En ole alkuperäistä kolumnia lukenut saati tunne tilannetta todellisuudessa tippaakaan, joten kovin ehdoton on vaikea olla. Hiukan kuitenkin kummeksutti ajatus siitä, että alkaisin repiä kännykkää oppilaalta ja huutaisin hänet hiljaiseksi, enkä sitten lopulta osaisi edes pahoitella käytöstäni, jos oppilas nöyrtyy niin paljon, että tulee pyytämään anteeksi. Tietenkin opettajan pitää olla auktoriteetti, mutta jos se pohjautuu oppilaiden fiilisten tukahduttamiseen, ei sekään oikein ole. Kuten
@koukku totesi, paras tilanne on se, että luokassa on välitön meininki ja läppä lentää, mutta hommat kuitenkin hoidetaan ja muita kunnioitetaan, eikä opettajan tarvitse hakea auktoriteettia uhkailemalla. Toistuva huutaminen ja uhkailu ovat merkkejä siitä, että todellinen auktoriteetti on jo mennyt. Äänen korottaminen esim. yleisen melutason hillitsemiseksi tai seuraamusten ilmoittaminen ei sitä ole. Oppilaat kyllä havainnoivat eron opettajan asenteessa.