Opetustyö

  • 366 225
  • 3 061
Silloin munat aiheuttivat keskimäärin yhden numeron laskun numeroihin, en tiedä mitä on nyt, todennäköisesti opettajien sukupuolijakaumaa katsoen on edelleenkin näin. Palstalla on mua yli 40v nuorempia, niin jätetään kommentit tähän heille.
Tuskin olen ihan noin paljoa nuorempi, mutta ainakin minun peruskouluaikana 1990-luvulla vielä jaettiin pillupisteitä. Ei tosin kaikkien opettajien toimesta, mutta joidenkin toimesta melko räikeästi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jos joka kerta, kun koululainen Alppilan tapauksen rohkaisemana kieltäytyy useista kehotuksista huolimatta siirtymästä paikkaan, johon koulun täysivaltainen opettaja hänen käskee siirtyä (ulos luokasta, koulun ruokalasta, käytävältä, varastotilasta, rehtorin kansliaan, koulun pihalta sisään jne.), joudutaan kutsumaan paikalle muita opettajia, rehtori, oppilaan vanhemmat, vartija tai poliisi, niin olisi kiva tietää, että miten paikataan muiden oppilaiden saamatta jäänyt opetus siltä ajalta, kun vastaanhangoittelijaa maanitellaan tottelemaan? Koko prosessin loppuun vieminen kun helposti vie ainakin yhden oppitunnin verran aikaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...olisi kiva tietää, että miten paikataan muiden oppilaiden saamatta jäänyt opetus siltä ajalta, kun vastaanhangoittelijaa maanitellaan tottelemaan? Koko prosessin loppuun vieminen kun helposti vie ainakin yhden oppitunnin verran aikaa.

Yksinkertainen vastaus, ei mitenkään, itsenäistä lukemista.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...
Mun kouluaikoinani, tosin yli 40v sitten, ei todellakaan koulussa vittua sanottu, tai jos sanottiin, niin perjantai iltapäivä vapaana alkoi vähän myöhemmin. ...

Näinpä...

Minun aikanani oli oppikoulu, johon piti oikein pyrkiä pääsykokeiden kautta kansakoulun neljännellä. Tämä taas osaltaan oli karsimassa tällainen ao. tapauksen kaltainen kaikkein kyvyttömin ja idioottimaisin aines pois - heille oli kansalais- ja halutessaan ammattikouluja, missä itseään sivistää, mutta piti niissäkin edes jotain yrittää, jos mieli pysyä sisällä.

Suurin "ongelma" aikanani oli koulujen räikeä politisoituminen kiitos mm. taistolaisliikkeen ja se loi ihan oman säväyksensä jokapäiväiseen koulutyöhön, oli kouluneuvostoa ja sen semmoista...

Nämä tämän ketjun kuumimman puheenaiheen kaltaiset potentiaaliset yhteiskunnan elätit oppilaina tuskin edes ymmärtävät sanaa "politiikka", siis sen merkitystä ja sisältöä, joten onhan tällä nykyisellä koululaitoksella ollut varsin sivistävä vaikutus nuorisoon.
Kuten joku on sattuvasti sanaillut: "Paskasta ei tuu konvehtia!" eli kaikille suomalaisillekaan ei luku- ja kirjoitustaito ole mitenkään hyödyksi haluamaansa uraa suunnitellessaan - ja ainahan siellä vankilassa voi sitten vanhempanakin opetetlla tavaamaan...
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
..., niin olisi kiva tietää, että miten paikataan muiden oppilaiden saamatta jäänyt opetus siltä ajalta, kun vastaanhangoittelijaa maanitellaan tottelemaan? Koko prosessin loppuun vieminen kun helposti vie ainakin yhden oppitunnin verran aikaa.

Tällä palstallahan on ennenkin keskusteltu peruskoulusta ja aika vähän on keskusteltu 'tavallisten oppilaiden' oikeudesta saada opetusta. Lahjakkaitahan ei ainakaan sampion mielestä tarvitse huomioida lainkaan:

Lapsineroille voi aina järjestää jotain lisätehtävää, jos ne nyt jaksavat niitä kaikessa loistossaan tehdä.

Ja nyt kun tavallisillakaan oppilailla ei tunnu olevan oikeutta saada opetussuunnitelman mukaista opetusta, koska erityistapaukset halutaan integroida tavallisiin luokkiin ilman että resursseja lisättäisiin, niin odotettavissa lienee 'koulushoppailua' myös ihan tavallisten oppilaiden kohdalla. Jos lähikoulun opetukseen varatut resurssit suurelta osin kuluvat yksittäistapausten hoitamiseen, niin en ihmettele vaikka vanhemmat hakisivat lastaan johonkin muuhun kouluun.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
... Koko prosessin loppuun vieminen kun helposti vie ainakin yhden oppitunnin verran aikaa.

Nyt eletään jatkossa sitä vaihetta koulumaailmassa, missä koulut omalla toiminnallaan ottaa kantaa siihen miten asiat hoidetaan. Silloin kun häiriköiden hoitamiseen suhtaudutaan riittävän voimakkaasti ja asiat käsitellään vakavana alusta loppuun, niin se myös vaikuttaa siihen miten koulurauha jatkossa pysyy. Ei kenenkään oppiminen ja päästötodistus ole näistä tunneista kiinni, pikemminkin näissä tilanteissa koko oppilaskulttuuri muuttuu ja lapset/nuoret oppii: Ei kannata häiriköidä, siitä tulee niin iso juttu ja isoja ongelmia itselleni.

Vielä tuohon poliisin kutsumiseen, mitä pidän aivan hyväksyttävänä tapana toimia (ja huomautan samalla, että vartijoiden hommaaminen kouluun olisi suuri virhe.)

Näissä tilanteissa kannattaa oikeasti pohtia tarkemmin sitä, mitä minkäkinlainen toiminta viestii nuorille. Puhutaan vaikka jonkinlaisesta vuorovaikutuksen alatekstistä, siitä mitä joku teko todellisuudessa viestii. sen "ulos luokasta koska käyttäydyt huonosti" ulkopuolella. Eikä näissä puhuta ikinä siitä, että kyseessä on pelkästään häirikkö vs. opettaja, vaan näissä on mukana koko yhteisö missä toimitaan.

Viestiikö se, että opettaja soittaa muut opettajat sitä että opettaja on heikko eikä pärjää 15-vuotiaalle pojalle, julma koska haluaa hoitaa asian vaikka poliisien kanssa, ankea kun ei tajunnut että koko homma oli vaan läppää, vitun natsi koska se aina heittää ton ulos vai viestiikö se sitä, että opettaja välittää oppilaastaan sen verran, ettei lähde painimaan oppilaansa kanssa vaan mielummin hoitaa asian turvallisesti alusta loppuun. Sama pätee poliisien soittamiseen.

Samalla pohdintaan se, että mitä se viestii kun joku häiriköi ja sille ei tehdä mitään. Se viestii siitä, että koulumaailma ei ole turvallinen. Siellä ei ole aikuisia, jotka voi hoitaa häiriköt ulos häiritsemästä ns. tavallisten oppilaiden opetusta. Samoin häirikkö kyllä häiriköi, jos se tilaisuus annetaan. Vähän sama kuin se, että nuoret pöllii (jatkuvasti) mm. silloin jos kiinnijäämisen mahdollisuus on pieni ja rangaistus/seuraamukset ei loppujen lopuksi ole kovinkaan isoja.

Harva kuitenkaan pöllii jos myyjä on vieressä katsomassa. Eikä se johdu siitä, että K-kaupan kassatädillä on kova auktoriteetti.

Eli jos toimintatapa on sellainen, että nuorella jolla ei jostain syystä kasetti kestä jotain tilannetta jossa omaa käyttäytymistä rajataan, niin nuorelle on päivänselvää, että tilanne voi päättyä vain kahdella tavalla:

-Poistut itse ja säilytät kasvosi TAI
-Paikalle tulee muut opettajat ja tarvittaessa poliisi ja AINA joutuu jokatapauksessa poistumaan ja sen lisäksi asiaa selvitetään isolla porukalla ja huoltaja saa tietää

Lose small-lose big oppilaalle, win-big, win-bigger opettajalle.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt eletään jatkossa sitä vaihetta koulumaailmassa, missä koulut omalla toiminnallaan ottaa kantaa siihen miten asiat hoidetaan. Silloin kun häiriköiden hoitamiseen suhtaudutaan riittävän voimakkaasti ja asiat käsitellään vakavana alusta loppuun, niin se myös vaikuttaa siihen miten koulurauha jatkossa pysyy. Ei kenenkään oppiminen ja päästötodistus ole näistä tunneista kiinni, pikemminkin näissä tilanteissa koko oppilaskulttuuri muuttuu ja lapset/nuoret oppii: Ei kannata häiriköidä, siitä tulee niin iso juttu ja isoja ongelmia itselleni.

Vielä tuohon poliisin kutsumiseen, mitä pidän aivan hyväksyttävänä tapana toimia (ja huomautan samalla, että vartijoiden hommaaminen kouluun olisi suuri virhe.)...

Kysymys on koulun sovituista toimintamalleista ja koulun henkilökunnan sitoutumisesta. Näihin häirikkötilanteisiin kouluilla on monia erilaisia ratkaisumalleja, käytännön toimintaan ei ole vain yhtä oikeaa tapaa. Toiminnan tulee olla jämäkkää ja sitoutunutta, Alppilan tapauksessa tämä sitoutuminen puuttui täysin.

Poliisin paikalle kutsumiseen pitää olla järkevä kynnys, kouluilla pitää olla sellaiset toimintamallit, ettei jokaista suunsoittajaa varten tarvita poliisia.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Olen tänään niin pahuksen saamaton, että vaivaudun nykytilan osalta vain linkittämään Jukka Keiteleen blogin, joka taas vastaa pitkälle omia ajatuksiani.

Vaikken ihan hanun ikäsarjassa painikaan, luen 80 - 90 -luvun molemmin puolin kouluni käyneenä itseni silti jokseenkin blogissa kuvailtuun koulukuntaan, jossa opettajien auktoriteettia vielä kunnioitettiin.

Olin itse etenkin yläasteiässä sellainen kusipäänilkki, että jälkikäteen ajateltuna olisin sietänyt saada muutaman kerran kovempaakin kurinpalautusta.

Useampi miesopettaja oli vielä tuohonkin aikaan sellainen vanhan liiton jyrä, että överiksi vetävä häirikkö vietiin vähintään riittävää voimaa käyttäen rauhoittumaan muualle sen paremmin kyselemättä, eikä kukaan vikissyt jälkikäteen. Vanhemmat naisopettajat taas ansaitsivat kunniansa hieman toisin, linkitetyssä blogissa En myöskään tiedä kenellekään meidän päättömästi käyttäytyneestä laumasta siitä kummoisia traumoja jääneen. Opittiinpa olemaan.

Itsekin opettajan ammatista haaveilleena ja alaa jonkin verran aikanaan opiskelleena olisi kiintoisaa kuulla nykyisiltä opiskelijoilta, mihin tällä nykyisellä lapsukaisten hyysäämisellä pyritään? Mikä on se ajava tekijä, jonka vuoksi opettajien oikeuksia on katsottu tarpeelliseksi kavennettavan?
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen tänään niin pahuksen saamaton, että vaivaudun nykytilan osalta vain linkittämään Jukka Keiteleen blogin, joka taas vastaa pitkälle omia ajatuksiani.

Tuossa Keiteleen blogissa ehkä sorrutaan marginaaliseen liioitteluun, mutta silti on todettava, että minuun on koulussa sovellettu olennaisesti kovempia kurinpidollisia otteita kuin tässä nyt puheenolevassa tapauksessa. Tiesin ansainneeni kurmootuksen eikä olisi tullut mieleenkään valittaa vanhemmille. Jos olisi tullut, olisi tullut kotona selkäsauna ja opettajalle kiitospuhelu.

Jokainen tietää mihin on menty. Tässäkin keskustelussa henkilöt, joilla ei ole minkäänlaista tai todella vähän kokemusta opetustyöstä ( = kukkahattutädit) jakavat neuvoja alan rautaisille ammattilaisille (esim. Tosifani). Minulla on kokemusta "vain" neljä vuotta kouluista, koska olen tehnyt suurimman osan työurasta yliopiston puolella. Silti uskallan todeta, eräs tänne kirjoittanut opettajaopiskelija joko A. muuttaa linjaansa tai B. ei tule jäämään eläkkeelle opettajan työstä (ellei sitten sairaseläkkeelle).

Tämä ei ole vittuilua tai ylimielisyyttä. Kyse on ystävällisestä (siis aidosti) neuvosta unohtaa ne viisi metriä maan päällä leijailevat OKL:n teoriaopinnot ja ottaa esim. Tosifanin vinkit tosissaan. Siten ura pitenee ja terveys pysyy parempana.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Valvovat opettajat ovat tilanteissa yksinään, hyvin harvoin saadaan nopeasti paikalle lisävoimia tilanteen eristämiseen. Ja voin kertoa, että mikäli ruokalavalvonnassa alat huutelemaan opettajainhuonetta avuksesi tämän tyylisissä tilanteissa, olet hymyilyn aihe. Poliisi tulee koululle ja näkee ruokalassa suutaan soittavan pojan... Siinä on hauskaa poliisilla ja nuoren kavereilla.

Näin kirjoitit TosiFani muutama sivu sitten ja nyt puhut vastatessasi viestiini, jossa puhun siitä miten mielestäni opettaja ei voi "menettää kasvojaan", jos turvautuu apuun näissä tilanteissa. Näin:

Kysymys on koulun sovituista toimintamalleista ja koulun henkilökunnan sitoutumisesta. Näihin häirikkötilanteisiin kouluilla on monia erilaisia ratkaisumalleja, käytännön toimintaan ei ole vain yhtä oikeaa tapaa. Toiminnan tulee olla jämäkkää ja sitoutunutta, Alppilan tapauksessa tämä sitoutuminen puuttui täysin.

Totta se on, että käytännön toimintaan ei ole yhtä ainoata oikeaa tapaa toimia, mutta ne ehdottoman väärät tavat toimia on kyllä kaikille selvät.

Miten itsesi mielestä tässä tilanteessa pitäisi toimia? Mitkä olisi sellaisen hyvän käytännön kulmakiviä?

Ps. Aikaisemmassa viestissäni, muutama sivu sitten tein selväksi, että poliisien kutsuminen paikalle on aina viimesijainen tapa toimia. Voisi käyttää mallina vaikka lastensuojelulain periaatetta, jossa toimitaan aina lievimmän riittävän toimenpiteen kautta edeten raskaampaan.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Poliisin paikalle kutsumiseen pitää olla järkevä kynnys, kouluilla pitää olla sellaiset toimintamallit, ettei jokaista suunsoittajaa varten tarvita poliisia.

No kyllä tuo nyt on varmasti mennyt jokaiselle perille...:) Eikä varmaan kukaan ole tuosta eri mieltä. Ongelma on, että tilanne on menossa niin hulluksi, että se poliisi tulee kumminkin ja silloinkin viedäänkin opettajaa sieltä koulusta ulos, jos on poistanut häirikön luokasta, ym.... Ja suunsoittaja huutelee perään vielä luokan ikkunasta.

Tuosta ainakin minä olen vähän helvetin huolissani, jo kuulemani perusteella, miten mukulat on tuon case Alppilan ottaneet. Toki minun otantani hyvin mitätön, mutta pelkään että tässä tehtiin nyt major fuck-up.

Kivaa uutista Salosta:

Yläkoululainen löi toista oppilasta leipäveitsellä otsaan oppitunnilla - Kotimaa - Turun Sanomat

Linkki TS:n sivuille
 
Viimeksi muokattu:

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taitaa olla liian utopistista ja naiivia olettaa, että näissä häirikkötapauksissa ratkaisu voisi olla muissa oppilaissa.

Kun joku tyhmäilee, niin riittävän moni luokkakaveri kun sanoisi, että nyt pää kiinni spede, niin harva siinä enää jatkaisi. No, jos tällainen kollektiivinen yhteishenki olisi, niin kukaan tuskin edes alkaisi pelleillä, koska ei haluaisi häiritä muiden oppimista.

Eihän tällainen ole mahdollista ainakaan pääkaupunkiseudun jättikouluissa ja oppilaiden taustoista johtuen. Mutta pientä helpotusta tuolla tavalla voisi saada, jos sopivasti ruokittaisiin tällaista luokkakollektiivin itsesäätelyä.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kivaa uutista Salosta...

"Juttua on muutettu torstaina kello 12.25. Alkuperäisessä uutisessa kerroimme, että opettaja otti lapselta veitsen pois. Näin ei kuitenkaan ole, vaan oppilas luopui veitsestä vapaaehtoisesti."

Johan tuosta opettaja sietäisikin saada kenkää, jos olisi mennyt veitsen pois ottamaan ja loukannut näin riehujan yksilönvapautta ja oikeutta ilmaista itseään. Onneksi näin ei sentään tapahtunut (kai). Kai tuostakin joku tutkinta tulee, että ottiko vai eikö ottanut.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Näin kirjoitit TosiFani muutama sivu sitten ja nyt puhut vastatessasi viestiini, jossa puhun siitä miten mielestäni opettaja ei voi "menettää kasvojaan", jos turvautuu apuun näissä tilanteissa. Näin:



Totta se on, että käytännön toimintaan ei ole yhtä ainoata oikeaa tapaa toimia, mutta ne ehdottoman väärät tavat toimia on kyllä kaikille selvät.

Miten itsesi mielestä tässä tilanteessa pitäisi toimia? Mitkä olisi sellaisen hyvän käytännön kulmakiviä?

Ps. Aikaisemmassa viestissäni, muutama sivu sitten tein selväksi, että poliisien kutsuminen paikalle on aina viimesijainen tapa toimia. Voisi käyttää mallina vaikka lastensuojelulain periaatetta, jossa toimitaan aina lievimmän riittävän toimenpiteen kautta edeten raskaampaan.

...Kuten itse totesit, kehotusten ja voimakkaampien käskytysten jälkeen on aika taluttaa oppilas rauhallisesti pois, mikäli opettaja kokee, että tämä on turvallista. Jos opettaja arvioi tilanteen uhkaavaksi, eristetään oppilas (jos mahdollista) ja kutsutaan tällaisiin tilanteisiin koulutettu poliisi (ensin uhattu rehtorilla ja poliisilla). Monilla suurilla paikkakunnillahan toimii ns. koulupoliisi. Jos opettaja on tilanteen arvioituaan todennut, että rauhallista talutusta kannattaa kokeilla, se tehdään. Mikäli oppilas alkaa rimpuilla, kovennetaan otteita tilanteen vaatimilla tavoilla ASTEITTAIN (ei nollasta sataan). Mikäli oppilas alkaa riehua ja oletat saavasi hänet sidottua, tee se ja jos et oleta, niin eristä ja soita poliisi (tämän voi tehdä kuka tahansa ympärillä oleva opettajan käskystä)...

Ylempi lainauksesi oli vastaus tähän Alessandrosin viestiin, jossa hän on kopioinut jostain oppikirjasta turvaohjeen. Kun keskustellaan Alppilan tapauksen tyylisestä tilanteesta, siihen ei tarvita eristämistä, taluttamista, poliisista puhumattakaan, ainoastaan muutama opettaja. Mikäli opettaja hälyttää tällaisissa tilanteissa opettajanhuoneen eristämään oppilasta, hän on naureskelun aihe opettajanhuoneessa ja poliisi on ihan samaa mieltä.

Minusta tärkeintä on työyhteisön sitoutuminen eli tässäkin tapauksessa ruokailevien opettajien pitänyt tulla tukemaan valvojia. Mikäli tuossa tilanteessa olisi ollut useampia opettajia, suunsoittaja olisi varmasti poistunut ulos ylivoiman edessä.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Tässäkin keskustelussa henkilöt, joilla ei ole minkäänlaista tai todella vähän kokemusta opetustyöstä ( = kukkahattutädit) jakavat neuvoja alan rautaisille ammattilaisille (esim. Tosifani). Minulla on kokemusta "vain" neljä vuotta kouluista, koska olen tehnyt suurimman osan työurasta yliopiston puolella. Silti uskallan todeta, eräs tänne kirjoittanut opettajaopiskelija joko A. muuttaa linjaansa tai B. ei tule jäämään eläkkeelle opettajan työstä (ellei sitten sairaseläkkeelle).

Tämä ei ole vittuilua tai ylimielisyyttä. Kyse on ystävällisestä (siis aidosti) neuvosta unohtaa ne viisi metriä maan päällä leijailevat OKL:n teoriaopinnot

Tässäpä lähes täydellinen kiteytys tähän saagaan. Opiskelija A on (jos ei trollaa) synkän kasvatustieteen täyttämä idealisti.
T: 14 vuotta peruskoulussa vuosiluokilla 6-9 kasvatus- ja sivistytyötä tehnyt...
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tämän päivän Iltalehdessä on mielenkiintoisia tietoja tähän Alppilan tapaukseen liittyen. Siinä muun muassa mainitaan opettajan ottaneen oppilasta rinnuksista kiinni ja laittaneen hänet päin lasiseinää sen jälkeen, kun oppilas oli kieltäytynyt poistumasta ruokalasta. Tämä tapahtui siis ennen videoitua osaa. Samoin jutussa mainitaan, että muut oppilaat tuntevat poistetun oppilaan tavallisena ja tunneilla suhteellisen aktiivisena oppilaana, ei perinteisenä häirikköoppilaana. Eräs oppilas sen sijaan on nähnyt opettaja Korhosen ainakin kahdesti aiemmin käyttäytyneen epäammattimaisesti. Toisessa tapauksessa opettaja on kuulemma juossut koulun pihalla oppilaan perässä räävittömästi kiroillen ja toisessa tapauksessa hän on neuvonut jotain oppilasta, että mihn kannattaa mennä tupakalle. Lopussa mainitaan vielä, että oppilaat ovat yllättyneet siitä, että niin monet tuomitsevat poistetun oppilaan häiriköksi ja opettajan sankariksi pienen videopätkän nähtyään. Oppilaat korostavat, että heidän mielestään sekä opettaja että oppilas toimivat tilanteessa väärin.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Tässäpä lähes täydellinen kiteytys tähän saagaan. Opiskelija A on (jos ei trollaa) synkän kasvatustieteen täyttämä idealisti.
T: 14 vuotta peruskoulussa vuosiluokilla 6-9 kasvatus- ja sivistytyötä tehnyt...

Tätä olen kohta viikon odottanut ja nyt ensimmäinen opettaja kirjoitti sen. Hienoa!

Kaikki muut ovat puhuneet pelkästään opettamisesta ja opetuksen häiritsemisestä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tällä palstallahan on ennenkin keskusteltu peruskoulusta ja aika vähän on keskusteltu 'tavallisten oppilaiden' oikeudesta saada opetusta. Lahjakkaitahan ei ainakaan sampion mielestä tarvitse huomioida lainkaan:
Kivasti käsitit väärin tuon kolme ja puoli vuotta sitten kirjoittamani viestin. En tuolloinkaan tarkoittanut sitä, ettei lahjakkaita pitäisi eriyttää ylöspäin, vaan totesin vain sen, minkä tunneilla joidenkin lahjakkaiden kohdalla huomasin: osa niistäkin on laiskoja eikä ylimääräinen duuni välttämättä kiinnosta. En missään tapauksessa meinannut, ettei lahjakkaita pitäisi huomioida. En edes käsitä, miten tuon sait siltä kuullostamaan.

Mutta sanotaan nyt sen verran, että eriytän kyllä alaspäin hissassa enemmän. Toteutan sen pääasiassa yksilöllisemmällä ohjauksella tehtäviin, tukiopetuksella, pilkotuilla koealueilla yms. härväämisellä. Opetuksen tasosta en varsinaisesti tingi. Ryhmätöissä, esseissä yms. suoritteissa yritän taas haastaa lahjakkaampia näyttämään osaamistaan, saatan kertoa ryhmiksen ohessa vähän koulukirjan ulkopuolelta näkökulmia ja vastaavaa. Tuntikeskusteluissa riippuen aiheesta annan oikeasti todella fiksuille tyypeille siimaa, mutta välillä pitää rajoittaa, koska esimerkiksi seiskoilla erot ovat aika kärjistyneitä. Osa pojista käy vielä ala-astetta henkisesti ja satunnaiset tapaukset keskustelevat liki lukiotason juttua, joten kovin rakentavaa sekään ei ole, että opettaja ja lapsinero jutustelevat vartin jostain sisällissodan ulkopoliittisista kytköksistä, kun suurimmalle osalle tekee tiukkaa muistaa perusasiat sodasta.
 

Rocco

Jäsen
Tässäpä Alppilan häirikköoppilaasta hieman tietoa:

e: Pysytään nyt keskustelun varsinaisessa aiheessa, eikä levitellä mahdollisesti yksityisyyttä loukkaavia linkkejä. Nimimerkki Rocco kuittaa tästä varoituksen itselleen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässäpä Alppilan häirikköoppilaasta hieman tietoa:

.

Joo o. Hieno äiti kyllä. Niin rakastunut muslimimieheensä, että ei ole huomannut 10 vuotta kestäneitä lasten pahoinpitelyitä ja hyväksikäyttöjä. Jepjep.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässäpä Alppilan häirikköoppilaasta hieman tietoa...

Mielestäni on hyvin arveluttavaa linkittää tänne tietoja alaikäisestä nuoresta, riippumatta hänen teoistaan. Tässä tapauksessa ei keskustella yksittäisestä nuoresta vaan opettajan voimankäyttöoikeuden rajoista.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Hohhoijaa miten rakentavaa taustamateriaalia. Joku tuon linkin jo aiemmin laittoikin, mutta ymmärsi poistaa. Ihan vitun sairasta miten netissä saadaan revittyä ihmisten elämä auki ja levitettyä mitä tahansa materiaalia muutamassa minuutissa.

En ota kantaa siihen onko linkin takainen informaatio oikeaa vai ei, mutta juuri mitään liittymäpintaa opettajan erottamiseen tällä ei ole.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
mutta juuri mitään liittymäpintaa opettajan erottamiseen tällä ei ole.

Kyllähän tuonkin linkin kautta pääsee näkemään vähän äidin puolelta maailmankatsomusta. Jos äiti olisi kouluun tullessaan ilmoittanut, jottei hänellä ja VittuPääMarkolla ole mitään vaateita mihinkään suuntaa, en usko, jotta rehtori olisi yksinään lähtenyt viemään erotusta eteenpäin.

Mutta nyt kenties kovankin lapsuuden elänyt VittuPääMarko aloittaa jumalattoman vittuilun ja saa tuntea sen nahoissaa. Totta kai maailmanhalaaja äiti hyökkää puolustamaan lastaan. Siinä sitten vieritetty kyynel rehtorin kanssa VittuPääMarkon ikävästä lapsuudesta ja paska on valmiina.

Sinäänsä jännää, jotta tässä vaiheessa äiti huolissaan kovin lapsestaan, mutta paskat välitti kun Turkkilainen aviomies raiskasi lapsiaan vessassa...
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllähän tuonkin linkin kautta pääsee näkemään vähän äidin puolelta maailmankatsomusta. Jos äiti olisi kouluun tullessaan ilmoittanut, jottei hänellä ja VittuPääMarkolla ole mitään vaateita mihinkään suuntaa, en usko, jotta rehtori olisi yksinään lähtenyt viemään erotusta eteenpäin.

Mutta nyt kenties kovankin lapsuuden elänyt VittuPääMarko aloittaa jumalattoman vittuilun ja saa tuntea sen nahoissaa. Totta kai maailmanhalaaja äiti hyökkää puolustamaan lastaan. Siinä sitten vieritetty kyynel rehtorin kanssa VittuPääMarkon ikävästä lapsuudesta ja paska on valmiina.

Sinäänsä jännää, jotta tässä vaiheessa äiti huolissaan kovin lapsestaan, mutta paskat välitti kun Turkkilainen aviomies raiskasi lapsiaan vessassa...

Tämä viesti ei liity mitenkään keskustelun aiheeseen, nyt keskustellaan opettajan toiminnasta. Kouluissa esiintyy koko yhteiskunnan kirjo ja opettajien pitää tulla kaikkien kanssa toimeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös