Opetustyö

  • 368 606
  • 3 061

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Minä olen yli 20 vuotta tehnyt tätä opetustyötä, ja nyt minulle riittää tämä. Kun kuluvana keväänä lopetan työni yläasteen matematiikan, fysiikan ja kemian opettajana, niin en luultavasti koskaan palaa takaisin samoihin töihin. Aion hankkia jonkin ihan uuden ammatin itselleni, jos näin vanhan ukon kohdalla moinen on mahdollista.

Opetustyön stressi on sen verran kauheaa, ettei minun pollani kestä sitä enää. Yöunet menee miettiessä, mitä olisin voinut tehdä paremmin. Sitten väsyneenä zombiena työmaalla huomaa, ettei se nukkumattomuus ainakaan auta asiaa yhtään. Eikä ne vanhempien iltaiset soittelut helpota nukahtamista yhtään. Mitkään kesäkeskeytykset ei korvaa tätä. Toki sitä syksyisin on muutaman viikon ajan virkeä, mutta nopeasti se virkeys häviää.

Ihan oikeasti tuo palkkakaan ei niin suuri ole, että se tämän pään pehmenemisen korvaisi. Mieluummin tekisin töitä pienemmällä palkalla, jos niitä töitä ei tarvitsisi kotiin raahata. Tämä voi olla monelle yllätys, mutta tavallaan me opettajat olemme avointa riistaa monille vanhemmille, joidenka herrantertut eivät koskaan tee mitään väärää. Jos oma poika/tyttö sattuu polttamaan tupakkaa , niin opettajahan sen on siihen johdattanut? Vaikka vanhemmat itse röökit niille hedelmilleen ostavat? Tällaista logiikkaa saa kuulla ihan riittävästi.

Kunpa löytäisin työpaikan, jossa ajatukset töistä voi jättää taakseen heti, kun työmaan ovi sulkeutuu takana. Mutta luultavasti minun täytyy opiskella ensin jokin uusi ala. Sitä vastaan minulla ei ole mitään, opiskelu on kivaa!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Harmi lukea kimben kirjoitus. Pakko kysyä, että onko kokemuksesi yleinen työyhteisössänne vai oletko kenties itse pedantti persoona, ja sitä kautta tuntemuksesi korostuu? Tämä ei siis todellakaan minkään sortin pätemisenä saati vittuiluna, vaan ihan vilpittömästi.

Olen omassa työssäni viihtynyt oikein hyvin. Nyt on pätevöityminen nurkan takana ja energiaa sekä ideoita kehittämiseen vaikka kuinka, erityisesti kun tuo uusi ops tuntuu tukevan näkemyksiäni hyvin. Vaan pitäisi löytää se duunipaikka, kun nykyiset tuntini menevät vlranhaltijalle. Tuossa edellä oli mielenkiintoista läppää aineenopettajuudesta ja siihen liittyen juttuja, joita olen paljon funtsinut viime aikoina, pitää ottaa kiinni siihen kun olen koneella.

Mutta sitten se purkaus: tämä opetusharjoittelu pakollisena norssilla suoritettuna on kyllä harvinaisen perseestä. Tulen pitämään tuntemattomille oppilaille oppituntia käytännössä usean vuoden ammattitaidolla ja saa kuunnella vittuilua siitä, kun en muiden harjoittelijoiden tapaan anna niiden mekkaloida läpi tunnin. Jopa nöyryyttävääkin kuunnella pissiksien pätemistä, kun kyse on perusjutuista, kuten työrauha. Omassa duunissa homma toimii ja tapani tunnetaan, norssiin minut tiputetaan pitämään muutama tunti "opettamaan". Osa ryhmistä käyttäytyy todella huonosti omille opettajilleenkin, harjoittelijat saavat kuulla kysymyksiä suihinotosta ja huorittelut lentävät toiselle puolelle luokkaa. Sitten on niitä latinaluokkia ja tietysti korkean keskiarvorajan lukio, joiden perusteella tämä paikka on toki oikein kiva paikka vakiopettajille. Toki mun on tämä paska nyt vain nieltävä, mutta kovin valoisaa muistoa ei jää kokonaisuudesta täällä. Oppilaat väsyvät harjoittelijoihin, harjoittelijat väsyvät keskenkasvuisten kiukutteluihin ja minä suht kokeneena opettajana koen tämän systeemin lähinnä vittuiluna.
 

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei tässä mistään pedanttisuudesta ole kysymys sampio, ihan pelkästä väsymisestä vain. Haluaisin todellakin työn, jota ei tarvitse enää vapaa-ajalla miettiä ollenkaan. Siihen ei tässä ammatissa vain pysty.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jep, onhan tässä duunissa haasteensa. Onneksi alanvaihto ja uudelleenkouluttautuminen ovat ainakin toistaiseksi mahdollisia. Open koulutuksella saanee duunia myös ihan hyvistäkin paikoista, riippuen toki paikkakunnasta ja suhteista. Happihyppy opintojen parissa on varmasti houkutteleva vaihtoehto sekin, olen vaimoni kipuilua ammattinsa suhteen seurannut sivusta ja toivon nyt kovasti, että saa paikan syksyllä yo:sta.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Oppilaat väsyvät harjoittelijoihin, harjoittelijat väsyvät keskenkasvuisten kiukutteluihin ja minä suht kokeneena opettajana koen tämän systeemin lähinnä vittuiluna.
Eikös tarpeeksi opettaneena pääse kiemurtelemaan ainakin osasta harjoitteluja?

Olin itse alakoulun harjoittelukoulussa ja muistan hyvin, kuinka me metkuiltiin. Luokkani oli ainakin muistikuvani mukaan hyvä ja osaava porukka, mutta kyllä me harjoittelijoita pistettiin kuus-nolla. Joskus kolmannella jo pohdittiin välitunnilla miten saataisiin kuvisharkka itkemään... Ei me aina pahankurisia oltu, mutta muistan kyllä monta vastaavaa tapausta. Takana istuva rivi harkkojen opettajia ei meitä haitannut yhtään. Oppilaat oppivat kyllä pelaamaan harkkojen kustannuksella. Ja omat kokemukseni ovat siis vuosikymmenten takaa, jolloin me kai oltiin aika kilttejä nykymuksuihin verrattuna. Ainakin kotona tuli huutia, jos koulusta viestittiin, että sitä pitäisi antaa. Toisaalta senkin muistan, että meillä koulussa kokeiltiin aina kovasti, oli uusia opetusmenetelmiä, tehtiin paljon enemmän kaikkea jännää, kuin kaverien koulussa kuului tehtävän.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eikös tarpeeksi opettaneena pääse kiemurtelemaan ainakin osasta harjoitteluja?
Kaksi koulussa suoritettavaa harjoittelua on ainakin Helsingin yo:ssa pakollisia, kolmannen voi hoitaa itse järkkäämässään paikassa tai korvata opetuskokemuksella. Harjoitteluista tulee yhteensä 20 op, joista tuo korvattavissa oleva on 4 op. Ymmärrän toki sen, että jonkinlainen laadunvalvonta on oltava, mutta jos nyt seitsemästä vuodesta vähän saisi enemmän hyväksi. Onneksi ohjaajat ovat olleet joustavia ja ottaneet kokemukseni huomioon esim. tuntisuunnitelmien laatimisessa eli käytännössä luottaneet siihen, että hoidan homman ilman erityisiä minuuttiaikatauluja.

Kyllä mä jossain määrin ymmärrän teinien käytöstä tällaisissa tapauksissa, kun naama luokan edessä vaihtuu jatkuvasti. Toisaalta, en ole leikkinyt natsia, vaan pitänyt yllä normaalia kuria esim. puheenvuorossa olevan oppilaan kunnioittamisessa eli päälle ei höpötellä yms. peruskauraa. Siitä kun saa vittuilua niskaansa sen jälkeen, että on ensin omien duunien päälle laatinut ylimääräisiä tunteja harjoitteluun, reissannut tunnin pelipaikalle ja kuunnellut muiden harjoittelijoiden tunteja pari pohjalle, ei motivaatio ainakaan nouse.

No, onneksi on enää pari kuuntelua ja näyttötuntia tätä paskaa.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
tämä opetusharjoittelu pakollisena norssilla suoritettuna on kyllä harvinaisen perseestä. Tulen pitämään tuntemattomille oppilaille oppituntia käytännössä usean vuoden ammattitaidolla ja saa kuunnella vittuilua siitä, kun en muiden harjoittelijoiden tapaan anna niiden mekkaloida läpi tunnin. Jopa nöyryyttävääkin kuunnella pissiksien pätemistä, kun kyse on perusjutuista, kuten työrauha. Omassa duunissa homma toimii ja tapani tunnetaan, norssiin minut tiputetaan pitämään muutama tunti "opettamaan". Osa ryhmistä käyttäytyy todella huonosti omille opettajilleenkin, harjoittelijat saavat kuulla kysymyksiä suihinotosta ja huorittelut lentävät toiselle puolelle luokkaa.

Pidä vain linjasi. Älä sitä muuta. Oli epänormaalin koulun ohjaava opettaja mitä mieltä tahansa. Tee työtäsi oman persoonasi kautta niin hyvässä kuin pahassakin. Työrauha ja oppilaiden kunnioituksen saaminen on tämän homman a ja o. Oppimistulokset kulkevat työrauhan kanssa aika hyvin käsi kädessä. Työrauha mahdollistaa rennon oppimisilmapiirin. Älä unohda myöskään ryhmäytystä. Toimiva/hyvähenkinen opetusryhmä kuormittaa opettajaa huomattavasti vähemmän. Olen verraanut pitämissäni vesoissa haastavan luokan oppilaita hyeenalaumaan. Ne haistavat heti heikon sekä epävarman opettajan ja sitten peli on menetetty. Opettajan tulee olla yläkoulussa tarvittaessa se leijona. Nimimerkillä lähes 20 vuotta sivisty- ja kasvatustyötä tehnyt.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Omat kokemukseni matemaattisista aineista ja kahdeksan vuoden takaa. Tein harjoitteluja Helsingin molemmissa norsseissa. Ei pahaa sanaa kyllä opiskelijoista silloin. Asiallisesti suhtautuivat harjoittelijaan. Olin sitten myöhemmin sijaisenakin näissä molemmissa kouluissa, ja silloin meno oli kovempaa. Ohjaavan opettajan läsnäolo tietysti rajoitti vähän....
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Omat kokemukseni matemaattisista aineista ja kahdeksan vuoden takaa. Tein harjoitteluja Helsingin molemmissa norsseissa. Ei pahaa sanaa kyllä opiskelijoista silloin. Asiallisesti suhtautuivat harjoittelijaan. Olin sitten myöhemmin sijaisenakin näissä molemmissa kouluissa, ja silloin meno oli kovempaa. Ohjaavan opettajan läsnäolo tietysti rajoitti vähän....
Joo, ihan fiksuja tyyppejä erityisesti lukion puolella, kuten keskiarvoraja antaa ymmärtää. Muutama ryhmä pk-puolella on ihan tiedostetusti vaikeita tapauksia ja kunnioitan heidän kanssaan tehtävää työtä, ei siinä mitään. Jotenkin vain tässä usean vuoden opekokemuksella tuollaiseen keinotodellisuuteen tippuminen eiole kovin motivoivaa, varsinkaan, jos yrittää pitää kuria yhtään levottomammalle ryhmälle. Mitä olen harjoittelijoiden tunneilla ollut seuraamassa, niin harvoinpa siellä varsinaista työrauhaa on yhtään levottomimmissa ryhmissä, harva siellä alkaa kuria pitämään. Itse taas en sulata sitä, että opetuksen tai vastausten aikana pölistään ihan mitä sattuu, puutun siihen, ja olen kai aiheuttanut turhaa stressiä sillä itselleni tämän fakin harjoittelun aikana. En vain koe kovin mielekkäänä yrittää huutaa metelin ylitsekään tai mennä kuluttamaan aikaa diipadaapailemalla, kun jonkinlainen ammattiylpeyskin on päässyt jo kehittymään ja fiilis siitä, milloin tunti on ollut ok.

No, nää on näitä purkukanavia. Elämä jatkuu ja harjoittelupaska on kohta ohitse.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toimiva/hyvähenkinen opetusryhmä kuormittaa opettajaa huomattavasti vähemmän.
Tämä on hyvin totta, luokanohjaajana olen jo ehtinyt kokonaisen pestin tässä ohessa olemaan varsin haastavan porukan luotsaajana. Itse asiassa on jännää, miten paljon tuo ryhmän dynamiikka vaihtelee samalla ryhmällä opetettavasta aineesta riippuen jopa. Toki joillain luokilla hyvä tai paha fiilis pysyy tiettyjen voimakkaiden persoonien mukana opettajasta ja aineesta riippumatta, mutta aika usein myös opettaja on se, joka määrittää tunnillaan tietyn oppilasryhmän käytöksen ja ilmapiirin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No niin, selvisi eilen ohjaajan kanssa keskustellessa sekä yhden harjoittelukaverin jutuista, että nämä mun opettamani pari luokkaa ovat molemmat aika spesiaaleja - toiselle olin ainoa oman aineeni harjoittelija, jolle se luokka uskottiin, toinen taas on eräässä toisessa aineessa harjottelijoilta blokattu. Näin jälkeenpäin ammatillisesti tämäkin on ollut ammatillisesti hyvä kokemus, vaikka välitön vitutus tuntien jälkeen oli ilmeinen.

Ja jottei mene liian negatiiviseksi, sain opettaa myös todella mukavaa luokkaa näiden haastavampien lisäksi. Yksilöt toki ovat usein hyviä tyyppejä em. kahdessa luokassakin, mutta luokkadynamiikka on kyllä jännä juttu.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ehkäpä se suhtautumisen muutos johtuu niistä opettajien kitinöistä. Palkka on 30 000 - 60 000 €/vuosi (tältä palstalta poimittu tieto), lomaa/vapaata on 3,5 kk/vuosi sisältäen vapaana kaikki viikonloput ja kaikki mahdolliset juhlapyhät. Työpäivät ovat muita aloja lyhyempiä ja siinäkin ajassa on vielä enemmän taukoja kuin muilla aloilla. Ja sitten opettajat kitisee, että kyllä on rankkaa. Rankkaa?

Minä kyllä arvostan opettajien tekemää työtä. Mutta se jatkuva itsensä jalustalle nostaminen vailla ilmiselvää tajua mitä työelämä Suomessa on koulujen ulkopuolella, niin onhan se nyt ihan komediaa. Vieläpä huonoa sellaista.

Ainoa kuka tässä on kitisyt, on sinä. Sinä olet nähnyt vaivaa opettajien työstä, ymmärtämättä siitä mitään.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Minä kyllä arvostan opettajien tekemää työtä. Mutta se jatkuva itsensä jalustalle nostaminen vailla ilmiselvää tajua mitä työelämä Suomessa on koulujen ulkopuolella, niin onhan se nyt ihan komediaa. Vieläpä huonoa sellaista.
Ehkä opettajien ei tarvitsisi puolustautua eli nostaa itseään alustalle jos yleisesti ymmärrettäisiin mistä opettajan työssä on kyse ja miten se on muuttunut matkan varrella. Kun harva tuntuu tajuavan minkälaista se työ on koulussa.

Toistuvasti saa lukea virheellisiä juttuja iltapäivälehtien sivuilta, jotka ihmiset ottavat totena. Esim. juurikin tuo kesälomaan liittyvä olettamus. Sitten ollaan kateellisia ja haukutaan opettajia laiskoiksi. Itse olen työskennellyt myös eräässä firmassa vientiosastolla. Siellä oli paljon laiskempaa menoa. Jatkuvasti oltiin röökitauolla, kahvia hakemassa tms. Mutta kyllähän kaikki tietää, että vain opet pitää taukoja.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Onkos täällä ala-asteen opettajia? Olisi kysyttävänä millaiset odotukset eka luokalle mennessä on lukutaidolle? Poitsu aloitti koulutiensä torstaina ja heti oli tullut mielestäni aikamoisen vaikea kotitehtävä luettavaksi. Teksti on mielestäni aika pitkä, siinä on varsin vaikeita ja pitkiä sanoja. Se on vielä jonkinlaisessa runomuodossa ja niin ollen huonoa Suomea. Tehtävän perusteella voisi olettaa, että lukutaitoa odotetaan jo kouluun mennessä. Tämä sankari osaa kyllä jonkin verran helpohkoja sanoja, mutta tuota tekstiä perattiin pitkin viikonloppua pätkissä useampaan kertaan. Tehtävä oli siis lukea liitteessä näkyvän aukeaman teksti kokonaisuudessaan. Täysin lukutaidottomalle olisi ollut aikamoinen haaste tuo selvittää.
 

Liitteet

  • luku.jpg
    luku.jpg
    992,4 KB · kertaa luettu: 384

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vaikka olenkin Tamin Facebook kaveri, tähän kompetenssi ei oikein riitä, alkuopetus on täysin tuntematon alue. Näin yhtäkkiä luettuna tuo teksti tuntuu aika vaativalta, mutta silloin kun olen alkuopetuksessa toiminut opetusharjoittelun yhteydessä, tavattiin, ei liutettu.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Vaikka olenkin Tamin Facebook kaveri, tähän kompetenssi ei oikein riitä, alkuopetus on täysin tuntematon alue. Näin yhtäkkiä luettuna tuo teksti tuntuu aika vaativalta, mutta silloin kun olen alkuopetuksessa toiminut opetusharjoittelun yhteydessä, tavattiin, ei liutettu.
Hups. Nyt törmättiin täysin vieraaseen termiin. Mitä tarkoittaa liutus lukemisen yhteydessä. Ei puhuttu sellaisista kun -75 koulutieni aloitin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Käytetään äänteitä, ei kirjaimia eli kun lapsi lukee, hän etsii kirjoitetun kirjaimen äännettä ja yhdistää ne toisiinsa.
Kuulostaa perinteistä tavutusta järkevämmältä näin ensiajattelulla. En oppinut tavutusta aikoinaan, kun osasin lukea täyttä häkää kouluun mennessä. Sitten piti alkaa opettelemaan tavuttamalla, kun sellainen kuului opetussuunnitelmaan ja sitähän tietenkin opeteltiin.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onkos täällä ala-asteen opettajia? Olisi kysyttävänä millaiset odotukset eka luokalle mennessä on lukutaidolle? Poitsu aloitti koulutiensä torstaina ja heti oli tullut mielestäni aikamoisen vaikea kotitehtävä luettavaksi.

En ole ala-asteen opettaja, mutta teksti näyttää kieltämättä haasteelliselta ja lisämausteen tuo runollisuus. Melko aikaisessa vaiheessa lyödään tuollaista eteen - itse kun pari vuotta sitten aloitin koulutaipaleeni, niin ensimmäiset puoli vuotta meni oikeastaan vain kirjainten ja juurikin noiden äänteiden opetteluun.

Osaako muuten nykyään kaikki lapset lukea ennen kouluun menoa? Itse osasin lukea ennen ensimmäistä luokkaa, mutta muistaakseni aivan kaikki eivät.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Osaako muuten nykyään kaikki lapset lukea ennen kouluun menoa? Itse osasin lukea ennen ensimmäistä luokkaa, mutta muistaakseni aivan kaikki eivät.
Tuon tehtävän perusteella tuli ainakin mulle ajatus, että lukutaitoa ainakin oletetaan olevan. Eihän tuollaista tekstiä vaativaa lukutaitoa voi kahdessa päivässä oppia millään. Ensimmäisenä päivänä on varmaankin tutustuttu kouluun ja sen tapoihin ja toisena jo ehditty jotain opettaakin.

Vedin vielä muutama vuosi sitten partiossa sudenpenturyhmää, jossa oli eka luokkalaisia. Osa näistä ei olisi vielä joulunakaan osannut tuota tekstiä lukea, vaikka olivat hyvinkin aktiivista ja reipasta porukkaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
No kyllä mun lasten kohdalla, 4-5 vuotta sitten aloitettiin aika paljon kevyemmin, eikä kaikki luokalla todellakaan osanneet paljoa lukea. Onko mahdollista, että tuota on ollut tarkoitus lukea yhdessä vanhempien kanssa, eli lapsen ei olisi välttämätöntä osata lukea sitä itse kokonaan?
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yläkoululaiset ovat osaksi vielä lapsia, mutta suuri joukko heistä on fiksuja nuoria, jotka pystyvät omaksumaan esim. aikajana käsitteen.

Koulun opetus ei tee kenestäkään sivistynyttä, ihmisen oma mielenkiinto ja halua oppia tekee. Lääkärit eivät tarvitse välttämättä lukion historian, yhteiskuntaopin tai filosofian oppisisältöjen tarjomia tietoja tai taitoja, he pystyvät hankkimaan tänä päivänä vastaavat tiedot helposti muualtakin. On aikamoista itsensä jalustalle nostamista, kun asettaa itsensä sellaiseen asemaan, josta voi jakaa salaista sivystystä. Minusta Aamu-tv:ssä olleet opettaja ja erityisasiantuntija halusivat puolustaa enemmänkin ainejakoisuutta ja -opettajia, kuin miettiä oppilaiden valmiuksia jatko-opintoihin.

Jätin edellisellä kerralla vastaamatta kun vastauksesi oli niin päätön, mutta ajattelin nyt uudestaan. Aloitetaan aikajanasta. Jos nuori ei opiskele historiaa koulussa (yläkoulu ja lukio), niin avaatko konkreettisesti, että missä/mistä hän sitten oppii aikajanan käsitteen. Tunnut kuitenkin ajattelevan, että se on hyvä ymmärtää.

MIssä lukiolaiset oppivat ymmärryksen mikä netissä on oikeaa tietoa ja mikä väärää, jos hän ei opiskele reaaliaineita koulussa? Ymmärrätkö, että esimerkkiksi historian kouluopetuksen idea ei per se tänä päivänä ole koulukirjan ulkoaopettelussa, vaan maailmassa tapahtuvien syiden ja seurausten ymmärtämisessä. Tämä kasvattaa terveeseen kriittisyyteen esim. netissä laajasti tulevia salaliittoreorioita vastaan. Vaikka jotain tiettyä salaliittoteoriaa ei oltaisikaan suoraan käsitelty siellä tunnilla.

Äläkä nyt aloita selvitystä opettajan roolista koulussa, kun se ei liity mitenkään siihen, että ainakin kannatit kehitystä, että koulusta leikataan osan oppilaiden kohdalta osa oppinaista pois. Ei tämän jälkeen esimerkiksi sitä aikajanan käsitettä siellä biologian tunnilla pohdita, vaikka opettaja olisi kuinka 'sparraaja' eikä luennoitsija.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Näinpä.

Hesarissa oli eilen mielenkiintoinen näkökulma, jonka pääpiirteittäin allekirjoitan: HS: Asioiden opettelu ulkoa kehittää luovuutta.

Opettajana allekirjoitan täysin. Ja kyllä tietyt asiat pitää tietää, osata ulkoa. Ei puhuta vuosiluvuista tai nippeleistä vaikka historian osalta, mutta miten voit keskustella syvällisesti vaikkapa Euroopan tilanteesta, ellei sinulla ole aika hyvä käsitys siitä, mitä mantereella on tapahtunut vaikkapa nyt viimeisen 100 vuoden aikana?

Ei mistään tule mitään, jos aina aloitetaan kaikki nollasta, eli etsimällä ja analysoimalla tietoa. Perusteet pitää olla hallussa, ja osa tästä on ulkoa muistamista.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minusta opettajuuden pitäisi kehittyä pois ainekeskeisyydestä, enemmän opastajaksi ja tuutoriksi. Monet tutkimukset osoittavat, että oppimista tapahtuu opettamisesta huolimatta ja uusimmissa teorioissa oppimisprosessi ei enää ole yksinkertainen opetus -> oppiminen. Opettajien tehtävä tulisi olla entistä enemmän mielenkiinnon herättäjä, eikä luennointi. Opetuksen tulisi toimia innoittajana, eikä absoluuttisen tiedon jakajana. Osa porukasta kiinnostuu nykyistä enemmän, osa menee edelleen sieltä mistä aita on matalin.

Tämän jätit pois lainauksestasi.

Jätin edellisellä kerralla vastaamatta kun vastauksesi oli niin päätön, mutta ajattelin nyt uudestaan. Aloitetaan aikajanasta. Jos nuori ei opiskele historiaa koulussa (yläkoulu ja lukio), niin avaatko konkreettisesti, että missä/mistä hän sitten oppii aikajanan käsitteen. Tunnut kuitenkin ajattelevan, että se on hyvä ymmärtää.

MIssä lukiolaiset oppivat ymmärryksen mikä netissä on oikeaa tietoa ja mikä väärää, jos hän ei opiskele reaaliaineita koulussa? Ymmärrätkö, että esimerkkiksi historian kouluopetuksen idea ei per se tänä päivänä ole koulukirjan ulkoaopettelussa, vaan maailmassa tapahtuvien syiden ja seurausten ymmärtämisessä. Tämä kasvattaa terveeseen kriittisyyteen esim. netissä laajasti tulevia salaliittoreorioita vastaan. Vaikka jotain tiettyä salaliittoteoriaa ei oltaisikaan suoraan käsitelty siellä tunnilla.

Äläkä nyt aloita selvitystä opettajan roolista koulussa, kun se ei liity mitenkään siihen, että ainakin kannatit kehitystä, että koulusta leikataan osan oppilaiden kohdalta osa oppinaista pois. Ei tämän jälkeen esimerkiksi sitä aikajanan käsitettä siellä biologian tunnilla pohdita, vaikka opettaja olisi kuinka 'sparraaja' eikä luennoitsija.

Vastaan käytännössä kysymykseesi vanhassa viestissä, olit vaan leikannut sen pois jostain syystä.

Minusta peruskoulun ja lukion pitäisi olla joustavia, peruskoulussa pitäisi lahjakkaiden saada suorittaa lukion kursseja ja ei niin lahjakkaille pitäisi olla pajatunteja, joissa he voisivat vaikka rakentaa mopojaan yms.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös