Ay-liikkeen merkitys on vähentynyt marginaaliseksi lakien kehittymisen myötä. TES:t voitaisiin aivan hyvin poistaa ja siirtää siinä olevat asiat suoraan lakiin. Tällöin asioista päättäisi demokraattisesti valittu eduskunta, eikä pieni avainasemassa oleva porukka pystyisi kiristämään Suomen valtiota.
Kummankohan kanssa se Sipilän Juha pelaa golffia Jyri Häkämiehen vai TosiFanin kanssa? Kummallakohan on parempi mahdollisuus lähteä lobbaamaan mukavia lakeja ja asetuksia? Minä en ymmärrä mistä kumpuaa tämä usko sen työnantajan rakkauteen työntekijää ja hänen etujaan kohtaan. Sen ymmärrän varsin hyvin, että tiettyjä asioita on välillä hyvä tarkastella kriittisestikin myös työntekijän etuja ja toimintaa. En voi sanoa ettenkö olisi ärsyyntynyt esim. AKT:n tavasta toimia tai etten olisi nauranut paperimiehille ja Paperiliitolle muutamia vuosia sitten. Itselläni on kuitenkin kokemusta mm. alalta jolta ei löytynyt työehtosopimusta tai anteeksi löytyihin sieltä. Työantajaliittoa edusti kaksi ketjuliikettä ja he neuvottelivat käytännössä ketjun keskijohdon kanssa "edut" perustyöntekijöille. Voin kertoa että tuntipalkka oli niin pieni kuin vain kehdattiin maksaa ja mitään ilta- tai lauantailisiä ei tunnettu. Tätä koitettiin järjestäytymällä korjata, mutta käytännössä työnantaja jollain keinolla irtisanoi kaikki PAM:n liittyvät. TES onneksi loppui ja ala oli noin vuoden verran sopimuksettomassa tilassa, koska työnantaja viimeiseen asti pumppasi edut irti tuosta heille erittäin edullisesta sopimuksestaan. Kyse oli videovuokrauksesta, jossa kyykytettiin mm. opiskelijoita. Nielin kiukkua aika pitkään. Toimipisteessä edellytettiin myös siivoamista omalla ajalla. Myymälä piti siivota vuoron jälkeen josta ei maksettu palkkaa. Työvuoro alkoi 12:00 - 18:00 ja loppui 22:00. Mikäli tulit aamuvuoroon, niin konetta piti olla käynnistämässä ja kassaa laskemassa n. 15min ennen vuoron alkua. Kassan laskeminen illalla vei n. 10min + jos piti siivota koko myymälä vuoron jälkeen niin n. 10min - 45min kelistä riippuen.
Olin myös tämän perään kaupan alalla töissä, jossa tein itse varmaan työurani aikana kymmeniä tunteja palkattomia ylitöitä. Tässä oli aiemmin keskustelua siitä, että kampaaja ei saanut lähteä kuutta minuuttia aiemmin töistä. Ymmärrän näkökannan siltä osin, ettei tule sellaista kuvaa, että viimeisen asiakkaan nopeasti hoitamalla pääsisi lähtemään aiemmin. Toisaalta kampaaja joutuu sen viimeisen asiakkaan leikkaamaan ja siivoamaan työpisteensä, eli tehdä seuraavana päivänä sen 10min "ylitöitä". Itse olin myymälätyössä ja ei sieltä myymälästä lähdetty ennen kuin viimeinen asiakas oli palveltu. Parhaimmillaan kauppaa haettiin 45min vuoron yli ja se ei tarkoittanut sitä, että tuota olisi koskaan kirjattu mihinkään, se meni työantajan hyväksi. Tällaisia 5-15min ylityksiä tuli yleensä viikossa n. 2-3x. Monesti esim. seuraavalla työntekijälle tehtiin selontekoa mitä on tapahtunut, mitä pitää tehdä tai onko toinen asiakas tulossa hakemaan jotain mistä on sovittu. Työpisteellä tuli oltua yleensä työvaatteet päällä n. 5min ennen + nuo kamppeiden vaihdot omalla ajalla. Tuttavat ovat tehneet kymmeniä tunteja ylitöitä yhden sesongin aikana, joista ei välttämättä maksettu sentin latia. Itse en tuohon lähtenyt, enkä myöskään ylentynyt koskaan. PAM nyt on liittona ihan täysi vitsi, minkäänlaisia neuvotteluita ei saatu koskaan aikaan. Mikäli olisin liiton kanssa noita ylitöitä lähtenyt penäämään, niin ensin olisi määräaikainen loppunut ja sen jälkeen olisin tehnyt vakkarina sopimuksen minimitunnit seuraaviin YT-neuvotteluihin asti. Osa tutuista sai jotain paikallisella sopimisella aikaan, mutta ne sopimukset eivät olleet mitään ylityöt 1,5x kertoimella takaisin. Näitä kokemuksia on useista ketjuista. Voidaan toki mennä siihen paikalliseen sopimukseen, niin ne 1400e - 2200e palkkaa nauttivat ihmiset saavat vielä paremmat ehdot.
Ensimmäisen työpaikan tilanne oli opiskeluaikoina ja en sen takia tarvinnut opintolainaa. Toinen työpaikka opiskelujen jälkeen hieman hankalassa taloudellisessa tilanteessa. Muuttaa ei voinut puolison vakituisen työpaikan takia. Kokemusta on tästä työantajan armollisuudesta. Molemmissa viikonlopputöiden takia meni isän- ja äitienpäivät. Käytännössä joka vuosi olin töissä joko 24.12 tai 27.12. Treenejä oli kerran kaksi viikossa ja pääsin ehkä kerran viikossa johonkin, kun vuorot oli tehty niin hienosti, että vaikka oli esim. yksi ilta mitä ei voinut tehdä, niin joka toinen viikko sen teit. Turnauksista menetin n. 1/3 joka kausi. Kesälomia pidettiin toukokuussa yms. mukavaa. Kuului ammattiin, mutta se sopiminen ei oikein toteutunut. Eikä sitä työantajalle annettua ylimääräistä aikaa saanut koskaan missään takaisin. Se oli voivoi jos olit 30min pitempään edellisenä päivänä.
Ehdota nyt
@TosiFani että
@Ötökkä voisi tehdä vuoroja vaikka kaupan kassalla niinä viikonloppuina, kun ei ole töissä. Se olisi sellainen hyvä tapa hankkia vähän lisätienestejä, kyllähän tuollaisen hoitotyön jälkeen voi vähän keikkaa heittää. Kaksi matalapalkkaista työpaikkaa on ihan toimiva tapa ollut tuolla Yhdysvaltojen puolella.
Jotain pitää tehdä ja on pakkokin tehdä. Tämä yhteiskunta ei tällä hetkellä pyöri näin, mutta se että EK sanelee sen mitä tehdään, niin ei välttämättä ole se paras tapa mihin kannattaa lähteä. Yhteisöveron lasku näkyi osingoissa, mutta ei palkkauksessa. Itse olen valmis siihen n. 5% tuottavuushyppyyn tavalla tai toisella. Kunhan niistä tavoista sovitaan jollain tavalla yhteisesti, eli käytännössä neuvottelut pitäisi aloittaa puhtaalta pöydältä ilman mitään 30min joka päivä työtä lisää tai ei neuvotella pakolla. Mikäli saadaan 4% yhdessä sovittua, niin se on paljon parempi tilanne kuin 5% pakolla. Työrauha on arvokas asia ja sitä kannattaa vaalia.
Ymmärrän täysin miksi liitot tuon seisauksen tekevät. Minusta tuo 2h olisi riittänyt ja AKT olisi voinut jättää nämä koko päivän seisaukset väliin. Itse olen tuolloin töissä ja sillä hyvä, mutta olen tyytyväinen siitä, että liitot ilmoittavat jollain tavalla olemassa olostaan. On lapsellista ajatella, että jos hallitus esim. olisi nostanut yhteisöveron takaisin, etteikö Jyri Häkämies olisi uutisissa kertomassa "faktoja" siitä kuinka nyt on pakko taas irtisanoa ja ulosliputtaa yrityksiä. Samanlaista oman edun tavoittelua se on myös sillä laidalla. Sipilä lähti itse koko yhteiskuntasopimus neuvotteluihin väärällä jalalla. Ei se ole mikään neuvottelu, jos osallistuminen edellyttää johonkin tiettyyn lopputulemaan sitoutumista. Se on sanelua.
Lomarahojen puolitus ensi alkuun, nollakorotus linja sovitun ajan verran + muita sopivia alakohtaisia myönnytyksiä, koska lomarahojenkin maksussa on eri käytäntöjä. Tämä nykyinen linjaus on epäreilu, koska se ei ole millään lailla tasapuolinen. Sairausajan karenssiakin höllentäisin, mutta ollaan sitten jatkossa sairaana töissä, jos pakko on.