Opetusviraston Kyllönen kylläkin painotti sitä, että he ovat kuulleet niin Korhosta, poistettua oppilasta, tilanteen nähneitä opettajia sekä tilanteen nähneitä oppilaita. Sen jälkeen he ovat laatineet tapahtumien kulun kirjallisesti, mitä Korhonen ei kuulemma ole kiistänyt. Tässä suhteessa on mielestäni turhaa epäillä kuulemisprosessin menneen jotenkin pieleen tai väärin.
Miksi Korhonen olisi kiistänyt? Eikö tässä ole aivan selvää, että oppilas on kieltäytynyt poistumasta ruokalasta, Korhonen on poistanut hänet taluttamalla ja lopuksi tönäsyt ulos?
Korhonen on toiminut tuossa tilanteessa täysin PoL § 36b mukaisesti, opettajalla on oikeus käyttää voimaa, mikäli häiriköivä oppilas kieltäytyy poistumasta. Se, mistä tässä keskustellaan, on voiman määrä.
Tuossa ohjelmassa sekä Kyllönen että opetusministeri mielestäni jeesustelivat. Sillä, että erityisopettaja ilmaisee itseään hieman räväkämmin tai vie oppilaan rinnuksista kiinni pitäen, ei pitäisi olla mitään merkitystä. Mikäli tällainen toiminta kielletään, monet yläkoulut ovat ongelmissa.
Jokaisessa koulussa on ja pitää olla niitä miesopettajia, joita murrosikäiset poikaoppilaat kunnioittavat ja hieman pelkäävät. Koulussa pitää liikkua legendoja käsityöopettajan pesäpallomailasta ja rehtorin vyöstä.
Tässä ketjussa on jeesusteltu kauniilla sanoilla, mutta valitettavasti joka ikäluokassa on aina muutamia tapauksia, joita varten tarvitaan yhteiskuntamme ihanteiden vastaisia toimenpiteitä. Moniongelmainen oppilas ei saa pyörittää koulua, kuten nyt saattaa käydä.