Opetustyö

  • 366 117
  • 3 061

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Älä nyt TF ota vittuiluna, mutta hieman hymyilytti tuo sinun "olen nähnyt kaksi...". Olet käsittääkseni tehnyt useamman vuoden töitä opettajana ja olet kaksi kertaa nähnyt kun pullo kaatuu. Ja toiseksi, mielestäni vesipullo on täysin eri asia, kuin energiajuomapullo.

En ota kantaa pitäisikö oppitunneilla antaa juoda vai ei. Eiku otampa sittenkin, vettä antaisin juoda.

Niin, jokainen tekee näissä asioissa oman päätöksensä siellä luokassa ja minä olen tehnyt omani. Kannatan selkeitä, yksinkertaisia sääntöjä, ei ruokailua tunnin aikana on tällainen. Kukaan ei ole vielä tunnilla nestehukkaan kuollut.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En anna minkäänlaisten pullojen tai tölkkien olla pulpetilla työskentelyn aikana, koska kyllä nuo teinit, ja varsinkin osa niistä, osaavat sotkea niiden kanssa aikalailla. Veden juominen pyydettäessä on ok, mutta ei sitäkään kaatuilemaan pitkin pulpettia saa jättää. Sorry vaan, mutta kaikkien teinien motoriikka ei ole vielä kovin harjaantunutta. Jonkun leffatunnin aikana, kun kirjat ja vihkot ovat pois vaaravyöhykkeeltä, voin antaa juoda limuja tai syödä karkkia.

Musiikin kuuntelu jonkin itsenäisen työskentelyn aikana on ok, mutta opetuksen aikana saa varmasti palautetta se teinari, joka sulkee mun ääneni jonkun jumputuksen taakse. Muutama vuosi sitten, kun matematiikkaa oli ohjelmassani, annoin tehtävien teon aikana säännönmukaisesti kuunnella musaa. Kuuntelen itsekin työskennellessäni itsenäisesti usein jotain muzakkia, joten en osaa nähdä sitä pahana asiana. Koulullamme se on jätetty onneksi ainekohtaisesti opettajien harkittavaksi, mikä on hyvä asia.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kannatan selkeitä, yksinkertaisia sääntöjä, ei ruokailua tunnin aikana on tällainen. Kukaan ei ole vielä tunnilla nestehukkaan kuollut.

Juurikin näin. Kaikenlainen oheistoiminta tunnin aikana luo sitä yleistä hälyä ja häiriötä varsinkin kun pitäisi se oppitunti käyttää tehokkaasti hyväksi. Mässytetäänkö muuten karkkia oppitunneilla...tai purkkaa?
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Niin, jokainen tekee näissä asioissa oman päätöksensä siellä luokassa ja minä olen tehnyt omani. Kannatan selkeitä, yksinkertaisia sääntöjä, ei ruokailua tunnin aikana on tällainen. Kukaan ei ole vielä tunnilla nestehukkaan kuollut.

Minkä takia sinun pitää aina vastata johonkin muuhun kuin itse kysymykseen tai toteamukseen? En kommentoinut sanallakaan syömistä ja silti piti vääntää esimerkki siitä? Olisit vain sanonut, että et anna oppilaiden juoda ja se siitä.

Eikö sinun mielestäsi esimerkki asiasta "olen kaksi kertaa..." yli 10 vuoden(?) vuoden aikana "nähnyt kun pullo kaatuu" ole hölmö? Jos oletetaan että koulupäiviä on n. 190 vuodessa ja oppitunteja päivässä 6, niin olet opettanut noin 11 000 oppituntia ja olet kahdella nähnyt kun pullo kaatuu. Et kauhean usein siis ja varmasti osa johtuu siitä, että et anna oppilaiden juoda, mutta kuitenkin.

Ja uskon kyllä, että suomessa ei ole yksikkään oppilas kuollut oppitunnin aikana nestehukkaan.

e. sampio tuossa jo asiasta kirjoittikin, eli saa juoda, mutta ei jätetä pyödälle. Mielestäni kuulostaa järkevältä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minkä takia sinun pitää aina vastata johonkin muuhun kuin itse kysymykseen tai toteamukseen? En kommentoinut sanallakaan syömistä ja silti piti vääntää esimerkki siitä? Olisit vain sanonut, että et anna oppilaiden juoda ja se siitä.

Eikö sinun mielestäsi esimerkki asiasta "olen kaksi kertaa..." yli 10 vuoden(?) vuoden aikana "nähnyt kun pullo kaatuu" ole hölmö?...

Ei ruokailua tunnilla -sääntöön kuuluu myös juominen. Olen nähnyt kaksi kertaa kun pullo kaatuu pulpetille, enkä halua kolmatta kertaa nähdä. Tästä syystä minun tunneilla pullot ja syötävät pysyvät kasseissa tai sivupöydällä.

Minusta on aika erikoista, että keskustelemme siitä saako tunnilla syödä tai juoda. Eikö tunnit ole opiskelua varten ja välitunneilla sitten oppilaat huoltavat (syövät, juovat, meikkaavat, vastaavat tekstiviesteihin, tweettavat, päivättävät facea, pussailevat, käyvät tupakalla jne.) itseään?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Minusta on aika erikoista, että keskustelemme siitä saako tunnilla syödä tai juoda. Eikö tunnit ole opiskelua varten ja välitunneilla sitten oppilaat huoltavat (syövät, juovat, meikkaavat, vastaavat tekstiviesteihin, tweettavat, päivättävät facea, pussailevat, käyvät tupakalla jne.) itseään?

Ainakin kaikilla työpaikoilla, joilla itse olen työskennellyt, on veden juominen ollut sallittua myös myös taukojen ulkopuolella, eli työaikana. En tosiaan ymmärrä, miksi lapsilta pitäisi evätä oikeus siihen, mikä on normaalia lähes jokaisessa työyhteisössä. Oikeastaan armeija on varmaan ainoa muu paikka, jossa veden juomista säännellään.

Ja joku vesipullon kaatuminen on argumenttina aika kyseenalainen. Samalla argumentilla kai pitäisi kieltää vesivärien käyttö kuviksen tunnilla, kun niistäkin voi aiheutua sotkua. Tai sukat voi aiheuttaa liukastumisia, niin sen takia ne olisi aina riisuttava pois.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ainakin kaikilla työpaikoilla, joilla itse olen työskennellyt, on veden juominen ollut sallittua myös myös taukojen ulkopuolella, eli työaikana. En tosiaan ymmärrä, miksi lapsilta pitäisi evätä oikeus siihen, mikä on normaalia lähes jokaisessa työyhteisössä. Oikeastaan armeija on varmaan ainoa muu paikka, jossa veden juomista säännellään.

Ja joku vesipullon kaatuminen on argumenttina aika kyseenalainen. Samalla argumentilla kai pitäisi kieltää vesivärien käyttö kuviksen tunnilla, kun niistäkin voi aiheutua sotkua. Tai sukat voi aiheuttaa liukastumisia, niin sen takia ne olisi aina riisuttava pois.

Ei jumalauta... Tammisen sanoin, on tämä aika unista keskustelua.

Jokainen opettaja saa päättää tämän tyyliset säännöt tunneillaan itse ja minun tunneilla ei pelata juomisen tai syömisen kanssa. Oppilaat tietävät tämän, eikä sääntö aiheuta minkäänlaisia ongelmia. Ja jokainen oppilas on selvinnyt juomatta sen 45 minuuttia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ainakin kaikilla työpaikoilla, joilla itse olen työskennellyt, on veden juominen ollut sallittua myös myös taukojen ulkopuolella, eli työaikana. En tosiaan ymmärrä, miksi lapsilta pitäisi evätä oikeus siihen, mikä on normaalia lähes jokaisessa työyhteisössä.
Koska ne ovat lapsia.

