2006 täytyisi Turkuun reissata Psykologitiimi Päämäärä oy:n syynättäväksi. Koulutus sairaanhoitajaksi ja voin varmaksi sanoa että urakastani tulee n. 50x helpompi kuin Puuha-peten vastaavasta. Tiedossa on kaksi kielikoetta, ruotsi ja englanti, loppupäivä menee psykologien uteluissa sekä tietysti musteläiskätestissä. Valmistautua ei siis kummemmin tarvitse, täytyy vain toivoa että päivän "kunto" on kohdillaan ja tädit ja sedät pitävät puheistani.

Lykkyä pyttyyn petelle, toivottavasti tärppää.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Joo ei mitään erityisesti kansainvälistä. Nyt kai vaan on trendinä laittaa jokin englannin osio tuohon. Haastattelut oletan olevan vahva alani, aina ollut hyvä niissä. Toivottavasti tulee vaan joku suomenkielinen ryhmätyö osio, sen klaaraan. Mukavasti tuo inttikin tuonut itsevarmuutta näiden asioiden osalta. Englanniksi jos pitää vetää, pitää olla aika tarkkana ettei puhu täyttä paskaa. Kai se siitä kun on sopivasti aktiivinen mutta ottaa kaikki huomioon yms.
Kattellaa, perkele!
 

Genesis

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
pelikielto kirjoitti:
2.11. 2006 täytyisi Turkuun reissata Psykologitiimi Päämäärä oy:n syynättäväksi. Koulutus sairaanhoitajaksi ja voin varmaksi sanoa että urakastani tulee n. 50x helpompi kuin Puuha-peten vastaavasta. Tiedossa on kaksi kielikoetta, ruotsi ja englanti, loppupäivä menee psykologien uteluissa sekä tietysti musteläiskätestissä. Valmistautua ei siis kummemmin tarvitse, täytyy vain toivoa että päivän "kunto" on kohdillaan ja tädit ja sedät pitävät puheistani.

Lykkyä pyttyyn petelle, toivottavasti tärppää.

ot:
Kaveri kouluttautuu tällä hetkellä hoitsuksi. Onnea ja jaksamista vaan jos tonne pääset. Niitä meinaan kustaan ainakin Porin amk:a niin silmään ettei mitään järkeä.

Ja siis Pete. Ihan normaaliksi tradenomiksi meinaat? Ihan käypä koulutus ainakin itellä, mutta että meitä tulee ku sieniä sateella.
 

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Genesis kirjoitti:
ot:
Kaveri kouluttautuu tällä hetkellä hoitsuksi. Onnea ja jaksamista vaan jos tonne pääset. Niitä meinaan kustaan ainakin Porin amk:a niin silmään ettei mitään järkeä.
Sen vuoksi Turkuun ja Tampereelle hainkin vaikka täälläkin olisi tuo koulu ollut. Olen viettänyt siellä jo muutaman lukukauden. Vakuuttava kuva koulusta tuli heti kättelyssä kun kurssimme vastaava opettaja oli "melko varma" siitä että SAMKissa on mielenterveyden ko. ja "aivan varma" ettei ensihoidon koulutusohjelmaa ole. Molemmat tietenkin löytyvät ko. puljusta niiden !!!!kuuden!!!! suuntautumisvaihtoehdon seasta. Luulisi että tuollaiset perusjutut ovat hallussa...
 
Suosikkijoukkue
TPS
Keväällä olisi tarkoitus yrittää toisen kerran lääkikseen. Ensimmäisellä kerralla ei ollut kaukana ja nyt on vielä seitsemän kuukautta lukuaikaa jäljellä, niin eiköhän se opiskelupaikka irtoa.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Genesis kirjoitti:
ot:
Ja siis Pete. Ihan normaaliksi tradenomiksi meinaat? Ihan käypä koulutus ainakin itellä, mutta että meitä tulee ku sieniä sateella.

Riippuu pitkälti koulutuksen suuntautumisesta tai ainakin siltä tuntuu. Meidän koulusta tulee miltei kolme kertaa niin paljon markkinoinnin tradenomeja kuin esim. laskentatoimen tradenomeja, mihin itse olen pikkuhiljaa valmistumassa ja pääasiallisesti yritän suuntautua lopputyön ja harjoittelun kautta operatiiviseen laskentaan ja investointilaskentaan sekä rahoitukseen. Varsinainen taloushallinto on meikäläisen mielelle vähän liian tylsää, vaikka toki sekin puoli pitää jollain tasolla olla hallussa. Ei tule tilinpäätösanalysoinnista mitään jos ei ymmärrä edes peruskirjanpidollisia asioita. :) Toisaalta tekisi mieli kyllä hakea lukemaan KTM:n paperit rahoitusalalta, mutta riippuu vähän miten töitä on tarjolla ja mistä.

edit: Olis kyllä mielenkiintoista lukea, onko täällä ketään muita laskentapuolen tradenomiopiskelijoita.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Genesis kirjoitti:
ot:

Ja siis Pete. Ihan normaaliksi tradenomiksi meinaat? Ihan käypä koulutus ainakin itellä, mutta että meitä tulee ku sieniä sateella.

Ajattelin erikoistua sitten lopulta vähän tuonne maatalouskaupan puolelle kun sieltä on pohjalle kovaa tietoa ja en pelkäksi tradenomiksi lopulta varmasti jäisikään, aika näyttää. Jos ja kun sinne pääsen(hah) on aika katsella mitä sieltä lopulta haluan.
 

Tuamas

Jäsen
Pääsykokeet, tuo paholaisen keksintö.

Itse pari kertaa pyrin pääsykokeen kautta kauppakorkeaan, mutta laiskuuden vuoksi en saanut luettua ensimmäisellä kerralla edes kaikkia kirjoja ja toisellakin kerralla meni aika nihkeästi lukupuoli.

Nuo AMK:n pääsykokeet olivat ainakin Porissa kaupan puolelle aivan naurettavan helpot, noh opetuksen tasokin oli sitten sitä samaa luokkaa ja tutustuminen tradenomien liksoihin, sijoittumiseen ja työllisyyteen opetuksen tason lisäksi sai minut siirtymään työelämään puoleksitoista vuodeksi.
Toki kuulemma Helia, Tamk ja tämä toinen pk-seudun yksikkö ovat opetukseltaan selvästi parempia.

Itse päädyin sitten pääsykokeisiin turhautuneena sellaiseen ratkaisuun, että hain ja pääsin ulkomaille yliopistoon opiskelemaan bisnestä. Tähän saakka homma on toiminut ja kohtuullisen korkeita kuluja lukuunottamatta en kyllä kadu yhtään. Suosittelen muillekin joilla ei motivaatio riitä pääsykokeisiin pänttäämiseen, toki siis AMK:n pääsykokeet eivät vaadi ihan niin paljoa paneutumista.

Jos joku tälle tielle lähtee, kannattaa varmistaa että kyseessä on Suomessakin hyväksytty tutkinto ja sellainen tutkinto jonka kautta voi Suomessa lukea itsensä maisteriksi. Toki toinen, kohtuullisen kallis vaihtoehto on lukea masters degree myöskin ulkomaisessa yliopistossa.

Mutta tosiaan eipä muuta, kuin onnea kaikille pääsykokeisiin!
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Itse luin muinoin tammikuun alusta juhannusviikolle viisi päivää viikossa n. 6h päivässä pääsykokeisiin. Jäi ehkä kolme arkipäivää väliin, ja niistäkin kaksi oli pitkäperjantai ja pääsiäispäivä. Luettavaa oli neljä kirjaa, about 1200 sivua.

Ja pääsin.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Niin ja tuosta AMK:n pääsykoejutusta vielä sen verran, että mielestäni jos on keskimääräisillä papereilla lukiosta kirjoittanut niin kyllä tradenomikouluun pääsee käytännössä sillä, että menee paikalle. Itse ainakin pääsin. Pari vuotta kävin lukemassa sähkötekniikkaa LTY:llä, mutta kun kiinnosti saunankiviäkin enemmän tekniikka. Harmi sinänsä, että löysin itseni vasta siinä vaiheessa kun oli takana jo 20 kurssia pelkkää matikkaa ja fysiikkaa lukiosta. Valmistuminen ei sitten tietysti enää tapahdu vain paikallaan istumalla sieltä tradenomikoulustakaan.
 

scholl

Jäsen
avatar kirjoitti:
Harmi sinänsä, että löysin itseni vasta siinä vaiheessa kun oli takana jo 20 kurssia pelkkää matikkaa ja fysiikkaa lukiosta.

Lukio on yleissivistävä koulu. Se, mitä siellä opiskellaan, ei liity kovin paljon siihen, mitä sen jälkeen tekee. Kyllähän itsekin tein ihan huvin vuoksi lukiossa pitkät matikat, fysiikat ja kemiat ihan kirjoituksia myöten. Enkä tehnyt niin sen takia, että olisin tkk:lle aikonut mennä, vaikka luonnollisesti noiden aineiden opettajat yrittivätkin painostaa, vaan siksi, että omaa hieman laajemman käsityksen maailmasta. Vähän samalla tavalla kuin Amerikassa tai Englannissa joku voi ensin opiskella alempana korkeakoulututkintona vaikkapa kirjallisuutta ja siirtyä sen jälkeen business tai law schooliin.

Niin niihin pääsykokeisiin. Lukion jälkeen halusin vähän vapautta itselleni, joten en lukenut ollenkaan pääsykokeisiin kuten en kirjoituksiinkaan oikeastaan. Pidin lomaa sen kevään ja kesän. Itse asiassa luulin, että pääsykokeissa pärjäisi paremmin ihan pintapuolisella yleistiedolla, mutta monivalintakysymykset todellakin vaativat sen, että kirjat osaa ulkoa, eikä riitä se, että selaa nopeasti ja tajuaa kaiken. Esseesysteemillä kuvittelen, että olisin päässyt. Silloin '92 ei ollut lähellään. Seuraavana vuonna luin kirjat ulkoa. Joka päivä tietyn määrän, mutten kuitenkaan tehnyt mitään todella pitkää päivää. Kirjat olivat suomenkielisiä, joten niiden lukeminen oli äärettömän helppoa ja kun oli päässyt hommaan vähän sisälle niin silloin homma sujui todella nopeasti. Joskus huhtikuussa oli sellainen tunne, että osaan käytännössä sanasta sanaan ne kirjat ja viimeiset 1,5-2kk aika meni vain siihen, että selasin kirjoja ja katsoin etten ole unohtanut mitään.

Pääsykokeeseen kun menin niin huomasin siellä melko pian että sitä muistaa tarvittavat asiat niin tarkasti, että voisi melkein mainita sivunumeronkin, mistä tieto löytyy. Ainakin muisti oliko luettelossa sivun ala vai yläosassa, vasemmalla vai oikealla puolella. Rastittelin siinä suht hyvällä tahdilla ja 20 minuutin kuluttua olin sadan prosentin varma, että pääsin sisään. Silloin pidin sellaisen ehkä minuutin hymähtelytauon. Sen jälkeen käytin vielä ehkä kymmenen minuuttia tarkisteluun ja kokeen viimeistelyyn ja yritin suoraan sanottuna voittaa. Tyhmää mennä mukaan vain osallistumaan. En muista, mikä se minimiaika oli, jolloin sai lähteä pois, mutta taisin lähteä heti pois, kun sai. Ja illalla kyllä väsytti. Vaikka olin elänyt varmaan puoli vuotta hyvin kurinalaista elämää siinä mielessä, että joka päivä klo 21.30 nukkumaan ja viimeistään seitsemältä ylös, enkä ollut alkoholia nauttinut yli vuoteen niin siitä huolimatta se homman ohi oleminen tavallaan kyllä purkautui väsymyksenä.
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kerran olen yliopistoon hakenut ja kerran sisään päässyt. Tiedän, että pääsykokeet voi olla tietyillä aloilla useamman vuoden projekti kovan kilpailun takia, joten siinä mielessä voin sanoa päässeeni helpolla.

Pääsykoekirjat tilasin aikanaan vähän kirjoitusten jälkeen. Yhteensä viisi kirjaa, joista luin neljä jotenkuten kertaalleen läpi. Ei siis tullut vietettyä paljoa aikaa lukiessa ja kevät oli suht rentoa aikaa. Pääsykokeet tulivat ja huomasin listalta yliopiston seinällä, että lähtöpisteeni papereiden pohjalta olivat parhaimmasta päästä. Tuli helpottuneempi olo.

Aiemmin olin tsekannut aiempien vuosien yhteispistemäärät, joilla sisään oli menty ja toimin sen mukaan. Vaaditut pisteet oli kohtuu samoja vuodesta toiseen, joten vähensin omat yo-papereilla saadut pisteeni tarvittavasta pistemäärästä ja sain tietää kuinka monta tehtävää suunnilleen oli ratkottava oikein. Sitten vaan koetta tekemään ja poimimaan varmoja päältä. Tein tehtäviä yksitellen itselleni helpoimmasta aloittaen, kunnes olin saanut ratkottua laskemani vaadittavan määrän ja muutamia päälle varmuuden vuoksi. Olin suht varma noiden vastausten oikeellisuudesta, joten en ottanut riskejä jäljellejääneiden tehtävien kanssa. Vääristä vastauksista kun tulee miinuksia.

Hyvin mentiin tuolla suunnitelmalla sisälle ja nyt neljättä vuotta luen kauppatieteitä LTY:llä. Joskus laiskuuskin riittää, jos pohjalla on hyvä määrä lähtöpisteitä ja kouluun ei hae kaikki parhaat. Ahkeruus on toki huomattavasti varmempi tapa.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Mitä tuossa olen noita vanhoja tilastoita katsellu ja pisteitäni pohtinut, pitäisi pääsykokeesta saada 35/55 niin pitäisi mennä vielä aika reilusti sisään. Se sitten on eria asia miten saada ne 35 pojoa, huh. No, ainakaan lukemiseen en ole liikaa aikaa käyttänyt.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
avatar kirjoitti:
edit: Olis kyllä mielenkiintoista lukea, onko täällä ketään muita laskentapuolen tradenomiopiskelijoita.
Ei muuta kuin selaamaan:
Koulutuksesta
Tradenomi vs. KTM

Tuamas kirjoitti:
Toki kuulemma Helia, Tamk ja tämä toinen pk-seudun yksikkö ovat opetukseltaan selvästi parempia.
Luulisin, että Jyväskylän amk menee tuohon joukkoon myös. Ainakaan sinne ei aivan kävellä sisään, yksi tuttuni ei päässyt edes pääsykokeisiin magnan papereilla. Ja tiimiakatemiahan on huippukoulutusyksikkö, en tosin tiedä kuinka yleistä se on ammattikorkeissa ja ovatko valintaperusteet samat kuin yliopistojen kohdalla.

Pienien yksiköiden opetuksen taso on puolestaan hyvin kirjavaa. Jotkut opettajat ovat päteviä ja ottavat duuninsa tosissaan, toiset ovat luvattoman heikkoja.
 

Kaivanto

Jäsen
dude kirjoitti:
Itse luin muinoin tammikuun alusta juhannusviikolle viisi päivää viikossa n. 6h päivässä pääsykokeisiin. Jäi ehkä kolme arkipäivää väliin, ja niistäkin kaksi oli pitkäperjantai ja pääsiäispäivä. Luettavaa oli neljä kirjaa, about 1200 sivua.

Ja pääsin.

Itse taas luin muinoin kesäkuussa kaksi koetta edeltänyttä päivää. Molemmat kirjat noin 200-sivuisia, toisen sain sentään kirjastosta ja toisen lukaisin häthätää lukusalissa vajaassa kuudessa tunnissa.

Ja pääsin (kokeen kirjaosiosta täydet pisteet).
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Hain ylioppilaskeväänä oikikseen ja pääsin täpärästi sisään. Raskas urakka, en suosittele kenellekään. Opiskelu pääosin tylsää puurtamista, silloin tällöin voi törmätä johonkin hyvinkin mielenkiintoiseen aiheeseen. Opetus luokatonta tai olematonta (HY), miten asian sitten haluaakin sanoa. Työllistymismahdollisuudet heikentymässä, edelleen kuitenkin hyvät. Palkkaus on useimmiten oikein hyvä ensimmäisiä riistovuosia lukuunottamatta. Sijoittuminen mahdollista hyvinkin moneen paikkaan, esim. yritysmaailmassa Nokian tj:ksi tai julkisella puolella presidentiksi ;)
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Kaivanto kirjoitti:
Itse taas luin muinoin kesäkuussa kaksi koetta edeltänyttä päivää. Molemmat kirjat noin 200-sivuisia, toisen sain sentään kirjastosta ja toisen lukaisin häthätää lukusalissa vajaassa kuudessa tunnissa.

Ja pääsin (kokeen kirjaosiosta täydet pisteet).

Joo... kyllä minäkin sain opinto-oikeuden tilastotieteeseen pläräämällä kirjan neljässä tunnissa läpi. Kun sisäänottoprosentti on 50% hakeneista, niin..

Kaikkihan on vain kiinni siitä, mihin hakee ja millainen koulu. Omat kokemukseni pääsykokeista ovat hyvin samanlaiset kuin schollilla, ja väitän että omaan opinahjooni tälle alalla ei pääse lukemalla kirjat kerran, ellei ole alan amk-tutkintoa alla (eikä välttämättä siltikään), koska kirjat ovat ulkoaopettelua ja raksi ruutuun kysymyksiä mallia "onko joku asia AINA näin vai JOSKUS näin"...
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
dude kirjoitti:
Itse luin muinoin tammikuun alusta juhannusviikolle viisi päivää viikossa n. 6h päivässä pääsykokeisiin. Jäi ehkä kolme arkipäivää väliin, ja niistäkin kaksi oli pitkäperjantai ja pääsiäispäivä. Luettavaa oli neljä kirjaa, about 1200 sivua.

Ja pääsin.

Itselläni hyvin samankaltaiset kokemukset ja sama päämäärä:) Helmikuun alusta aina pääsykokeisiin asti suunnilleen 8 tuntia päivässä. Sunnuntaisin en lukenut, enkä parin viimeisen kuukauden aikana lauantaisinkaan. Kertaakaan en myöskään ryypännyt tuona ajanjaksona. Pääsykokeissa oli 32 monivalintatehtävää, joista sain 28 oikein. Kahteen jätin vastaamatta ja 2 meni väärin. Kokonaispistemääräni valintakokeesta oli 50, kun alarajana pääaineessani markkinoinnissa oli n. 38 pistettä.

Ei kyllä jälkeenpäin ole kaduttanut yhtään, vaikka puoli vuotta menikin pelkästään kirjoja päntätessä. Ja yllättävän helposti tuohon lukemiseenkin tottui, kun päivärytmi oli niin selkeä.
 

Kaivanto

Jäsen
dude kirjoitti:
Joo... kyllä minäkin sain opinto-oikeuden tilastotieteeseen pläräämällä kirjan neljässä tunnissa läpi. Kun sisäänottoprosentti on 50% hakeneista, niin..

Kaikkihan on vain kiinni siitä, mihin hakee ja millainen koulu. Omat kokemukseni pääsykokeista ovat hyvin samanlaiset kuin schollilla, ja väitän että omaan opinahjooni tälle alalla ei pääse lukemalla kirjat kerran, ellei ole alan amk-tutkintoa alla (eikä välttämättä siltikään), koska kirjat ovat ulkoaopettelua ja raksi ruutuun kysymyksiä mallia "onko joku asia AINA näin vai JOSKUS näin"...

No tässä tapauksessa oli kyllä prosentti alle kymmenen, joskin koe ei ollut kovin kirjapainotteinen, mutta kirjoja koskevia monivalintakysymyksiä kuitenkin oli. Mulla oli tuolloin kohtuullisesti alaa koskevaa työkokemusta ja turhia korkeakouluopintoja alla, joten verrattuna tuoreeseen ylioppilaaseen päässä oli ehkä paremmin skeemoja, joihin asioita pudotella, mutta omaksuttava tieto oli uutta. Tietysti ahkera lukeminen kannattaa, mutta mainitsinpa nyt myös tällaisen rutiineissa huonon tyypin läpäisykaavan, etteivät juniorit pelästy, että itsensä on sidottava patteriin puoleksi vuodeksi tai mistään ei tule mitään. Mainitsinko jo, että ryyppäsin koetta edeltävinä viikkoina helvetisti?
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Itse pääsin yliopistoon neljännellä yrittämällä. Tosin vasta toisella kerralla tähän aineeseen. Sisään otetaan suunnilleen 10% pääsykokeeseen osallistuvista. Ilman pääsykoetta ei sisälle ole asiaa kesähaussa.

Oma reittini kulki siten, että kävin avoimessa yliopistossa suorittamassa perusopinnot. Sen jälkeen aloitin lukemisen kolme viikkoa ennen pääsykokeita ja luin 3-5 tuntia päivässä. Ei siis vallan mahdottomia panostuksia, mutta ei toisaalta ihan läpihuutojuttukaan.
 

Jääkuutio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins + ex-Kiekko-Espoo
Oma ongelmani on aina ollut se, että olen yksinkertaisesti aivan järkyttävän laiska. Itsestäni ei olisi koskaan esimerkiksi istumaan joka päivä kirjastossa kahdeksan tunnin ajan lukemassa. Aikoinaan omiin pääsykokeisiini valmistautuessa lukemiset jäivätkin aivan minimiin (taisin koko kevään aikana lukea kaksi tuntia).

Onneksi kuitenkin pääsykokeen tehtävät natsasivat sinä vuonna melko hyvin ja lopulta pääsinkin haluamaani paikkaan lähes täysillä pisteillä ensimmäisellä yrittämällä.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Itse pääsin ensimmäisellä yrittämällä Helsingin yliopistoon pääaineeseen jonne sisäänpääsy on 10-13% vuosittain. En osannut tuota paljon arvostaa alkuun, kun en ollut mitenkään äärettömästi päntänny pääsykoekirjoja, mutta käsitys kyllä muutui kun selvisi, että moni opiskelijakaveri oli hakenut useana vuonna, käynyt valmennuskursseja tai tehnyt avoimessa opintoja. Tai sitten osa kaikkia näitä.

Oikikseen olen päättänyt vielä elämäni aikana hakea, mutta sen järkevyydestä en tiedä, koska nykyinen tutkinto on loppuvaiheessa ja sitä ei siksi kannata kokonaan hylätä. Tosin se ei myöskään tue kovin paljon oikeustieteellisen opintojakaan. Haluaisin vaan kokeilla omia rajoja tai jotain sinnepäin.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Joo, olenhan tänään jo lukenutkin sen yhden sivun. Tässä enää kannatakaan, selailen vielä ja koitan keksiä syy-yhteyksiä. Illalla ajattelin kerrata aavistuksen englannin kielioppia, ei ole tullut muuten käytettyä kun ruotsinlaivalla naisia yritettäessä. Kielimuuri ratkesi kielellä, hah. No, mukava mennä sinne kokeeseen ilman minkäänlaista stressiä.
Ei muuta kuin puolimetriä lunta niin muutama saattaa jättää tulematta, hah!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös