Kisapuisto
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- SaiPa
Noh, luulisi ainakin uber-taksien nauttivan...
Ihan tavalliset taksitkin tulevat tekemään huikeaa tiliä perjantaina.
Noh, luulisi ainakin uber-taksien nauttivan...
Olen maksanut 20 vuotta jäsenmaksuja ja saanut yhden päivän lakkoavustuksen.Kysymys teille liittoon kuuluville. Miten paljon maksatte jäsenmaksuja, ja miten paljon olette tästä jäsenmaksusta hyötyneet? Ihan uteliaisuuttani kysyn kun en ole koskaan liittoon kuulunut.
Kysymys teille liittoon kuuluville. Miten paljon maksatte jäsenmaksuja, ja miten paljon olette tästä jäsenmaksusta hyötyneet? Ihan uteliaisuuttani kysyn kun en ole koskaan liittoon kuulunut.
Suuryrityksissä puolestaan yritys itse päättää omat toimintapansa, mutta käytännössä näissäkin palkankorotuksista ja uusien ihmisten palkkauksesta päättäminen on viety niin ylös, että pelko siitä että joku työnjohtaja itsenäisesti ja omavaltaisesti tuollaista tekisi on hyvin pieni. Suomessa ei ole tavatonta että 200-500 hengen firmoissa lopulliset päätökset viedään toimitusjohtajatasolle.
Kysymys teille liittoon kuuluville. Miten paljon maksatte jäsenmaksuja, ja miten paljon olette tästä jäsenmaksusta hyötyneet? Ihan uteliaisuuttani kysyn kun en ole koskaan liittoon kuulunut.
Itseasiassa olen sanonut, että itse pärjään koska tietys asiat olen hyvin hoitanut (halpa vuokra ja kämppä hyvällä paikalla, ei muita lainoja kun opintolaina, kuljen polkupyörällä)... Lisäksi olen tainnut aina olla aika "pihi" ihminen, joten itse saan jopa säästöönkin rahaa. Mutta tosiaan noilla yksinhuoltajilla on lähes poikkeuksetta taloudellisia ongelmia, koska on pakko olla se auta ja päivähoitomaksut ovat suuria (vuoropäiväkodin hinnat ainakin täällä normi päiväkotia kalliimmat).Olet nyt itkenyt omaa tilannettasi täällä jo pidempään ja valitellut kun rahat ei riitä. Oletko koskaa miettynyt lisätöiden etsimistä? Teet lyhennettyä työviikkoa, voisit etsiä lisätöitä talouttasi parantamaan. Olen heittänyt säännöllisen epäsäännöllisesti keikkaa lastensuojelulaitoksissa ja viikonlopuista jää mukavasti käteen sivuveroprosentinkin jälkeen. Lähihoitaja voisi tehdä monenlaista hoito- ja hoiva-alan työtä tai sitten voisi etsiä ihan jotain muutakin. Soita nyt ensin läpi vaikka kaikki yksityiset hoito- ja hoiva-alan yritykset ja tarjoa itseäsi keikkalistalle, ties vaikka natsaisi.
Lomarahoista on helppo säästää ns. turvarahasto yllättävien menojen varalle. Jättää yhden kesän menot menemättä ja voi hengittää hieman rauhallisemmin talvella. Ja parikymppiä saa kuukaudessa säästöön laittamalla pikkuhilut ja pullopalautus rahat säästöön.
Omaan napaa tuijottelu on tämän maan suurin ongelma tällä hetkellä.
Tullut kohta 20 vuotta kuuluttua omaan liittoon, mutta tällä viikolla sekin sitten loppuu jos ei tule selvää pesäeroa tuohon perjantain lakkoiluun. Tänä vuonna maksu on vajaat 400 euroa, joten varmaan tuollainen 6000 - 7000 euroa tullut maksettua kokonaisuudessaan ja mieluummin sillä rahalla olisi käynyt 3-4 kertaa Karibialla. Mitään hyöytyä ei ole tullut ellei sitten hyödyksi laske työttömyyskassaan kuulumista (ns vakuutus). Tosin senkin osuus on ollut luokkaa neljäsosa tuosta maksusta, joten edelleen tuollainen 5000 euroa on tullut maksettua tyhjästä.