Ja joku vesipullon kaatuminen on argumenttina aika kyseenalainen. Samalla argumentilla kai pitäisi kieltää vesivärien käyttö kuviksen tunnilla, kun niistäkin voi aiheutua sotkua. Tai sukat voi aiheuttaa liukastumisia, niin sen takia ne olisi aina riisuttava pois.
No jaa, turha kai tuon tason juttujen jälkeen on edes yrittää, mutta: vesivärit kuvistunnilla kuuluvat asiaan, vesipullo sen sijaan ei kuulu opetukseen.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
En tosiaan ymmärrä, miksi lapsilta pitäisi evätä oikeus siihen, mikä on normaalia lähes jokaisessa työyhteisössä.

"Opettaja minulla on kova jano, voisinko käydä juomassa". Yksinkertaista. Mieti nyt jos jokaisella oppilaalla on pullo luokassa ja niistä juodaan pitkin tuntia. Jatkuvaa opetuksen keskeytystä ja pientä hälyä. Kyllä kouluissa on ennenkin oppilaat ilman henkilökohtaisia leilejään tullut toimeen. Lapsilla on oikeus veteen kesken oppitunninkin ja se onnistuu ilman omaa pulloa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oikeastaan oppilas kykenee olemaan ilman vettä sen 45 minuuttia aivan varmasti. Välitunnit ovat juomisia, kusemisia yms. toimituksia varten. Toki annan sen hörpyn ottaa pyydettäessä, mutta en toistuvasti. Vessaankaan en aina päästä, julma ihminen kun olen.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
"Opettaja minulla on kova jano, voisinko käydä juomassa".

Mutta TosiFani nimenomaan on sanonut, että hänen tunneillaan ei saa juoda. Minulle se nyt on ihan sama juoko oppilaat pullosta vai vesihanasta, mutta oudolta tuntuu jos sitä oikeutta ei heille voida suoda kesken oppitunnin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mutta TosiFani nimenomaan on sanonut, että hänen tunneillaan ei saa juoda. Minulle se nyt on ihan sama juoko oppilaat pullosta vai vesihanasta, mutta oudolta tuntuu jos sitä oikeutta ei heille voida suoda kesken oppitunnin.

Eli antaisit jokaiselle oppilaalle oikeuden käydä juomassa? Tai vessassa? En nimittäin päästä vessaankaan ilman hyviä perusteluita, eikä tästäkään säännöstä ole tullut ongelmia.

Opetus kestää 45 minuuttia ja jos oppilaat jatkuvasti tekevät jotain oheistoimintoja, tuosta ajasta kuluu helposti aika suuriosa ihan muuhun kuin oppimiseen. Välitunnilla juodaan, käydään vessassa jne., oppitunnilla opiskellaan.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei kai tuosta juomisesta ja syömisestä ja kusella käymisestä kannata saivarrella. Onhan se selvä, että jos oppilaille antaisi OIKEUDEKSI käydä juomassa ja vessassa aina kun haluaa, tietyt oppilaat tekisivät sitä joka tunti, koko ajan.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Eli antaisit jokaiselle oppilaalle oikeuden käydä juomassa? Tai vessassa? En nimittäin päästä vessaankaan ilman hyviä perusteluita, eikä tästäkään säännöstä ole tullut ongelmia.

No kyllä mielestäni vaikkapa liikuntatuntien jälkeen on ihan luonnollista, että on jano ja olisi hölmöä evätä oikeus sen tukahduttamiseen. Toki jos oppilaat alkaisivat käyttää oikeuttaan väärin, niin siihen puuttuisin, mutta missään nimessä en noin ehdottomalle linjalle lähtisi kuin sinä. Onko tämä juomiskielto muuten voimassa myös liikuntatunneillasi? (tosin et välttämättä tietysti opeta liikuntaa)

Ja ainakin omasta mielestäni vessakäynti on toimenpiteenä "suurempi" kuin veden juominen. Siksi tuntuu oudolta, että vessassa käyminen on tuntiesi aikana tietyin edellytyksin mahdollista, mutta juominen ei.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mä luulen että ne henkilöt jotka varmaan kovasti haluavat "juoda" ja "syödä" ja vaatia oikeuksia, ovat just niitä jotka osallistuvat liikkatunneille farkut jalassa.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jotenkin tätä samaa asiaa sivuttiin aikoinaan JA:n ketjussa onko yhteiskuntamme liian fiksu ja hieno.
Ja siinä ketjussa oli tämä linkki opettajalehteen.
Vieläköhän tuo opettaja, joka tuossa aiheesta avautuu on työelämässä?

Mä tiedän yhden oppilaan äidin jonka mielestä koulussa tulisi saada syödä aamupäiväisin keksejä makeisia, siis ihan koska itseään huvittaa, ja kuinka paljon huvittaa. Syynä näihin aamuisiin herkkupaloihin on se, että lapset eivät halua nousta vuoteesta niin aikaisin jotta ehtisivät syömään kotona aamiaista.


Terveisin koo
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tämä syömis-juomis -touhu meni meillä överiksi, kun oppilaat avoimesti tekivät sitä tunnilla. Pari kertaa poistin tuon takia oppilaan tunniltakin, kun millään ei uskonut.

Siitä, saako elintarvikkeet viedä oppilailta, käytiin kovaa vääntöä oppilaiden ja jopa muutaman vanhemman kanssa. Viimein opettajien kokouksessa asia käsiteltiin ja rehtori ilmoitti, että tästä eteenpäin takavarikoitte syötävät ja syötte ne itse tai heitätte menemään, ja litkut kaadatte viemäriin. Rehtori ohjeisti myös, että hän ottaa vastaan kaikki valitukset.

Pari kertaa onnistuin kaatamaan ES:n tai limun lavuaariin. Sen jälkeen on riittänyt pikku huomautus tai mulkaisu, jos eineksiä ollaan kaivamassa esille.

Jotkut oppilaat yrittävät varsinkin sijaisten kanssa välillä sellaista, että istutaan jalat pöydällä, ulkovaatteet päällä ja pullot pöydällä kuin mitkäkin isännät. Siihenhän se menisi muutenkin, jos kaikki sallittaisiin.

Kuri on nykyään jo kouluissa niin pirusti löystynyt, että lisää siimaa ei ole varaa antaa. Jos antaa yhdessä asiassa periksi, pian vaaditaan seuraavaa. Ennemmin pitäisi monessa asiassa palata entiseen.
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ja ainakin omasta mielestäni vessakäynti on toimenpiteenä "suurempi" kuin veden juominen. Siksi tuntuu oudolta, että vessassa käyminen on tuntiesi aikana tietyin edellytyksin mahdollista, mutta juominen ei.

Voisiko olla, että ilman vettä pärjää kyllä jokainen sen 45 minuuttia. Jos taas menee vaikka äkillisesti vatsa sekaisin, niin vessaan on kaikkien kannalta parempi mennä kuin vääntää ripulit luokassa housuun. Veikkaan, että sitä vettäkin voidaan antaa, jos on pakollinen hätätilanne kyseessä.

lapa78 kirjoitti:
Eikö sinun mielestäsi esimerkki asiasta "olen kaksi kertaa..." yli 10 vuoden(?) vuoden aikana "nähnyt kun pullo kaatuu" ole hölmö? Jos oletetaan että koulupäiviä on n. 190 vuodessa ja oppitunteja päivässä 6, niin olet opettanut noin 11 000 oppituntia ja olet kahdella nähnyt kun pullo kaatuu. Et kauhean usein siis ja varmasti osa johtuu siitä, että et anna oppilaiden juoda, mutta kuitenkin.

Onko jossain tosiaan sanottu, että kielto tuli vasta sen 11 000 tunnin jälkeen?

Kyllä on suuret murheet täällä. Jokaiselle pitäisi juotava määrä riittää, jos tunnissa ehtii 15 minuuttia tankata (vai pajon se välitunti kestääkään).
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minä uskon Lauri Marjamäkeen!
Kyllähän minäkin olen peruskoulussa ja lukiossa nähnyt kaiken näköisiä Harri "höylä" Soikkeleita opettajina. Väkisinkin tulee mieleen, että nykyään opettajina toimii paljon henkilöitä joiden soveltuvuus ammattiin on nolla. Kasvatustieteellisen opettajan soveltuvuuskoe taitaa olla perseestä.
 

molari

Jäsen
Kyllähän minäkin olen peruskoulussa ja lukiossa nähnyt kaiken näköisiä Harri "höylä" Soikkeleita opettajina. Väkisinkin tulee mieleen, että nykyään opettajina toimii paljon henkilöitä joiden soveltuvuus ammattiin on nolla. Kasvatustieteellisen opettajan soveltuvuuskoe taitaa olla perseestä.

Niinpä, aikamoisia Marimekko-hiiriä tuolla miesmaikkoina liikaa on. Monessa naispuolisessa opessa enemmän munaa - nämä siis omat havainnot kundieni kouluista.

Hk. 60-luvulla kansakoulun - sen jälkeen vl- keskikoulu ja lukio - niin tuolla/tuohon aikaan oli vielä miesopeina paljon sodan käyneitä miehiä. Kuri oli muutenkin kovaa, eikä tollasille jermuille kukaan kehdannu vittuilla.

Nyt, kun vanhempana on tullut käytyä AMK:ssa kursseja, jne., niin kyllä monella (mies)opella on auktoreetti sekä johtamistaidot hakusessa, varmaan kannattaisi opinnoissa/hakuprosessissa tuohon panostaa.

Btw. tuskin paluuta 60-luvulle on, mutta, mikä ihme siinä on, ettei sieltä sen ajan hyviä puolia voi soveltaa - siis meille oli ihan normisettiä, että 1-2 tuntia turpa pysyy kiinni, vastatessa noustaan seisomaan, tunneilla ei syödä/juoda - luokkakokokin oli helposti >40 ja 1 opettaja hoiti tuon.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joo kyllä muistetaan noi koulurintamalle pikakoulutetut sotajermut, vielä niitä riitti 70-luvullekin. Siinä sitä vapistiin kun jännättiin että paukahtaako se posttraumaattinen stressireaktio joko krapulan buustaamana tai muuten vaan tällä tunnilla, kuka sen uhriksi sattuu tällä kertaa joutumaan ja mistä syystä tällä kertaa, kaverille kuiskaamisesta vai kynän tiputtamisesta, ja selvitäänkö tällä kertaa vain sanallisella raivarilla vai parannellaako oloa pienellä pahoinpitelyllä. Onneksi lepäävät jo sankarihaudoissaan nämä pedagogian etulinjan taistelijat.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Btw. tuskin paluuta 60-luvulle on, mutta, mikä ihme siinä on, ettei sieltä sen ajan hyviä puolia voi soveltaa - siis meille oli ihan normisettiä, että 1-2 tuntia turpa pysyy kiinni, vastatessa noustaan seisomaan, tunneilla ei syödä/juoda - luokkakokokin oli helposti >40 ja 1 opettaja hoiti tuon.

Niin, tämä 'vastatessa noustaan seisomaan' -meininkihän on suurimmalle osalle parikymppisiä miehiä tuttua intistä. Sitä voi sitten kukin muistella, että kummassa laitoksessa se oppi on paremmin mennyt päähän.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pitäisi vain se sota saada aikaiseksi, jotta olisi mahdollisuus pätevöityä.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Juu, tai jos ei kärjistettäisi ihan överiksi. Valtaosa ihmisistä on varmasti sitä mieltä, että karttakepillä ei tarvitse koululaisia läimiä, eikä huutaminen pää raivosta punaisena ole se oikea tapa lapsukaisia koulia.

Sen sijaan en ymmärrä mistä lähtien koululaisilla on ollut tarve saada keskittyä oppitunneilla muihin asioihin kuin opetukseen, miksi pannumyssyn käyttö ruokasalissa tai luokassa on tarpeen, ja kenen kärsimien aivokramppien myötä opettajien oikeudet on saatu poljettua sille tasolle, että tällaista keskustelua tarvitsee ylipäänsä käydä. Jo on perkeleen kumma, että lasten koulutus järjestetään yhteiskunnan varoilla, ja koulussa tulisi saada elää kuin pellossa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
...

Mä tiedän yhden oppilaan äidin jonka mielestä koulussa tulisi saada syödä aamupäiväisin keksejä makeisia, siis ihan koska itseään huvittaa, ja kuinka paljon huvittaa. Syynä näihin aamuisiin herkkupaloihin on se, että lapset eivät halua nousta vuoteesta niin aikaisin jotta ehtisivät syömään kotona aamiaista.

Oppilaiden vapuatusrintamasta hyvää huomenta!

Kyllä tosiaan nykyisin on vähän kadonnut se "aamiainen on päivän tärkein ateria"-filosofia. Eli veikkaan, että hyvin suurella osalla oppilaista jää aamiainen kokonaan syömättä. Samoin kuin lounas, kouluruokaahan kritisoidaan ihan paskaksi koska nykyään standardit ruuan maistuvuudessa on sitä luokkaa, että aikoinaan Kokkikartanon perustanut Jaska kertoi tarinaa siitä, että oli hirveässä kiireessä ostanut valmispizzat omalle muksulleen ja tämän kaverille, kaveri oli sanonut "jess kotiruokaa".
No on se tottapuhuen aika usein heikkoa laatua se ruoka, mutta silti sitä pitäisi pystyä syömään.

Lapsista ja nuorista kun puhutaan, niin pitäisi ajatella että ei ne mitään robotteja ole, vaan tarvitsee polttoainetta käydäkseen. Jos järjestään jää aamupala ja lounas syömättä, niin ei ole kovin iso ihme, että oppilaat flippailee klo 14-16 tunneilla. Tai ajatelkaapa itse, että vetäisitte iltapalan höyryillä virka-aikaa ilman aamupalaa ja lounasta, miltä ne työtunnit tuntuu.

Ja tässä nyt unohdetaan, että kenellähän on vastuu? No himassa tietysti, koska nuoret eivät tuota itse tajua. Siinä käy sellainen sammakko kiehuvassa vedessä ilmiö, että ruokailut väliin jättävä kokee että on ihan normaalia olla paskalla päällä loppupäivä.

No ei tosissaan pitäis sallia mitään eväiden syömistä opetuksen aikana, en minä tällä sitä. Koska harvemmin ne eväät olisivat mitään täysjyväleipää ja hedelmiä, enemmänkin sipsiä, limua, karkkia ja energiajuomaa.

Mutta miksi ei vesipulloa sallita? Veikkaan että se, joka tajuaa nuorena että vettä pitää juoda vähintään 3l/päivä ei ole sellainen tampio joka kastelee koko luokan pullollaan tai häiritsee vettä hörppäämällä opettajan työrauhaa.

Jos olisin opettaja, niin ottaisin tällä asenteella homman hanskaan heti syksyllä kun ensimmäinen ES tölkki ilmaantuu.

"Nyt Niko-Petteri menee luokasta ulos ja hävittää minuutissa energiajuomansa lavuaariin tai kitusiinsa ettei opettajan tarvitse. Ja kaikille tiedoksi, että tämän opettajan tunneilla ei ole eväiden nauttiminen sallittua. Ainoa sallittu eväs on vesipullo, läpinäkyvä muovinen pullo mikä pysyy repussa paitsi silloin kun siitä juodaan. Monikaan teistä ei varmaan tiedä, että ihmisen pitää juoda 3 litraa vettä päivässä ja eräiden tutkimusten mukaan janon tunne juuri tällä hetkellä on seurausta nestehukasta minkä on aiheuttanut 2 päivää sitten. No jokatapauksessa, vesipullo on siis sallittu, mutta siitäkään ei tarvitse hörppiä siihen tahtiin että vessassa pitää käydä vähän väliä ja ollaan varovaisia ettei tarvitse sitten kuivata koko luokkaa ja opetusvälineitä omalla ajallaan."

"Nyt sitten siirrytään historian opiskeluun, aiheena natsisaksa, opettajan henkinen koti".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös