... Koko prosessin loppuun vieminen kun helposti vie ainakin yhden oppitunnin verran aikaa.
Nyt eletään jatkossa sitä vaihetta koulumaailmassa, missä koulut omalla toiminnallaan ottaa kantaa siihen miten asiat hoidetaan. Silloin kun häiriköiden hoitamiseen suhtaudutaan riittävän voimakkaasti ja asiat käsitellään vakavana alusta loppuun, niin se myös vaikuttaa siihen miten koulurauha jatkossa pysyy. Ei kenenkään oppiminen ja päästötodistus ole näistä tunneista kiinni, pikemminkin näissä tilanteissa koko oppilaskulttuuri muuttuu ja lapset/nuoret oppii: Ei kannata häiriköidä, siitä tulee niin iso juttu ja isoja ongelmia itselleni.
Vielä tuohon poliisin kutsumiseen, mitä pidän aivan hyväksyttävänä tapana toimia (ja huomautan samalla, että vartijoiden hommaaminen kouluun olisi suuri virhe.)
Näissä tilanteissa kannattaa oikeasti pohtia tarkemmin sitä, mitä minkäkinlainen toiminta viestii nuorille. Puhutaan vaikka jonkinlaisesta vuorovaikutuksen alatekstistä, siitä mitä joku teko todellisuudessa viestii. sen "ulos luokasta koska käyttäydyt huonosti" ulkopuolella. Eikä näissä puhuta ikinä siitä, että kyseessä on pelkästään häirikkö vs. opettaja, vaan näissä on mukana koko yhteisö missä toimitaan.
Viestiikö se, että opettaja soittaa muut opettajat sitä että opettaja on heikko eikä pärjää 15-vuotiaalle pojalle, julma koska haluaa hoitaa asian vaikka poliisien kanssa, ankea kun ei tajunnut että koko homma oli vaan läppää, vitun natsi koska se aina heittää ton ulos vai viestiikö se sitä, että opettaja välittää oppilaastaan sen verran, ettei lähde painimaan oppilaansa kanssa vaan mielummin hoitaa asian turvallisesti alusta loppuun. Sama pätee poliisien soittamiseen.
Samalla pohdintaan se, että mitä se viestii kun joku häiriköi ja sille ei tehdä mitään. Se viestii siitä, että koulumaailma ei ole turvallinen. Siellä ei ole aikuisia, jotka voi hoitaa häiriköt ulos häiritsemästä ns. tavallisten oppilaiden opetusta. Samoin häirikkö kyllä häiriköi, jos se tilaisuus annetaan. Vähän sama kuin se, että nuoret pöllii (jatkuvasti) mm. silloin jos kiinnijäämisen mahdollisuus on pieni ja rangaistus/seuraamukset ei loppujen lopuksi ole kovinkaan isoja.
Harva kuitenkaan pöllii jos myyjä on vieressä katsomassa. Eikä se johdu siitä, että K-kaupan kassatädillä on kova auktoriteetti.
Eli jos toimintatapa on sellainen, että nuorella jolla ei jostain syystä kasetti kestä jotain tilannetta jossa omaa käyttäytymistä rajataan, niin nuorelle on päivänselvää, että tilanne voi päättyä vain kahdella tavalla:
-Poistut itse ja säilytät kasvosi TAI
-Paikalle tulee muut opettajat ja tarvittaessa poliisi ja AINA joutuu jokatapauksessa poistumaan ja sen lisäksi asiaa selvitetään isolla porukalla ja huoltaja saa tietää
Lose small-lose big oppilaalle, win-big, win-bigger opettajalle.