.
No itse uskon, että ainakin meillä "tuottamattomilla aloilla" mentäisiin about nälkäpalkalla, ellei olisi ammattiliittoja jotka olisi jo kauan pitäneet puolia.Kiitos vastauksista @Kisapuisto @Mr. Smith ja @Punainen Vaara . Etkä mielestäni ole tyhmä, Punainen Vaara. Maksanhan minäkin vakuutuksia ja toivon syvästi, että koskaan ei niihin tarvitsisi turvautua.
Rupesin tuossa vaan miettimään, että mikä se on se todellinen hyöty noista ammattiliitoista? Onko se nyt oikeasti sen jäsenmaksun arvoista? Minun mielestäni ei ole. Varsinkin kun ansiosidonnaisen saa myös työttömyyskassasta. Tuleeko työnantajan kanssa oikeasti niin paljon kärhämiä, että kannattaa jäsenmaksua maksaa se 400 euroa vuodessa? Minulla on sitten varmaan käynyt satunnainen tuuri, kun ei ole kummempia kärhämiä työnantajan kanssa tullut. Tosin nuorempana kun havaitsin, että eräs silloinen työnantajani alkoi kusettaa palkanmaksussa niin vaihdoin työpaikkaa.
Ilveksen miehellä on nyt huvittavan naiivi ja etten sanoisi itsekäs käsitys ay-liikkeen tehtävästä. Ilman vahvaa ay-liikettä täällä oltaisiin Yhdysvaltojen mallissa esimerkiksi lomaoikeuksien ja muiden työehtojen suhteen. Se nyt vaan olisi suurimman osan mielestä aika ikävä tilanne. Yksittäisen jäsenen kannalta tuo ansiosidonnainen on tosiaan merkittävin etu, mutta ay-liikkeen toiminnalla on myös aivan kollektiivisia etuja työsopimusneuvottelujen kautta. Ay-liike on vahva voima kaikissa hyvinvointivaltiota muistuttavissa yhteiskunnissa. Koulun yhteiskuntaopin tunnit ovat ilmeisesti menneet kohdallasi hukkaan.
Onko todella niin ettei suuri yleisö ja yksittäinen ay-jäsen näe järjestymisen hyötyjä kansantalouden kannalta? Tätä samaa ihmettelen ettei hyötyä näe edes hallituksen edustajat, kun on väläytelty jäsenmaksun verovähennysoikeuden poistoa.
Rinkirunkkaussyytteiden uhallakin tämä. Ay-liikeeseen kuuluminen on jo pelkästään siksi tärkeää, että olemassa on selkeä vastavoima työsopimusneuvotteluissa sekä taho, joka antaa työntekijälle mahdollisuuden pitää kiinni omista oikeuksistaan. AY-liikkeen tulee uudistua lähitulevaisuudessa, mutta tulevan perjantain mielenilmaus ei ole missään muodossa menneisyydessä elämistä tai kaavoihin kangistumista. Kun tälläisia muutoksia runnotaan läpi ilman työntekijäpuolen edunvalvojien suostumusta jopa tulkintatavasta riippuen perustuslain vastaisesti, täytyy asiaan ehdottomasti ottaa kantaa voimakkaasti.Ilveksen miehellä on nyt huvittavan naiivi ja etten sanoisi itsekäs käsitys ay-liikkeen tehtävästä. Ilman vahvaa ay-liikettä täällä oltaisiin Yhdysvaltojen mallissa esimerkiksi lomaoikeuksien ja muiden työehtojen suhteen. Se nyt vaan olisi suurimman osan mielestä aika ikävä tilanne. Yksittäisen jäsenen kannalta tuo ansiosidonnainen on tosiaan merkittävin etu, mutta ay-liikkeen toiminnalla on myös aivan kollektiivisia etuja työsopimusneuvottelujen kautta. Ay-liike on vahva voima kaikissa hyvinvointivaltiota muistuttavissa yhteiskunnissa. Koulun yhteiskuntaopin tunnit ovat ilmeisesti menneet kohdallasi hukkaan.
Tähän jo vastattiinkin, että palovakuutuksen tavoin tavallaan hyödytön menoerä, kunnes...Kysymys teille liittoon kuuluville. Miten paljon maksatte jäsenmaksuja, ja miten paljon olette tästä jäsenmaksusta hyötyneet? Ihan uteliaisuuttani kysyn kun en ole koskaan liittoon kuulunut.
Onko todella niin ettei suuri yleisö ja yksittäinen ay-jäsen näe järjestymisen hyötyjä kansantalouden kannalta? Tätä samaa ihmettelen ettei hyötyä näe edes hallituksen edustajat, kun on väläytelty jäsenmaksun verovähennysoikeuden poistoa.
Mutta niistä on jo aikaa ja viime aikoina ay-liikkeiden olisi pitänyt olla joustavampia, jotta Suomen talous olisi paremmassa tilassa tällä hetkellä. Ei ay-liikettä tarvitse heikentää, mutta ay-liikkeen pitää ottaa uudenlainen asenne ja ymmärtää tilanne missä ollaan.
Ja jäisi työntekijän vastuulle ottaa selvää omista oikeuksistaan, tutkia lakipykälien sovellusmahdollisuudet ja tämän jälkeen vielä kontaktoida ja valittaa oikeiden kanavien kautta? Itse ainakin mieluummin ulkoistan tämän ammattiliitolle (jonka toiminnasta annan luonnollisesti myös palautetta silloin kun se asiaan kuuluu) maksamalla jäsenmaksun.Ay-liikkeen merkitys on vähentynyt marginaaliseksi lakien kehittymisen myötä. TES:t voitaisiin aivan hyvin poistaa ja siirtää siinä olevat asiat suoraan lakiin. Tällöin asioista päättäisi demokraattisesti valittu eduskunta, eikä pieni avainasemassa oleva porukka pystyisi kiristämään Suomen valtiota.
Ja jäisi työntekijän vastuulle ottaa selvää omista oikeuksistaan, tutkia lakipykälien sovellusmahdollisuudet ja tämän jälkeen vielä kontaktoida ja valittaa oikeiden kanavien kautta? Itse ainakin mieluummin ulkoistan tämän ammattiliitolle (jonka toiminnasta annan luonnollisesti myös palautetta silloin kun se asiaan kuuluu) maksamalla jäsenmaksun.
Varsin suuri vastuu ja valta yhden henkilön harteille ja homma ei välttämättä toimisi yhtä hyvin kuin nykyään. Silti näen tuossa yhden mahdollisuuden. Osaltaan arveluttaa tietysti se, että lakia oltaisiin todennäköisesti muuttamassa aina vaalien jälkeen vallassa olevan koalition mieleiseksi, mikä ei ehkä korostaisi maltillisuutta ja jatkuvuutta.Mikä estää säilyttämästä luottamusmies järjestelmää? Työpaikoilla olisi paljon helpompi sopia asioista, kun ei olisi eri liittojen TES:a, joita pitää sovittaa yhteen. Lisäksi poistuisi politikointi, yksi laki ja yksi luottamusmies.
Eivätkö juurikin maltilliset palkkaratkaisut ole niitä Suomen taloutta edesauttavia myönnytyksiä?
Suomen kilpailuongelma ei myöskään ole ollut palkkatasossa vaan tuottavuudessa, joka on riippuvainen muista asioista kuin työntekijöiden palkoista (mieti Nokiaa tai paperiteollisuutta).
Ensimmäiseen kyllä. Mutta tuo ei pelkästään riitä vaan on pakko tehdä niitä ikäviä huononnuksia nykyisiin sopimuksiin.