Juu, kännyllä kirjoittelin.... En kyllä sitäkään kokisi ongelmaksi, jos koulun linja olisi päähineet salliva, mutta mitään järkeä näitä pikkujuttuja ei ole lähteä sallimaan konfliktien välttämiseksi. Se ei toimi, kuten täällä jo on todettukin.
Mun mielestäni se raja menee siinä, mihin koulu sen asettaa. Jos se on päähineiden pidon kieltäminen, niin siinä pysytään. Opettajat voivat aina tietenkin miettiä sitä, millä asenteella asiasta huomautetaan, koska on mielestäni aika turha mesoa pipoista eteisen ovella, jos se nyt ei heti ovesta astuttua häviä päästä...
Joo, samalla sivulla tässä varmaan vielä pysytään.
Tähän ensimmäiseen sen verran, että pipo/lippisosasto voi olla nuorilla vähän sellainen turvan asia kanssa. Siis jos mennään pikkuisen keittiötä pidemmälle psykologiassa, niin lapsilla on useasti tuossa ala-asteen viimeisten luokkien ja ylä-asteen aikana aika tiukka suhtautuminen sellaiseen itselle tuttuun ja yleisesti ihan tiedostamatta tulee vähän sellainen koteloitumisvaihe, missä on helpompi olla pipot ja huput päässä, ollaan käymättä suihkussa ja muutenkin vähän vastenmielisellä tavalla ollaan kujalla ym. asioista.
Toiseen kappaleeseen, että se on nimenomaan joka koulun asia mihin se raja menee ja missä vaiheessa. Kyllä koulun tehtävä on nimenomaan kasvatuksellinen, myös tapakasvatuksessa. Vaikkakin näissä asioissa tehtävä on enemmän kotien, päivähoidon, eskareiden ja alaasteen hommia. Enemmänkin voisi ajatella niin, että ylä-asteella olevat tavat on sen peili mitä alemmassa vaiheessa tapahtuu. Voitaisiin ajatella niin, että ylä-asteen tehtävä on siinä akateemisen sivistyksen jakamisessa ennemmin kuin perusasioiden opettelussa.
Ja hyvä pointti on se, miten asiaan puututaan. Tässä oli siitä aiemmin puhetta, että hommasta voi tulla valtataistelu. Ja siinä tilanteessa se kyllä lähtee lippiksistä, kännykästä tia mistä vaan ihan yhtä hyvin liikkeelle. Näkisin, että se valtataistelu (jos sitä sillä nimellä haluaa kutsua) on joka tapauksessa tulossa, joten se on sitten eri asia mihin sen puuttumiskohdan haluaa laittaa.
Tavallaan mitä herkemmälle sen rajan laittaa sitä useammin käydään sitä vallan keskustelua, joka taas vie sitä aikaa siltä mitä kouluun tullaan tekemään. Eli opettajille (täälläkin) pohdittavaksi se, että mikä sitten on oikeasti tärkeää se lippis vai se valtakysymys?
Ja Erkulle tiedoksi, että en nyt hakenut ihan samaa argumenttia, että tarkoitin omaa kommenttiani siten, että käsitän osan vaativan että oppilaista kasvatetaan salonkikelpoisia.
Kyykäärmeelle sen sijaan tähän listaan:
- kännykän käyttö tunnilla, jos ei häiritse muita
- meikkaaminen tunnilla, jos ei häiritse muita
- hiusten kihartaminen / suoristaminen tunnilla, jos ei häiritse muita
- musiikin kuuntelu omilla kuulokkeilla opetuksen aikana
- skeittaaminen käytävillä, jos ei ole vaaraa muille
- sählyn tai jalkapallon pelaaminen sisällä
- polkupyörällä ajaminen tyhjällä käytävillä
- laserosoittimella leikkiminen, jos ei aiheuta uhkaa muille
- syöminen ja juominen oppitunneilla
Näissä kaikissa on se, että nämä on kysymyksiä aktiivisesta tekemisestä vastoin sitä oppitunnin perustehtävää. Siis vie fokuksen siihen mitä oppilas on tekemässä tunnilla. Vesipullon voisin sallia oppitunneille, suurin osa nuorista ja aikuisista juo tässä maassa liian vähän vettä päivässä.
Musiikin kuuntelun omilla kuulokkeilla voisin sallia tietyissä raameissa, kuviksen tunnilla työskennellessä kun ohjeet on annettu. Äidinkielessä vaikka aineenkirjoituksessa. Joissain tapauksissa em. voi parantaa oppimiskykyä.
Ja mielelläni "oppilaiden vapautusrintamassa" mukana, kyllä ne koulut on olemassa kuitenkin etupäässä lapsia ja nuoria varten eikä siksi että TosiFanilla ja sampiolla olisi työpaikat.
Ja tässä välissä muuten TF:lle ja sampiolle + muille opettajille täältä isot respectit jatkuvasta taistelusta kurittoman nuorison kasvattamiseksi. Toivottavasti kriittinen puheeni opettajien toimintatavoista ei kuulosta aliarvioinnilta.