OY Suomi AB closed for business perjantaina 18.9.2015

  • 63 155
  • 530
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Ay liikkeiden järjestämä mielenilmaus hallituksen esittämiä leikkauksia vastaan näyttää kovasti laittavan koko Suomen kiinni tuona päivänä. Mielenilmaus on virallisesti perjantaina klo 11-13 välisenä aikana, mutta käytännössä koko päivä menee mieltä ilmaistessa.

AKT ilmoitti jo hyvissä ajoin (vähemmän yllättäen) pitävänsä koko päivän kestävän työnseisauksen tukeakseen mielenilmausta. Sitten mukaan liittyi metalli ja paperityöläiset, jotka myöskin pitävät koneet kiinni koko päivän.

Helsingin Sanomat uutisoi nyt, että koko pääkaupunkiseudun julkinen liikenne on pysähdyksissä, ja VRn junat eivät liiku aamukuudesta iltakuuteen tuona perjantaina. Lisäksi päiväkoteja ja kouluja on kiinni. Uskoisin, että nämä tällaiset ilmoitukset eivät jää tähän.

Eli näyttää koko ajan enemmän ja enemmän, että mielenilmauksen sijaan meillä on käsillä yleislakko ensi perjantaina.

Mitä mieltä sinä olet?
 
Kuka sitten kuljettaa turvapaikanhakijoita pohjoisesta etelään, jos ei VR? Ymmärrän kyllä lakkoilijoita, mutta onhan se ollut jo useita vuosia täysin selvää, että palkoista ja lomista on pakko säästää, ellei sitten välttämättä haluta Kreikan tielle. Jos taas rikkailta otetaan paljon nykyistä enemmän, niin entistä useammat muuttavat Nallen perässä Ruotsiin tai vaikka Portugaliin.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitä mieltä tässä nyt voi olla, joukossa tyhmyys tiivistyy?

Kuinka pihalla porukan pitää olla etteivät he tajua, että taas kaivetaan kuoppaa metri syvemmäksi vaikka pinnalle on jo kymmenisen metriä matkaa. Itsehän teen ainakin töitä ja toivon muiden tekevän myös. Nyt olisi tilaisuus jokaisella, joka on työstään ylpeä, haistattaa AY-liikkeelle pitkät ja näyttää että ovat palkkansa arvoisia.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Itse en ymmärrä lakkoilijoita. SAK ei halunnut tehdä yhtään mitään ja tarkoituksena oli ajaa Suomi konkurssiin. Nyt kun hallitus yrittää jotain niin SAK torppaa sen heti ja SAK:n tarkoituksena on edelleen ajaa Suomi konkurssiin - tällä kertaa välittömästi. Totta kai jotain on pakko tehdä ja varmasti se kirpaisee monia. Mutta jostain on pakko pystyä luopumaan, että saadaan tämän maan talous vähän parempaan jamaan ja turvataan niitä työpaikkoja myös tulevaisuuteen. Yleensähän AY liikkeitä ei ole kiinnostanut yhtään tulevaisuus vaan "mulle kaikki nyt tänne" ja "saavutetuista eduista ei tingitä" asenne on kaikunut.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Ainakin itse joudun olemaan töissä, joten ei nyt aivan koko Suomi pysähdy.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen reilut kaksi vuotta ollut peruskoulussa aineenopettajan, mutta tuohon paskajärjestöön en ole painostuksesta huolimatta liittynyt, LAL oli aikoinaan ihan tarpeeksi minulle.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuosta saa sen käsityksen, että sellaiset opettajat, joiden läsnäolo ei ole välttämätöntä koulussa perjantaina, voivat osallistua. Eli laaja-alaiset erityisopettajat, oppitunnitonta päivää viettävät yms. Enpä usko, että yhdenkään koulun normaaliin arkeen on opettajien puuttumisen takia paljoakaan vaikutusta.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Pitkä viikonloppu tiedossa. Ei voi valittaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pyörällä pääsee satoi tai paistoi.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämmöinen lainaus tuosta aiemmin olleesta Ylen jutusta:

"– Ei ole epäselvyyttä siitä, etteikö tarvita taloutta tasapainottavia toimia, mutta mielenilmaisu kohdistuu siihen, mitä saa sopia. Siitä on todella tiukat mielipiteet kentällä, että siihen ei kosketa. Se on hieman sitaateissa sanottuna perustuslaillinen oikeus, Luukkainen luettelee.

– Tämä on täysin eri suuntaan kuin mitä ILO:n ohjeet ohjaavat, että heikompaa suojellaan.

Luukkaisen mukaan opettajat ovat olleet yhtä laajasti mukana mielenilmauksessa viimeksi vuonna 1984, jolloin opettajat olivat lakossa.

– Aikaa on kulunut paljon. Sekin kertoo siitä, miten vakavaksi opettajat tilanteen kokevat."

Että Oku on nyt tosissaan, toivottavasti kukaan ei ota todesta tuon sekopään sanomisia. Tai meidän OAJ-vastaavat kyllä varmaan vaahtoaa tuosta asiasta koko ensi viikon, pitkä viikko siis tiedossa...
 

Jotva

Jäsen
En ihan ymmärrä opettajien intoa lähteä mukaan lakkopuuhiin. Vai leikataanko heidänkin kahden ja puolen kuukauden kesälomaansa? Luulisi, että se porukka olisi ihan hiljaa, ettei heidän erityisasemaansa vaan kukaan kyseenalaistaisi.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Ainakin itse joudun olemaan töissä, joten ei nyt aivan koko Suomi pysähdy.

Äläs sano vielä, saatat päästä karkeloihin. Poliisitkin osallistuvat mielenilmaukseen

Toisaalta, facebookissa on perustettu ryhmä nimeltä "Töissä perjantaina 18.9. ja ylpeä siitä". Hyvin lyhyessä ajassa tähän ryhmään on liittynyt jo 24000 facebook käyttäjää.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kertokaapa tietämättömälle että mitä tapahtuu liittoon kuuluvalle työntekijälle joka lakosta huolimatta menee töihin? Eli voiko esimerkiksi opettaja pitääkkin tunnit ja saada siitä palkan?

Itse olen viimeiset kymmenen vuotta ollut töissä omalla sopimuksella. Enkä edes usko että mikään liitto minun etujani ajaisikaan. Vaikka kuuluisinkin liittoon ja se sanoisi että minun pitäisi olla lakossa, niin en tosiaankaan olisi mikäli en itse näkisi tilanteen oleva sellainen että pitäisi töitä olla tekemättä.

Uskon että moni tilanteen ymmärtävä osallistuu työnseisaukseen vastentahtoisesti ryhmäpaineen alla.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No ainakin itse kävin heti ensi töikseni liittymässä tuohon facebook-ryhmään. Ihan sama, mikä on työpaikan yleinen mielipide, töissä kuitenkin ollaan.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Kertokaapa tietämättömälle että mitä tapahtuu liittoon kuuluvalle työntekijälle joka lakosta huolimatta menee töihin? Eli voiko esimerkiksi opettaja pitääkkin tunnit ja saada siitä palkan?

Itse olen viimeiset kymmenen vuotta ollut töissä omalla sopimuksella. Enkä edes usko että mikään liitto minun etujani ajaisikaan. Vaikka kuuluisinkin liittoon ja se sanoisi että minun pitäisi olla lakossa, niin en tosiaankaan olisi mikäli en itse näkisi tilanteen oleva sellainen että pitäisi töitä olla tekemättä.

Uskon että moni tilanteen ymmärtävä osallistuu työnseisaukseen vastentahtoisesti ryhmäpaineen alla.

Jos koulu on tyhjä, niin ketä opettaisit? Veikkaan, että päätös koulujen kiinniolosta tehdään huolimatta siitä, kuuluvatko kaikki liittoon tai ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös