...
Mä tiedän yhden oppilaan äidin jonka mielestä koulussa tulisi saada syödä aamupäiväisin keksejä makeisia, siis ihan koska itseään huvittaa, ja kuinka paljon huvittaa. Syynä näihin aamuisiin herkkupaloihin on se, että lapset eivät halua nousta vuoteesta niin aikaisin jotta ehtisivät syömään kotona aamiaista.
Oppilaiden vapuatusrintamasta hyvää huomenta!
Kyllä tosiaan nykyisin on vähän kadonnut se "aamiainen on päivän tärkein ateria"-filosofia. Eli veikkaan, että hyvin suurella osalla oppilaista jää aamiainen kokonaan syömättä. Samoin kuin lounas, kouluruokaahan kritisoidaan ihan paskaksi koska nykyään standardit ruuan maistuvuudessa on sitä luokkaa, että aikoinaan Kokkikartanon perustanut Jaska kertoi tarinaa siitä, että oli hirveässä kiireessä ostanut valmispizzat omalle muksulleen ja tämän kaverille, kaveri oli sanonut "jess kotiruokaa".
No on se tottapuhuen aika usein heikkoa laatua se ruoka, mutta silti sitä pitäisi pystyä syömään.
Lapsista ja nuorista kun puhutaan, niin pitäisi ajatella että ei ne mitään robotteja ole, vaan tarvitsee polttoainetta käydäkseen. Jos järjestään jää aamupala ja lounas syömättä, niin ei ole kovin iso ihme, että oppilaat flippailee klo 14-16 tunneilla. Tai ajatelkaapa itse, että vetäisitte iltapalan höyryillä virka-aikaa ilman aamupalaa ja lounasta, miltä ne työtunnit tuntuu.
Ja tässä nyt unohdetaan, että kenellähän on vastuu? No himassa tietysti, koska nuoret eivät tuota itse tajua. Siinä käy sellainen sammakko kiehuvassa vedessä ilmiö, että ruokailut väliin jättävä kokee että on ihan normaalia olla paskalla päällä loppupäivä.
No ei tosissaan pitäis sallia mitään eväiden syömistä opetuksen aikana, en minä tällä sitä. Koska harvemmin ne eväät olisivat mitään täysjyväleipää ja hedelmiä, enemmänkin sipsiä, limua, karkkia ja energiajuomaa.
Mutta miksi ei vesipulloa sallita? Veikkaan että se, joka tajuaa nuorena että vettä pitää juoda vähintään 3l/päivä ei ole sellainen tampio joka kastelee koko luokan pullollaan tai häiritsee vettä hörppäämällä opettajan työrauhaa.
Jos olisin opettaja, niin ottaisin tällä asenteella homman hanskaan heti syksyllä kun ensimmäinen ES tölkki ilmaantuu.
"Nyt Niko-Petteri menee luokasta ulos ja hävittää minuutissa energiajuomansa lavuaariin tai kitusiinsa ettei opettajan tarvitse. Ja kaikille tiedoksi, että tämän opettajan tunneilla ei ole eväiden nauttiminen sallittua. Ainoa sallittu eväs on vesipullo, läpinäkyvä muovinen pullo mikä pysyy repussa paitsi silloin kun siitä juodaan. Monikaan teistä ei varmaan tiedä, että ihmisen pitää juoda 3 litraa vettä päivässä ja eräiden tutkimusten mukaan janon tunne juuri tällä hetkellä on seurausta nestehukasta minkä on aiheuttanut 2 päivää sitten. No jokatapauksessa, vesipullo on siis sallittu, mutta siitäkään ei tarvitse hörppiä siihen tahtiin että vessassa pitää käydä vähän väliä ja ollaan varovaisia ettei tarvitse sitten kuivata koko luokkaa ja opetusvälineitä omalla ajallaan."
"Nyt sitten siirrytään historian opiskeluun, aiheena natsisaksa, opettajan henkinen koti".