Sen sijaan en ymmärrä mistä lähtien koululaisilla on ollut tarve saada keskittyä oppitunneilla muihin asioihin kuin opetukseen, miksi pannumyssyn käyttö ruokasalissa tai luokassa on tarpeen, ja kenen kärsimien aivokramppien myötä opettajien oikeudet on saatu poljettua sille tasolle, että tällaista keskustelua tarvitsee ylipäänsä käydä. Jo on perkeleen kumma, että lasten koulutus järjestetään yhteiskunnan varoilla, ja koulussa tulisi saada elää kuin pellossa.
Voit varmaan valistaa minua, mutta itse en ole kenenkään kuullut vaativan, että kouluissa saisi elää kuin pellossa. Tässä nyt on lähinnä puhuttu oikeudesta veden juomiseen oppitunnin aikana ja hatun pitämiseen sisällä. Käsittääkseni kumpikaan asia ei sinällään vie kovin paljon ihmisen keskittymistä pois hänen opiskelustaan tai työnteostaan. Kenenkään en muista tässä ketjussa vaatineen tai edes pohtineen sitä, että syömisen pitäisi olla oppitunnin aikana mahdollista. Siitä huolimatta todella moni nimimerkki jauhaa siitä ja sen mukanaan tuomista ongelmista.
Minun, siis oppilaiden vapautusrintaman "pääjäsenen" mielestä, nykyiset käytännöt kouluissa pääpiirteittäin ovat hyviä ja perusteltuja. Sitä olen ainoastaan ihmetellyt, että veden juominen on ainakin yhden opettajan tunneilla totaalipannassa, mikä tuntuu erikoiselta ottaen huomioon nykyiset käytännöt työelämässä. Jopa armeijassakin sai minun aikana ainakin kesäaikaan hörppiä vettä pullosta oppitunnin aikana.